Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door yorick » 20 mar 2024, 20:22

Lekker exotisch materiaal. Kun je dun en lichtgewicht mee construeren. Wordt wel een dure veerpootbrug.. als het niet om de laatste gram gaat die bespaard moet worden, zou ik gewoon staal of alu gebruiken.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Nivek » 20 mar 2024, 21:22

MParallel schreef: 20 mar 2024, 15:54 voldoet? Het moet alleen de afstand tussen de veerpoten vast te houden. Wel prima zo zonder scharnier, want anders kan het nog parallellogrammen.
PLA kunststof doet dat niet zo goed :tong:

yorick schreef: 20 mar 2024, 20:22 Lekker exotisch materiaal. Kun je dun en lichtgewicht mee construeren. Wordt wel een dure veerpootbrug.. als het niet om de laatste gram gaat die bespaard moet worden, zou ik gewoon staal of alu gebruiken.
Soms wil je wat voor de heb :mrgreen:

Ik ben ook nog steeds aan het proberen om een prijsopgaaf te krijgen, waar ik contact mee heb (of had) vind het schijnbaar heel ingewikkeld om een grove indicatie te geven, want dat is wel een beetje lijdend hoe ik door ga. Máár, enige nuttige wat ie me wel kon vertellen was €40,- per kg. En aangezien het niet zo zwaar materiaal is klinkt dat niet zo heel schokkend.

Ook wil ik kijken naar reproductie voor verkoop

Gebruikersavatar
Prutser
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
Auto: Ford

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Prutser » 21 mar 2024, 13:08

Nivek schreef: 20 mar 2024, 21:22
Ik ben ook nog steeds aan het proberen om een prijsopgaaf te krijgen, waar ik contact mee heb (of had) vind het schijnbaar heel ingewikkeld om een grove indicatie te geven, want dat is wel een beetje lijdend hoe ik door ga. Máár, enige nuttige wat ie me wel kon vertellen was €40,- per kg. En aangezien het niet zo zwaar materiaal is klinkt dat niet zo heel schokkend.

Ook wil ik kijken naar reproductie voor verkoop
Denk dat die grote pijp op de veerschotel nogal een dingetje zal zijn, materiaal komt in handelslengtes, of je moet net een klein stukje kunnen opscharrelen, in titanium… lijkt me lastig.

Persoonlijk had ik dan ook die grote pijp weggelaten en iets getekend van plaatwerk. Dit is nl. ook vele malen makkelijker mooi te maken tov. een pijp diagonaal half op een pijp en een stuk plaat.

Titanium zou ik, in eerste instantie ook links laten liggen.

Thomth
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Thomth » 22 mar 2024, 22:10

Mijn BMW 325i uit 2007 met 228k km trilt vanaf 80km/u in het stuurwiel. In eerste instantie dacht ik aan versleten winterbanden. Echter zitten de veel nieuwere zomerbanden erop en trilt het stuur nog steeds. Tijdens het wisselen van de wielen hoorde ik een licht schurend geluid bij het draaien aan de remschijf. Schijven en blokken zijn nieuw. Ik twijfel nu dus of het trillen uit de lagers komt of uit versleten draagarmrubbers.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door vester86 » 22 mar 2024, 23:47

doe maar eens een paar keer serieus hard remmen (paar keer noodstop van 100-20). als dat het trillen niet oplost zou ik verder kijken naar draagarmen. met name achter (de voorste aan de bovenkant) en wellicht van de gelegenheid gebruik maken om meteen M3 draagarmen aan de voorzijde te monteren

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door JP » 23 mar 2024, 00:00

Heb je de zomerset er pas terug onder. Kijk eens of je de voorwielen niet verdraaid hebt (links ipv rechts en viceversa) dan wordt die ook nerveus vanaf 80-100kmh. Soms kun je ook de banden aan de slijtagerichting (zaagtand) voelen of ze links of rechts waren gemonteerd, voor de winter

Thomth
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Thomth » 23 mar 2024, 08:41

vester86 schreef: 22 mar 2024, 23:47 doe maar eens een paar keer serieus hard remmen (paar keer noodstop van 100-20). als dat het trillen niet oplost zou ik verder kijken naar draagarmen. met name achter (de voorste aan de bovenkant) en wellicht van de gelegenheid gebruik maken om meteen M3 draagarmen aan de voorzijde te monteren
Welke functie heeft het remmen dan precies? Om de blokken etc in te slijten?
JP schreef: 23 mar 2024, 00:00 Heb je de zomerset er pas terug onder. Kijk eens of je de voorwielen niet verdraaid hebt (links ipv rechts en viceversa) dan wordt die ook nerveus vanaf 80-100kmh. Soms kun je ook de banden aan de slijtagerichting (zaagtand) voelen of ze links of rechts waren gemonteerd, voor de winter

Het trillen was op de winterbanden precies zo. Ik had gedacht dat het opgelost zou zijn met wissel naar de zomerset

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door vester86 » 24 mar 2024, 00:35

Thomth schreef: 23 mar 2024, 08:41
vester86 schreef: 22 mar 2024, 23:47 doe maar eens een paar keer serieus hard remmen (paar keer noodstop van 100-20). als dat het trillen niet oplost zou ik verder kijken naar draagarmen. met name achter (de voorste aan de bovenkant) en wellicht van de gelegenheid gebruik maken om meteen M3 draagarmen aan de voorzijde te monteren
Welke functie heeft het remmen dan precies? Om de blokken etc in te slijten?
JP schreef: 23 mar 2024, 00:00 Heb je de zomerset er pas terug onder. Kijk eens of je de voorwielen niet verdraaid hebt (links ipv rechts en viceversa) dan wordt die ook nerveus vanaf 80-100kmh. Soms kun je ook de banden aan de slijtagerichting (zaagtand) voelen of ze links of rechts waren gemonteerd, voor de winter

Het trillen was op de winterbanden precies zo. Ik had gedacht dat het opgelost zou zijn met wissel naar de zomerset
remblokken laten een laagje na op de remschijven, mijn ervaring is dat die laag best snel ongelijk wordt met trillen tot gevolg. paar keer goed hard remmen haalt de oneffen plekken er weer af.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door yorick » 25 mar 2024, 20:49

Trillen door lagers is niet waarschijnlijk. Zou het eerder in kogels en bussen zoeken.

Thomth
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Thomth » 25 mar 2024, 20:55

Heb nog is even extra gekeken met de auto op de krik

Li-wiel zit speling op, horizontaal. Dus op 3 en 9 uur kan ik het wiel heen en weer bewegen . Vermoedt de stuurkogels, is dit aannemelijk?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Crookie » 25 mar 2024, 22:12

Thomth schreef: 25 mar 2024, 20:55 Heb nog is even extra gekeken met de auto op de krik

Li-wiel zit speling op, horizontaal. Dus op 3 en 9 uur kan ik het wiel heen en weer bewegen . Vermoedt de stuurkogels, is dit aannemelijk?
Kan, beste is om wiel te demonteren en te gaan voelen en trekken aan de stuurstang.

Thomth
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Thomth » 25 mar 2024, 22:31

Volgende gaat ie voor de apk, laat de garage dan kijken. Grote kans dat ie hiermee afgekeurd wordt lijkt me?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Crookie » 25 mar 2024, 22:57

Stuurkogel mag speling op zitten

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Andry » 26 mar 2024, 11:00

Nivek schreef: 20 mar 2024, 21:22
MParallel schreef: 20 mar 2024, 15:54 voldoet? Het moet alleen de afstand tussen de veerpoten vast te houden. Wel prima zo zonder scharnier, want anders kan het nog parallellogrammen.
PLA kunststof doet dat niet zo goed :tong:

yorick schreef: 20 mar 2024, 20:22 Lekker exotisch materiaal. Kun je dun en lichtgewicht mee construeren. Wordt wel een dure veerpootbrug.. als het niet om de laatste gram gaat die bespaard moet worden, zou ik gewoon staal of alu gebruiken.
Soms wil je wat voor de heb :mrgreen:

Ik ben ook nog steeds aan het proberen om een prijsopgaaf te krijgen, waar ik contact mee heb (of had) vind het schijnbaar heel ingewikkeld om een grove indicatie te geven, want dat is wel een beetje lijdend hoe ik door ga. Máár, enige nuttige wat ie me wel kon vertellen was €40,- per kg. En aangezien het niet zo zwaar materiaal is klinkt dat niet zo heel schokkend.

Ook wil ik kijken naar reproductie voor verkoop
De kwantiteit die je nodig hebt is heel moeilijk los te krijgen bij leveranciers, zeker nu de defensie industrie weer op gang begint te komen.

Ik heb destijds voor de eeuwwisseling een vpb gemaakt van 6063 voor de constructie bovenop de veerpoottorens. Het tussenstuk was van echt carbon buismateriaal en dat heb ik toen met een product van Treebond verlijmd aan het alu.

Ik denk dat dit makkelijker is te realiseren en waarschijnlijk ook niet veel zwaarder is dan een exoot. Mocht je aan Ti moeten lassen komt er heel wat bij kijken als je het goed wilt doen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Bert ///M3 » 26 mar 2024, 13:54

MParallel schreef: 20 mar 2024, 15:54 voldoet? Het moet alleen de afstand tussen de veerpoten vast te houden. Wel prima zo zonder scharnier, want anders kan het nog parallellogrammen.
Als je weet hoeveel frictie een goede boutverbinding geeft, dan maakt dat weinig uit mits de constructie gewoon goed is. Bij de meeste koetsen verdeeld het de krachten tussen beide veertorens, of je er nu een scharnier tussen maakt of niet het bereikt hetzelfde doel. Alleen die flimsy ultradunne dingen van ebay voor een paar tientjes zijn vaak te dun, maar als het fatsoenlijk gemaakt is valt dat mee.

Als je iets echt structureel wilt maken moet je hem eigenlijk in een driehoek tegen het schutbord aan schroeven. Probleem van een VPB is dat als je bedenkt dat een veertoren te veel vervorming heeft, je hem vast maakt aan de andere veertoren die ook te veel vervorming heeft. Dus eigenlijk schiet dat alsnog niet op.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door MParallel » 26 mar 2024, 14:10

Ja die hebben aardig frictie. Moet altijd denken aan die 6 'lullige' 5mm inbusbouten waarmee de Vanos 'gearboxen' op de nokkenassen in positie worden gehouden.

maar vraag me af of in de context van een VPB dit zo opgaat. Die zitten er vaak alleen om het middeldeel aan de voeten vast te maken, maar verder niet ontworpen zijn om het te klemmen. En daarnaast heb je nog een behoorlijke hefboom van ene poot naar scharnier aan de andere zijde.

In motorsport configuratie zie ik nooit dergelijke constructies.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Crookie » 27 mar 2024, 09:51

MParallel schreef: 26 mar 2024, 14:10 Ja die hebben aardig frictie. Moet altijd denken aan die 6 'lullige' 5mm inbusbouten waarmee de Vanos 'gearboxen' op de nokkenassen in positie worden gehouden.

maar vraag me af of in de context van een VPB dit zo opgaat. Die zitten er vaak alleen om het middeldeel aan de voeten vast te maken, maar verder niet ontworpen zijn om het te klemmen. En daarnaast heb je nog een behoorlijke hefboom van ene poot naar scharnier aan de andere zijde.

In motorsport configuratie zie ik nooit dergelijke constructies.
Vaak doorgelaste chassis? In de motorsport met buizen door de firewall heen zoals Bert zegt.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Zed240 » 28 mar 2024, 19:35

Zed240 schreef: 13 mar 2024, 19:29 Hebben we hier bandenspecialisten in de zaal? Het stuur van m'n auto trilde tussen 100-130kmh lichtjes, vooral op slecht/ruw asfalt. Omdat ik dit 2 jaar geleden ook al eens had, en toen de voorwielen balanceren de oplossing was (loodjes waren er afgespoten) heb ik vandaag de wielen opnieuw laten balanceren. De bandenzaak adviseerde juist de achteras te laten balanceren. Daar echter alleen het stuur trilde, en m'n vorige ervaringen toch alleen de vooras laten doen.

Jullie raden het al... Tussen 80 en 120 trilt het stuur nu als de pest. Zwaarder dan voorheen, plus op lagere snelheid.

Nu vermoed inmiddels, dat het de banden zelf zijn. De auto heeft het afgelopen jaar meermaals 7-8 weken onbewogen in de garage gestaan (vlakke kanten?). Ook zijn de voorbanden al 7,5 jaar oud (maar met nog 5mm profiel en nul droogtescheurtjes).

Wat is jullie advies? Achteras laten balanceren? Gelijk nieuwe voorbanden erop? Compleet nieuwe set heb ik weinig zin in. Ik wil de auto eerdaags te koop zetten, en een setje banden kost toch snel 1500 piek met montage.
Zo, nieuwe voorbanden zitten er op. Guess what, probleem lijkt bijna nog erger te zijn geworden. Moet nu maar eens op zoek naar een fatsoenlijke balanceerder, want ik begin het vreemd te vinden en vooral ongelooflijk kut. Kost klauwen met tijd en geld en het probleem wordt alleen maar groter.

Paar keer goed remmen zoals hierboven zal ik nog ff proberen (ik gebruik de remmen normaal echter stevig). Draagarmen/stuurkogels kan het eigenlijk niet zijn, in november heb ik dat nog volledig nagelopen op de brug.

De volgende auto wordt een jonkie. :bag:

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door vester86 » 28 mar 2024, 20:01

welke auto hebben we het ook alweer over?

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Rogerb » 28 mar 2024, 20:05

Als je het bij 80 al voelt zou ik eens kijken of er niet een hoogteslag (ofwel ei-vormige) op een band zit, of gewoon slag in een van die wielen.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Eric Z » 28 mar 2024, 21:13

Is het er altijd of niet? Remklauw vast kan ook rare trillingen geven.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Zed240 » 28 mar 2024, 21:23

vester86 schreef: 28 mar 2024, 20:01 welke auto hebben we het ook alweer over?
987 Cayman. Wielen wisselen van voor naar achter gaat dus ietwat lastig. :)
Rogerb schreef: 28 mar 2024, 20:05 Als je het bij 80 al voelt zou ik eens kijken of er niet een hoogteslag (ofwel ei-vormige) op een band zit, of gewoon slag in een van die wielen.
Het begon bij 105 (toen nog zeer lichtjes trillen, na het uitlijnen bij 85 en nu na nieuwe banden voor + uitlijnen bij 75... :bag: Ik zal naar alles eens goed kijken, maar velg zou ik moeten weten, daar ik de enige ben die ermee rijdt.
Eric Z schreef: 28 mar 2024, 21:13 Is het er altijd of niet? Remklauw vast kan ook rare trillingen geven.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.
)

Het is er altijd, maar lijkt bij slecht asfalt erger te worden. Verder trekt die heel licht naar rechts, maar met aardig wat camber (verlagingsveren) + platte brede banden, volgt hij spoorvorming sowieso erg sterk.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door yorick » 28 mar 2024, 22:27

Is het wiel wel recht?

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door TLRS » 28 mar 2024, 23:13

Bert ///M3 schreef: 26 mar 2024, 13:54 Probleem van een VPB is dat als je bedenkt dat een veertoren te veel vervorming heeft, je hem vast maakt aan de andere veertoren die ook te veel vervorming heeft. Dus eigenlijk schiet dat alsnog niet op.
De meeste krachten komen op de boel in de buitenbocht toch. Met een vpb kun je een deel van die krachten verdelen over beide torens. Makes sense to me?

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door vester86 » 28 mar 2024, 23:54

Zed240 schreef: 28 mar 2024, 21:23
vester86 schreef: 28 mar 2024, 20:01 welke auto hebben we het ook alweer over?
987 Cayman. Wielen wisselen van voor naar achter gaat dus ietwat lastig. :)
Rogerb schreef: 28 mar 2024, 20:05 Als je het bij 80 al voelt zou ik eens kijken of er niet een hoogteslag (ofwel ei-vormige) op een band zit, of gewoon slag in een van die wielen.
Het begon bij 105 (toen nog zeer lichtjes trillen, na het uitlijnen bij 85 en nu na nieuwe banden voor + uitlijnen bij 75... :bag: Ik zal naar alles eens goed kijken, maar velg zou ik moeten weten, daar ik de enige ben die ermee rijdt.
Eric Z schreef: 28 mar 2024, 21:13 Is het er altijd of niet? Remklauw vast kan ook rare trillingen geven.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.
)

Het is er altijd, maar lijkt bij slecht asfalt erger te worden. Verder trekt die heel licht naar rechts, maar met aardig wat camber (verlagingsveren) + platte brede banden, volgt hij spoorvorming sowieso erg sterk.
ik weet niks van draagarmen op een porsche, maar het klinkt toch wel als versleten draagarmen. de symptomen zijn in ieder geval vergelijkbaar met die van versleten bmw draagarmen (waar ik helaas wel teveel ervaring mee heb). suggestie van ericZ is ook een goeie, maar aangezien je schreef dat het na uitlijnen veranderde, zou dat toch richting de draagarmen kunnen duiden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend, Bing [Bot], dave van marion, Enzo, Fabian, Martijn_bmw, nickdoesburg, pjvandergaag, Spinazie en 14 gasten