Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
DFJEF
Berichten: 890
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 28 mar 2024, 15:39

Peter-Paul schreef: 28 mar 2024, 15:29 Soul Red Crystal
:love:
Bijlagen
src.JPEG
src.JPEG (343.33 KiB) 1069 keer bekeken

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Kadett » 28 mar 2024, 16:13

Philipoo schreef: 28 mar 2024, 12:59
DFJEF schreef: 28 mar 2024, 11:30
Eeuwe schreef: 28 mar 2024, 11:25
Toch ook wel benieuwd waarom de Abarth 124 dan niet genoemd wordt. Praktisch dezelde auto maar minder mooi, maar wel met veel potentere motor.
Misschien wel wat meer koppel, maar met 170pk zwakker dan de laatste generatie ND. Ook turbo, waarbij de fut er bij 5-6k toeren uit is. De ND2 gaat tot ca. 7500-/min en moet daar ook de pk's zoeken, wat 'm zeker sportiever maakt. Bovendien is de Mazda lichter.
Zoals Jef zegt; de motor van die ND2 is echt super fijn en wil enthousiast toeren maken. met 185pk heb je niks tekort, maar als je wil maakt BBRGTI er 200 of 220 van. Turbokitjes zijn voor deze motor ook in de maak, dus dan kan je tot 300 gok ik!
En doei versnellingsbak. Dat is de grootste (ontwerp)fout van de ND. De Abarth 124 gebruikt tenminste de NC versnellingsbak die erg sterk is.

DFJEF
Berichten: 890
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 28 mar 2024, 17:10

Versnellingsbak is wel een dingetje. In mijn ND1 was de bak preventief gewisseld. Tuning is dan wel een extra risico.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Kadett » 28 mar 2024, 17:40

BBR verkoopt een ombouwset zodat je een NC bak kan plaatsen. Moet je ook nog een 124 diff vinden want se ratios zijn anders.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Eeuwe » 28 mar 2024, 19:00

Waarom niet meteen een 124 kopen dan?!

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Kadett » 28 mar 2024, 19:14

Eeuwe schreef: 28 mar 2024, 19:00 Waarom niet meteen een 124 kopen dan?!
Omdat de MX5 mooier is qua styling. En persoonlijk zou ik de 184pk meer dan zat vinden uit de Mazda 2.0l

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Arthur » 28 mar 2024, 19:21

Eeuwe schreef: 28 mar 2024, 19:00 Waarom niet meteen een 124 kopen dan?!
Haha, eens. Wilde ik ook al zeggen, doe de 124 dan maar :)

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 28 mar 2024, 19:23

ik vind de 124 mooier en turbo-torretje is mooi meegenomen

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Eeuwe » 28 mar 2024, 21:20

Ik vind de MX-5 persoonlijk iets mooier maar eigenlijk vind ik die 124 niet veel lelijker hoor. En wel een stukje potenter. Ben niet in de markt maar wellicht zou er echt even met beide gereden moeten worden om het verschil te ervaren.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door JP » 28 mar 2024, 23:31

Jammer dat de A110 niet als cabrio op de markt is gekomen :coffee:

Afbeelding

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 28 mar 2024, 23:59

A110 targa?

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 29 mar 2024, 00:02

Afbeelding
zet maar voor de deur. paar cm verlagen kan die wel gebruiken maar verder is die voor mij wel af

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door JP » 29 mar 2024, 00:12

Alleen van voor ziet die uit als een Ford Thunderbird (gen. 11) :coffee:

Afbeelding

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door vester86 » 29 mar 2024, 00:39

haha, nou je het zegt! een groene dan maar??

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Martijn_bmw » 29 mar 2024, 06:31

Ik vind de 124 ook stuk mooier, zou altijd daarvoor gaan :) (alleen RW technisch is een mx5 slimmer…)

DFJEF
Berichten: 890
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 29 mar 2024, 07:03

JP schreef: 28 mar 2024, 23:31 Jammer dat de A110 niet als cabrio op de markt is gekomen :coffee:
Gemiste kans inderdaad.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 29 mar 2024, 08:48

Kadett schreef: 28 mar 2024, 16:13
Philipoo schreef: 28 mar 2024, 12:59
DFJEF schreef: 28 mar 2024, 11:30

Misschien wel wat meer koppel, maar met 170pk zwakker dan de laatste generatie ND. Ook turbo, waarbij de fut er bij 5-6k toeren uit is. De ND2 gaat tot ca. 7500-/min en moet daar ook de pk's zoeken, wat 'm zeker sportiever maakt. Bovendien is de Mazda lichter.
Zoals Jef zegt; de motor van die ND2 is echt super fijn en wil enthousiast toeren maken. met 185pk heb je niks tekort, maar als je wil maakt BBRGTI er 200 of 220 van. Turbokitjes zijn voor deze motor ook in de maak, dus dan kan je tot 300 gok ik!
En doei versnellingsbak. Dat is de grootste (ontwerp)fout van de ND. De Abarth 124 gebruikt tenminste de NC versnellingsbak die erg sterk is.
Reed afgelopen zaterdag met een man mee op papenburg met de 250pk kit op z'n nd1. Stock versnellingsbak, stock diff. Alleen andere veren en de turbokit. Had nergens issues mee, ook nooit gehad. Reed al tig km met deze setup en nooit problemen.

Volgens mij is die bak eenzelfde verhaal als de crankhub op S55's. Iedereen weet er alles vanaf zonder dat ze er ooit een gehad hebben.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 29 mar 2024, 08:49

JP schreef: 28 mar 2024, 23:31 Jammer dat de A110 niet als cabrio op de markt is gekomen :coffee:

Afbeelding
Jammer dat de A110 veel te zwaar is :tooth:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 29 mar 2024, 08:50

vester86 schreef: 29 mar 2024, 00:02 Afbeelding
zet maar voor de deur. paar cm verlagen kan die wel gebruiken maar verder is die voor mij wel af
Ik vind dus al het sierlijke wat de ND heeft (zoals de rode bovenaan deze pagina) echt weggegooid met die 124. Klassiek voorbeeld van een slecht gelukte retro auto in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Martijn M » 29 mar 2024, 09:21

Ik vind een NC/ND elegant en agiel over komen en zo'n 124 een groot boot gehalte hebben.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Kadett » 29 mar 2024, 20:15

Philipoo schreef: 29 mar 2024, 08:48
Kadett schreef: 28 mar 2024, 16:13
Philipoo schreef: 28 mar 2024, 12:59
Zoals Jef zegt; de motor van die ND2 is echt super fijn en wil enthousiast toeren maken. met 185pk heb je niks tekort, maar als je wil maakt BBRGTI er 200 of 220 van. Turbokitjes zijn voor deze motor ook in de maak, dus dan kan je tot 300 gok ik!
En doei versnellingsbak. Dat is de grootste (ontwerp)fout van de ND. De Abarth 124 gebruikt tenminste de NC versnellingsbak die erg sterk is.
Reed afgelopen zaterdag met een man mee op papenburg met de 250pk kit op z'n nd1. Stock versnellingsbak, stock diff. Alleen andere veren en de turbokit. Had nergens issues mee, ook nooit gehad. Reed al tig km met deze setup en nooit problemen.

Volgens mij is die bak eenzelfde verhaal als de crankhub op S55's. Iedereen weet er alles vanaf zonder dat ze er ooit een gehad hebben.
Dus al die mensen op Miata.net verzinnen het?

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Peter-Paul » 30 mar 2024, 08:58

Kadett schreef: 29 mar 2024, 20:15 Dus al die mensen op Miata.net verzinnen het?
In mijn "onderzoekje" naar MX-5 ND info viel mij op dat voornamelijk Amerikanen verzot zijn op clutch-dumps op een dragstrip en autocross(voornamelijk 1e & 2e gang werk op een soort kartbaantje). Dat die versnellingsbakken het einde van zo'n middag overleven vind ik al een wonder, al helemaal als je ziet hoe die gasten schakelen...

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 30 mar 2024, 13:18

Peter-Paul schreef: 30 mar 2024, 08:58
Kadett schreef: 29 mar 2024, 20:15 Dus al die mensen op Miata.net verzinnen het?
In mijn "onderzoekje" naar MX-5 ND info viel mij op dat voornamelijk Amerikanen verzot zijn op clutch-dumps op een dragstrip en autocross(voornamelijk 1e & 2e gang werk op een soort kartbaantje). Dat die versnellingsbakken het einde van zo'n middag overleven vind ik al een wonder, al helemaal als je ziet hoe die gasten schakelen...
Dit dus. Ik heb uiteraard ook onderzoek gedaan voordat ik mijn ND kocht een paar jaar terug. Kan ook nauwelijks mensen vinden in Europa die hetzelfde probleem hebben. Als ze echt zo slecht waren geweest had ik de mijne ook wel opgeblazen. Stond 80K km op waarvan heel wat rondjes ring/zandvoort.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 14:16

Philipoo schreef: 30 mar 2024, 13:18
Peter-Paul schreef: 30 mar 2024, 08:58
Kadett schreef: 29 mar 2024, 20:15 Dus al die mensen op Miata.net verzinnen het?
In mijn "onderzoekje" naar MX-5 ND info viel mij op dat voornamelijk Amerikanen verzot zijn op clutch-dumps op een dragstrip en autocross(voornamelijk 1e & 2e gang werk op een soort kartbaantje). Dat die versnellingsbakken het einde van zo'n middag overleven vind ik al een wonder, al helemaal als je ziet hoe die gasten schakelen...
Dit dus. Ik heb uiteraard ook onderzoek gedaan voordat ik mijn ND kocht een paar jaar terug. Kan ook nauwelijks mensen vinden in Europa die hetzelfde probleem hebben. Als ze echt zo slecht waren geweest had ik de mijne ook wel opgeblazen. Stond 80K km op waarvan heel wat rondjes ring/zandvoort.

Gouwe Ouwe, vanaf 1:58 :df:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Opa » 30 mar 2024, 14:28

Robin schreef: 30 mar 2024, 14:16 Gouwe Ouwe, vanaf 1:58 :df:
Wat een rammer, probeert ie die pook af te breken of zo? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten