Back to the 90's BMW E34

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 04 jan 2024, 13:22

Crookie schreef: 03 jan 2024, 21:33 Is lokaal stralen geen optie voor de chassis roest?
Op YT volg ik Redisch Motorsport, op dat kanaal laten ze zien hoe een volledige bodemrestauratie eruit ziet bij een E39 M5. Zo ver kan en hoef ik niet te gaan. Na een chemische reiniging kwamen er wel enkele gaten aan het licht. Daar gaan nieuwe stukken in en de rest moet stabiel worden gemaakt zodat het iig niet verder gaat. De meeste andere plekken zijn oppervlakte roest en geen rot. Ga dat werk uitbesteden.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Crookie » 04 jan 2024, 23:16

Ik ken de procedure inderdaad, ook toegepast op mijn auto. Het werkt wel als de oppervlakte echt geen pitjes meer hebben en daarna in een goeie (etch/epoxy) primer gaat.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 09 jan 2024, 11:07

Auto is klaar voor transport. Helaas heeft de plaatwerker een volle agenda, op zijn vroegst na de zomervakantie.

Wellicht hier nog suggesties voor bedrijven in de omgeving van Rotterdam?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Crookie » 09 jan 2024, 22:18

Ik ken wel iemand in Den Haag, als het om roestwerk herstellen gaat. Hij doet normaal Mercedes (oldtimer) bussen herstel maar zo nu en dan ook auto’s. Levert mooi werk.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 15 feb 2024, 14:56

Heb een bedrijf gevonden met ruimte in de agenda. Dus hij kon op transport richting Nieuwegein. Heb een eigen autoambulance, maar deze staat helemaal ingebouwd. Daarom een oprijwagen gehuurd, wel zo makkelijk.

Afbeelding

Afbeelding


De achteras kan het best gedemonteerd worden. Alle vliegroest en rotte plekken kunnen zo behandeld worden. Zodra alles hard is gaat hij in de dinitrol. Met een jaarlijkse controle zou hij inprincipe hard moeten blijven, zelfs bij gebruik in de winter.

Nu de achteras eraf is, maak ik van de gelegenheid gebruik om hem te reviseren en verstelbaar te maken. Daarna alle delen poedercoaten. Het groot huis sper heb ik al gedaan, moet een exemplaar zijn met lage km stand. Blauwing en tandspeling loopvlak, keerringen allemaal perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Marc Sierra » 16 feb 2024, 10:11

Ik zie dat je excentrische bouten wil gebruiken om de sporing en wielvlucht af te willen stellen. Bij mijn Sierra heb ik ooit precies hetzelfde gedaan om de sporing af te stellen, maar een succes was dat niet. Door de krachten die op de bouten komen tijdens het rijden verdraaiden ze vanzelf, waardoor de achterwielen op uitspoor kwamen te staan, dat reed niet erg fijn. Ik heb er nog gekartelde ringen tussen gehad, daarmee zijn ze niet meer verschoven. Maar uiteindelijk vertrouwde ik het toch niet genoeg en zijn de ovale gaten dichtgelast en ben ik voor normale bouten gegaan.

Als je er wat over wil lezen --> viewtopic.php?t=33042&start=200

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 16 feb 2024, 15:04

Tnx Marc, ga het even goed doornemen. Altijd leuk om constructies te vergelijken. Wat meteen opvalt is de plaatsing van de camber verstelling zo dicht tegen het hart van de auto. Dus een lange arm naar het fuse.

In mijn geval: sporing blijft redelijk op dezelfde plek, maar de wielvlucht moet door de verlaging gecorrigeerd gaan worden. Als dat veel is, dan duw je de onderstelbussen onder een hoek in de ophanging. Bij in en uitveren krijg je daarmee een moment tussen links en rechts. Want de bevestiging is niet evenwijdig.

Is dit een modificatie die veel wordt/werd gedaan bij de Sierra? Bij oudere BMW's moeten er heel wat rondrijden waarbij het werkt.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door HSR » 16 feb 2024, 15:07

Ik heb nog 2 draagarmen liggen van een E34 M5 met die glijlagers. Dat is helemaal een prachtig systeem met pitmanarm.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 16 feb 2024, 15:37

Is dat een verstelbare dogbone? Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Marc Sierra » 16 feb 2024, 16:04

yorick schreef: 16 feb 2024, 15:04 Tnx Marc, ga het even goed doornemen. Altijd leuk om constructies te vergelijken. Wat meteen opvalt is de plaatsing van de camber verstelling zo dicht tegen het hart van de auto. Dus een lange arm naar het fuse.

In mijn geval: sporing blijft redelijk op dezelfde plek, maar de wielvlucht moet door de verlaging gecorrigeerd gaan worden. Als dat veel is, dan duw je de onderstelbussen onder een hoek in de ophanging. Bij in en uitveren krijg je daarmee een moment tussen links en rechts. Want de bevestiging is niet evenwijdig.

Is dit een modificatie die veel wordt/werd gedaan bij de Sierra? Bij oudere BMW's moeten er heel wat rondrijden waarbij het werkt.
Bij Sierra's (of eigenlijk alleen Cosworths) wordt het wel veel gedaan, maar niet met de excentrische bouten. Het wordt eigenlijk altijd gedaan door een verstelbare uniball, zoals ik de camber verstelling of het binnenste ophangpunt heb. Sporing wordt vaak gedaan met een uniball op het buitenste ophangpunt, maar ik wilde dat niet omdat je dan ook het wiel naar voren of achteren stelt. Tegenwoordig zijn er voor Cosworths ook achterassen te koop waarbij de sporing verstelling ook op het binnenste ophangpunt gedaan wordt dmv schroefdraad, dat is eigenlijk de mooiste optie.

Ik denk dat als je de excentrische bout voor de sporing op het buitenste ophangpunt zet het probleem nog groter wordt. De krachten met remmen en accelereren komen dan voor een nog groter deel op de excentrische bout.

De bussen onder een hoek is inderdaad ook een probleem, maar mijn auto heeft daar geen last van omdat beide ophangpunten een uniball hebben ipv een bus.

Overigens lijkt het alsof bij verlaging sporing redelijk op zijn plek blijft bij een semi-trailing arm, maar dat is niet helemaal het geval. De verschillen zijn niet zo groot dat het zichtbaar is met het oog, maar sporing komt dan ook veel nauwkeuriger dan camber. Bij de Sierra is het wel een iets groter probleem aangezien de draagarmen daar onder een hoek van 18 graden staan. Bij een E34 is het volgens mij 13 graden, waardoor camber en sporing minder veranderen. Mijn achteras is overigens aangepast naar 6 graden, waardoor het effect op sporing en camber nog een stuk minder geworden is.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Marc Sierra » 16 feb 2024, 16:05

HSR schreef: 16 feb 2024, 15:07 Ik heb nog 2 draagarmen liggen van een E34 M5 met die glijlagers. Dat is helemaal een prachtig systeem met pitmanarm.
Ik heb nooit begrepen hoe dat nou precies werkt. Heb je daar wat foto's van en kan je uitleggen hoe het werkt?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 19 mar 2024, 22:14

Achteras zit weer inelkaar. Alle delen zijn gepoedercoat en wat klein spul plus het differentieel in de hammerite. Nieuwe originele lagers in de draagarmen geperst, handremkabels vervangen, nieuwe schijven/blokken, messing bussen in de remklauwen. Dat is niet perse nodig, want ze slijten door het kleine formaat recht af.. Maar alles voor een goed pedaalgevoel.

Enige rubbers die nog origineel waren, zijn vervangen door pu. Ondanks de leeftijd en het aantal km's waren ze nog niet perse nodig. Dus diff rubbers van een E34 zijn min of meer onverwoestbaar.

Afbeelding

Sommigen zullen mij voor gek verklaren een oude roestige 5 op te knappen. Maar die Mercedes service wagen heeft meer dan 2 miljoen km gelopen. Dus daar zat ook 2 miljoen keer meer werk aan.. dat is pas echt een uitdaging..

Vandaag mocht de 5 mee terug naar huis. Alle roest is weg!!! De onderkant, maar ook alle kokers staan in de dinitrol. Althans, dat is mij beloofd. Met 2 jaar garantie en kostenloos bijwerken.

Dus nu kan ik eindelijk zeggen dat ik een harde E34 heb :popcorn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is het inbouwen van de motor. Mijn fijne ex collega Nico en zijn maat Perry komen daarbij helpen.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Crookie » 20 mar 2024, 00:44

Wat kosten de werkzaamheden bij klasseklasiek?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Marc Sierra » 20 mar 2024, 06:48

Ik vind een E34 nog altijd een mooie en ook coole auto, dus mooi dat je hem opknapt! Om één of andere reden moet ik bij een E34 altijd denken aan de achtervolging in Ronin. :df:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2024, 07:27

Gaaf dat je hem zo minutieus aanpakt :D

Die MB met 2mio kilometer erop ook cool, ik heb wel wat met die extreme kilometerstanden :lol:

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Dimitri » 20 mar 2024, 07:49

Mooi werk, weer een E34 gered! Wordt die MB nog gebruikt eigenlijk?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Eeuwe » 20 mar 2024, 08:23

Wow, gave vordering zo Yorick!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 20 mar 2024, 10:08

Bedankt voor de leuke reacties :thumbup:

In Ronin is de E34 goed in beeld idd. In die periode waren er meer films met een kleine rol voor de E34.

De werkzaamheden bij klasseklassiek zijn opgesplitst in de dinitrol 1200ex en het laswerk. Totaal 6.6 incl. Best zuur om uit te besteden omdat ik het zelf ook kan. Ben geen volleerd plaatwerker, maar heb wel veel lasdiploma's.

Ik begreep dat de Benz is opgenomen in een collectie. Aan de lak te zien, gaat die ook nog gespoten worden.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Tomj » 21 mar 2024, 10:40

yorick schreef: 16 feb 2024, 15:04 Tnx Marc, ga het even goed doornemen. Altijd leuk om constructies te vergelijken. Wat meteen opvalt is de plaatsing van de camber verstelling zo dicht tegen het hart van de auto. Dus een lange arm naar het fuse.

In mijn geval: sporing blijft redelijk op dezelfde plek, maar de wielvlucht moet door de verlaging gecorrigeerd gaan worden. Als dat veel is, dan duw je de onderstelbussen onder een hoek in de ophanging. Bij in en uitveren krijg je daarmee een moment tussen links en rechts. Want de bevestiging is niet evenwijdig.

Is dit een modificatie die veel wordt/werd gedaan bij de Sierra? Bij oudere BMW's moeten er heel wat rondrijden waarbij het werkt.
Bij mijn Z3M is het ook opgelast met excentrische bouten en dat loopt bij mij al jaren prima. :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Marc Sierra » 21 mar 2024, 11:22

Heb je camber en sporing verstelbaar met excentrische bouten? Dat camber goed gaat geloof ik wel, maar voor de sporing zit de sleuf horizontaal en daarmee komen alle krachten van het rijden (remmen, optrekken, bochten) op de excentrische bout. In mijn geval bleef die daarom ook niet op z'n plek zitten.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 21 mar 2024, 14:12

Mooi om te lezen dat het kan werken. Ga er over een tijdje zelf proefondervindelijk achter komen. Heb de draagarm getest in de uiterste stand kwa verstelling. Dit zag er goed uit, geen ongewenst moment op de bevestigings punten. Mocht het zaakje wel verlopen dan hecht ik de excentrische bout vast. Al zou ik willen verstellen, is het een kwestie van een hecht wegslijpen. Op die manier krijg je L en R wel gelijk.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Crookie » 22 mar 2024, 08:48

Best redelijke prijs dan voor de werkzaamheden. Is je chassis in elk geval weer tiptop.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door yorick » 22 mar 2024, 10:29

Crookie schreef: 22 mar 2024, 08:48 Best redelijke prijs dan voor de werkzaamheden. Is je chassis in elk geval weer tiptop.
Materiaal zit er nauwelijks in, dus zijn allemaal uren. Online zoeken naar kosten van (deel)restauratie projecten leverde niks op. Hier hadden ze meteen tijd, bij de vorige had ik tot eind dit jaar moeten wachten.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Crookie » 23 mar 2024, 00:27

Ik ken klasseklassiek wel van ‘vroeger’ toen ik mijzelf verlekkerde op een MB youngtimer (1987->)

Verbaasd mij dat ze tijd hadden. Vorig jaar nog een mailtje aan gewaagd voor dorpels/krikpunten maar geen tijd.

Scheelt wel dat je de achteras in de tussentijd hebt kunnen aanpakken. Ook lekker dat zulke dingen weer klaar zijn.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Back to the 90's BMW E34

Bericht door Tomj » 28 mar 2024, 16:29

Marc Sierra schreef: 21 mar 2024, 11:22 Heb je camber en sporing verstelbaar met excentrische bouten? Dat camber goed gaat geloof ik wel, maar voor de sporing zit de sleuf horizontaal en daarmee komen alle krachten van het rijden (remmen, optrekken, bochten) op de excentrische bout. In mijn geval bleef die daarom ook niet op z'n plek zitten.

Yep, dat houdt zo al 8 jaar denk ik :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KoenM en 64 gasten