Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 15:54

Marc Sierra schreef: 08 mar 2024, 15:08 Hoe heb je het precies verstelbaar gemaakt? Op de foto kan ik alleen maar een sleuf zien ipv een rond gat voor de bout.
D.m.v. zo'n setje erop te lassen:

https://www.garagistic.com/products/bmw ... t-brackets

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Marc Sierra » 08 mar 2024, 16:08

Dat ziet er wel mooi uit. Ik heb het zelf ook geprobeerd met die excentrische bouten, maar zoals die kerel in het filmpje van die link al aangeeft verdraaien de excentrische bouten tijdens het rijden. Met die kartels zal je dat probleem niet hebben. Maar ik vermoed dat degene die de uitlijning doet niet heel blij wordt van de manier van verstellen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door yorick » 08 mar 2024, 16:45

Ik ben vooral benieuwd hoe precies het afgesteld kan worden. Origineel heb ik de sporing la 0.14 en ra 0.04, dat is een hele minuut verschil, die wil ik eruit stellen. Mocht het loskomen hecht ik de excenter.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 16:50

Dat gaat zeker even vloeken worden ja. Ook een nadeel is dat je er alleen in stappen van 1 tandje mee kunt verschuiven, dus ik ben ook wel benieuwd hoeveel 1 tandje doet.

Ik hoop hiermee een basis uitlijning te kunnen maken waarvan ik weet wat het is. Als ik dan wil experimenteren met iets meer camber bijvoorbeeld kan ik hem zelf verstellen en als het toch niks blijkt kan ik altijd nog het aantal verschoven tandjes weer terug om op de basis uit te komen.

Dat is het idee althans, of dat in de praktijk ook zo werkt gaan we zien.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 16:52

Excentrische bouten heb ik overigens ook onder de e30, maar ik heb niet het idee dat daar iets mee gebeurd tijdens het rijden.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Dimitri » 09 mar 2024, 07:33

Leuke update, een van m’n favoriete projecten hier! Tof om te zien dat hij weer bijna rijdt. Wil hem dit jaar wel eens in het echt zien.
Qua uitlijning; mss Vlasblom in Uden? Zelf geen ervaring mee maar goede verhalen over gehoord.

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Jlijp » 09 mar 2024, 07:47

Marc Sierra schreef: 08 mar 2024, 15:08 Hoe heb je het precies verstelbaar gemaakt? Op de foto kan ik alleen maar een sleuf zien ipv een rond gat voor de bout.
Daar wordt meestal deze set voor gebruikt:
https://www.swagier.com/glowna/84-bmw-e ... drift.html

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 10 mar 2024, 09:38

Dimitri schreef: 09 mar 2024, 07:33 Leuke update, een van m’n favoriete projecten hier! Tof om te zien dat hij weer bijna rijdt. Wil hem dit jaar wel eens in het echt zien.
Qua uitlijning; mss Vlasblom in Uden? Zelf geen ervaring mee maar goede verhalen over gehoord.
Kom gerust eens langs als hij straks klaar is.

Vlasblom is misschien nog wel een goede optie inderdaad, die heeft de auto destijds geïmporteerd vanuit Oostenrijk, wel leuk om er dan nog eens mee langs te gaan.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 17 mar 2024, 20:38

To-do list afgewerkt en een rondje proefgereden, dat laatste met een dikke smile op het gezicht want het ding rijdt echt heel leuk :blink:

Toen op de trailer gezet en bij de garage gedropt. Deze week pakken ze hem ergens tussendoor voor de apk keuring, dus ik kan RDW.nl weer gaan zitten refreshen.
PXL_20240316_132240913.jpg
PXL_20240316_132240913.jpg (480.91 KiB) 1201 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2024, 01:53

Netjes gedaan allemaal.

Ik had zelf alleen die reservewiel bak en accu bak niet weg gehaald. Die hebben namelijk een aerodynamische functie, de bodem zo glad mogelijk houden. Als je ze weg haalt dan krijg je extra lift op de achteras en komt je wegligging niet ten goede. Ook heb je nu veel meer luchtweerstand doordat je achterbumper een parachute word.

Ding zou een top moeten kunnen halen van +/- 280 km/u met een S50B32, dan worden dat soort dingen wel belangrijk :D

Een E36 M3 heeft normaal bijvoorbeeld ook een afdekplaat onder de motor voor stabiliteit bij die snelheden.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 18 mar 2024, 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Martijn_bmw » 18 mar 2024, 06:06

Mooi eindresultaat! Wat Bert zegt misschien nog op te lossen met een kunstof bodemplaat achter waarmee je de vlakke bodem creëert?

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 27 mar 2024, 21:07

Niet helemaal zonder slag of stoot, maar hij is goedgekeurd :df:
APK.PNG
APK.PNG (22.86 KiB) 951 keer bekeken
- De accu bleek slecht te zijn, dus die hebben ze aan de lader gehangen en getest voor me, maar daar is de meeste prik wel vanaf.
Nu stond hij wel al een jaar stil en heeft ie de laatste week veel gestart maar weinig gereden. Dus even kijken hoe het in de praktijk uit pakt. Misschien project accubak maar wat vervroegen.

- Verder zat er wat veel roest op de X-brace, dus die hebben ze er even onderuit gehaald aangezien die optioneel is. Twijfelgevalletje of het afkeur was, maar beter geen discussiepunt hebben als het niet hoeft.

- Een binnenste stuurkogel heeft speling, maar was nog binnen de marge.

- Het grootste euvel was dat er geen enkel remlicht werkte. De schakelaar was gelijk hoofdverdachte maar die bleek het niet te zijn. Uiteindelijk kwam er een kortsluiting in de trekhaak bekabeling naar boven, dus die is er voor nu even tussenuit gehaald. Misschien haal ik hem wel helemaal weg, want een kar ga ik er toch niet mee trekken en behalve als handig krikpunt voor de achterkant heb ik er dus weinig aan.
PXL_20240326_140427910~2.jpg
PXL_20240326_140427910~2.jpg (271.37 KiB) 951 keer bekeken
En nu 2x rode BMW op de oprit, zou ik soms een lichte voorkeur voor een type auto hebben? :mrgreen:

Met deze auto weer rijdend eindigt ook mijn beunschuur avontuur. Nu we een nieuw huis hebben sinds juli vorig jaar kan ik 4 auto's aan huis kwijt. 1 in de garage, 1 onder de carport en 2 op de oprit er voor. Ruim voldoende voor een man met een kind en een tweede onderweg. Ook was 35 minuten enkele reis er naartoe gewoon niet handig meer voor me, in de praktijk geeft het toch vaak gedoe als je een avond wil sleutelen. Snel het eten naar binnen proppen, vrouw achterlaten met kind(eren) en alle troep en dan 's avonds pas laat weer thuis want voor een uurtje is het de moeite niet waard om heen en weer te rijden. Dus de huur heb ik opgezegd en mijn beunmaten hadden al snel een vervanger voor me gevonden. Die heb ik mijn brug en werkbank gelijk weten te verkopen dus daar ben ik nu ook mooi vanaf. Binnenkort maar eens beginnen aan de garage inrichting hier.
Bert ///M3 schreef: 18 mar 2024, 01:53 Netjes gedaan allemaal.

Ik had zelf alleen die reservewiel bak en accu bak niet weg gehaald. Die hebben namelijk een aerodynamische functie, de bodem zo glad mogelijk houden. Als je ze weg haalt dan krijg je extra lift op de achteras en komt je wegligging niet ten goede. Ook heb je nu veel meer luchtweerstand doordat je achterbumper een parachute word.

Ding zou een top moeten kunnen halen van +/- 280 km/u met een S50B32, dan worden dat soort dingen wel belangrijk :D

Een E36 M3 heeft normaal bijvoorbeeld ook een afdekplaat onder de motor voor stabiliteit bij die snelheden.
Helemaal niet bij nagedacht toen ik de accubak weg haalde, het is voor mij ook nieuw om zo'n snelheden binnen handbereik te hebben. Maar je maakt wel een aardige parachute inderdaad. Mijn gedachte was dat meer plek aan de onderkant nooit kwaad kan, mocht het project ooit eens uit de hand lopen en er een diffuser of differentieel koeler o.i.d. onder moeten. Misschien de moeite waard om eens te onderzoeken of dat een beetje dicht te maken is. Het ziet er allemaal redelijk recht toe recht aan uit, maar het moet wel strak aansluiten en stevig vast zitten natuurlijk.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Dimitri » 28 mar 2024, 08:30

Heel gaaf! Nu kilometers erop zetten dus. Trekhaak is wel mooi voor de sle(e)per look.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Jan-Willem » 29 mar 2024, 10:44

@Beske, lekker bezig!
Blijft een leuke basis voor een project een compact vooral met een heerlijke S50B32 motor.
Ik ben benieuwd hoe mooi je de uitlijnen kan krijgen met de vertande verstelling.
Marc Sierra schreef: 08 mar 2024, 16:08 Dat ziet er wel mooi uit. Ik heb het zelf ook geprobeerd met die excentrische bouten, maar zoals die kerel in het filmpje van die link al aangeeft verdraaien de excentrische bouten tijdens het rijden. Met die kartels zal je dat probleem niet hebben. Maar ik vermoed dat degene die de uitlijning doet niet heel blij wordt van de manier van verstellen.
Ik heb de excentrische BMW bouten gebruikt bij de Z3.
De draagarm rubbers aan beide kanten iets ingekort en aan beide kanten een dikke carrosserie ring geplaatst.
Het bleef bij mij perfect zitten, zonder carrosserie ringen heb je maar weinig draagvlak op de sleuf.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Marc Sierra » 29 mar 2024, 18:13

Ik had t destijds zo zitten.

Afbeelding

Maar dat ging dus aan de haal...

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 05 apr 2024, 18:25

Nu een goed weekje onderweg met de compact, en wat een geniale wagen is het. Ondanks dat hij nog niet is uitgelijnd en dat ik nog een beetje voorzichtig doe met hoge toeren totdat de lagerschalen zijn vervangen is het toch iedere rit genieten geblazen. De 3.2 trekt altijd lekker, vanaf stationair rondtuffen tot een keertje stevig doorhalen. In tegenstelling tot de vorige keer dat ik er mee reed zit de achteras nu wel lekker op z'n plek, en dat ligt toch een stuk beter op de weg ook. Met de BC racing schroefset en de H&R stabilisatorstangen is het nu echt een kartje.

Ook werd het tijd om hem te ontdoen van zijn wintersloffen met banden uit 2004, die zijn nu wel echt rijp voor Lelystad of Papenburg. Nu zit de zomerset er onder met de iets kalere continentals uit 2015, ook niet de beste banden ter wereld, maar ze vertonen nog geen uitdrogingsverschijnselen en mijn portemonnee hoeft niet te huilen als mijn voet een keer wat sneller van de koppeling schiet :tooth:

Gelijk voorzien van de recent hier aangeschafte 10 & 15mm spacers. 10mm achter en 15mm voor is het uiteindelijk geworden.
PXL_20240404_180440097.jpg
PXL_20240404_180440097.jpg (161.88 KiB) 368 keer bekeken
PXL_20240404_180652295.jpg
PXL_20240404_180652295.jpg (194.43 KiB) 368 keer bekeken
Linksachter liep het wel een beetje aan allemaal, maar niet erg genoeg om me zorgen te maken. Toen zag ik een drempeltje wat laat en toen liep er niks meer aan...
PXL_20240404_191621400.jpg
PXL_20240404_191621400.jpg (108.45 KiB) 368 keer bekeken
Nu werd deze roestblaas toch al door de lak bij elkaar gehouden, dus misschien is dit gewoon de motivatie die ik zocht om het snel te (laten?) lassen. De vervangende wielkasten liggen immers al bijna een jaar klaar. Dan kunnen we met het spuiten gelijk de achterbumper meepakken en dan is ie optisch ook weer in orde.

Er is ook al een nieuw setje zwarte nieren onderweg, en het M logo op de achterklep gaat er binnenkort vanaf, maakt hem toch iets minder fout.
PXL_20240405_094611455.jpg
PXL_20240405_094611455.jpg (459.98 KiB) 368 keer bekeken
En uiteraard heb ik weer het een en ander gevonden wat ik aan wil pakken. Te beginnen met het slechte stationair lopen met een warme motor. Soms zaagt ie zo erg dat hij uit valt. Daar moet ik dus even in duiken. Ook lekt de motor ergens olie, dat was me bij aankoop al opgevallen maar volgens de vorige eigenaar was dat oude olie en was de lekkage nu verholpen. Het feit dat ik er 7 bussen remmenreiniger op leegspoot en alsnog eindigde met verse olie onder aan het blok zegt me echter wat anders. Een complete pakkingset voor het blok ligt inmiddels al klaar, dus dat is een kwestie van zoeken en vervangen wat nodig is. De carterpan moet er sowieso nog onderuit voor nieuwe lagerschalen dus die kunnen we dan gelijk meepakken. Als aan de voorkant dan toch alles los is vervang ik gelijk de motorsteunrubbers en beide stuurstangen. Met uitlijnen wacht ik dus ook nog even totdat dit klusje ook geklaard is, dan is het allemaal in 1 keer geregeld.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door vester86 » 06 apr 2024, 01:13

mooie stance, staat m prima zo 👍🏻

verder ook mooi verhaal, vooral die lak die de roest bij elkaar houdt 😇

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2024, 01:18

Stationair slecht lopen is of de stationair klep die vuil is, of er zit ergens een scheur in het inlaat systeem net na de luchtmassameter. Ik had een keer een scheur in die rubber bocht tussen de LMM en de airbox, krijg je ook die verschijnselen.

Je hoeft drijfstang lagers trouwens niet in te rijden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2024, 06:57

Mooie update en leuk te zien dat je hem ook qua uiterlijk weer netjes gaat maken :)

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 06 apr 2024, 08:16

Bert ///M3 schreef: 06 apr 2024, 01:18 Stationair slecht lopen is of de stationair klep die vuil is, of er zit ergens een scheur in het inlaat systeem net na de luchtmassameter. Ik had een keer een scheur in die rubber bocht tussen de LMM en de airbox, krijg je ook die verschijnselen.

Je hoeft drijfstang lagers trouwens niet in te rijden.
Die rubber bocht is al preventief vervangen, was nog niet helemaal door, maar vertoonde wel al droogtescheuren. De rest van het inlaat traject moet ik eens nalopen. Airbox er eens af pakken en zien wat ik tegen kom denk ik. Stationair klep schoonmaken kan ook nooit kwaad.

De drijfstang lagers zitten er nu +/- 70k km in, dus daarom doe ik iets voorzichtiger. Weet ook niet hoe de vorige eigenaren hem gebruikten en of ie bijvoorbeeld altijd even netjes warm gereden is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2024, 09:34

Als je normaal rijd met een S50B32 dan gaat 200K+ ook prima met drijfstanglagers. Het is niet zo dat er er automatisch uit springen na 50K. Op mijn gele M3 zaten ze er ook al 200K+ in, uiteindelijk vervangen want een keer zonder oliedruk gelopen en circuit gebruik en daar waren ze wel af.

Olie lekkage kunnen veel dingen zijn.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_6028

Ik had een keer lekkage vanuit #3 aan de voorkant van het blok, rechts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Fedmas, MarcH, Peter-Paul, Zed240 en 125 gasten