M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door TLRS » 16 mar 2024, 22:46

2226cc schreef: 16 mar 2024, 22:34 Ook een van de kwaaltjes, de coating aan de binnenkant laat los, heb de kleppen deksels er een aantal keer af gehaald en het blijft gelukkig redelijk stabiel
Pfoe nou gelukkig, ziet er onheilspellend voor het oog van een onwetende.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door 2226cc » 16 mar 2024, 23:44

TLRS schreef: 16 mar 2024, 22:46
2226cc schreef: 16 mar 2024, 22:34 Ook een van de kwaaltjes, de coating aan de binnenkant laat los, heb de kleppen deksels er een aantal keer af gehaald en het blijft gelukkig redelijk stabiel
Pfoe nou gelukkig, ziet er onheilspellend voor het oog van een onwetende.
Tis voor nu nog vrij onschuldig:p

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door BartMS » 18 mar 2024, 13:12

Vanwaar de keuze voor dunnere olie? Standaard gaat er 10W60 in dacht ik toch?

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door 2226cc » 18 mar 2024, 23:26

BartMS schreef: 18 mar 2024, 13:12 Vanwaar de keuze voor dunnere olie? Standaard gaat er 10W60 in dacht ik toch?
10w60 is wat bmw voorschrijft ja maar dat gaat compleet in tegen wat ik geleerd heb met motoren bouwen 😂 naar mijn bescheiden mening is dit beter voor deze motor

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door BartMS » 18 mar 2024, 23:48

2226cc schreef: 18 mar 2024, 23:26
BartMS schreef: 18 mar 2024, 13:12 Vanwaar de keuze voor dunnere olie? Standaard gaat er 10W60 in dacht ik toch?
10w60 is wat bmw voorschrijft ja maar dat gaat compleet in tegen wat ik geleerd heb met motoren bouwen 😂 naar mijn bescheiden mening is dit beter voor deze motor
Is er een "Explain me like i'm 5" manier van uitleggen waarom? Er zijn tal van olie draadjes over de E92 M3 en vraag me af hoe jij op jouw keuze gekomen bent. Want het loopt aardig uit een op het internet van 5w40 tot 10w60 haha

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door 2226cc » 19 mar 2024, 10:46

BartMS schreef: 18 mar 2024, 23:48
2226cc schreef: 18 mar 2024, 23:26
BartMS schreef: 18 mar 2024, 13:12 Vanwaar de keuze voor dunnere olie? Standaard gaat er 10W60 in dacht ik toch?
10w60 is wat bmw voorschrijft ja maar dat gaat compleet in tegen wat ik geleerd heb met motoren bouwen 😂 naar mijn bescheiden mening is dit beter voor deze motor

Is er een "Explain me like i'm 5" manier van uitleggen waarom? Er zijn tal van olie draadjes over de E92 M3 en vraag me af hoe jij op jouw keuze gekomen bent. Want het loopt aardig uit een op het internet van 5w40 tot 10w60 haha
Basis regels is hoe minder lager speling hoe dunner de olie om voldoende flow te krijgen.


Hele dikke olie en heel weinig lager speling zorgt er voor dat de olie niet genoeg flowed en dus niet goed koelt en smeert.

S65 heeft super weinig lager speling en dat vraagt dus om dunne olie zodat die goed flowed.

Honda S2000 heeft qua specs een zeer vergelijkbare motor en daar schrijft Honda 5w30 voor…die hebben nooit lager problemen

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Estoque » 26 mar 2024, 10:37

2226cc schreef: 11 jan 2024, 22:23 Owja had de koudstart al een jaar of 2 uitgeschreven maar verder niks weg gehaald omdat je er simpelweg niet bij kan. Nu de bak er af was was het een stuk makkelijker dus gelijk het originele delete kitje besteld en gemonteerd! Geeft veel meer ruimte onder de kap.
Inmiddels heb ik alle onderdelen besteld om de Secundaire luchtpomp te verwijderen. Bedankt nog voor de onderdeelnummers.
Hoe heb jij die pomp uitgeschreven?

Gewoon koudstart uit gezet? of ook echt daadwerkelijk uitgeschreven uit het DME?

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 26 mar 2024, 18:20

Estoque schreef: 26 mar 2024, 10:37
2226cc schreef: 11 jan 2024, 22:23 Owja had de koudstart al een jaar of 2 uitgeschreven maar verder niks weg gehaald omdat je er simpelweg niet bij kan. Nu de bak er af was was het een stuk makkelijker dus gelijk het originele delete kitje besteld en gemonteerd! Geeft veel meer ruimte onder de kap.
Inmiddels heb ik alle onderdelen besteld om de Secundaire luchtpomp te verwijderen. Bedankt nog voor de onderdeelnummers.
Hoe heb jij die pomp uitgeschreven?

Gewoon koudstart uit gezet? of ook echt daadwerkelijk uitgeschreven uit het DME?
Ik had cold start al uitgeschreven in de dme maar kreeg toen een motorlampje omdat ik de secondaire air pomp echt weg gehaald heb, daarna ook die uitgeschreven en toen was het goed

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], artandre, Berry1000RR, Bram, Cazzo46, CRZ, Erik dB, Harrie D, Joël D., KoenM, Miesjel, R728i, Thomasss, Zed240 en 133 gasten