Oudere auto stallen/onderhouden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
FT
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57

Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door FT » 17 mar 2024, 13:04

Ik ben benieuwd hoe jullie het volgende doen. Niet iedereen heeft de luxe om hun auto('s) binnen veilig en droog te stallen. Ik denk dat veel hier hun daily ook gewoon op straat en tussen het reguliere verkeer moeten parkeren.
Wat doen jullie als je je auto buiten moeten parkeren, maar toch eigenlijk liever een binnenstalling willen hebben?
Bij een kennis/familielid parkeren, een parkeerplaats huren of iets anders?

Dit leidt mij tot deze vraag omdat ik op een gegeven moment een oudere 80's/90's auto erbij wil kopen, maar ik bang ben voor roest en dergelijke. En het zal waarschijnlijk geen daily zijn. Stel het is een oldtimer, dan zal die een paar maanden per jaar stilstaan, echter mag die dan niet op de openbare weg.

Wat voor onderhoud of checks doen jullie om een auto te beschermen tegen de elementen? Vooral tijdens de wintermaanden/herfst.
Enige producten te gebruiken die het helpen beschermen? Een autocover? Stel de auto wordt weinig gebruikt, dan uiteraard de accu ontkoppelen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door Joy » 17 mar 2024, 15:26

Wat ik zelf heb gezien is dat je eigenlijk toch beter kunt gaan rijden met een auto die buiten staat. Ook al is het maar eens in de week of 2 weken een lekker rondje rijden, alles beter dan 3 maanden stil zetten. Bij langdurig stil staan gaat er ineens van alles stuk wat je niet had verwacht en het constant vochtig zijn is een ramp voor je remmen en koetswerk.

DFJEF
Berichten: 889
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door DFJEF » 17 mar 2024, 17:18

Ik zou een 30-40 jaar oude auto niet lang (ongebruikt) buiten in de elementen laten staan. Als je zo'n auto zou overwegen, ga dan op zoek naar een geschikte (huur) garage. Maar ik begrijp dat die ook niet altijd in de buurt (voor een schappelijke prijs) te vinden zijn.

Of misschien heb je de mogelijkheid een carport te plaatsen. Dat is niet volledig beschermd, maar in ieder geval uit de regen en zon.

wackywim
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2024, 22:21
Auto: Bmw F11

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door wackywim » 17 mar 2024, 22:11

Als het je te doen is om gebruik te kunnen maken van het lage tarief voor wegenbelasting waar auto’s tot 1987 onder vallen, zou je hem ook die paar maanden dat hij van de weg moet zijn kunnen stallen bij een caravanstalling oid. Waar ik mijn caravan stal had ik ook de mogelijkheid om m’n oude Saab Cabrio een paar maanden per jaar te stallen in de winter voor 50 euro per maand.
Ik had ook een keer de vergissing gemaakt hem “droog” te parkeren onder een viaduct op loop afstand. Na 3 dagen vol met duivenkak.
Laatst gewijzigd door wackywim op 17 mar 2024, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door TLRS » 17 mar 2024, 22:56

Keuzes hè.. als er ergens water blijft staan en het kan niet weg.. bad news. Condensatie ook niet ideaal. Carport is al een vooruitgang, ventileert goed enzo. Donkere, afgesloten stalling weer iets beter. Allermooist is met een beetje temperatuur om condensatie tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door Martijn M » 18 mar 2024, 09:11

Of zoek een (gratis) parkeergarage in de buurt, desnoods met een abonnement?

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door BartMS » 18 mar 2024, 13:14

Ik heb zelf een tijdje een parkeerplaats gehuurd onder een appartementencomplex. Veel van die oudjes hebben die plek bijvoorbeeld niet nodig. Soms kan je ze ook huren van een investeerder bijvoorbeeld.

FT
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door FT » 19 mar 2024, 20:42

Wat wijze adviezen lees ik hier. Een carport is mooi, maar mag niet zomaar overal gebouwd worden.
Toch iets huren is het meest realistisch. Zelf zou ik dan voor iets kiezen dat ook bewaakt of op slot is en niet bijv een huurplek onder een flat samen met andere auto's. Maar ja, keuze's en verschil in prijs.

Enige goede tips om roest en schimmel te voorkomen en onderhouden? Vooral bij oudere auto's zijn de rubbers niet vaak goed meer en ik zie vaak wat beginnen bij de achterwielkassen.

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door BartMS » 19 mar 2024, 21:54

ik had een plek hier onder een flat gebouw waar alleen de bewoners toegang toe hadden. Die paar mensen die daar komen zal wel loslopen dacht ik dan.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door HJ2 » 20 mar 2024, 14:51

Ik had voor de Elan een ademende hoes met meerdere lagen. Als de auto schoon is als hij erover gaat gaat dat prima. Was wel een rib uit mijn lijf, maar was het meer dan waard. Als je een kleine auto koopt… heb ik nog een hoes te koop! (Tip: niet gaan zoeken op ‘hoes’ query hier op het forum, hahaha.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door JP » 20 mar 2024, 17:04

Jij hebt immers 2 hoes/hoezen? :coffee:
HJ2 schreef: 02 feb 2021, 14:38 Zojuist een pakketje uit de UK!
Mijn eigen M100 kan nu weer droog staan met een op maat gemaakte hoes
(Ja DF vrienden, een heuse HOES! die zat er zowaar bij, en de hoes zit IN een hoes, TWEE hoezen dus! )

Nu het pakketje van EBC nog...

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door HJ2 » 21 mar 2024, 17:08

Quote ipv edit knop geklikt…
Laatst gewijzigd door HJ2 op 21 mar 2024, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Oudere auto stallen/onderhouden?

Bericht door HJ2 » 21 mar 2024, 17:08

HJ2 schreef: 21 mar 2024, 17:08 Ja, ik verkoop ze beiden (want een setje :-))
(Tjee wat een geheugen heb jij, om jaloers op te worden!)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot] en 129 gasten