Davey - Nieuwe auto :)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door _dvh » 02 dec 2023, 13:57

Nu een wat leukere en spannendere update!

Door een kans, waar ik jullie later meer over ga vertellen mocht ik mijn racelicentie halen! Eigenlijk altijd al iets wat op mijn lijstje stond wat ik echt wilde halen! Heel dankbaar hiervoor!

Ik neem jullie mee hoe het voor mij is geweest! Allereerst als je hem nog niet hebt en houd van circuit rijden echt doen! Aanrader!

Op voorhand wil ik even vertellen dat ik altijd een ''fobie'' heb voor hard rijden/racen in nat weer! Dit komt omdat ik mijn eerste BMW door aquaplaning totallos heb gereden. Ook met buiten karten altijd een angst als het nat is. Ook bij de ring, maar door de regen lijnen vind ik dat wat minder spannend.
Houd dit in gedachten tijdens het lezen :)

Mijn racelicentie mocht ik halen op Zandvoort bij Driving Fun.
29 en 30 november was de tweedaagse cursus.

De 29ste:
We begonnen de dag met theorie. Dit had ik thuis al geoefend dus was voor mij niet veel nieuws.

Vervolgens gingen we lijnen rijden, door middel van pylonen, dat was je instuur punt etc. Instructeur ernaast.
Er werd al snel duidelijk dat we voor zwemdiploma A gingen en niet voor C.... Dus alles wat ik geleerd heb door de jaren heen mocht ik vergeten. Erge error om dus ook droge lijnen te rijden op een natte baan.
In de ochtend/begin middag hebben we regen, zon, half droge lijnen, harde regen en sneeuw gehad.
Dit was dus met geknepen billen rijden... later op de middag werd dit een stuk minder, maar ging ik de grens weer meer opzoeken dus kwam dit weer terug. Hele leerzame dag, leerde de 130i heel goed kennen en heb me eigen grenzen ook verlegd.
Rust momentje.jpeg
Rust momentje.jpeg (174.48 KiB) 2924 keer bekeken
Voordeel is je leert wat maar je mag daarna ook zelf rijden om toe te passen wat je geleerd hebt, later komt de instructeur er weer bij zitten. Je kunt dus ook zelf kiezen hoeveel je wilt rijden.
Rond half 5 had ik er wel genoeg van.

Om 6 uur zaten we dan ook bij de griek in Zandvoort om te eten en theorie les te krijgen. Dit werd door een oude bekende gegeven dus dat was wel leuk! Leerzaam met praktijk voorbeelden als in filmpjes.
Griek.jpeg
Griek.jpeg (282.72 KiB) 2924 keer bekeken
Reed ik weg van het restaurant, 6 straten verder lag er een pak sneeuw van 8cm en sneeuwde het ook hard! dus alles meegemaakt die dag hahahaha. Hadden we dus weer geknepen billen!
Bedankt Arnoud voor je instructie hulp!
Sneeuw terugweg.jpeg
Sneeuw terugweg.jpeg (88.6 KiB) 2924 keer bekeken
De 30ste:
Deze dag ging meer om rijden en racen.

Nadeel was dat het gevroren had.... dus sochtends bij aankomst was de baan ijzig... wel kwam de zon ook door.
Ice.jpeg
Ice.jpeg (478.38 KiB) 2924 keer bekeken
Sochtends gereden en eigenlijk werd de grip per ronde slechter, dit doordat we het ijs kapot reden maar de zon het weer nat maakte maar het nog iets te koud was.... Ik dus met geknepen billen gereden en vond ik het eigenlijk niet zo leuk... had ook echt een code brown momentje.... eigenlijk was het rechte stuk dus het beste een stukje rechts van de ideale lijn. Voor mij reden 3 autos op de ideale lijn en die haalde ik dus in rechts van ze.... iets te ver rechts want met 160kmh pakte ik een stukje ijs mee rechts voor en achter.... toen verschoot de auto even terwijl ik naast iemand zat.
Daarna rust gepakt.

Smiddags gingen we het starten oefenen en tot de slotemaker bocht ''racen''. Er kwamen beginnend droge lijnen. Dus dat was heel prettig. Ook ging het tempo daardoor bij mij al een stuk harder, kende Zandvoort ook al van een eerdere trackday.
We begonnen met 3 auto's toen 6,9,12! Dat was heel leuk en leerzaam.
Wel wat eerder gestopt dan eigenlijk moest, dit omdat ik het wel gehad had en we 9 rondjes gedaan hadden.

De andere jongens waren wel doorgegaan.

Nu komt eigenlijk het leukste en meest leerzame van de dag, mijn instructeur voor die dag reageerde op dat ik eerder stopte met de sprintjes en racen dat we nog eens moesten rijden! s ochtends was er niet veel te leren en te proberen door de ijzel, meer overleven.

Dus wij in de auto, tempo ging een stuk omhoog en begon te pushen. Hele fijne tips gehad, zowel van lijnen als van mijn rijstijl. Wat ik vaak doe is aan remmen, sturen en de auto roteren alleen dan roteer ik niet ver genoeg en probeer ik de auto door kwart/half gas te roteren. Waardoor ik dus later in de bocht verder naar buiten word geduwd door het gas geven en dus later vol gas kon.
Dit heeft Michel mij afgeleerd en hier reageerde de auto dus ook veeeeeel beter op. Trailbrakend in sturen meer roteren (dan ik deed) en dan sneller vol op het gas. Dit heb ik dus ook daarna heletijd geoefend en geperfectioneerd.

Een ander ding was nog het aan remmen van het rechte stuk.... elke keer remde ik op een ander punt, samen met Michel een punt uitgekozen waar ik moest remmen (veel later als wat ik nu deed) en me daar ook op gefocusd.
Het ging dus ook echt een stuk harder en ik vond het veel leuker!

Tijdens het praktijk examen starten ik als derde, heb ik nummer twee ingehaald aan remmen scheivlak, en nummer 1 ook ingehaald. daarna nog meer gefocused op het aan remmen en heb ik zelfs na het punt wat ik besproken heb met Michel aangeremd.
Voor mij was de dag al geslaagd! Droog gereden, genoten en veel geleerd en vooral mijn auto.
Theorie geslaagd!

Wel had ik mijn Race CV ingeleverd! En was er dus een mogelijk op een EU-Licentie in plaats van een Clubsport licentie.
Certificaat.jpeg
Certificaat.jpeg (148.15 KiB) 2924 keer bekeken
Aandenken.jpeg
Aandenken.jpeg (296.67 KiB) 2924 keer bekeken
Dankjewel voor deze mogelijkheid! Bedankt Arnoud, Michel, Han, Peter en de rest van de groep voor deze ervaring die ik niet meer ga vergeten. Zeker een aanrader! Helemaal voor de mede DF'ers.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Emiel » 02 dec 2023, 14:00

Je zei iets over geen bluetooth een boel posts terug.

Als je aux aansluiting hebt werkt dit geniaal.

https://digitrading.nl/store/nexum/link ... -auto.html



Edit: tof je race licentie dag!

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door SlowCo » 02 dec 2023, 14:28

Gefeliciteerd, klinkt als zeer geslaagd letterlijk en figuurlijk!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Jeroen » 04 dec 2023, 11:44

Mooi verhaal! Ik heb de licentiecursus lang geleden gedaan (2001-2002) maar de hoeveelheid pret en het vele leren staat me nog helder bij. Ook destijds alle weerstypes gehad tijdens de 10 daagse (jaja) cursus, sneeuw, ijzel droog/nat noem maar op. Echt een hele mooie tijd gehad.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Knot » 04 dec 2023, 12:07

Mooi dat verleggen van je rempunt steeds. En idd op ijs is het niks, ik ben daar ook geen fan van, teveel onzekerheid mbt grip.

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door _dvh » 20 dec 2023, 14:05

Knot schreef: 04 dec 2023, 12:07 Mooi dat verleggen van je rempunt steeds. En idd op ijs is het niks, ik ben daar ook geen fan van, teveel onzekerheid mbt grip.
Was zeer leerzaam!

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door _dvh » 20 dec 2023, 14:12

Twee weken na de trackday melding dat de remblokken op zijn, oei oei oei.

Achjah hoort erbij...
Maar toen het dilemma...
Endless of Pagid -> me vorige auto's hebben Endless gehad maar uit Japan een lange levertijd....

Uiteindelijk kwam me vriendin met een idee waar ik nog niet over nagedacht had, vanaf 1 januari ga ik beginnen met een nieuwe baan, waardoor ik de 130i toch niet meer dagelijks nodig heb... (Later daarover meer :tong:) Dusja gekozen voor de lange levertijd en de Endless blokjes zijn besteld!
Gekozen voor ME22 voor en achter.

Nu zat er ME20 voor op en achter RSL29, me vorige auto's hebben allemaal ME22 gehad dusja.

Ook is de eerste Trackday geboekt, mijn beste maat heeft me weer eens overgehaald, mijn eerste trackday op de Nordscheife! 29 april. (Alleen nog vrij vragen :lol: ) mooi in combinatie met het weekend ervoor of de rest van de week!

Na vorig jaar vond ik de TF dagen in het weekend veel te druk, dus niet gekozen voor een Jaarkaart, dan mogen ze van mij eerste de exits eens fixen hehe. Dus plaats van een jaarkaart wat circuitdagen en opwaarderen per 500 euro. Dan is het wel te doen!

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door _dvh » 04 jan 2024, 19:25

2024 beginnen we met een nieuwe job! Dat was dus ook de update die ik nog wilde vertellen!
Driving Fun
Driving Fun
5f0440c2-0464-446d-a9fb-d40e60b08cd1.jpeg (343.22 KiB) 2169 keer bekeken
Dankjewel voor het vertrouwen Peter! En we gaan er mooie jaren van maken!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2024, 19:54

Gaaf en gefeliciteerd, wat ga je doen voor DF?

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door _dvh » 04 jan 2024, 21:22

Martijn_bmw schreef: 04 jan 2024, 19:54 Gaaf en gefeliciteerd, wat ga je doen voor DF?
Vertegenwoordiger en waarschijnlijk instructeur in de toekomst

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2024, 21:31

Geniet van je nieuwe baan, hobby en werk echt combineren is natuurlijk super :df: :D

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Bram » 04 jan 2024, 23:52

Leuk man, gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Emiel » 06 jan 2024, 08:33

Proficiat met de nieuwe baan! Leuke vooruitzichten voor je.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Eeuwe » 06 jan 2024, 10:28

Te gek, da's 'n mooie werkgever! Gefeliciteerd!

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Robin » 06 jan 2024, 11:00

Mooi man!

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door _dvh » 18 mar 2024, 17:53

Sow dat is weer even geleden!

Na veel rijden met DF en Instructeur zijn, heb ik toch ook wel weer wat gereden met mijn eigen BMW.
Ik was steeds minder te spreken over mijn afstelling van de auto…. Dit kwam omdat ik vond dat de achterkant te stuiterig was, snel overstuur en daardoor niet altijd vertrouwelijk overkwam…
Hierdoor dus gekozen om toch maar eens naar Intrax te gaan! Gevraagd om Donalds advies en die heb ik gekregen!
Volledige revisie en setup change! Was heel benieuwd hoe groot het verschil nu daadwerkelijk zou zijn.

Ook is de auto door Intrax uitgewogen en uitgelijnd
Intrax
Intrax
3BC97371-FEEA-4CA6-806A-6BA4A02C39DB.jpeg (771.83 KiB) 946 keer bekeken
Na het terug krijgen van de auto merkte ik na de eerste rotonde al het verschil! Gelukkig mocht ik dat weekend tijdens de licentie cursus mijn auto testen op Meppen tijdens de sprint races en oefen race! Wat een mega verschil maakt het als je een auto naar wens hebt afgesteld!
Overigens echt een aanrader om je race licentie te halen je leert er mega veel van, zelfs voor op straat! Was voor mij ook de eerste keer Circuit Meppen! Mega technisch circuit en hierdoor uitdagend!

Overigens ook die remmen maar eens goed aangepakt! De Endless ME22 remblokken waren binnen gekomen en direct nieuwe voor schijven erop gezet! Want ja… dit was me huidige schijf…
Versleten remschijf
Versleten remschijf
0977c79b-4347-4a84-b0eb-aa6686b7b9aa.jpeg (299.6 KiB) 946 keer bekeken
o

De nieuwe schijven voor en blokken rondom!
A14DBAAE-9E60-44F5-86DD-62BD4752ADD8.jpeg
A14DBAAE-9E60-44F5-86DD-62BD4752ADD8.jpeg (410.47 KiB) 946 keer bekeken
BE65A679-8FBB-4BD8-AFD7-AEE5EE61C5A8.jpeg
BE65A679-8FBB-4BD8-AFD7-AEE5EE61C5A8.jpeg (550.31 KiB) 946 keer bekeken
3239ED93-C4D6-42D3-9340-7A7E84B75CE0.jpeg
3239ED93-C4D6-42D3-9340-7A7E84B75CE0.jpeg (633.16 KiB) 946 keer bekeken
Tussen het eerste moment bij Intrax en het ophalen zijn de remmen vervangen, de 1K2 is nu dus een stuk netter/schoner! Hier helaas geen foto’s van!

Nu de setup dus verander is en de remmen weer optimaal zijn! Werd het zoals gewoon weer eens tijd om het openings weekend van de Nurburgring mee te pakken! Droog weer, rustige baan en weinig geel!

Wat een mega verschil! Alsof ik een totaal andere auto heb, rotatie in de bochten perfect! Sturen op het sperr perfect! Meer balans in de auto, geen gestuiter meer en nergens raakte die de schermen! Bellof S volledig vertrouwen in de auto! Remmen alsof je een anker uit gooit! Ben weer helemaal content!!! De setup change heeft een groot verschil gemaakt! Nogmaals dank Donald!

Ook nog een rondje gereden met me eigen instructeur Thomas Verhoek!

Probeer tussen de circuit dagen van DF door zoveel mogelijk naar de ring te gaan! Blijft toch als thuis komen bij de ring!
Afgelopen weekend maar ook meteen het DF Green Corner Nurburg hotel geprobeerd! Dikke prima! Goed bed en schoon!

Nog een leuk ding trouwens! En een groot dilemma! Ik moest nog een extra set velgen voor mijn semi-slicks! Nu was de twijfel tussen ProTrack One en Motec Motorsport… aangezien ik ProTrack One velgen verkoop heb ik gekozen voor ProTrack One’s! Ik word ook wel de ProTrack Plug genoemd!

18 8J ET30 rondom!

Dit keer nog in 18 inch, me semi’s zijn nu 18 inch (bijna nieuwe)! Als die op zijn stap ik over naar een 17 inch set voor semi slicks! En word de 18 set van ProTrack de straatband/regenband!

Later meer foto’s als ze binnen zijn. Tegelijkertijd met de montage van de velgen word er ook een grote beurt uitgevoerd! Diff olie, bak olie, motorolie, remvloeistof service, olie filter, interieur filter, bobines en bougies.

Enigste wat nog ontbreekt is de oliekoeler, probeer een zo oem mogelijke setup te creëren van de N54/N55. Hij werd van het weekend toch al gauw 120 olie temperatuur en het was vrij koud… bij Kesselchen.

De volgende update zal sneller zijn👍🏼😂

NFR-Motorsports
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2023, 18:37
Auto: E46 M3, E36 328, Megane rs 275

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door NFR-Motorsports » 19 mar 2024, 11:49

was een leuk rondje Davey! auto is nu stukken beter, dat afstellen kan Donald/intrax wel! met semi's erop gaan we voor de 7:3x. dat moet te halen zijn.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Dimitri » 19 mar 2024, 13:05

Leuke update! Benieuwd naar meer video-/beeldmateriaal komende deze zomer!

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door BartMS » 19 mar 2024, 13:16

Ben benieuwd naar de ring tijden. Wanneer ga je weer die kant op :)?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door StefanW » 19 mar 2024, 15:28

Goed om te lezen dat je de auto lekker gebruikt!
Zou wel vet zijn als je een 130i op 7.3x krijgt :)

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door Kadett » 19 mar 2024, 16:11

7:3x BTG neem ik aan?

damianw26
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2024, 11:48
Auto: E46 330CI en VW UP TSI

Re: Davey - Nieuwe auto :)

Bericht door damianw26 » 19 mar 2024, 21:10

Prachtige upgrades, goed bezig!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten