Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door BartMS » 13 mar 2024, 23:06

Een POV filmpje mag van mij wel! Dit moet machtig mooi toeren janken zijn straks.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Eeuwe » 14 mar 2024, 08:18

Heel nice, en heel benieuwd naar het resultaat op 30 mrt..

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Martijn M » 14 mar 2024, 08:18

Machtig mooi Stefan! Blok, inbouw, spruitstuk, alles ziet er prachtig uit. Ben erg benieuwd naar het resultaat en hoe dit bommetje klinkt straks!

Online
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1771
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door StefanW » 14 mar 2024, 16:05

Godspeed schreef: 13 mar 2024, 20:19 Heel lekker bezig, Stefan! Maar je moet wel geduld hebben zeg.

Je kunt toch ook gewoon zo’n RAM kopen met twee oprijdplanken? Kan de Rallye mooi achterin de bak :tooth:
Past makkelijk ja! :D
yorick schreef: 13 mar 2024, 22:45 Wat gaaf zeg! Ben erg benieuwd hoe hij klinkt tegen de redline. Schroom niet om een filmpje te uploaden tegen de tijd dat hij is ingereden :headbang:
Ja, zal verschillende filmpjes maken vanaf buiten/binnen :)

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door R.Wiggel » 14 mar 2024, 16:12

Waanzinnig gaaf zeg om zo even een blok te (laten) bouwen.
Ben heel benieuwd hoe hij klinkt en rijdt als je hem straks door de toeren heen kunt janken ...
Qua beleving gaat het niet veel beter en puurder worden dan dit :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27905
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Luco » 14 mar 2024, 19:49

Mooie build zeg.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Marc Sierra » 19 mar 2024, 14:19

Dat zal wel lekker gaan zijn om hem door te trekken tot 8000 rpm!

Gefeliciteerd ook met je BE, super handig om te hebben. Gaat de 106 straks achter de 130i of heb je de RAM er meteen bij gekocht?

Online
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1771
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door StefanW » 19 mar 2024, 16:08

Deze week zal ik de 1000 inrij kilometers bereiken. Ik voel echt verschil met het vorige blok. Het koppel is flink toegenomen. En dat terwijl ik alleen nog de lage toeren rij.
Volgende week dinsdag zal de "echte" olie erin gaan. Daarna mag ik meer toeren gaan maken, wel met stapjes. Zaterdags 30 november mag/moet ik vol gas rijden vanwege dyno dag. Toch blijft het een beetje billen knijpen. Ik ben pas echt blij als ik de dyno dag gehad heb en een paar rondjes op het circuit heb gedaan.

Afgelopen weekend even gewassen. Was 9 maanden geleden.

Nieuwe stuur erin, weer lekker fris.
Afbeelding

Nieuwe schijven en blokken rondom. Gekozen voor Endless MX72. Iets minder hardcore, maar hoop ook minder gepiep.
Afbeelding

Nieuwe accu is blauw. Echt toeval, maar staat veel mooier. De stickers moet ik er nog vanaf trekken.
Afbeelding

Wagenpark samen, gebeurd ook niet vaak
Afbeelding
Marc Sierra schreef: 19 mar 2024, 14:19 Dat zal wel lekker gaan zijn om hem door te trekken tot 8000 rpm!

Gefeliciteerd ook met je BE, super handig om te hebben. Gaat de 106 straks achter de 130i of heb je de RAM er meteen bij gekocht?
Nee, ik heb overwogen om een daily te kopen die de auto kan trekken, maar dat vind ik zonde. Voor die paar weekendjes per jaar zou ik een zware auto moeten kopen. Ik kan de weekendjes Ring een auto met trekhaak lenen :)

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door BartMS » 19 mar 2024, 16:32

Prima oplossing als je een auto kan lenen voor die weekendjes.

Die blauwe accu staat netjes helemaal als de stickers er af zijn mooi clean! Hoe blij een mens soms kan zijn met zo'n simpele "mod".

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2705
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Mark 320iS » 19 mar 2024, 16:38

Gaaf man! 29 april ben ik er ook, zou leuk zijn om elkaar dan even te spreken!

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2032
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door Godspeed » 19 mar 2024, 19:28

Staat er weer gelikt bij, Stefan! Blijft gaaf :df:

Online
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1771
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Bericht door StefanW » 29 apr 2024, 23:03

Zaterdag 30 maart was het zover, de vermogensbankdag. Twee dagen ervoor had ik de 106 weer opgehaald bij de garage. De inrij olie was verwisseld en een nieuwe koppelingskabel (handmatig verstelbare ipv automatische, omdat de automatische koppelingskabel icm racekoppeling totaal niet fijn was). 's avonds de auto weer opgehaald en na 40km schiet het pedaal weg. Ik kon de auto gelukkig nog naar een veilige plek rijden (Shell).

Afbeelding

ANWB gebeld, monteur kon het niet fixen, dacht dat de nieuwe koppeling het begeven had. Auto afgesleept en ik kreeg een vervangende auto mee. Was uiteindelijk om 00:30uur thuis. De volgende ochtend heeft de ANWB de auto alweer getransporteerd naar mijn garage. Koppelingskabel was losgeschoten. Ik was zo blij met de ANWB, want daardoor kon mijn vermogensbankdagje op zaterdag doorgaan. :crazy:

Richting DP Engineering is de map nog een paar keer aangepast, het was een ritje van 100km, maar ik was nog niet boven de 5500 toeren gekomen. In twee etappes is het maximale toerengebied verhoogd richting de 8000rpm. Vol verwachting werd de auto klaargemaakt voor de dyno hub.

Afbeelding

In de eerste run deed de auto 131pk. Dit was heel ver beneden verwachting. Na een hoop runs en een lange dag is het vermogen op 158pk gekomen.
Een heel stuk minder dan verwacht. De verwachting was rond de 175-180pk
Het internet ging helemaal los, dit kan toch niet, je blok is niet goed bla bla.

Afbeelding

De dyno van Pieter is een van de strengste vermogensbanken in Europa. Op andere vermogensbanken doen auto's 5% meer.
Met 5% erbij komen we nog steeds niet aan het geschatte vermogen. Voor mij was het ook wel een domper.
Maar uiteindelijk gaat het om het gevoel in de auto. De auto trekt echt wel. Je wordt nu in je stoel gedrukt, dat had ik eerder niet.
Je ziet dat het vermogen bij 6800 toeren al op zijn max zit, maar houdt het eigenlijk vast tot 8000 toeren. Vanaf 6200 toeren zit je boven de 150pk, waardoor je bijna altijd in dit toerengebied rijdt.

Bij het bouwen van het blok heb ik gezegd dat ik een rijdbare auto wil met veel "koppel". Daardoor heb ik milde nokkenassen (260 graden).
Mocht ik niet blij zijn met het vermogen, dan kunnen we eenvoudig overstappen op veel snellere nokken. Je zal gaan inleveren op drivebility. Maar ik wil dit eerst eens proberen op het circuit.

Maandag 29 april zou ik de auto gaan testen tijdens een trackday op de ring. De uitlaat was iets te strak gemaakt door JM tuning, dus ik moest eerst nog even langs, zodat de uitlaat niet meer tegen de carrosserie kwam. Ik reed de inrij periode zonder katalysator. Ik heb de kat weer terug laten plaatsen. Het geluid was echt te hard voor mij. Met kat is het geluid weer beter geworden. Wellicht heb ik 1pk ingeleverd, maar dat is dan jammer.

Afbeelding

Helaas is de trackday niet doorgegaan. Sinds het inrijden heb ik een hoog olieverbruik. Tijdens het inrijden zou het iets hoger kunnen zijn. Maar na de rollerbankdag moest ik ruim een liter olie bijvullen. Met de garage overleg gehad, bijvullen en even in de gaten houden.
Het ritje naar JM Tuning was in totaal 200km. Na dit ritje weer olie gecheckt en wederom een hoog verbruik.

Tijdens de rollerbankdag stond er continue een camera op de uitlaat. Er is geen rare verbranding gezien.
Er ligt geen plas onder de auto, geen lekkage.
Er zit geen olie bij de koelvloeistof.

Afbeelding

Geen idee waar de olie heen gaat. Het verbruik ligt op 1liter op 500km met straatgebruik. Ik durf geen trackday te rijden, want ben bang dat ik na 3 rondjes ring zonder olie zit. Dus ik heb de trackday geannuleerd. Heel erg jammer. Afgelopen maanden veel tijd geïnvesteerd en heel veel euro's, dus ik was er wel klaar mee. Ik heb de auto twee weken terug naar de stalling gebracht.

Ik ben een weekje op vakantie geweest en zal de auto binnenkort naar de garage brengen. Er zullen wat testen gedaan moeten worden, voordat het blok weer open geschroefd zal worden, maar ben bang dat er iets goed mis is...
Laatst gewijzigd door StefanW op 30 apr 2024, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39766
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Arthur » 29 apr 2024, 23:17

Dat is kloten zeg. Zo op verheugd en krijg je dit. Hopelijk valt het mee en krijgen ze het opgelost. Je wilt toch een keer rijden…

Online
vester86
Berichten: 2726
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door vester86 » 29 apr 2024, 23:37

hé wat een domper na al die maanden :( hopelijk wordt de oorzaak (snel) gevonden.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9721
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door frank de jonge » 29 apr 2024, 23:59

Dat is wel een fikse tegenslag. Met een liter op 500km zou je verwachten dat die het flink verbrand wat je zou moeten zien........

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22260
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Niels » 30 apr 2024, 00:48

Het olie verbruik is erg zuur naar zo'n build maar hoeft niet direct te wijzen op een groot/duur probleem. Ik hoop het iig! Heb je ook een olie catch tank gemonteerd? Dat zou wat kunnen zeggen over de zuiger/cilinder staat/passing.

Het vermogen is heel erg netjes hoor. Atmosferisch zit je bij minder dan 7000RPM op bijna 100pk/l. De kop is zondermeer netjes getuned en heeft een erg goede vullingsgraad daar je voor 100pk/l over de 7000RPM moet gaan (valt gewoon uit te rekenen, altijd leuk wanneer mensen claimen met een atmo meer vis uit de vijver weten te halen dan er in zit :tooth: ). Wil je hoger top vermogen dan zul je voor extremere nokken moeten gaan.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3678
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Paskal » 30 apr 2024, 08:02

Da's echt wel zwaar balen Stefan :(. Kan me goed voorstellen dat je er een beetje klaar mee bent.
Hopelijk ga je snel vinden wat er loos is.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Eeuwe » 30 apr 2024, 08:35

Oh jemig dit is wel een domper inderdaad zeg, had je wel wat beter nieuws gegund na al die maanden opbouwen. Herken de teleurstellingen na een lange periode van opbouwen wel bij mijzelf, maar dat het blok vermoedelijk weer open moet is helemaal wel een dieptepunt qua vooruitzicht. Heel erg benieuwd naar de vorderingen..

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12755
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door MartijnGizmo » 30 apr 2024, 08:39

Pff, wat een domper zo... Hopelijk is de oorzaak vlot gevonden en kun je eindelijk lekker gaan rijden!

Online
Wout309t
Berichten: 1149
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Wout309t » 30 apr 2024, 08:56

Wat balen zeg!
Eerste ingeving zou zijn dat er iets met de zuigerveren niet lekker zit. Verkeerde veren of verkeerd om gemonteerd. Het zou ook nog kunnen dat het honen van de cilinderwanden niet helemaal juist is gedaan.

Online
Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4864
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Tom V » 30 apr 2024, 09:13

Wat vervelend! Je zou inderdaad verwachten dat je de olie moet terug kunnen zien met 1 l op 500 km al rustig rijdend. Zal toch ergens moeten verbranden of lekken. Hopelijk heb je het snel boven!

Arthursx
Berichten: 672
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Arthursx » 30 apr 2024, 09:22

Pff balen man, snap heel goed dat je er dan klaar mee bent. Hopelijk is het niks ernstigs

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Sabberjoch » 30 apr 2024, 09:44

Kut om te lezen dit, snap dat je er eerst eventjes klaar mee bent. Doet me wat denken aan Eeuwe met zijn E36.
Hopelijk vind je de oorzaak vlot, en valt het allemaal mee. Dan komt ook het enthousiasme wel weer terug.

Zodra de kinderziektes er uit zijn is het ook met 160pk en dit koppel ook wel al een lekker bommetje natuurlijk!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26750
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Martijn_bmw » 30 apr 2024, 10:05

Balen zeg Stefan, kan het hoge olieverbruik niet ook een oorzaak zijn van het "tegenvallende" vermogen.
Als de olie toch mee-verbrand / impact heeft op de verbranding kan ik mij voorstellen dat dat ook nadelig werkt op het topvermogen.

sterkte en succes weer met het vaststellen van de oorzaak.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28

Bericht door Martijn M » 30 apr 2024, 10:14

Martijn_bmw schreef: 30 apr 2024, 10:05 Balen zeg Stefan, kan het hoge olieverbruik niet ook een oorzaak zijn van het "tegenvallende" vermogen.
Als de olie toch mee-verbrand / impact heeft op de verbranding kan ik mij voorstellen dat dat ook nadelig werkt op het topvermogen.

sterkte en succes weer met het vaststellen van de oorzaak.
Hier zat ik ook aan te denken ja. Maar toch vreemd dat er dan niks zichtbaar is qua verbranding die er dan via de uitlaat uit zou moeten komen. Dat had je zonder kat zeker moeten zien (en ruiken).

Balen van deze domper Stefan, hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, e30touring1990, EricT, Godspeed, JdBn, krentenbol, mark1974, Paul76, Philipoo, Sander-E46, Tom V, vester86 en 21 gasten