Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 16 mar 2024, 21:26

Robin schreef: 16 mar 2024, 12:48 Zijn hoger opgeleiden per definitie gehoorzamer? En zo ja, hoe kan dat dan?
Dat idee heb ik soms.. geen idee of het waar is. Stel dat het zo is.. hoe kan dat dan.. nou misschien kwetsbaarheid. Totale commitment heeft misschien een prijs. Inzetgebied misschien ook beperkt ofzo..
Robin schreef: 16 mar 2024, 12:48 Er stond een paar dagen terug online in het AD dacht ik iets over 'misschien ben ik hoogbegaafd?' wat dus totaal niks te maken heeft met hoog opgeleid. nu is hoogbegaafd zijn ook niet meteen een IQ test met 130 + ofzo afronden. Iemand die een IQ test met 130+ maakt is gewoon goed in het maken van IQ testen:)

Anyway hoogopgeleid en zwakbegaafd: ze bestaan en zitten in dit kabinet:)

Als ik in Tibet dood ga en wil ik daar we hoogbegraafd worden:)
:lol:

Idd wat stelt een iq test nou voor. Een mens kan op zo ontzettend veel vlakken ergens in uit blinken. Politiek, tja.. ze zijn misschien best slim. Maar als ze zich bezig moeten houden met de beeldvorming en de media.. dan lijd leiderschap er misschien onder.

Misschien is polarisatie hét probleem van deze tijd.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 328Ti » 17 mar 2024, 23:08

HSR schreef: 16 mar 2024, 16:19
328Ti schreef: 16 mar 2024, 11:47
Sarcastisch bedoeld HSR?
Nee, bepaald niet. Leest het als sarcastisch? Je moet het lezen als een kritische noot naar het impopulair maken van beroepsgerichtonderwijs. Dat is nu overigens aan het omdraaien en dat is maar goed ook.

Maat van me rekent echt 75e/uur voor kluswerk in Utrecht stad. Wordt gewoon betaald. Enkele loodgieters daar zijn over op een abonnementssysteem. 75e/jaar betalen anders boeken ze je niet in. 500 adressen hebben ze zo in de stad, vooral in die jaren 30 wijken.

Ben benieuwd hoe dat gaat straks als ook 3rd tier steden en nieuwe wijken in NL autoluw worden.
[/quote]

Ah zo, idd helemaal eens.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1986
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 350 Z » 18 mar 2024, 17:25

Column Annemarie van Gaal
Niet het partijbelang, maar onze samenleving op de eerste plaats


Het wordt misschien een programkabinet. Prima, het kan u en mij waarschijnlijk niet schelen hoe we het noemen als het maar snel komt. Inmiddels zijn we vier maanden verder en onder leiding van wéér een nieuwe informateur gaat er nu gepraat worden over de inhoud. Jawel.

En die inhoud wordt besproken aan de hand van tien onderwerpen zoals ’asiel en migratie’, ’zorg’, ’veiligheid’ en ’volkshuisvesting’. Ook aan de multinationals is gedacht want het onderwerp ’internationaal en vestigingsklimaat’ staat er ook op. Maar wat mij betreft mist het allerbelangrijkste onderwerp in dit lijstje.

De overheidsuitgaven worden voor het overgrote deel betaald uit belastingen die met name de mkb-ondernemers betalen, maar door de overdosis plichten, bureaucratische regels en lasten, loopt de emmer bij steeds meer ondernemers over. Ik pleit ervoor om het lijstje van tien onderwerpen uit te breiden met een elfde onderwerp: ’ondernemerschap’. Ik hoop dat de volgende informateur dit toevoegt, want het is belangrijk voor de toekomst van ons land.

Ik ben verder wel blij met het verslag van Kim Putters en ik juich het idee om de helft van de toekomstige ministers en staatssecretarissen búiten de politiek te zoeken van harte toe. Lijkt me geweldig als minimaal de helft van het nieuwe kabinet gaat bestaan uit getalenteerde leiders mét visie, die weinig ophebben met het politieke protocol of hun politieke achterban en met frisse moed aan de slag gaan.
Politieke lichtgewichten

Ik ben helemaal klaar met de politieke lichtgewichten die tot minister of staatssecretaris worden gebombardeerd omdat ze jarenlang trouw aan de partij zijn geweest, of omdat ze een prima Kamerlid waren en ’toch wel wat met het onderwerp hebben’. Ik vermoed dat de partijreflex ook vaak is ’wie gunnen we deze baan’?

Een ministerpost of een functie als staatssecretaris is geen lichte functie. Het is een loodzware baan waarin je verantwoordelijk bent voor vele tientallen miljarden euro’s van óns belastinggeld en waarin je leiding geeft aan vele duizenden, soms zelfs meer dan tienduizend rijksambtenaren. Mij lijkt dat je daar de beste mensen voor kiest.

Maar neem bijvoorbeeld Sigrid Kaag, ongetwijfeld een prima diplomate, maar die ervaring maakt je nog geen goede minister van Financiën. Je mist de kennis, ervaring, talent, leiderschap en daadkracht voor die functie. Iedereen weet het en tóch word je benoemd op een positie waarvoor je gewoonweg niet gekwalificeerd bent.
Ervaring nodig

Sigrid Kaag is vertrokken en moet worden opgevolgd. Dat wordt dan het Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg. Van Weyenberg was een prima Tweede Kamerlid, maar hij heeft nog nooit buiten de Haagse politiek gewerkt. Na zijn studie begon hij als rijksambtenaar in Den Haag en de laatste tien jaar was hij Tweede Kamerlid. Dat is niet de ervaring die je nodig hebt om zo’n belangrijke post te vervullen, zelfs niet in een demissionair kabinet. Waarom laat je deze positie in een demissionair kabinet niet waarnemen door staatssecretaris Marnix van Rij? Hij heeft er tenminste verstand van.

"Zoek alvast het nummer van Peter Wennink op"

Ook als ik de andere ministerposten bekijk dan hebben de meeste ministers nooit of amper buiten de politiek gewerkt, nooit verantwoordelijk geweest voor een bedrijf, nooit gerealiseerd dat kosten voor de baat uitgaan of dat je de tering naar de nering moet zetten en nooit ervaren dat welvaart niet zomaar komt aanwaaien.

Deze banen zijn simpelweg té belangrijk voor een politieke benoeming. In het bedrijfsleven bereik je ook niet zomaar de top. Je wordt niet op een dag wakker en ontdekt dat je de ceo van een groot en belangrijk bedrijf bent geworden. Daarvoor heb je naast een uitzonderlijk talent veel kennis en ervaring nodig en zelfs dan bereikt nog maar één op de duizend ambitieuze en getalenteerde werknemers de toppositie van ceo van een groot bedrijf. In de politiek is het anders. Daar kun je ’s morgens wakker worden en een telefoontje van je fractieleider krijgen met de felicitatie dat je minister of staatssecretaris van een belangrijk departement wordt.
Kleine vijver

Het is ronduit eng dat onze politiek uit de kleine politieke vijver blijft vissen. Ik ben blij dat Kim Putters er ook zo over denkt. Ik hoop dan ook dat de politiek het advies van Kim Putters ter harte neemt en dat we in de toekomst inderdaad voor de helft van de posten van ministers en staatssecretarissen de állerbeste mensen zoeken. Wat een verademing zal het zijn als niet het partijbelang, maar onze samenleving op de eerste plaats komt. Er zullen vast mensen zijn die nu zeggen dat echte talenten niet geïnteresseerd zijn in een post als minister of staatssecretaris. Maar dat geloof ik niet. Ik denk dat er best topbestuurders te vinden zijn die een kabinetsperiode willen besteden aan de toekomst van dit land.

Tip: Zoek voor de positie van minister van Financiën of van Economische Zaken alvast het nummer van Peter Wennink op, de ceo van ASML die daar in april vertrekt.
Slimme tante is Annemarie van Gaal, ze heeft gewoon 1000% gelijk over onze ministers.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 18 mar 2024, 17:58

Das best een vlotte conclusie. Maar ben het met je eens dat het tijd is om zulke dingen een kans te geven.

Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Wimo » 18 mar 2024, 19:24

Er is geen eer te behalen in deze functies voor succesvolle bestuurders. Je kan alleen maar verliezen. En dat voor een fooi..

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 18 mar 2024, 19:46

Exact. Als je types als Herman Heinsbroek krijgt, een beetje omhooggevallen ondernemers op zoek naar hun 5 minutes of fame wordt je daar ook niet veel wijzer van. helaas is politiek bedrijven ook een beroep en je moet ook nog met die slangenkuil van nogal linkse topambtenaren om weten te gaan. Plus verantwoording nemen voor zeperds van je voorgangers. Zit je toch iets lekkerder in het bedrijfsleven. Wat je dus gaat krijgen is mensen uit semi overheid. En dat zijn toch ook eigenlijk politici soort van.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 18 mar 2024, 20:28

Lekker optimistisch weer..

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 18 mar 2024, 23:36

Wat Wimo & Tom zeggen, voor een fooi trek je de juiste mensen niet aan en mocht je ze vinden zijn ze ook zo weer gevlogen, zie een Gunay Uslu en Ernst Kuipers :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 19 mar 2024, 06:28

Ik vond Van Gaal's stuk erg goed totdat ze inderdaad kwam met : "Er zullen vast mensen zijn die nu zeggen dat echte talenten niet geïnteresseerd zijn in een post als minister of staatssecretaris."

En toen kwamen inderdaad Wimo en Tom met hun betogen die ik helaas deel. Het zij zo.

Maar hoe nu?

:coffee:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 19 mar 2024, 07:50

Robin schreef: 19 mar 2024, 06:28 Maar hoe nu?

:coffee:
Ik denk dat de volgende gang naar de stembus geen 4 jaar op zich laat wachten :coffee:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 19 mar 2024, 08:02

Elise schreef: 19 mar 2024, 07:50
Robin schreef: 19 mar 2024, 06:28 Maar hoe nu?

:coffee:
Ik denk dat de volgende gang naar de stembus geen 4 jaar op zich laat wachten :coffee:
Dat denk ik ook. Wellicht en ook deels terecht zal de PVV dan nog verder groeien. Maar niet genoeg om 76 zetels te halen. Vermoedelijk is de BBB dan al minder relevant als ze kleiner worden in de 1e kamer. NSC zal ook wel gedecimeerd worden, CDA weer groter. Kortom, ook dan komt er geen premier Wilders en zal de formatie weer een drama worden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 19 mar 2024, 08:09

tomgtr schreef: 19 mar 2024, 08:02
Elise schreef: 19 mar 2024, 07:50
Robin schreef: 19 mar 2024, 06:28 Maar hoe nu?

:coffee:
Ik denk dat de volgende gang naar de stembus geen 4 jaar op zich laat wachten :coffee:
Dat denk ik ook. Wellicht en ook deels terecht zal de PVV dan nog verder groeien. Maar niet genoeg om 76 zetels te halen. Vermoedelijk is de BBB dan al minder relevant als ze kleiner worden in de 1e kamer. NSC zal ook wel gedecimeerd worden, CDA weer groter. Kortom, ook dan komt er geen premier Wilders en zal de formatie weer een drama worden.
+1 kortom we blijven de komende jaren aanmodderen...

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 19 mar 2024, 09:18

tomgtr schreef: 19 mar 2024, 08:02
Elise schreef: 19 mar 2024, 07:50
Robin schreef: 19 mar 2024, 06:28 Maar hoe nu?

:coffee:
Ik denk dat de volgende gang naar de stembus geen 4 jaar op zich laat wachten :coffee:
Dat denk ik ook. Wellicht en ook deels terecht zal de PVV dan nog verder groeien. Maar niet genoeg om 76 zetels te halen. Vermoedelijk is de BBB dan al minder relevant als ze kleiner worden in de 1e kamer. NSC zal ook wel gedecimeerd worden, CDA weer groter. Kortom, ook dan komt er geen premier Wilders en zal de formatie weer een drama worden.
PVV hoeft ook geen 76 zetels te halen, als het maar genoeg is om met 2 andere partijen samen een meerderheid te behalen. Want wat is Pieter Omtzigt tegen gevallen zeg. Die zorgt er in zijn eentje voor dat ze al maanden aan het leuteren zijn in plaats van knopen door te hakken.
Laatst hoorde ik Pechtold, die toch al weer aardige tijd weg is uit Den Haag, over Omtzigt, dat het altijd al een lastige man is geweest. En met alles wat nu naar boven komt wordt het verhaaltje "functie elders" ook steeds duidelijker. Regeren, in welke vorm dan ook, met deze man gaat geen succes worden ben ik bang, die gaat overal voor liggen.

BBB moet het hebben van hun invloed in de 1e kamer, valt dat weg dan is dat ook een partij waar je niks aan hebt om samen mee te regeren. De taken die er liggen voor een nieuwe regering liegen er niet om, er zullen zware keuzes gemaakt moeten worden. Worden die keuzes niet gemaakt dan komt Nederland er steeds slechter voor te staan.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 19 mar 2024, 10:28

328Ti schreef: 16 mar 2024, 07:20 In 2013 heb ik Liander na 8jr verlaten en toen al, wisten ze wat er aan zat te komen. Ook als aandeelhouder bij “New Motion” en initiatieven zoals E-laad was alle kennis er om de regering te adviseren wat er komen ging.

Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…

Begrijp me niet verkeerd, leerzame tijd gehad en ik heb niets tegen hoogopgeleide mensen. Al snapte niet veel collega's iets van kabels en leidingen, nul technisch gevoel op kantoor. Lijkt mij een vereiste dat je technisch gelaagd moet zijn bij dit soort bedrijven.

Nu worden er kassieres omgetoverd in leertrajecten naar LS/MS monteur wegens totale leegloop van technische kennis. Ik gun het iedereen, maar echt?

Ik voelde dit sentiment al op mijn sloffen aan helaas. X aantal capaciteit keer Z toename van stroomvraag over hetzelfde net = overbelast.

Binnenkort nog een keer energie rantsoenen…

Terwijl inderdaad de elektrificatie juist aan de WO kant financieel veel meer te behappen valt en alle bedrijfjes uit de grond schieten, er nog steeds op het oude net vertrouwd word.

Stiekem lach ik er een beetje om. Gaat allemaal erg snel met 0 gedachte aan het net.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 20 mar 2024, 17:57

RoboCop Jetten;
D66-leden zijn “allemaal gewaarschuwd”, als zij zitting nemen in het kabinet waar PVV, VVD, NSC en BBB over gaan onderhandelen, dan vliegen zij uit de partij. Dat heeft politiek leider Rob Jetten gezegd tijdens het debat in de Tweede Kamer over de kabinetsformatie.

De demissionaire klimaatminister had zich net beklaagd dat in het eindverslag van de vorige informateur Kim Putters met geen woord wordt gerept over klimaatbeleid. CDA-leider Henri Bontenbal hield hem daarop voor dat VVD, NSC en BBB dit thema noemden in hun verkiezingsprogramma. Hij vroeg hem ook of hij niet wat langer door zou willen op zijn huidige post. Het idee is immers dat het nieuwe kabinet meer op afstand komt te staan van de partijen die het gaan proberen te formeren.

“Nou dan weet ik wel wat collega’s binnen D66 gaan zeggen”, reageerde Jetten, tot hilariteit van zijn eigen fractie. “Want ik heb ze allemaal gewaarschuwd. Elke D66’er die plaatsneemt in dit kabinet-Wilders I, die gaan we het lidmaatschap van de partij ontzeggen”.
https://nieuws.nl/algemeen/20240320/jet ... e-stappen/


Eurobarbapapa :coffee:


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 20 mar 2024, 18:40

Alles voor eigen glorie, niet voor het land.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 20 mar 2024, 19:40

JP schreef: 20 mar 2024, 17:57 RoboCop Jetten;
Elke D66’er die plaatsneemt in dit kabinet-Wilders I, die gaan we het lidmaatschap van de partij ontzeggen”.
D66 staat voor Democraten 66.

Helaas is de democratie ver te zoeken bij de Democraten 666 :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Andre » 20 mar 2024, 21:41

D66 is meer Dictatuur66

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 20 mar 2024, 22:48

:coffee:
Nederland trekt ruim 150 miljoen euro uit voor de aankoop van munitie voor de F-16's voor Oekraïne. Dat heeft demissionair minister van Defensie Kajsa Ollongren bekendgemaakt tijdens een bezoek aan Kyiv. Daarnaast krijgt Oekraïne ruim 200 miljoen euro voor de aanschaf van verkenningsdrones.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... ingsdrones

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 21 mar 2024, 07:31

Andre schreef: 20 mar 2024, 21:41 D66 is meer Dictatuur66
:mrgreen:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 21 mar 2024, 07:40

Uit dat artikel
Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer schaarde zich vorige week achter de tienjarige veiligheidsovereenkomst die demissionair premier Rutte onlangs ondertekende in Charkiv.
Kijk, dat is handig. Eerst jezelf binden door het tekenen van zo'n overeenkomst en daarna bespreken in de 2e kamer.
De omgekeerde wereld. Het zal wel voor Rutte zijn baantje zijn dat hij dit er nog even snel doordrukt.

Benieuwd of Rutte het nog voor elkaar krijgt om de bijdrage voor de NAVO op te krikken, want er was wat kritiek op dat Nederland die 2% van het BBP niet haalt. Het zou toch wat zijn als zijn benoeming daarop zou afketsen :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 21 mar 2024, 08:27

Eigenbelang.

Wat(een groot deel van) het volk belangrijk vindt (bijv. koopkracht, niet in armoe geraken) is niet van belang....

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 21 mar 2024, 09:14

Die 2% had natuurlijk allang gehaald moeten worden. Maar blijkbaar wil Den Haag dat niet.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 21 mar 2024, 09:29

Bram schreef: 21 mar 2024, 09:14 Die 2% had natuurlijk allang gehaald moeten worden. Maar blijkbaar wil Den Haag dat niet.
Ja, Nederland is die fijne partner die haar afspraken niet na komt.
Ieder jaar een krans leggen op 4 mei......en dan snel weer door :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 21 mar 2024, 09:43

Tellen die sponsoringen richting Ukraïne niet mee in die 2% ? :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Barend, Bing [Bot], CRZ, EvdP, jos_br, L5S1, Majestic-12 [Bot], sitechris, Stefan, Stefan R en 147 gasten