Het is de wereld op z'n kop!
Zijn er gemeentes waar het wel toegestaan is vraag ik me af, want wat ik zo links/rechts hoor/lees is het 'overal' een probleem.
Het is de wereld op z'n kop!
Die kende ik nog niet, maar dat is dus nog een minpunt van een EV.
Snap ik wel. Vaak ben ik de enige die benzine tankt, de rest vind het te duur bij de Shell aan de snelweg en haalt liever peuken en snacks.Elise schreef: ↑15 mar 2024, 07:51 Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers
Allemaal aan de EV
Ik kan 't niet lezen, maar een vervroegde 1 april grap?:)Elise schreef: ↑15 mar 2024, 07:51 Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers
Allemaal aan de EV
Ik kan het ook niet lezen. D’r is zo’n archive-site maar daar kreeg ik het ook niet lezend.Elise schreef: ↑15 mar 2024, 07:51 Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers
Allemaal aan de EV
Alstublieft.
Automobilisten gaan bij Shell minder klassieke benzine en diesel tanken. De energiereus schroeft dat aanbod met hogere CO2-uitstoot tot 2030 met 15 tot 20% terug. Schone brandstoffen en snelladers vervangen die producten. Sneller gaat niet, stelt Shell. „De onzekerheid is groot.”
„We zullen de verkoop van olieproducten geleidelijk vertragen in markten die het verst zijn in de energietransitie”, zegt ceo Wael Sawan in een interview met De Telegraaf. „Neem China: 35% van de verkochte voertuigen is elektrisch. Dat betekent dat die klanten veel meer elektrisch gaan opladen.”
Meer aardgas
De Britse multinational verwacht veel meer vloeibaar gemaakt aardgas (lng) te kunnen produceren en verkopen. Dat gas vervuilt ook, maar zorgt bij verbruik voor veel minder schadelijke broeikasgassen. De industrie gebruikt gas als vervanger voor kolen.
Met de productie en de verkoop van groene stroom gaat het veel minder hard. Bij elkaar betekent deze verandering dat Shell zijn net carbon intensity (NCI), een meetlat voor uitstoot per verkochte eenheid energie aan klanten, minder snel zakt. „We moeten flexibel zijn”, zegt Sawan over de omslag. „De realiteit is dat verandering een constante is als we door de energietransitie navigeren.” Omarm haar, wees er niet bang voor, luidt het credo in het Londense hoofdkantoor met uitzicht op de Theems.
In 2030 moest de NCI-meetlat voor de uitstoot met 20% zakken ten opzichte van 2016. Dat wordt vanwege het stoppen met de verkoop van groene stroom aan huishoudens in Europa 15 tot 20%. Sawan noemt het een ’strategische verschuiving’ voor het Shell-onderdeel dat zich richt op de opwekking, verkoop en handel in elektriciteit. „We verwachten wereldwijd een lagere groei in verkopen van stroom.” En dat terwijl een vijfde van alle nieuwe autoverkopen in de wereld nu elektrisch is.
Sawan wijst evenwel op de ’onzekerheid in het tempo van de energietransitie’. „Wij waren ervan uitgegaan dat, omdat mensen zich op doelen hadden vastgelegd, het ook zou gebeuren. Dat is alleen niet altijd het geval”, schetst hij de praktijk. Niet alle bedrijven stappen zomaar over.
Zijn voorganger Ben van Beurden kondigde in 2021 aan dat het olie- en gasconcern Shell in 2050 ’netto CO2-neutraal’ moet werken: vrijwel zonder uitstoot, met compensatie van het laatste deel door eigen groene projecten.
Veranderen
„Dat doel blíjft onze kern”, zegt de topman gedreven, „Om dat te doen, zullen we de manier waarop we werken moeten veranderen.” In juni vorig jaar kondigde Sawan verrassend aan de olieproductie te stabiliseren en in gas te blijven groeien. Zo wil de in Libanon geboren ceo meer ’waarde’ voor aandeelhouders leveren. Shell schrapte zijn doel voor 2035 van 45% uitstoot-verlaging.
„We moeten ons nu richten op waar we echt concurrerend en onderscheidend kunnen zijn”, zegt hij over de donderdag gepresenteerde strategische verfijning. Daarbij bleef een verwachte ontslagronde uit.
„We willen onze lng-activiteiten laten groeien, een cruciaal onderdeel van de energietransitie. Als je de groeiende uitstoot van steenkool in Azië wilt keren, heb je lng als vervanging nodig.”
Daarbij ’stabiliseert’ Shell de olieproductie. „Maar met steeds lagere emissies”, zo wijst Sawan op schonere bijmeng. „Tegelijkertijd hebben we het affakkelen bij installaties met 91% verminderd vergeleken met 2016. De methaanuitstoot is 70% afgenomen.” Shell stak afgelopen jaar $5,6 miljard in laadpalen voor batterijvoertuigen, biobrandstoffen, wind-op-zee, waterstof en CO2-afvang en de opslag.
Milieuclubs en activistische aandeelhouders noemen de aanpassing een stap terug. Shell kan eerder over op energie uit wind en zon, stellen zij.
Sawan: „Als het om hernieuwbare energie gaat, ligt onze kracht in het aaneenrijgen van alle energiesoorten voor klanten. Dat is niet alleen investeren in hernieuwbare energie.”
Kan idd gewoon uit, ik vind het ook niks en heb dat altijd uit. Gewoon rollen en remmen met de rem als ik wil remmen (de regenereert hij ook op het eerste stuk remmen)Robin schreef: ↑16 mar 2024, 08:12 Wat ik wel onhandig vond in die Mini Electric was dat 'one pedal'(?) gedoe: Die afremming op de motor bij 'gaslos' vond ik te extreem. Kan dat niet in stappen uitgezet ofzo?
En ik haalde dus de boot weer op, op PS4S zoals gewoonlijk in niet driftdag/winterse omstandigheden, maar dan valt de Mini Electric weer 'mee' of 'tegen' qua feel/sturen /weggedrag, Het is een boot, maar een M2 met de juiste BANDEN is echt wel wat anders dan een strak EV autootje. Ook de gasresponse (gewoon in comfy) was gewoon prima en minder 'turbolag' dan ik had verwacht na de natuurlijk directe gasresponse van de Mini Electric. Waarbij ik 'blij' was dat die ouwe boot qua die beleving niet verouderd aanvoelde: Integendeel. En we hebben 't over 'n 2023 Mini he. Any other EV zal denk ik minder strak sturen dan de Mini Electric...
Gebruikers op dit forum: Alex, Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 5 gasten