Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Een POV filmpje mag van mij wel! Dit moet machtig mooi toeren janken zijn straks.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Heel nice, en heel benieuwd naar het resultaat op 30 mrt..
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Machtig mooi Stefan! Blok, inbouw, spruitstuk, alles ziet er prachtig uit. Ben erg benieuwd naar het resultaat en hoe dit bommetje klinkt straks!
-
OnlineStefanW
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Past makkelijk ja!
Ja, zal verschillende filmpjes maken vanaf buiten/binnen
-
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
- Auto: Megane RS Tracktool
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Waanzinnig gaaf zeg om zo even een blok te (laten) bouwen.
Ben heel benieuwd hoe hij klinkt en rijdt als je hem straks door de toeren heen kunt janken ...
Qua beleving gaat het niet veel beter en puurder worden dan dit
Ben heel benieuwd hoe hij klinkt en rijdt als je hem straks door de toeren heen kunt janken ...
Qua beleving gaat het niet veel beter en puurder worden dan dit
- Luco
- Berichten: 27956
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Mooie build zeg.
- Marc Sierra
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Dat zal wel lekker gaan zijn om hem door te trekken tot 8000 rpm!
Gefeliciteerd ook met je BE, super handig om te hebben. Gaat de 106 straks achter de 130i of heb je de RAM er meteen bij gekocht?
Gefeliciteerd ook met je BE, super handig om te hebben. Gaat de 106 straks achter de 130i of heb je de RAM er meteen bij gekocht?
-
OnlineStefanW
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Deze week zal ik de 1000 inrij kilometers bereiken. Ik voel echt verschil met het vorige blok. Het koppel is flink toegenomen. En dat terwijl ik alleen nog de lage toeren rij.
Volgende week dinsdag zal de "echte" olie erin gaan. Daarna mag ik meer toeren gaan maken, wel met stapjes. Zaterdags 30 november mag/moet ik vol gas rijden vanwege dyno dag. Toch blijft het een beetje billen knijpen. Ik ben pas echt blij als ik de dyno dag gehad heb en een paar rondjes op het circuit heb gedaan.
Afgelopen weekend even gewassen. Was 9 maanden geleden.
Nieuwe stuur erin, weer lekker fris.
Nieuwe schijven en blokken rondom. Gekozen voor Endless MX72. Iets minder hardcore, maar hoop ook minder gepiep.
Nieuwe accu is blauw. Echt toeval, maar staat veel mooier. De stickers moet ik er nog vanaf trekken.
Wagenpark samen, gebeurd ook niet vaak
Volgende week dinsdag zal de "echte" olie erin gaan. Daarna mag ik meer toeren gaan maken, wel met stapjes. Zaterdags 30 november mag/moet ik vol gas rijden vanwege dyno dag. Toch blijft het een beetje billen knijpen. Ik ben pas echt blij als ik de dyno dag gehad heb en een paar rondjes op het circuit heb gedaan.
Afgelopen weekend even gewassen. Was 9 maanden geleden.
Nieuwe stuur erin, weer lekker fris.
Nieuwe schijven en blokken rondom. Gekozen voor Endless MX72. Iets minder hardcore, maar hoop ook minder gepiep.
Nieuwe accu is blauw. Echt toeval, maar staat veel mooier. De stickers moet ik er nog vanaf trekken.
Wagenpark samen, gebeurd ook niet vaak
Nee, ik heb overwogen om een daily te kopen die de auto kan trekken, maar dat vind ik zonde. Voor die paar weekendjes per jaar zou ik een zware auto moeten kopen. Ik kan de weekendjes Ring een auto met trekhaak lenenMarc Sierra schreef: ↑19 mar 2024, 14:19 Dat zal wel lekker gaan zijn om hem door te trekken tot 8000 rpm!
Gefeliciteerd ook met je BE, super handig om te hebben. Gaat de 106 straks achter de 130i of heb je de RAM er meteen bij gekocht?
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Prima oplossing als je een auto kan lenen voor die weekendjes.
Die blauwe accu staat netjes helemaal als de stickers er af zijn mooi clean! Hoe blij een mens soms kan zijn met zo'n simpele "mod".
Die blauwe accu staat netjes helemaal als de stickers er af zijn mooi clean! Hoe blij een mens soms kan zijn met zo'n simpele "mod".
- Mark 320iS
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Gaaf man! 29 april ben ik er ook, zou leuk zijn om elkaar dan even te spreken!
-
OnlineGodspeed
- Berichten: 2046
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Staat er weer gelikt bij, Stefan! Blijft gaaf
-
OnlineStefanW
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
Zaterdag 30 maart was het zover, de vermogensbankdag. Twee dagen ervoor had ik de 106 weer opgehaald bij de garage. De inrij olie was verwisseld en een nieuwe koppelingskabel (handmatig verstelbare ipv automatische, omdat de automatische koppelingskabel icm racekoppeling totaal niet fijn was). 's avonds de auto weer opgehaald en na 40km schiet het pedaal weg. Ik kon de auto gelukkig nog naar een veilige plek rijden (Shell).
ANWB gebeld, monteur kon het niet fixen, dacht dat de nieuwe koppeling het begeven had. Auto afgesleept en ik kreeg een vervangende auto mee. Was uiteindelijk om 00:30uur thuis. De volgende ochtend heeft de ANWB de auto alweer getransporteerd naar mijn garage. Koppelingskabel was losgeschoten. Ik was zo blij met de ANWB, want daardoor kon mijn vermogensbankdagje op zaterdag doorgaan.
Richting DP Engineering is de map nog een paar keer aangepast, het was een ritje van 100km, maar ik was nog niet boven de 5500 toeren gekomen. In twee etappes is het maximale toerengebied verhoogd richting de 8000rpm. Vol verwachting werd de auto klaargemaakt voor de dyno hub.
In de eerste run deed de auto 131pk. Dit was heel ver beneden verwachting. Na een hoop runs en een lange dag is het vermogen op 158pk gekomen.
Een heel stuk minder dan verwacht. De verwachting was rond de 175-180pk
Het internet ging helemaal los, dit kan toch niet, je blok is niet goed bla bla.
De dyno van Pieter is een van de strengste vermogensbanken in Europa. Op andere vermogensbanken doen auto's 5% meer.
Met 5% erbij komen we nog steeds niet aan het geschatte vermogen. Voor mij was het ook wel een domper.
Maar uiteindelijk gaat het om het gevoel in de auto. De auto trekt echt wel. Je wordt nu in je stoel gedrukt, dat had ik eerder niet.
Je ziet dat het vermogen bij 6800 toeren al op zijn max zit, maar houdt het eigenlijk vast tot 8000 toeren. Vanaf 6200 toeren zit je boven de 150pk, waardoor je bijna altijd in dit toerengebied rijdt.
Bij het bouwen van het blok heb ik gezegd dat ik een rijdbare auto wil met veel "koppel". Daardoor heb ik milde nokkenassen (260 graden).
Mocht ik niet blij zijn met het vermogen, dan kunnen we eenvoudig overstappen op veel snellere nokken. Je zal gaan inleveren op drivebility. Maar ik wil dit eerst eens proberen op het circuit.
Maandag 29 april zou ik de auto gaan testen tijdens een trackday op de ring. De uitlaat was iets te strak gemaakt door JM tuning, dus ik moest eerst nog even langs, zodat de uitlaat niet meer tegen de carrosserie kwam. Ik reed de inrij periode zonder katalysator. Ik heb de kat weer terug laten plaatsen. Het geluid was echt te hard voor mij. Met kat is het geluid weer beter geworden. Wellicht heb ik 1pk ingeleverd, maar dat is dan jammer.
Helaas is de trackday niet doorgegaan. Sinds het inrijden heb ik een hoog olieverbruik. Tijdens het inrijden zou het iets hoger kunnen zijn. Maar na de rollerbankdag moest ik ruim een liter olie bijvullen. Met de garage overleg gehad, bijvullen en even in de gaten houden.
Het ritje naar JM Tuning was in totaal 200km. Na dit ritje weer olie gecheckt en wederom een hoog verbruik.
Tijdens de rollerbankdag stond er continue een camera op de uitlaat. Er is geen rare verbranding gezien.
Er ligt geen plas onder de auto, geen lekkage.
Er zit geen olie bij de koelvloeistof.
Geen idee waar de olie heen gaat. Het verbruik ligt op 1liter op 500km met straatgebruik. Ik durf geen trackday te rijden, want ben bang dat ik na 3 rondjes ring zonder olie zit. Dus ik heb de trackday geannuleerd. Heel erg jammer. Afgelopen maanden veel tijd geïnvesteerd en heel veel euro's, dus ik was er wel klaar mee. Ik heb de auto twee weken terug naar de stalling gebracht.
Ik ben een weekje op vakantie geweest en zal de auto binnenkort naar de garage brengen. Er zullen wat testen gedaan moeten worden, voordat het blok weer open geschroefd zal worden, maar ben bang dat er iets goed mis is...
ANWB gebeld, monteur kon het niet fixen, dacht dat de nieuwe koppeling het begeven had. Auto afgesleept en ik kreeg een vervangende auto mee. Was uiteindelijk om 00:30uur thuis. De volgende ochtend heeft de ANWB de auto alweer getransporteerd naar mijn garage. Koppelingskabel was losgeschoten. Ik was zo blij met de ANWB, want daardoor kon mijn vermogensbankdagje op zaterdag doorgaan.
Richting DP Engineering is de map nog een paar keer aangepast, het was een ritje van 100km, maar ik was nog niet boven de 5500 toeren gekomen. In twee etappes is het maximale toerengebied verhoogd richting de 8000rpm. Vol verwachting werd de auto klaargemaakt voor de dyno hub.
In de eerste run deed de auto 131pk. Dit was heel ver beneden verwachting. Na een hoop runs en een lange dag is het vermogen op 158pk gekomen.
Een heel stuk minder dan verwacht. De verwachting was rond de 175-180pk
Het internet ging helemaal los, dit kan toch niet, je blok is niet goed bla bla.
De dyno van Pieter is een van de strengste vermogensbanken in Europa. Op andere vermogensbanken doen auto's 5% meer.
Met 5% erbij komen we nog steeds niet aan het geschatte vermogen. Voor mij was het ook wel een domper.
Maar uiteindelijk gaat het om het gevoel in de auto. De auto trekt echt wel. Je wordt nu in je stoel gedrukt, dat had ik eerder niet.
Je ziet dat het vermogen bij 6800 toeren al op zijn max zit, maar houdt het eigenlijk vast tot 8000 toeren. Vanaf 6200 toeren zit je boven de 150pk, waardoor je bijna altijd in dit toerengebied rijdt.
Bij het bouwen van het blok heb ik gezegd dat ik een rijdbare auto wil met veel "koppel". Daardoor heb ik milde nokkenassen (260 graden).
Mocht ik niet blij zijn met het vermogen, dan kunnen we eenvoudig overstappen op veel snellere nokken. Je zal gaan inleveren op drivebility. Maar ik wil dit eerst eens proberen op het circuit.
Maandag 29 april zou ik de auto gaan testen tijdens een trackday op de ring. De uitlaat was iets te strak gemaakt door JM tuning, dus ik moest eerst nog even langs, zodat de uitlaat niet meer tegen de carrosserie kwam. Ik reed de inrij periode zonder katalysator. Ik heb de kat weer terug laten plaatsen. Het geluid was echt te hard voor mij. Met kat is het geluid weer beter geworden. Wellicht heb ik 1pk ingeleverd, maar dat is dan jammer.
Helaas is de trackday niet doorgegaan. Sinds het inrijden heb ik een hoog olieverbruik. Tijdens het inrijden zou het iets hoger kunnen zijn. Maar na de rollerbankdag moest ik ruim een liter olie bijvullen. Met de garage overleg gehad, bijvullen en even in de gaten houden.
Het ritje naar JM Tuning was in totaal 200km. Na dit ritje weer olie gecheckt en wederom een hoog verbruik.
Tijdens de rollerbankdag stond er continue een camera op de uitlaat. Er is geen rare verbranding gezien.
Er ligt geen plas onder de auto, geen lekkage.
Er zit geen olie bij de koelvloeistof.
Geen idee waar de olie heen gaat. Het verbruik ligt op 1liter op 500km met straatgebruik. Ik durf geen trackday te rijden, want ben bang dat ik na 3 rondjes ring zonder olie zit. Dus ik heb de trackday geannuleerd. Heel erg jammer. Afgelopen maanden veel tijd geïnvesteerd en heel veel euro's, dus ik was er wel klaar mee. Ik heb de auto twee weken terug naar de stalling gebracht.
Ik ben een weekje op vakantie geweest en zal de auto binnenkort naar de garage brengen. Er zullen wat testen gedaan moeten worden, voordat het blok weer open geschroefd zal worden, maar ben bang dat er iets goed mis is...
Laatst gewijzigd door StefanW op 30 apr 2024, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 39817
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Dat is kloten zeg. Zo op verheugd en krijg je dit. Hopelijk valt het mee en krijgen ze het opgelost. Je wilt toch een keer rijden…
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
hé wat een domper na al die maanden hopelijk wordt de oorzaak (snel) gevonden.
- frank de jonge
- Berichten: 9726
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Dat is wel een fikse tegenslag. Met een liter op 500km zou je verwachten dat die het flink verbrand wat je zou moeten zien........
- Niels
- Berichten: 22267
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Het olie verbruik is erg zuur naar zo'n build maar hoeft niet direct te wijzen op een groot/duur probleem. Ik hoop het iig! Heb je ook een olie catch tank gemonteerd? Dat zou wat kunnen zeggen over de zuiger/cilinder staat/passing.
Het vermogen is heel erg netjes hoor. Atmosferisch zit je bij minder dan 7000RPM op bijna 100pk/l. De kop is zondermeer netjes getuned en heeft een erg goede vullingsgraad daar je voor 100pk/l over de 7000RPM moet gaan (valt gewoon uit te rekenen, altijd leuk wanneer mensen claimen met een atmo meer vis uit de vijver weten te halen dan er in zit ). Wil je hoger top vermogen dan zul je voor extremere nokken moeten gaan.
Het vermogen is heel erg netjes hoor. Atmosferisch zit je bij minder dan 7000RPM op bijna 100pk/l. De kop is zondermeer netjes getuned en heeft een erg goede vullingsgraad daar je voor 100pk/l over de 7000RPM moet gaan (valt gewoon uit te rekenen, altijd leuk wanneer mensen claimen met een atmo meer vis uit de vijver weten te halen dan er in zit ). Wil je hoger top vermogen dan zul je voor extremere nokken moeten gaan.
- Paskal
- Berichten: 3682
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Da's echt wel zwaar balen Stefan . Kan me goed voorstellen dat je er een beetje klaar mee bent.
Hopelijk ga je snel vinden wat er loos is.
Hopelijk ga je snel vinden wat er loos is.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Oh jemig dit is wel een domper inderdaad zeg, had je wel wat beter nieuws gegund na al die maanden opbouwen. Herken de teleurstellingen na een lange periode van opbouwen wel bij mijzelf, maar dat het blok vermoedelijk weer open moet is helemaal wel een dieptepunt qua vooruitzicht. Heel erg benieuwd naar de vorderingen..
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Pff, wat een domper zo... Hopelijk is de oorzaak vlot gevonden en kun je eindelijk lekker gaan rijden!
-
- Berichten: 1153
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Wat balen zeg!
Eerste ingeving zou zijn dat er iets met de zuigerveren niet lekker zit. Verkeerde veren of verkeerd om gemonteerd. Het zou ook nog kunnen dat het honen van de cilinderwanden niet helemaal juist is gedaan.
Eerste ingeving zou zijn dat er iets met de zuigerveren niet lekker zit. Verkeerde veren of verkeerd om gemonteerd. Het zou ook nog kunnen dat het honen van de cilinderwanden niet helemaal juist is gedaan.
- Tom V
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Wat vervelend! Je zou inderdaad verwachten dat je de olie moet terug kunnen zien met 1 l op 500 km al rustig rijdend. Zal toch ergens moeten verbranden of lekken. Hopelijk heb je het snel boven!
-
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Pff balen man, snap heel goed dat je er dan klaar mee bent. Hopelijk is het niks ernstigs
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Kut om te lezen dit, snap dat je er eerst eventjes klaar mee bent. Doet me wat denken aan Eeuwe met zijn E36.
Hopelijk vind je de oorzaak vlot, en valt het allemaal mee. Dan komt ook het enthousiasme wel weer terug.
Zodra de kinderziektes er uit zijn is het ook met 160pk en dit koppel ook wel al een lekker bommetje natuurlijk!
Hopelijk vind je de oorzaak vlot, en valt het allemaal mee. Dan komt ook het enthousiasme wel weer terug.
Zodra de kinderziektes er uit zijn is het ook met 160pk en dit koppel ook wel al een lekker bommetje natuurlijk!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Balen zeg Stefan, kan het hoge olieverbruik niet ook een oorzaak zijn van het "tegenvallende" vermogen.
Als de olie toch mee-verbrand / impact heeft op de verbranding kan ik mij voorstellen dat dat ook nadelig werkt op het topvermogen.
sterkte en succes weer met het vaststellen van de oorzaak.
Als de olie toch mee-verbrand / impact heeft op de verbranding kan ik mij voorstellen dat dat ook nadelig werkt op het topvermogen.
sterkte en succes weer met het vaststellen van de oorzaak.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / vermogensbankdag...p28
Hier zat ik ook aan te denken ja. Maar toch vreemd dat er dan niks zichtbaar is qua verbranding die er dan via de uitlaat uit zou moeten komen. Dat had je zonder kat zeker moeten zien (en ruiken).Martijn_bmw schreef: ↑30 apr 2024, 10:05 Balen zeg Stefan, kan het hoge olieverbruik niet ook een oorzaak zijn van het "tegenvallende" vermogen.
Als de olie toch mee-verbrand / impact heeft op de verbranding kan ik mij voorstellen dat dat ook nadelig werkt op het topvermogen.
sterkte en succes weer met het vaststellen van de oorzaak.
Balen van deze domper Stefan, hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik) en 2 gasten