BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 13 feb 2024, 16:51

Ik heb 't (Mosselman) maar dat was €1500 ongeveer toen. En ik draai '550' ongeveer. Het zekere voor 't onzekere.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M2

Bericht door Tristan » 13 feb 2024, 17:04

Robin schreef: 13 feb 2024, 16:51 Ik heb 't (Mosselman) maar dat was €1500 ongeveer toen. En ik draai '550' ongeveer. Het zekere voor 't onzekere.
Voor 1500 euro is het een no-brainer.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 23 feb 2024, 12:38

Dat je bij het inhalen toch net even wat over hebt ;)

https://www.fastcar.co.uk/cars/wide-bod ... ZwpsmYFWm4

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 23 feb 2024, 12:39

Robin schreef: 23 feb 2024, 12:38 Dat je bij het inhalen toch net even wat over hebt ;)

https://www.fastcar.co.uk/cars/wide-bod ... ZwpsmYFWm4
Eerder bang zijn dat bij inhalen je niet per ongeluk de TCS uit heb staan :duh:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 23 feb 2024, 12:42

Kadett schreef: 23 feb 2024, 12:39
Robin schreef: 23 feb 2024, 12:38 Dat je bij het inhalen toch net even wat over hebt ;)

https://www.fastcar.co.uk/cars/wide-bod ... ZwpsmYFWm4
Eerder bang zijn dat bij inhalen je niet per ongeluk de TCS uit heb staan :duh:
Ha ja. Heb je dat lightweight stuurwiel gezien?:)

Afbeelding

Laat dan maar... en handbak(?)

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 23 feb 2024, 12:52

Robin schreef: 23 feb 2024, 12:42
Kadett schreef: 23 feb 2024, 12:39
Robin schreef: 23 feb 2024, 12:38 Dat je bij het inhalen toch net even wat over hebt ;)

https://www.fastcar.co.uk/cars/wide-bod ... ZwpsmYFWm4
Eerder bang zijn dat bij inhalen je niet per ongeluk de TCS uit heb staan :duh:
Ha ja. Heb je dat lightweight stuurwiel gezien?:)

Afbeelding

Laat dan maar... en handbak(?)
Handbak heeft misschien langere versnellingen tov de DCT, of de DCT kan vermogen niet aan en een custom koppeling daarvoor is lastiger dan 1 maken voor een handbak.

De stuur.... geen fan van, doe maar de normale.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 23 feb 2024, 13:08

Tja ik zie de meeste zwaar vermogende M2/3/4 met (versterkte) DCT, ik snap de handbak hierin dus echt niet hoor.....maar de eenvoud van de handbak wat jij zegt idd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW M2

Bericht door MartijnGizmo » 23 feb 2024, 13:20

Het is een SEMA-build, ik zou er niet teveel logica achter zoeken... :bag:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1920
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 11 mar 2024, 13:57

Tristan schreef: 13 feb 2024, 16:42 De crankhub probleem wordt groter gemaakt dan het is. Ja er zijn S55's geweest die zonder tuning problemen kregen. Maar er rijden ook zat S55's met tuning zonder enig probleem. Ben je er bang voor en wil je niet constant met geknepen billen rijden? En heb je het budget ervoor? Dan doen. Ik zou persoonlijk het lekker zo laten zonder tuning. Mocht je naar 550+pk willen dan zou dit het wel overwegen.
F87 M2 comp - stock bij 9000km cranckhub tijdens grip vinden na een rotonde drift. Ontiegelijk veel geluk gehad, zat op haartje na aan klep/zuiger contact.

Het wordt zeker niet groter gemaakt dan het is, het gebeurt, het gebeurt relatief veel en het gebeurt ook stock. Mosselman theorie is dat het meer schakelmodus gerelateerd is dan pk. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen eigelijk, want die crankchub is m.i. wel heel duidelijk onderhevig aan de versnellingen van de krukas bij de automatische tinus tussengas acties en de upshifts met gratis bonk door de aandrijflijn en niet aan het zozeer aan het aantal Nm door je krukas bij een gegeven rpm...als je kijkt hoe de crankhub standaard op zijn plaats wordt gehouden, met diament opgedampte wrijvings shimmen......dan lijkt me dit vooral een laat in de ontwikkeling vastgesteld probleem. Geen enkele engineer ontwerpt dit zo als de standaard oplossing, zelfs een Duitse BMW engineer niet. Dit is een af fabriek lapmiddel.

De S58 heeft geen losse crankhub overigens......

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: BMW M2

Bericht door BartMS » 11 mar 2024, 16:21

Het principe van frictieplaatjes voor de "Crank hub" is niet nieuw door BMW ontwikkeld ofzo. Dit wordt in andere auto's ook gebruikt. Ik ben het wel met Tristan eens, mocht dit zo'n groot probleem zijn als men doet denken dan had BMW toch al enorm veel garantie claims gehad en een rechtzaak in de U.S. verloren met een terugroepactie tot gevolg?

De frictie plaatjes zijn overigens ook niet altijd de oorzaak van het probleem. De bout die losloopt zorgt ervoor dat de frictieplaatjes druk verliezen waardoor hij vervolgens doordraait.

Als je als engineer erover na gaat denken wat zo'n crankhub fix toevoegt aan onbalans en roterende massa denk ik dat de lagers er wellicht ook nog onder te lijden hebben. Of je moet een uit een stuk exemplaar hebben (die zijn er ook maar wel prijziger)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW M2

Bericht door JP » 11 mar 2024, 16:24

vanaf 3:52 min :coffee:


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M2

Bericht door Tristan » 11 mar 2024, 16:47

Taartschep had wel wat kleiner gemogen, voor de rest een gave demo.

Alleen 260-300k voor een customized M2....wordt een leuke afschrijving ;-)

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: BMW M2

Bericht door WillemBoer » 11 mar 2024, 17:46

De aandrijflijn icm DCT is wel erg agressief met motor en bak in standje sport plus icm DSC.

Tijdens een fanatiek ritje :tooth: kan het zorgen van tractie verlies en ineens weer hard grippen zorgen voor aardig wat klappen in de aandrijflijn, de motor moet die schommelingen allemaal opvangen, niet ideaal voor de CH.

Maar dat directe beuken en klappen heeft de G8x gen niet meer btw, dat maakt de F8x juist zo leuk.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1920
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 03 apr 2024, 09:41

BartMS schreef: 11 mar 2024, 16:21 Het principe van frictieplaatjes voor de "Crank hub" is niet nieuw door BMW ontwikkeld ofzo. Dit wordt in andere auto's ook gebruikt. Ik ben het wel met Tristan eens, mocht dit zo'n groot probleem zijn als men doet denken dan had BMW toch al enorm veel garantie claims gehad en een rechtzaak in de U.S. verloren met een terugroepactie tot gevolg?

De frictie plaatjes zijn overigens ook niet altijd de oorzaak van het probleem. De bout die losloopt zorgt ervoor dat de frictieplaatjes druk verliezen waardoor hij vervolgens doordraait.

Als je als engineer erover na gaat denken wat zo'n crankhub fix toevoegt aan onbalans en roterende massa denk ik dat de lagers er wellicht ook nog onder te lijden hebben. Of je moet een uit een stuk exemplaar hebben (die zijn er ook maar wel prijziger)
Frictieplaatjes vs bout die losloopt, beetje kip en ei verhaal denk ik, mijn anekdotische n=2 argumentatie; als je de frictieplaatjes in je hand gehad hebt en ze hebt kunnen nameten dan frons je wel je wenkbrauwen. Heb die van Robin ook in de hand gehad. Ze waren gewoon dunner en alles behalve ruw (alsof ze gepolijst waren)......maar vooral dunner. In mijn geval komt dat zeker niet door de losse bout, want geen motorschade....die van Robin had geen issues, dus zeg het maar. Er gebeurt daar iets. Vibraties ? Trillingen ? Spanningen koud/warm cyclus ? Zeg het maar. Feit blijft voor mij dat die frictieplaatjes een lapmiddel zijn voor een onderliggend probleem.

Volgens mij wordt ook nergens beweerd dat BMW de frictie plaatjes heeft uitgevonden, het is een bekend "lapmiddel" in de werktuigbouw, veelal als tijdens testen toch bedenkingen ontstaan. De toepassing van frictieplaatjes in een S-motor (dus ///M motorsport) vind ik dan weer wel hoogst verwonderlijk zeker icm de DCT driveline, die onder omstandigheden grote acceleraties door de krukas jaagt (Mosselman adviseert bijv zo min mogelijk op de DCT stand 3 te rijden).

Het is overigens wel degelijk een behoorlijk probleem, en wordt in principe "gewoon" onder garantie verholpen (mits je motor standaard is wat bij mij het geval was). Het probleem daarmee is (voor mij iig) dat je daarna het probleem alleen maar uitstelt want het gaat gewoon terug komen, en zodra het buiten je garantie weer gebeurt, zit je als je enigszins pech hebt met een >20k kostende longblock vervanging. Ben je getuned dan doet BMW helemaal niets (logisch) en gaan veel rijders direct voor een fatsoenlijke fix. Dát zijn de redenen dat veel mensen modificeren en niet door BMW technici dezelfde halfbakken (mijn mening) oplossing terug monteren. Volgens mij ga je als fabrikant pas terug roepen als er acuut gevaar bestaat, remleidingen, brand, safety apliances. Dat is hier niet aan de orde, dit is een kosten baten scenario voor BMW, dus ik snap wel dat ze niet terugroepen en ik snap ook dat ze de schouders ophalen als dit bij getunede wagens gebeurt.

Je onbalans verhaal kan ik niet plaatsen, het is namelijk een volledig om de centerline symmetrische fix, dus geen onbalans van enige significantie te verwachten. Sterker nog, omdat de hele crankhub nu uit 1 stuk bestaat zou je kunnen redeneren dat eventuele onbalans uit de optelsom van de tolerantie op de hoeken van de raakvlakken, minder zou moeten zijn.

Een krukas met vaste crankhub is er inmiddels. Je krijgt hem gratis bij de nieuwe Gxx ///M modellen met de S58 motor. Ze weten wel bij BMW ///M wat ze verkeerd deden......die S58 is gewoon de S55 maar dan zonder de achillespees van de cranckhub. Setje downpipes (met sportkat), intakes en een OTS tune bumpt hem al naar 720pk. Gaat nergens meer over. Wordt ook wel (samen met de B58) de nieuwe 2Jz genoemd en gezien het aantal 1.000+pk built geloof ik dat direct.

Er zit in die S55 motor nog een issue en dat is het stroef lopen van de halfas tbv de kleplift hoogte. Ik heb die al aan de hand gehad, het is een zeer lastig vast te stellen storing (gaspedaal error, wastegate, power supply vanuit de ECU) en pas na een maand zoeken (!) en vervangen van de ECU en de actuator, bleek dat die as dus gecorrodeerd was en het een hardware matig probleem was. Puur het vervangen van de actuator en die halfas komt op ongeveer 2800 euro trouwens, en is ook een garantie verhaal. Heb op bimmerpost al een aantal mannen de juiste richting op mogen wijzen die de exact zelfde wazige storingen hadden. Terug kijkend heb ik diezelfde vreemde aanloop van niet te verklaringen error codes gehad in mijn M3 (ook met S55 motor).

De ///M garantie is trouwens gewoon heel goed (mijn maandagmorgen F10-M5: na 2 weken diff vervangen, maand later later hele bak vervangen, na een jaar de spruitstukken, 4 maanden later 2 turbo's vervangen, allemaal zonder gedoe en leenauto op kosten van BMW inclusief breng haal service van de auto ik zat door heel Europa die tijd)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 03 apr 2024, 10:00

Erik schreef: 03 apr 2024, 09:41

Je onbalans verhaal kan ik niet plaatsen, het is namelijk een volledig om de centerline symmetrische fix, dus geen onbalans van enige significantie te verwachten. Sterker nog, omdat de hele crankhub nu uit 1 stuk bestaat zou je kunnen redeneren dat eventuele onbalans uit de optelsom van de tolerantie op de hoeken van de raakvlakken, minder zou moeten zijn.


Dit inderdaad!

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: BMW M2

Bericht door BartMS » 03 apr 2024, 13:33

Erik schreef: 03 apr 2024, 09:41 Frictieplaatjes vs bout die losloopt, beetje kip en ei verhaal denk ik, mijn anekdotische n=2 argumentatie; als je de frictieplaatjes in je hand gehad hebt en ze hebt kunnen nameten dan frons je wel je wenkbrauwen. Heb die van Robin ook in de hand gehad. Ze waren gewoon dunner en alles behalve ruw (alsof ze gepolijst waren)......maar vooral dunner. In mijn geval komt dat zeker niet door de losse bout, want geen motorschade....die van Robin had geen issues, dus zeg het maar. Er gebeurt daar iets. Vibraties ? Trillingen ? Spanningen koud/warm cyclus ? Zeg het maar. Feit blijft voor mij dat die frictieplaatjes een lapmiddel zijn voor een onderliggend probleem.

Volgens mij wordt ook nergens beweerd dat BMW de frictie plaatjes heeft uitgevonden, het is een bekend "lapmiddel" in de werktuigbouw, veelal als tijdens testen toch bedenkingen ontstaan. De toepassing van frictieplaatjes in een S-motor (dus ///M motorsport) vind ik dan weer wel hoogst verwonderlijk zeker icm de DCT driveline, die onder omstandigheden grote acceleraties door de krukas jaagt (Mosselman adviseert bijv zo min mogelijk op de DCT stand 3 te rijden).
Ik ben het met je eens dat die frictieplaatjes (als je ze ooit vast hebt gehad) niet echt vertrouwen inboezemen. Als je inderdaad bedenkt wat voor krachten er op worden losgelaten dan verbaas je je over zo'n klein "frictie plaatje" wat ook nog eens vrij frictieloos voelt. Ze worden in wel meer motoren toegepast maar blijft een suboptimale oplossing die overigens wel prima kan werken (in dit geval niet zei het door de bout die losloopt of gewoon te weinig frictie?) En snap de keuze van BMW wat dat betreft ook niet en zoals je verderop in je bericht aangeeft BMW zelf ook niet aangezien de S58 deze constructie niet meer heeft.
Erik schreef: 03 apr 2024, 09:41 Het is overigens wel degelijk een behoorlijk probleem, en wordt in principe "gewoon" onder garantie verholpen (mits je motor standaard is wat bij mij het geval was). Het probleem daarmee is (voor mij iig) dat je daarna het probleem alleen maar uitstelt want het gaat gewoon terug komen, en zodra het buiten je garantie weer gebeurt, zit je als je enigszins pech hebt met een >20k kostende longblock vervanging. Ben je getuned dan doet BMW helemaal niets (logisch) en gaan veel rijders direct voor een fatsoenlijke fix. Dát zijn de redenen dat veel mensen modificeren en niet door BMW technici dezelfde halfbakken (mijn mening) oplossing terug monteren. Volgens mij ga je als fabrikant pas terug roepen als er acuut gevaar bestaat, remleidingen, brand, safety apliances. Dat is hier niet aan de orde, dit is een kosten baten scenario voor BMW, dus ik snap wel dat ze niet terugroepen en ik snap ook dat ze de schouders ophalen als dit bij getunede wagens gebeurt.
Ik denk zeker dat het een kosten baten scenario is voor BMW, mochten ze erg veel motoren moeten vervangen kost dat BMW ook klauwen met geld. Feit is dat het aantal met problemen dusdanig laag is dat een nieuw onderdeel ontwikkelen voor de S55 en onder een terugroepactie vervangen veel duurder is. Kortom zolang de aantalen niet schikbarend hoog zijn kost het BMW minder geld de garantie uit te zitten en die paar motoren te vervangen (De meeste lopen al uit de garantie inmiddels). Als je gaat tunen is het je eigen verantwoordelijkheid. Als je PK's toevoegd vervang je ook je remmen zodat je niet onderbemeten remmen hebt, je oliecooler of in dit geval je crankhub voor een ander exemplaar. Je gaat immers uit de door BMW bedachte specificatie.
Erik schreef: 03 apr 2024, 09:41 Je onbalans verhaal kan ik niet plaatsen, het is namelijk een volledig om de centerline symmetrische fix, dus geen onbalans van enige significantie te verwachten. Sterker nog, omdat de hele crankhub nu uit 1 stuk bestaat zou je kunnen redeneren dat eventuele onbalans uit de optelsom van de tolerantie op de hoeken van de raakvlakken, minder zou moeten zijn.
Over de onbalans daarbij doelde ik op de zogenaamde 2 delige crankhub fixes waarbij ze delen wegslijpen om zogenaamde "keyed" crankhubs te maken of de zogenaamde Capture kits. De uit een stuk vervaardigde crankhubs zou ik 100% vertrouwen. Die zijn immers massief en te balanceren tijdens productie. Wellicht zit ik er helemaal naast, ik ben immers geen engineer maar mijn vertrouwen bij die zogenaamde 2 delige crankhubs is minder omdat ik denk dat die eerder neven schade opleveren.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW M2

Bericht door Philipoo » 03 apr 2024, 14:04

BMW gebruikt die frictieplaten dus in bijna al hun motoren (kwam ik laatste keer achter toen ik bij TEG was). Het was dus een redelijk bewezen concept, tot ze het koppelmonster van een S55 bouwden..

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1920
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 04 apr 2024, 10:56

Philipoo schreef: 03 apr 2024, 14:04 BMW gebruikt die frictieplaten dus in bijna al hun motoren (kwam ik laatste keer achter toen ik bij TEG was). Het was dus een redelijk bewezen concept, tot ze het koppelmonster van een S55 bouwden..
Volgens de experts heeft het loswrikken van de kopbout meer te maken met een veelvuldige heatcycle icm stand 3 van de DCT bak te maken dan met het motorkoppel.

Maar goed, zoals gezegd, de meeste CHbouten zitten nog gewoon loeivast terwijl de wrijvingsplaatjes hebben opgegeven en dus je timing 1,5 of 2grd van de leg is. De auto rijdt dan nog en er wordt versteld binnen de vanos toleranties, met een hele kerstboom op je dashbord (oranje meldingen, niet rood). Dat verklaart ook wel waarom een boltfix een CH niet voorkomt, er zijn voldoende verhalen bekend waarin een bolt capture kit is gebruikt, en de hub toch is verdraaid (werktuigbouwkundig zou het het losdraaien van de bout wel ietsje moeten voorkomen, maar nooit 100% want uiteindelijk bout je die capture kit aan je crankhub vast....)

In mijn geval gebeurde het tijdens een rotonde exit drift tijdens schakelen van 2 naar 3 / de katapult, met een standaard motor. Voor een auto waarvan de introductie filmpjes kilometers aan drift laten zien, is dat nogal teleurstellend. En dat is dan de beleefde versie :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M2

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2024, 12:34

Zonder specifiek naar het probleem gekeken te hebben buiten 5 minuten google.

Zal meer te maken hebben met een verschil in inertia. Er zit als het goed is een vibratiedemper op. Als de krukas versneld en dan plots vertraagd bijvoorbeeld heb je heel even een negatief moment op die bout en dat wrikt hem los na verloop van tijd. Vibratiedemper kan zoiets erger maken (dempt torsietrillingen maar geeft meer inertia). Als je heel veel zaken aandrijft via de krukas ook.

Die fix van Evolve met pins is ook bodge engineering, omdat je een afschuifkracht op die pinnen krijgt. Als je vervangen wilt is de enige manier een crank hub uit 1 stuk denk ik. Op zich zijn die frictieplaten van BMW ook niet erg mits je voorspanning op die bout houd. Als die wegvalt dan verliezen die frictieplaten hun grip en is het game over. Is meer een gevolg van als een onderliggende oorzaak.

Wat een probleem kan zijn bij tuning is dat de meeste ECU's tegenwoordig torque managed zijn. Dwz er is een limiet voor koppel verandering en maximaal koppel etc. S54's hadden dit al. Als je daar overheen gaat werkt je tuning gewoon niet of springt je ECU in noodloop en dus worden die waarden meestal zo hoog gezet dat je er nooit aan komt. Koppel verandering werkt 2 kanten op, zowel bij gas er op als gas los. Dan kan je dus ook zoiets als bijproduct hebben.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1920
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: BMW M2

Bericht door Erik » 25 apr 2024, 14:44

Bert ///M3 schreef: 04 apr 2024, 12:34 Zonder specifiek naar het probleem gekeken te hebben buiten 5 minuten google.

Zal meer te maken hebben met een verschil in inertia. Er zit als het goed is een vibratiedemper op. Als de krukas versneld en dan plots vertraagd bijvoorbeeld heb je heel even een negatief moment op die bout en dat wrikt hem los na verloop van tijd. Vibratiedemper kan zoiets erger maken (dempt torsietrillingen maar geeft meer inertia). Als je heel veel zaken aandrijft via de krukas ook.

Die fix van Evolve met pins is ook bodge engineering, omdat je een afschuifkracht op die pinnen krijgt. Als je vervangen wilt is de enige manier een crank hub uit 1 stuk denk ik. Op zich zijn die frictieplaten van BMW ook niet erg mits je voorspanning op die bout houd. Als die wegvalt dan verliezen die frictieplaten hun grip en is het game over. Is meer een gevolg van als een onderliggende oorzaak.

Wat een probleem kan zijn bij tuning is dat de meeste ECU's tegenwoordig torque managed zijn. Dwz er is een limiet voor koppel verandering en maximaal koppel etc. S54's hadden dit al. Als je daar overheen gaat werkt je tuning gewoon niet of springt je ECU in noodloop en dus worden die waarden meestal zo hoog gezet dat je er nooit aan komt. Koppel verandering werkt 2 kanten op, zowel bij gas er op als gas los. Dan kan je dus ook zoiets als bijproduct hebben.
De bout komt alleen los bij grote deceleratie. Dat is dus idd een gas los verhaal. Die decelerate wijzigt niet bij tuning. De acceleratie wel, maar daar gaat die bout alleen maar vaster van zitten. Anyway, ik weet het niet, ik denk dat BMW het wel weet maar er niets aan doet, en de S58 heeft geen CH maar een langere krukas. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 71 gasten