Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Robin » 06 mar 2024, 13:06

Dank Hans! Interessant.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Elise » 06 mar 2024, 14:16

HansD schreef: 06 mar 2024, 12:49 Voor consumentenelektronica wordt vaak de tabel gebruiksverwachting van techniek Nederland gebruikt om te bepalen of het artikel binnen de gebruiksverwachting kapot is gegaan https://www.technieknederland.nl/cms/st ... ntid=55615
voor deze Bosch zou dat dus 6 jaar zijn.
Het gaat dus om de aanschafprijs volgens die richtlijnen begrijp ik.
Dus als ik een vaatwasser met een adviesprijs van €749 koop met 35% korting en €487 betaal, gaat ook de te verwachten garantie van 8 jaar naar slechts 5 jaar.

En ook met het kopen van een "tweedekans" product kan dat dus invloed hebben op eventuele garantie.
Om misverstand te voorkomen: met een ‘product’ wordt altijd bedoeld een product bestaande uit één component dat:
+ nieuw en ongebruikt is,
+ geen showroom- of winkelmodel is,
+ een gebruiks- en dus geen verbruiksproduct is,
+ een te verwachten gemiddelde gebruiksduur heeft van twee jaar of meer.

Goed om te weten!

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door HansD » 06 mar 2024, 15:00

Die tabel is geen wettelijk bepaalde garantietermijn maar een richtlijn waar de consumentenelektronica verkopers en leveranciers zich over het algemeen aan conformeren. Je moet deze niet als exacte wetenschap lezen maar het uitgangspunt is dat je van een kwalitatief beter (duurder) product meer mag verwachten dan een minder kwalitatief product.

De Nederlandse consumentenwetgeving stelt alleen dat een product conform moet zijn en dus de eigenschappen en kenmerken bevatten waarvan je op basis van de overeenkomst zou mogen verwachten dat deze aanwezig zijn én zolang je mag verwachten dat het product meegaat.

Je kunt je voorstellen dat dit veel te vaag is en voer voor discussie dus de CE handel en leveranciers zijn tot deze werkbare oplossing gekomen.

Tweede kans producten hebben idd weer andere voorwaarden, zeker als ze gebruikt zijn.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 06 mar 2024, 19:59

Mail naar Bol met het verzoek om vanaf nu 1 contactpersoon te hebben en een verzoek om mijn klacht door te zetten naar het hoofdkantoor. Dat laatste was volgens de laatste fictieve naam een optie.

Het loopt stroever dan verwacht. Mijn leidinggevende heeft eind 2023 150 cadeaubonnen van 50 per stuk bij bol bestelt. Dat gaat hem dit jaar niet meer worden. 😂😂😂.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Elise » 07 mar 2024, 08:22

Nu lijkt het net of je een geschil hebt met Bol, maar uiteindelijk ligt het probleem bij Berghofftoys.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Luco » 07 mar 2024, 12:47

Wij hebben in de keuken alles van Atag, ik moet zeggen prima service, bij meer dan 5 apparaten 8 jaar garantie, na de standaard garantie betaal je alleen voorrijkosten a 99 euro, rest is gratis.
Na die 8 jaar betaal je 149 voorrij en materialen.

Na 10 jaar koffiezetapparaat (was al een keer kapot geweest, keurig gerepareerd.
Ik denk 10 jaar oud wordt de kliko en een nieuwe, monteur komt, nou meneer 24000 bakken koffie, ik zie apparaten die na de helft er slechter uitzien, zal wel het verwarmingsblok zijn, die zijn wel pittig, meten, nee allebei goed.
Was het de thermostaat van 3 euro 65 :-) en 35 cent hittebestendige pasta.

Kan weer 10 jaar mee :-)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Robin » 07 mar 2024, 12:57

Luco schreef: 07 mar 2024, 12:47 nou meneer 24000 bakken koffie
Hee! Nu ga je met mijn running gag aan de haal. :P :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door JP » 07 mar 2024, 13:03

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Luco » 07 mar 2024, 13:32

Robin schreef: 07 mar 2024, 12:57
Luco schreef: 07 mar 2024, 12:47 nou meneer 24000 bakken koffie
Hee! Nu ga je met mijn running gag aan de haal. :P :coffee:
ja hij vond het veel :-)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Shakes » 07 mar 2024, 22:01

Nu lijkt het net of je een geschil hebt met Bol, maar uiteindelijk ligt het probleem bij Berghofftoys.

Eens maar die fase is voorbij. Berghofftoys stuurt maar wat graag onderdelen op tegen betaling.

We gaan het zien.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door TLRS » 08 mar 2024, 00:55

Luco schreef: 07 mar 2024, 12:47 Wij hebben in de keuken alles van Atag, ik moet zeggen prima service, bij meer dan 5 apparaten 8 jaar garantie, na de standaard garantie betaal je alleen voorrijkosten a 99 euro, rest is gratis.
Na die 8 jaar betaal je 149 voorrij en materialen.

Na 10 jaar koffiezetapparaat (was al een keer kapot geweest, keurig gerepareerd.
Ik denk 10 jaar oud wordt de kliko en een nieuwe, monteur komt, nou meneer 24000 bakken koffie, ik zie apparaten die na de helft er slechter uitzien, zal wel het verwarmingsblok zijn, die zijn wel pittig, meten, nee allebei goed.
Was het de thermostaat van 3 euro 65 :-) en 35 cent hittebestendige pasta.

Kan weer 10 jaar mee :-)
Atag zeg je.. mental note taken.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Gijzert » 08 mar 2024, 10:51

TLRS schreef: 08 mar 2024, 00:55
Luco schreef: 07 mar 2024, 12:47 Wij hebben in de keuken alles van Atag, ik moet zeggen prima service, bij meer dan 5 apparaten 8 jaar garantie, na de standaard garantie betaal je alleen voorrijkosten a 99 euro, rest is gratis.
Na die 8 jaar betaal je 149 voorrij en materialen.

Na 10 jaar koffiezetapparaat (was al een keer kapot geweest, keurig gerepareerd.
Ik denk 10 jaar oud wordt de kliko en een nieuwe, monteur komt, nou meneer 24000 bakken koffie, ik zie apparaten die na de helft er slechter uitzien, zal wel het verwarmingsblok zijn, die zijn wel pittig, meten, nee allebei goed.
Was het de thermostaat van 3 euro 65 :-) en 35 cent hittebestendige pasta.

Kan weer 10 jaar mee :-)
Atag zeg je.. mental note taken.
De vraag blijft of 10 jaar na dato ATAG nog steeds zo goed is bij de huidige line-up. (Een beetje wat we bij de ketels zagen.)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door HansD » 08 mar 2024, 12:28

Atag (Etna/Pelgrim, is een groep) is in 2018 overgenomen door de Hisense groep. 10 jaar geleden was Gorenje de eigenaar.

Kan niet zeggen of dit een positieve, negatieve of neutrale invloed op de kwaliteit heeft gehad. Daar ken ik het merk inhoudelijk niet goed genoeg voor.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door TLRS » 08 mar 2024, 13:11

Gijzert schreef: 08 mar 2024, 10:51 De vraag blijft of 10 jaar na dato ATAG nog steeds zo goed is bij de huidige line-up. (Een beetje wat we bij de ketels zagen.)
Helaas ben ik op de hoogte van het concept roofbouw..

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Luco » 08 mar 2024, 16:40

Gijzert schreef: 08 mar 2024, 10:51
TLRS schreef: 08 mar 2024, 00:55
Luco schreef: 07 mar 2024, 12:47 Wij hebben in de keuken alles van Atag, ik moet zeggen prima service, bij meer dan 5 apparaten 8 jaar garantie, na de standaard garantie betaal je alleen voorrijkosten a 99 euro, rest is gratis.
Na die 8 jaar betaal je 149 voorrij en materialen.

Na 10 jaar koffiezetapparaat (was al een keer kapot geweest, keurig gerepareerd.
Ik denk 10 jaar oud wordt de kliko en een nieuwe, monteur komt, nou meneer 24000 bakken koffie, ik zie apparaten die na de helft er slechter uitzien, zal wel het verwarmingsblok zijn, die zijn wel pittig, meten, nee allebei goed.
Was het de thermostaat van 3 euro 65 :-) en 35 cent hittebestendige pasta.

Kan weer 10 jaar mee :-)
Atag zeg je.. mental note taken.
De vraag blijft of 10 jaar na dato ATAG nog steeds zo goed is bij de huidige line-up. (Een beetje wat we bij de ketels zagen.)
Het koffieapparaat wat wij toen hebben gekocht is nog steeds leverbaar.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Robin » 15 apr 2024, 14:47

Hier maar even.

Scheerapparaten:

M'n 4e of 5e Braun gekocht bij Expert alhier, nu een S8 van sep '23 deed heel raar:Aan uit vanuit 't niets, 3 sec aan. Zit één knop op, werkt dus niet. Storing. Ik dus vanmiddag naar die Expert(waar we al jaren alles halen/bestellen incl die vaatwaser van net 5j oud, vervangen pomp geen garantie)
Ik uitleggen en dat ik Braun steeds waardelozer vind worden(op een niet agressieve manier, zijn collega winkeliers). Ze gaan 'm onder garantie opsturen. Dit is dus de derde Braun met binnen een paar jaar malheur. Ik scheer al '38 jaar' met Braun: Dagelijks dus he.
Dat 'riep'ik ook nog.

Ik zeg beet irri: moet een tussentijdse vervanger, doe me de goedkoopste Philishave, want Braun 'vertrouw' ik even niet. Dus binnen paar sec een tussen ding Philishave 5000 (87 euro) gekocht. Vanmiddag even de hals haartjes 1 a 2 min geprobeerd(en ja ik kreeg meteen rode uitslag, weet ik bij Philishave, had Expert guy me ook verteld) Ik denk: Dit wordt 'm niet: schoongeblazen( bijna geen haartjes) netjes inpakken en weer naar die Expert(binnen 20 min want eerst 5 min opladen) en zeg netjes tegen die man die mij al kent en hielp en al jaren helpt: MAG(dus niet ik wil) ik deze ruilen voor de goedkoopste Braun(S5 149 euro)? Hij schudt z'n hoofd meewarig. Nee hygiene. Ik heb het je zonet nog gezegd, deze kan ik niet meer verkopen qaan een volgende klant...

Stilte...Ik ok(lichtelijk irri) Hou 'm maar en ik wacht m'n reparatie wel af...
Hij: Tja wat jij wil, maar je moet ons ook begrijpen, deze kan ik nooit meer aan een ander verkopen.

Ik nadenken :OK! Doe me die Braun S5 deze houd ik wel. Ik verwacht wel dat je wat kan doen (ik vraag NOOIT om korting, nergens overigens) . Hij pakt die Braun in zegmaar en ik zeg: Kun je die Philishave dan niet ruilen voor die demo in 't rek, schoonmaken? Nee hygiene, op de demo zit een code blablbla

Kreeg ik de S5 voor 110 ipv 149 euro. Ik :Dank voor de korting , ik wacht telefoontje wel af . Gegroet.
Ik was natuurlijk niet enthousiast. Integendeel.

Zegt m'n zoon: Wat een onzin, online verkoop wordt ook alle troep die gedragen/gebruikt is gewoon in de verpakking teruggestuurd. Ook scheer apparatuur.

OK dat is koop op afstand, andere regelgeving, maar hoe zit dit jongens? Ik wilde geen stennis schoppen bij 'n collega....

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Martijn M » 15 apr 2024, 14:57

Robin schreef: 15 apr 2024, 14:47 Zegt m'n zoon: Wat een onzin, online verkoop wordt ook alle troep die gedragen/gebruikt is gewoon in de verpakking teruggestuurd. Ook scheer apparatuur.
Deel van de 'gedragen' kleding die retour staat wordt vernietigd. Kost immers meer om het te laten controleren, opnieuw te laten inpakken en weer op voorraad te leggen. Volgens mij ging dit voor ondergoed etc al helemaal op.

Maar wat betreft scheerapparaat... uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn er natuurlijk. Of een scheerapparaat onder hygiene producten valt is natuurlijk een discussiepunt.

Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 361
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Jaws » 15 apr 2024, 14:59

Gaat inderdaad om de hygiene uitzondering op het herroepingsrecht. Die uitzondering geldt aleen als apparaat niet meer met reiniging of ontsmetting geschikt te maken is voor verkoop.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Kadett » 15 apr 2024, 15:06

Draai de rollen eens om. Hoe zou jij het vinden om een scheerapparaat/tondeuse te kopen waarvan je weet dat die gebruikt is door iemand?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Robin » 15 apr 2024, 15:10

Ok. Met alcohol is hij schoner dan nieuw met al dat plastic gedoe eromheen . Ik snap de theorie , vind de praktijk nogal ( in dit geval ) flauw


Edit bij Mediamarkt en Bol kunnen idd tandenborstels en scheerapparaten niet eoeeen geretourneerd . Tenzij nog verzegeld
Duidelijk.
Geen idee van en nooit over nagedacht .

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Elise » 15 apr 2024, 16:53

Robin schreef: 15 apr 2024, 14:47 Dus binnen paar sec een tussen ding Philishave 5000 (87 euro) gekocht.

Kreeg ik de S5 voor 110 ipv 149 euro. Ik :Dank voor de korting
Dus je koopt voor €236 en krijgt €39 korting, dat is 16,5%.
Ik vind het karig voor een hele goede vaste klant/collega.

Kijk even wat de types die je hebt gekocht online kosten bij kieskeurig ofzo, dan weet je wat hij ongeveer had kunnen doen om je tegemoet te komen :wink:


t.a.v. dat hygiëne verhaal, coolblue verkoopt ze wel weer?
https://www.coolblue.nl/scheerapparaten ... tweedekans

Online
Geertmans
Berichten: 677
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Geertmans » 15 apr 2024, 17:23

Meestal gaan dit soort dingen van webshops volgens mij naar veilingsites, zoals BVA.
Wat de lokale winkelier doet, kan ik niet inschatten.
Ben wel blij dat ik geen Philishave heb ;)

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door Kadett » 15 apr 2024, 17:26

Ik had Philishave voor een paar jaar. Begon op een gegeven moment te irriteren. Toen terug naar Gilette scheermesjes met zo'n trillende houder. Nu de goedkoopste meuk van Lidl. 5 euro voor 20 mesjes met houder. Doe er een jaar mee. Maar scheer dan ook 1x per week. Groeit niet zo rap :)

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door PeterB » 15 apr 2024, 19:01

Nivea scheercrème, opschuimen met de kwast en de 6- blads mesjes van de Hema. Mesje tussendoor goed uitspoelen in heet water en na het scheren gezicht afspoelen met koud water.
Dag in dag uit, het is even een gedoe( maar max 5 minuten :) )geen irritatie meer itt scheren met een Braun/Philishave of welk ander wonderapparaat...

En geen gezeik over garantie :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Garantie. Bol.com geeft geen thuis

Bericht door JP » 15 apr 2024, 19:04

Andere regionen van je lichaam kun je je shag laten weglaseren, kan dat niet in het gezicht ? :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gus, jos_br, Semrush [Bot] en 85 gasten