Dat het ouwe zooi is betekend niet dat je er niks mee kan
Volgens mij is een dikkere stabi maken helemaal niet zo moeilijk. Ronde staaf 4130 kopen in de dikte die je hebben wilt, laten buigen op de juiste plaatsen, en de montage ogen uitboren naar de juiste maat. Materiaal kost geen drol volgens mij, bij een lokale machinefabriek. Likje coating er over en klaar. Nadeel van een dikkere stabi is alleen dat je binnenste wiel sneller spint, lastig als je geen sperdiff hebt.
Die torsieas achter is juist deel van de uitdaging. Als je een torsieas verlaagd, verlaag je het roll centre maar minimaal terwijl die voor veel harder zakt. Daarom kom je voor op relatief stugge veren uit. Ik kan me uit het verleden vaag herinneren dat bij jou de achterwielen al van de grond kwamen in bochten, dat word erger naarmate je er slappere voorveren op zet.
Jij hebt al roll centre spacers tussen de draagarm en de fusee. Als je die niet had voor de herbouw bijvoorbeeld dan kan je al een stap lichter qua voorveren. Zelfs onbelast zijn jou voorste draagarmen al helemaal horizontaal, betekend dat als je er gewicht op zet de fusee stukken omhoog staan en roll centre heel erg laag komt te liggen. Probleem hiervan is dat de fabrikant het meestal andersom probeert te doen, op een FWD het rollcentre voor hoger als achter. Misschien ook deels waarom de originele bouwer er 180 N/mm voorveren op gezet heeft.
Als we het toch over roll centre spacers hebben. Je hebt er 1 tussen je draagarm en fusee maar zie niks op de spoorstangen. Behoorlijk kans dat je last krijgt van bumpsteer. (sporing van de wielen veranderd bij in en uitveren) Normaal is de lengte van de draagarm en de lengte van de spoorstang gelijk en ook de hoek, daardoor vermijd je dit effect. Als je het montagepunt van de spoorstang dus niet aangepast hebt zou ik het in je achterhoofd houden om dit alsnog te doen. Bumpsteer word ook erger als je meer veerweg hebt. Kan misschien op dezelfde manier, een spacer draaien die tussen de spoorstang en de fusee komt.
Eigenlijk staat je hele auto te laag en probeer je daar omheen te werken.
Hoe ze dit soort problemen destijds in bijvoorbeeld de BTCC etc oplosten was niet alleen een spacer tussen de fusee montage maar bijvoorbeeld ook de montagepunten van de draagarm in het subframe omhoog brengen als je daar ruimte voor hebt, en/of het stuurhuis verplaatsen. Dus delen uit het subrame snijden en een nieuwe vorm lassen. Plus banden gebruiken met een lagere diameter. Als je bijvoorbeeld ipv een 600 diameter slick een 580 kunt gebruiken hoef je je auto een cm minder te verlagen. WTCC reed destijds op 240/610/17 welke een lagere omtrek had als de meeste straatversies van die auto's.