Nivek schreef: ↑13 feb 2024, 21:34
Bert ///M3 schreef: ↑13 feb 2024, 13:44
Probleem is dat de meesten het verkeerd om doen.
Voor bredere banden is wel leuk maar in de basis wil je op een RWD auto met veel vermogen achter altijd breder houden, tenzij het niet kan ivm regels enz.
Vanuit de basis heeft een RWD auto altijd iets onderstuur nodig. Ga maar na, anders geef je mid corner gas, geen tractie op de achteras en ga je achterstevoren. Met vermogens zoals op de Guila zit je meestal op een rolverdeling van 55-65% op de voorkant.
De wielophanging van je koets heeft een bepaalde frequentie, die word achter eigenlijk altijd iets harder gezet als voor zodat de body vlakker blijft als je over hobbels rijd. Rest van het verschil voor / achter word bepaald met je stabi's.
Ipv er een bredere set voorbanden op kwakken als lapmiddel kan je beter kijken wat er precies mis gaat bij veerbalans uitlijning enz. Als er toch breder wilt kan je beter voor / achter breder doen bijvoorbeeld 245 om 275 oid. Vergt meestal wel een beetje onderzoek en rekenwerk.
Verder als het toch over banden en velgen gaat. Als je een bredere velg neemt met dezelfde band word de constructie stijver en heb je dus ook meer zijwaardse grip, zie slipangle verhaal. En het stuurt beter/directer. Dus bijvoorbeeld 18x8.5 met 255 voor daar zou je liever een 9J wiel voor willen hebben oid.
Interessant wel. En ingewikkeld haha.
Ik heb ook eens gelezen dat je eigenlijk altijd een grotere spoorbreedte wilt op de vooras vergelijken met achter. Maar heeft varieren daarin zin?
Niet altijd en ook afhankelijk van het ontwerp van de auto (RWD, front rear engine enz)
Verder heeft varieren wel zin maar meestal alleen als je het op fabricatie niveau kan doen. Dwz bredere subframes en geometrie verplaatsen. After market met spacers geven je wel meer spoorbreedte maar nu ga je ook een behoorlijk aantal andere zaken beinvloeden, denk aan wheelrate, schuurstraal, antiroll enz.
Gewichtsverplaatsing is een fuctie van laterale kracht en het zwaartepunt van de auto. Bodyroll is een functie van gewichtsverplaatsing.
Zeg op een 50/50 gewichtsverplaatsing en een onbeperkt stijf chassis, als je een smallere spoorbreedte voor hebt dan verplaats je voor dus meer gewicht.
Als je 10mm spacer per kant op een personenauto van 1.5m+ breed zet dan zal je in de praktijk minder merken van het gewichtsverplaatsings verhaal, maar wel dat het irritanter gaat sturen doordat je schuurstraal anders word enz. Zet je 10mm op de achteras van een go kart van nog geen meter breed dan is dat alweer een ander verhaal.