Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Vanreijmersdal » 21 jan 2024, 13:46

Ik wilde van mijn E89 de toplagers van de van de schokbrekers vervangen.
Echter lijkt na het los halen van de hele boel wel of de zuigerstang naar binnen getrokken is.
Met een bankschroef kan ik de zuigerstang er wel uittrekken, echter voel je als of er vacuum op staat.
Het probleem is dat de zuigerstang nu zover naar binnen zit dat ik de veer en toplagers er niet op kan monteren.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen? Moet is iets speciaals doen ivm de EDC of is dit een teken dat de schokbrekers stuk is?
Hieronder een plaatje voor de duidelijkheid.
De afstand tussen de pijlen is veel groter toen de veer en toplagers er nog op zaten.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Luco » 21 jan 2024, 15:33

Geen verstand van edc, maar moet die niet aangesloten zijn voor montage?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Vanreijmersdal » 21 jan 2024, 15:43

Dat heb ik ook geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door TLRS » 21 jan 2024, 15:47

Kun je hem aansluiten en edc stand verzetten? Werkt edc op de luchtkamer in de schokbreker?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Vanreijmersdal » 21 jan 2024, 15:59

Ja ik heb hem aangesloten en met draaiende motor de settings versteld, maar blijft het zelfde.
Ik krijg er geen storing op als ik de settings aanpas.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Crookie » 21 jan 2024, 22:49

Hm.. de schokdempers die ik demonteerde waarvan de zuigerstang slecht omhoog kwam of vacuum trok waren vaak einde oefening.. als er nog genoeg compressie is… en je veerspanner gaat niet verder?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Vanreijmersdal » 22 jan 2024, 10:42

Het gekke is dat ik de stang wel naar beneden kan drukken en dat deze dan ook weer vanzelf omhoog komt, alleen tot de hoogte als op de foto. Als je de stang verder eruit wilt trekken geeft het een vacuum gevoel.

Demping kan je ook handmatig stellen en dan voel en zie je ook echt een verschil in demping, maar wel tot de hoogte als op de foto.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Marc Sierra » 25 jan 2024, 07:27

Ik zou denken dat de gasdruk er voor een groot gedeelte af is. Als je hem dan uittrekt ga je op den duur het gas op onderdruk trekken waardoor de zuigerstang niet verder naar buiten wil komen.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Hans » 25 jan 2024, 21:51

Lijkt of er boven de zuiger gas/olie zit wat niet meer naar de andere kant van de zuiger kan komen waardoor je de zuigerstang niet helemaal naar boven kan trekken. Dat zou ook verklaren dat je hem wel in kan drukken en hij weer een stukje naar boven komt.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Vanreijmersdal » 30 jan 2024, 12:26

Nou ik ben niet echt verder gekomen met de originele schokbreker, dus daarop ben ik maar eens de experts gaan contacten.
Zowel bij Madeno racing als bij AST werd ik vriendelijk te woord gestaan. Echter beide partijen kwamen met een vergelijkbaar antwoord;
ze herkennen de symptomen niet als iets standaards voor een falende of een kapotte schokbreker. Ze moesten ook wel eerlijk zeggen dat ze weinig ervaring hadden met de adaptive schokbrekers, omdat hun klanten juist bij hun aankloppen met de wens om afscheid te nemen van de adaptive schokbrekers.

Ook gebruikte schokbreker op ebay kan je zien dat ze zonder veer heel kort zijn en met gemonteerde veer juist weer de originele lengte hebben. Ik snap er nog steeds niks van.

Zie hieronder mijn originele adaptive schokbreker naast die van een nieuwe Bilstein B6 voor de zelfde auto.
Daarop kan je tenminste normaal een veer monteren. Voor mij is de case gesloten, ik ga geen tijd meer spenderen aan de adaptive schokbreker en ga de Bilstein monteren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door N!co » 31 jan 2024, 23:38

Heb ook bilstein onder m'n Z4 laten zetten.

Ik kan nog wel opzoeken welke opties je uit moet zetten met bimmercode om de foutmelding weg te krijgen als je interesse hebt.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door Vanreijmersdal » 01 feb 2024, 10:28

N!co schreef: 31 jan 2024, 23:38 Heb ook bilstein onder m'n Z4 laten zetten.

Ik kan nog wel opzoeken welke opties je uit moet zetten met bimmercode om de foutmelding weg te krijgen als je interesse hebt.
welke bilstein heb jij er onder?

dank je wel, maar ik heb een edc delete kit er in gestoken.

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Hulpvraag ivm BMW EDC schokbreker probleem

Bericht door N!co » 01 feb 2024, 12:44

Heb de B12 prokit, die met de eibach veren komt.
Staat die iets lager mee als met het originele spul, zeker nog niet te laag.
Demping is vooral achter nog wat aan de zachte kant.

Kan je die EDC delete kit niet terug sturen? Ik heb zelfs die EDC computer eruit gehaald.
Aan de andere kant moet je dan wel bimmercode & dongle aanschaffen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, EvdP, HJ2, Mark, nickdoesburg en 73 gasten