Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26775
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 jan 2024, 21:42

WJ schreef: 14 jan 2024, 21:26 Is de verwachting dat het terugleveren ook meer gaat opleveren in de toekomst als de saldering eraf is?
Er is een wetsvoorstel zover ik begreep wat stelt dat na afloop van het salderen tijdperk verplicht stelt dat tlv minimaal 80% van het leveringstatief is.

Máar adder onder het gras dat is wel netto tarief terwijl voor elke afgenomen kWh je natuurlijk wél de overheid zijn belasting moet betalen…

Bijvoorbeeld mijn huidige tarief

31cnt incl btw en belasting.

Is excl btw en belasting 14cnt en daar weer 80% van zou een tlv beteken van 11cnt waar je dus voor elke opgenomen kWh 31cnt betaald incl btw en belasting (die ex/ex dus 14cnt kost)

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 jan 2024, 08:28

En dan te bedenken dat jouw berekende 11ct TLV bovengemiddeld goed is, de meeste leveranciers zitten er flink onder.
https://www.energievergelijk.nl/onderwe ... vergoeding

Aantekening op bovenstaande lijst, sommige leveranciers die dan wel een mooie TLV hebben, zoals een vd Bron met 13ct, laten je een vergoeding betalen voor wat je totaal invoed op het net. Per saldo is de vergoeding daar veel lager, dus het is goed opletten waar je afsluit.

Richardt.
Berichten: 6502
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Richardt. » 15 jan 2024, 08:41

Dat wordt juist getackeld met het mogelijke wetsvoorstel waar Martijn het over heeft.

80% van het kale leveringstarief. Is misschien niet veel, maar wel inzichtelijker dan het nu is lijkt mij.

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 jan 2024, 08:47

Ik ben op de hoogte van dat wetsvoorstel, daar werd eerder ook gesproken over een maximum van 10ct :coffee:

Laten we verder ook niet vergeten dat het kale leveringstarief op dit moment nog steeds hoog is, dat lag in 2014~2021 ergens rond de 6ct gemiddeld.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31327
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 20 jan 2024, 12:05


Woede onder eigenaars zonnepanelen over terugleverkosten: 'We worden bedonderd'

Het bedrijf Budget Energie gaat op dalmomenten gratis stroom leveren. Dat is fijn voor de portemonnee van de klanten, maar houders van zonnepanelen zijn juist het bokje: als zij energie terug willen leveren, kost dat geld. Op de NPO Radio 1-app regent het boze reacties. "Met deze wetenschap, had ik die zonnepanelen niet aangeschaft", zegt een luisteraar.

Carolien Princen van het bedrijf achter Budget Energie licht het plan toe in Geld of je leven. "We hebben een overvloed aan zonne-energie. Soms is het inmiddels te veel: we hebben geen ruimte meer op het net. Dat veroorzaakt extra kosten, want als energiebedrijf moet je die energie verkopen. Die kosten moeten wij verrekenen. Via de salderingsregeling verrekenden we dat in het stroomtarief, dat was vooral aan klanten zonder zonnepanelen", vertelt ze.

Luisteraars van NPO Radio 1 reageren furieus. "Wat een vreselijke gedachtegang: dat iemand die geïnvesteerd heeft in panelen en actief meewerkt aan de energietransitie nu extra wordt belast om mensen zonder de panelen te helpen hun kosten te verlagen!" appt bijvoorbeeld NPO Radio 1-luisteraar Edwin. "Geïnvesteerd in zonnepanelen en nu zijn we de sigaar", appt Hans.

Luisteraar Arnolda voelt zich zelfs 'bedonderd': "Gespaard voor zonnepanelen, niet op vakantie geweest, en nu dit!"

Princen verdedigt het plan door naar de regels van de overheid te wijzen. Het kabinet besloot de salderingsregeling af te schaffen. Vroeger konden de extra kosten van de overtollige zonnestroom worden verrekend in de stroomprijs, maar dat kan nu niet meer. Daarom verschuiven de kosten naar de zonnepaneeleigenaars, zegt Prinsen. "We moeten met die nieuwe situatie zien te dealen", vertelt ze. "We maken gewoon verlies op klanten met zonnepanelen. Bijna alle energiebedrijven doen op één of andere manier wel iets om die kosten te compenseren."

Budget Energie gaat nog iets anders doen, namelijk op dalmomenten gratis stroom aanbieden. In de zomer en in het weekend is er vaak heel veel energie die niet wordt gebruikt. "We hopen op een gedragsverandering. Het kan heel simpel: laadt je auto niet op vrijdag op, maar op zaterdagmiddag. Wil je stofzuigen op zaterdag? Doe het dan om twee uur ’s middags in plaats van om negen uur ’s ochtends", vertelt ze.

Het bedrijf hoopt dat op piekmomenten dan minder energie moet worden gebruikt, waardoor men dan uiteindelijk minder hoeft te investeren in het stroomnet. Dat is een risico, zegt ze: "Daar zou voor ons economisch voordeel kunnen zitten, maar dat weten we niet zeker."
https://www.nporadio1.nl/nieuws/economi ... -bedonderd

Juztins
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
Auto: ‘12 Mazda CX-5
Locatie: N-H

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Juztins » 20 jan 2024, 13:51

Ik mag straks ook (geschat) 20 eu per maand aan terugleververgoeding gaan betalen. Dit jaar 600kwh meer teruggeleverd a 5 cent/kwh. Komend jaar maar wat vaker de convectiekachel aan denk ik :whistle:

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 20 jan 2024, 14:31

^^
Tijd om over te stappen !!!!


Tip voor iedereen met zonnepanelen
Als je van plan ben om een langdurig contract aan te gaan, is het verstandig om vast voor te sorteren op de wetsvoorstellen zoals die er liggen en een contract per 1 januari of 1 juli af te sluiten. Dit in verband met het voorgestelde salderen per tariefperiode.
1 januari kan niet meer, maar als je per 1 juli afsluit kun je dan nog salderen van 1 jan t/m 30 juni en 1 juli t/m 31 dec waarmee je maanden van veel verbruik kunt salderen tegen maanden met veel opwek.

Een nieuwe tariefperiode begint als er een wijziging is van bijvoorbeeld belasting of afbouwpercentage, vandaar per 1 januari sowieso salderen (als het wetsvoorstel wordt aangenomen).

Ik zit zelf voor elektra (gas elders) sinds 1 januari voor drie jaar, via een coöperatie, bij Greenchoice met 11,5ct TLV.
Volgens mij de beste deal die er momenteel is. Zeker voor de lange termijn en om niet ineens het dilemma te krijgen om te moeten betalen voor teruglevering. Stroomtarieven liggen wel iets hoger, dus zelf ff de calculator raadplegen of het voor jou gunstig is.

Aanmelden kan bijvoorbeeld via Duurzaam overloon of een van de andere coöperaties.

Duurzaam Overloon! en Greenchoice hebben een partnerovereenkomst getekend voor 3 jaar. Duurzaam Overloon! gaat dus 3 jaar lang Overloonse groene stroom leveren aan Greenchoice. Leden maar ook sympathisanten van Duurzaam Overloon kunnen via onderstaande link informatie krijgen om een overeenkomst met Greenchoice af te sluiten voor levering van energie.https://www.greenchoice.nl/duurzaamoverloon/ Iedereen die zich aanmelden via deze link wordt automatisch gekoppeld aan de samenwerking overeenkomst met DO! Je hoeft dus geen lid te zijn van Duurzaam Overloon! om gebruik te maken van deze regeling.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Hans » 20 jan 2024, 20:16

Hier een informatief filmpje over de huidige energieleveranciers, en hoe ze alles uit de kast trekken om eigenaren van zonnepanelen te naaien. https://www.youtube.com/watch?v=-VkYKFXquNg&t=1235s

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 jan 2024, 07:58

Schade voor huishoudens, bedrijven en gemeenten door overvol stroomnet loopt snel op: ’Dit wil toch niemand?!’
https://archive.is/Yc3ug

Komt helemaal goed met de energietransitie.....toch? :coffee:


Afbeelding

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 jan 2024, 11:09

Huishoudens, scholen en kleinbedrijf van stroomnet af bij overbelasting
Honderdduizenden Nederlandse huishoudens moeten zich erop voorbereiden dat zij ook bij normaal gebruik tijdelijk afgesloten kunnen worden van stroom vanwege het overvolle elektriciteitsnet. Dat blijkt uit een brief die maandag naar de Tweede Kamer is verstuurd door demissionair minister Rob Jetten (Klimaat en Energie).
Jetten regelt het wel even :stom:

Wouter81
Berichten: 9067
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wouter81 » 22 jan 2024, 11:59

Elise schreef: 22 jan 2024, 11:09 Huishoudens, scholen en kleinbedrijf van stroomnet af bij overbelasting
Honderdduizenden Nederlandse huishoudens moeten zich erop voorbereiden dat zij ook bij normaal gebruik tijdelijk afgesloten kunnen worden van stroom vanwege het overvolle elektriciteitsnet. Dat blijkt uit een brief die maandag naar de Tweede Kamer is verstuurd door demissionair minister Rob Jetten (Klimaat en Energie).
Jetten regelt het wel even :stom:
Gigantische stroomstoring in de ochtend: geen elektriciteit in West, Centrum en Nieuw-West
22 januari 2024, 08.59 uur · Aangepast 10 minuten geleden · Door AT5

Een groot gedeelte van de stad zat vanochtend zonder stroom een tijd. Het gaat om gedeeltes in Nieuw-West, West en het Centrum. In ieder geval 21 postcodes werden getroffen. 68.000 aansluitingen zaten daardoor zonder stroom. Ook reden de trams niet.

Op de Overtoom is alles donker en doen de stoplichten het niet - 020ontheroad
Op de Overtoom is alles donker en doen de stoplichten het niet - 020ontheroad
AT5 kreeg uit verschillende hoeken van de stad berichten binnen van Amsterdammers die zonder stroom zitten. Het gaat in ieder geval om straten in Sloterdijk, in de Baarsjes, rond de Overtoom en de westkant van het centrum.

Op foto's is te zien dat stoplichten niet werken en ook stonden de trams stil. Liander liet weten dat rond 10.00 uur de stroomstoring weer was opgelost. Het probleem zat volgens een woordvoerder bij een van de installaties bij het elektriciteitsstation op de Hemweg, die was uitgevallen. Hoe de installatie kon uitvallen is nog niet duidelijk en moet worden onderzocht. In totaal werden er ruim 68.000 huishoudens getroffen.

Meeste trams staan stil
Door de stroomstoring stonden ook de meeste tram stil, zo liet het GVB weten. Het ging om tramlijnen 1, 2, 3, 4, 5, 7, 12, 13, 14, 17, 19, 24 en 27 rijden niet. Tram 25 en 26 rijden wel.
https://www.at5.nl/artikelen/224659/gig ... nieuw-west
12_ff595eb393_Rob-Jetten-Hemweg.jpg
12_ff595eb393_Rob-Jetten-Hemweg.jpg (63.92 KiB) 1820 keer bekeken

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 jan 2024, 18:47

Wouter81 schreef: 22 jan 2024, 11:59
Gigantische stroomstoring in de ochtend: geen elektriciteit in West, Centrum en Nieuw-West
22 januari 2024, 08.59 uur · Aangepast 10 minuten geleden · Door AT5
Goed nieuws, die stroomstoring in Amsterdam is opgelost. :thumbup:


Maar nu hebben we een stroomstoring in Utrecht :bag:
https://nos.nl/artikel/2505850-treinver ... oomstoring
Het treinverkeer rondom Utrecht is ernstig ontregeld. Oorzaak is een stroomstoring die heeft geleid tot een seinstoring bij Abcoude. Daardoor rijden er geen treinen op het traject tussen Amsterdam en Utrecht. Ook is er geen treinverkeer tussen Amsterdam en Gouda.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1995
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 350 Z » 22 jan 2024, 20:21

D66 Jetten zou de energietransitie er wel even doordrukken maar voorruit kijken kan deze praatrobot niet. Blijkt wel weer verstand hoef je niet te hebben als je maar goed kunt praten en liegen in de politiek. Kunnen we gemiste inkomsten niet bij die mongool verhalen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31327
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 25 jan 2024, 19:33

Elise schreef: 22 jan 2024, 18:47
Wouter81 schreef: 22 jan 2024, 11:59
Gigantische stroomstoring in de ochtend: geen elektriciteit in West, Centrum en Nieuw-West
22 januari 2024, 08.59 uur · Aangepast 10 minuten geleden · Door AT5
Goed nieuws, die stroomstoring in Amsterdam is opgelost. :thumbup:


Maar nu hebben we een stroomstoring in Utrecht :bag:
https://nos.nl/artikel/2505850-treinver ... oomstoring
Het treinverkeer rondom Utrecht is ernstig ontregeld. Oorzaak is een stroomstoring die heeft geleid tot een seinstoring bij Abcoude. Daardoor rijden er geen treinen op het traject tussen Amsterdam en Utrecht. Ook is er geen treinverkeer tussen Amsterdam en Gouda.
Allemaal de schuld van de natoer !
Al die stroomstoringen zijn geen toeval, zegt netbeheerder Liander: ‘Komt door extreme regenval’
https://www.ad.nl/binnenland/al-die-str ... ~a7c81d49/

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4547
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 27 jan 2024, 18:38

Oprechte vraag, ik begrijp iets niet helemaal. Mijn verbruik 2023:

Gas: 689,73 m³
Stroom: 3.092 kWh
Teruglevering: 1.849 kWh

Zoals je ziet neem ik meer stroom af dan ik terug geleverd heb (ik heb 8 panelen, 360wp). Is een gunstig TLV bedrag desondanks deze situatie voor mij alsnog van belang (omdat ik in de zomer soms wel 20kWw teruglever en praktisch niets verbruik, in de winter verbruik ik juist meer stroom door de bovenverdieping elektrisch te verwarmen), of wordt het totale verbruik per jaar geïndexeerd? Mijn leverancier kan mij hier geen verheldering in bieden.

Verder oriënteer ik mij in het nog verder verduurzamen van mijn woning (ondanks een grote verbouwing in 2022 en een kleine verbouwing in 2023), wellicht middels een warmtepomp of zelfs een aardwarmtepomp of een warmtepomp. Maar gelet op het verschuivende tendens met energieteruglevering etc weet ik nog niet helemaal wat hierin de verstandigste keuze is.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26775
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2024, 19:08

Voor nu maakt je TLV niet uit, op de jaarrekening wordt eerst gesaldeerd. Blijft er dan stroom over (wat bij jou niet is) dan wordt die overgebleven stroom vergoed tegen het TLV bedrag.

Als straks salderen wordt afgebouwd dan begint TLV inderdaad wel belangrijk te worden doordat je dan steeds minder mag salderen en dus steeds meer stroom verkoopt tegen TLV vergoeding op de momenten dat je meer opwekt dan verbruikt op dát moment.

Elise
Berichten: 7392
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 27 jan 2024, 19:11

Eeuwe schreef: 27 jan 2024, 18:38 Is een gunstig TLV bedrag desondanks deze situatie voor mij alsnog van belang (omdat ik in de zomer soms wel 20kWw teruglever en praktisch niets verbruik, in de winter verbruik ik juist meer stroom door de bovenverdieping elektrisch te verwarmen), of wordt het totale verbruik per jaar geïndexeerd? Mijn leverancier kan mij hier geen verheldering in bieden.
Dit jaar maakt het geen flikker uit, want 100% salderen.
Maar als de voorstellen zoals ze er liggen doorgaan, dan wordt het salderen vanaf volgend jaar afgebouwd.

Even simpel voorbeeld.
Verbruik 1000kWh
Teruglevering op de meter 600kWh.
Met 100% saldering, 400kWh afrekenen
Met 60% saldering mag je 60% van 600kWh salderen, dus 360kWh en voor het restant 240kWh (=40%) ontvang je het teruglever tarief.
Per saldo 640kWh afrekenen en voor 240kWh krijg je het teruglever tarief.

Dit gaat uiteindelijk naar 0 in 2030.
Dus dan 1000kWh afreken en een TLV ontvangen voor de 600kWh die je teruglevert.

Ik zou deze nog eens goed lezen en een contract per 1 juli afsluiten :wink:
viewtopic.php?p=1642792#p1642792

En die bovenverdieping te verwarmen met elektra is meestal niet heel erg verstandig als je geen overschot hebt van je panelen.
Rekenen we even 1 kuub gas á €1,40 de kuub, dit is gelijk aan 9kWh aan energie. 9 x €0,35 = €3,15 voor dezelfde hoeveelheid energie.
(Heb je airco's dan wordt het een ander verhaal, maar zelfs dan is het opletten of je niet penny wise, pound foolish bezig bent.)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27943
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 01 feb 2024, 16:49

Januari was de beste januari maand sinds de panelen liggen

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3871
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Emiel » 01 feb 2024, 17:44

Ik ga mij er komende maanden aan wagen om alsnog zonnepanelen te leggen. Verbruik nu x2 aan panelen want er komen airco’s en stroom verbruik gaat toenemen naar verwachting in de toekomst.

Meterkast is klaar dus eerst even met enexis schakelen dat ze er 3 fase (3x 220) van maken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26775
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2024, 19:47

Emiel schreef: 01 feb 2024, 17:44 Ik ga mij er komende maanden aan wagen om alsnog zonnepanelen te leggen. Verbruik nu x2 aan panelen want er komen airco’s en stroom verbruik gaat toenemen naar verwachting in de toekomst.

Meterkast is klaar dus eerst even met enexis schakelen dat ze er 3 fase (3x 220) van maken.
Te hopen dat je die nog krijgt, ik hoor al verhalen dat wegens drukte op net geen 3 fase ombouw meer wordt gedaan in woningen. (Apeldoorn in dit geval)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3871
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Emiel » 01 feb 2024, 19:56

Oei. Dat gaat leuk worden dan nog :(

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26775
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2024, 20:01

Niet overal zo hoor afhankelijk van locatie maar wel goed om even na te vragen voordat je met de rest start :)

Online
maurizio
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 01 feb 2024, 20:35

Emiel schreef: 01 feb 2024, 19:56 Oei. Dat gaat leuk worden dan nog :(
Met een telefoontje weet je meer, hier was het binnen een maand geregeld. (ook enexis, wel een jaar geleden)

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Hans » 01 feb 2024, 20:53

Hoe bereken ik het verbruik wat voor mijn meter zit, dus wat heb ik aan opwek rechtstreeks verbruikt? Voorbeeld, April 2023. Volgens het verbruiksrapport van mijn energieleverancier heb ik 759 kWh verbruikt en 1434 kWh teruggeleverd. Mijn zonnepanelen app geeft aan dat mijn panelen in april 2066 kWh hebben opgewekt. Hoe bereken ik dit?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27943
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 01 feb 2024, 21:21

dat is dan 759 verbruik plus 2066-1434 dat heb je dan verbruikt

2066-1434 =632 +759=1391

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eric Z, Forza, Google [Bot], k33z, Kadett, Kocheler, krentenbol, maurizio en 9 gasten