Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27951
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Wat het precies was weet ik niet, alleen dat de zuiger door de achterplaat van de blokken was gedrukt
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Van remblokken kun je doorgaans de frictie/temp grafiek vinden. Dan weet je ook waar je moet zijn qua temperatuur.
En niet vergeten de klauwen goed te flushen. Afgelopen jaren paar keer gelezen van mensen die op het circuit in de problemen kwamen. Ze hadden de remvloeistof gedaan tussen de remcilinder en de ontluchtingsnippel. En das niet zonder meer een garantie dat de hele klauw ververst.
En niet vergeten de klauwen goed te flushen. Afgelopen jaren paar keer gelezen van mensen die op het circuit in de problemen kwamen. Ze hadden de remvloeistof gedaan tussen de remcilinder en de ontluchtingsnippel. En das niet zonder meer een garantie dat de hele klauw ververst.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Sowieso vloeistof van goede kwaliteit gebruiken.
Qua temperaturen enz, van veel blokken is die temperatuursgrafiek wel te vinden en anders kan je er altijd naar vragen bij de fabrikant.
Om te meten, je kan bij diverse fabrikanten verf kopen die je op de kopse kant van de schijf smeert zeg maar en die geven aan of je in de juiste temperatuursrange zit. Idem voor klauwen, je kan temperatuurs indicatie stickers gebruiken.
Denk alleen dat bij trackdays enz gewoon goede vloeistof + blokken meer dan prima is.
Wat een hoop scheelde met koelslangen was niet zozeer pedaal wat zacht werd maar de remblokken zelf gingen veel langer mee als zonder koeling.
Waar ik wel issues mee gehad heb is de vloeistof. Ik gebruikte altijd Castrol SRF maar die geeft naar verloop van tijd een zompig pedaal. Liters van dat spul geflushed tegen $$$ en geen oplossing. De samenstelling van die vloeistof is zo dat er lucht in oplost en dan krijg je alsnog problemen. Omgewisseld voor PF RH665 en problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Waarom ze in de racerij al die meet gegevens gebruiken is omdat je een performance voordeel kan halen als je bijvoorbeeld minder lucht toelaat in de wielkast (meer downforce / minder lift) of kleinere schijven gebruiken kan (minder onafgeveerd gewicht) Voor hobby gebruik heb je daar allemaal niet zo veel mee van doen.
Qua temperaturen enz, van veel blokken is die temperatuursgrafiek wel te vinden en anders kan je er altijd naar vragen bij de fabrikant.
Om te meten, je kan bij diverse fabrikanten verf kopen die je op de kopse kant van de schijf smeert zeg maar en die geven aan of je in de juiste temperatuursrange zit. Idem voor klauwen, je kan temperatuurs indicatie stickers gebruiken.
Denk alleen dat bij trackdays enz gewoon goede vloeistof + blokken meer dan prima is.
Wat een hoop scheelde met koelslangen was niet zozeer pedaal wat zacht werd maar de remblokken zelf gingen veel langer mee als zonder koeling.
Waar ik wel issues mee gehad heb is de vloeistof. Ik gebruikte altijd Castrol SRF maar die geeft naar verloop van tijd een zompig pedaal. Liters van dat spul geflushed tegen $$$ en geen oplossing. De samenstelling van die vloeistof is zo dat er lucht in oplost en dan krijg je alsnog problemen. Omgewisseld voor PF RH665 en problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Waarom ze in de racerij al die meet gegevens gebruiken is omdat je een performance voordeel kan halen als je bijvoorbeeld minder lucht toelaat in de wielkast (meer downforce / minder lift) of kleinere schijven gebruiken kan (minder onafgeveerd gewicht) Voor hobby gebruik heb je daar allemaal niet zo veel mee van doen.
- Harrie D
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Als je het nu echt luxe doet;JagOnTrack schreef: ↑20 jan 2024, 10:05 Ik zou het simpel houden dan.
Gewoon een relais en een schakelaar.
Misschien twee schakelaars, 1 "arm" en 1 "on".
Waarbij "arm" een simpele bimetaalschakelaar tussen schakelt.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/thermosta ... 63598.html
Mocht iemand alvast willen uitproberen zou dat natuurlijk mooi zijn..
Mijn tempo is bijna nul, maar plannen maken is ook leuk
Die dingen hebben zowieso een ESC nodig (per stuk), het zijn koolborstelloze motoren, die hebben elektronica nodig om ze aan te sturen.
Voordeel wat je dan hebt is dat je ze ook via een Arduino of andere microcontroller aan kan sturen, dus dan kun je, na het eerste inschakelen er allerlei factoren aan gaan hangen (bv op basis van temperatuur, remvertraging en snelheid, zelfs tot zo'n niveau dat je de temperatuur van de schijven in een bepaald werkgebied kan houden)
Alleen geen idee hoe lang die motortjes meegaan.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27951
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Ik zou eerst eens uitrekenen wat bv de hoeveelheid lucht er door een buis komt van rond 70 en een luchthapper in de bumper bij 100km/h, als dat motortje die luchtverplaatsing niet haalt dan denk ik dat je het hele idee in de prullenbak moet gooien.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Is niet zo makkelijk uit te rekenen.
Die lucht gaat niet met 100 km/u die buis in.
Voor je auto zit een hoge druk gebied, en dat zorgt ervoor dat die lucht door de buis geperst word. Voor aërodynamica/stromingsleer is lucht hetzelfde als water. Stromings snelheid ligt ook helemaal niet zo hoog waarschijnlijk. Zelfde als bij een radiateur, dat verschil is ook veel kleiner als je denkt.
Die lucht gaat niet met 100 km/u die buis in.
Voor je auto zit een hoge druk gebied, en dat zorgt ervoor dat die lucht door de buis geperst word. Voor aërodynamica/stromingsleer is lucht hetzelfde als water. Stromings snelheid ligt ook helemaal niet zo hoog waarschijnlijk. Zelfde als bij een radiateur, dat verschil is ook veel kleiner als je denkt.
- Arthur
- Berichten: 39814
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Kan het electromotortje wel tegen de rijwind? Dat ie te snel gaat draaien, danwel geremd wordt?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Joy
- Berichten: 10787
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Op andere fora's zie ik dat ze deze fans gebruiken:
https://dennisdeal.com/products/3-inch- ... 6sQAvD_BwE
https://dennisdeal.com/products/3-inch- ... 6sQAvD_BwE
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Zo'n EDF uit de modelbouw levert meer lucht dan een brake duct daar ben ik van overtuigd.
Als je zelf een edf full power ziet en hoort draaien weet je wat ik bedoel.
Er zijn wel een paar belemmeringen zoals in dit draadje zijn ingebracht.
1. Bestandheid tegen water en vuil.
Ik denk dat dit meevalt. Misschien niet gebruiken in de regen..
2. Bestandheid tegen grind..
Grind in de edf is direct einde verhaal..
3. Luchtstroming niet rechtstreeks in de inlaat van de EDF.
Daar kunnen EDFs inderdaad niet tegen. Er komt vibratie en de luchtstroom in de fan "Stals".
4. EDF van 50-70mm in 4S uitvoering trekt 40-50 amp..
Oef.
5. De levensduur...
Tja, dat lijkt me het grootste vraagteken.
Welke (ook) modelbouwer kan daar wat over vertellen?
Ik weet het niet. Ben zelf geen modebouwer.
Wat nog steeds zou kunnen werken, omdat het de genoemde nadelen mogelijk afvangt is:
Als de EDF in een korte duct gemonteerd zit, beter beschermd, en met een 10cm lange honeycomb inzet in de buis om de luchtstroom laminair te maken voordat deze de fan inlaat ingaat, dan moet het wel kunnen.
Ik denk dat 50mm EDF voldoende zijn.
Met 1 servo tester kun je 2 ESC's / EDFs in toeren regelen.
Dus als ze niet volle bak hoeven te draaien kun je er een limiet op zetten.
Verder gewoon aan uit, of met bimetaalschakelaar en relais de edf en esc schakelen lijkt met het simpelste.
Als je zelf een edf full power ziet en hoort draaien weet je wat ik bedoel.
Er zijn wel een paar belemmeringen zoals in dit draadje zijn ingebracht.
1. Bestandheid tegen water en vuil.
Ik denk dat dit meevalt. Misschien niet gebruiken in de regen..
2. Bestandheid tegen grind..
Grind in de edf is direct einde verhaal..
3. Luchtstroming niet rechtstreeks in de inlaat van de EDF.
Daar kunnen EDFs inderdaad niet tegen. Er komt vibratie en de luchtstroom in de fan "Stals".
4. EDF van 50-70mm in 4S uitvoering trekt 40-50 amp..
Oef.
5. De levensduur...
Tja, dat lijkt me het grootste vraagteken.
Welke (ook) modelbouwer kan daar wat over vertellen?
Ik weet het niet. Ben zelf geen modebouwer.
Wat nog steeds zou kunnen werken, omdat het de genoemde nadelen mogelijk afvangt is:
Als de EDF in een korte duct gemonteerd zit, beter beschermd, en met een 10cm lange honeycomb inzet in de buis om de luchtstroom laminair te maken voordat deze de fan inlaat ingaat, dan moet het wel kunnen.
Ik denk dat 50mm EDF voldoende zijn.
Met 1 servo tester kun je 2 ESC's / EDFs in toeren regelen.
Dus als ze niet volle bak hoeven te draaien kun je er een limiet op zetten.
Verder gewoon aan uit, of met bimetaalschakelaar en relais de edf en esc schakelen lijkt met het simpelste.
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 27 jan 2024, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Zo'n ding is leuk voor kookluchtjes afzuigenJoy schreef: ↑27 jan 2024, 10:50 Op andere fora's zie ik dat ze deze fans gebruiken:
https://dennisdeal.com/products/3-inch- ... 6sQAvD_BwE
Ik bedoel zoiets, 50-60Amp i.p.v de 2,5Amp van dennisdeal..
https://youtu.be/rweph1Puul0?si=I1x7oRTLW9LblvFI
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Deze lijken me wel geschikt. (Metalen uitvoering, niet duur)
https://youtu.be/fgNEy4sxjaI?si=-jWMzoXprcXAUTYV
https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyking-5 ... rsion.html
https://youtu.be/fgNEy4sxjaI?si=-jWMzoXprcXAUTYV
https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyking-5 ... rsion.html
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 28 jan 2024, 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Als je laminair wilt gaan, dan moeten er flow straighteners in idd, maar ook gazen. De gazen halen de snelheidsverschillen er uit, de straightener de vectoren. Om vocht/ stenen af te vangen kun je een plenum boxje bouwen, maar die moet je dan wel ergens kwijt kunnen. Bijvoorbeeld ergens centraal, en dan 2 slangen er vanaf naar je remmen.
Edit: dat gezegd hebbende: ik denk niet dat laminair noodzakelijk is.
Edit: dat gezegd hebbende: ik denk niet dat laminair noodzakelijk is.
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Thanks,
Of het er ooit van komt.. (al denk ik dat je voor 100€ totaal wel een gokje kunt wagen)
Maar laminair dus niet nodig?
Als het maar wel een beetje van gelijke druk en snelheid is over de doorsnede van de inlaat bij de fan.
Ik denk dat het belangrijk is dat de fan overal dezelfde luchtstroom aangeboden krijgt.
Anders krijgt ie op 1 of 2 posities een andere belasting doordat de invalshoek van de lucht anders is als bij de andere bladen. (Zelfs mogelijk compressor stall)
En dus geen opbrengst en wel vibratie wat levensduur weer verder beperkt.
Ik dacht aan zo'n stuk aluminium honingraat voor de fan. En een stukkie gaas op het uiteinde tegen grind opnemen.
Of het er ooit van komt.. (al denk ik dat je voor 100€ totaal wel een gokje kunt wagen)
Maar laminair dus niet nodig?
Als het maar wel een beetje van gelijke druk en snelheid is over de doorsnede van de inlaat bij de fan.
Ik denk dat het belangrijk is dat de fan overal dezelfde luchtstroom aangeboden krijgt.
Anders krijgt ie op 1 of 2 posities een andere belasting doordat de invalshoek van de lucht anders is als bij de andere bladen. (Zelfs mogelijk compressor stall)
En dus geen opbrengst en wel vibratie wat levensduur weer verder beperkt.
Ik dacht aan zo'n stuk aluminium honingraat voor de fan. En een stukkie gaas op het uiteinde tegen grind opnemen.
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Dat doet niets met drukverschil. Een of meerdere gazen wel.
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Ja liefst wat groter idd.
Dit geeft wel wat weerstand denk ik.
Weerstand heeft veel invloed op de efficiency van zo'n fan.
Daarom zijn EDF's tot 50% vermogen behoorlijk efficiënt, maar erboven een stuk minder.
Dit doordat de fan moeite krijgt om de lucht met hoge snelheid aan te zuigen.
Bij een modelvliegtuigje heb je vliegsnelheid om dat te compenseren.
Bij remkoeling verder niet zo'n probleem denk ik.
Zo lang er maar voldoende massa lucht uitkomt wat door de remschijven stroomt.
Dit geeft wel wat weerstand denk ik.
Weerstand heeft veel invloed op de efficiency van zo'n fan.
Daarom zijn EDF's tot 50% vermogen behoorlijk efficiënt, maar erboven een stuk minder.
Dit doordat de fan moeite krijgt om de lucht met hoge snelheid aan te zuigen.
Bij een modelvliegtuigje heb je vliegsnelheid om dat te compenseren.
Bij remkoeling verder niet zo'n probleem denk ik.
Zo lang er maar voldoende massa lucht uitkomt wat door de remschijven stroomt.
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Kom een keer op de zaak langs, dan kun je het in het groot zien, dan heet het ‘windtunnel’
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Top.
Ook luchtvaart? Of wat anders?
Ook luchtvaart? Of wat anders?
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Lucht- en Ruimtevaarttechniek
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
- HJ2
- Berichten: 3571
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Dan zit je om de hoek?
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
.
Ik denk het niet..
Ik zit overal, en nergens.
Jij NLR?
Ik denk het niet..
Ik zit overal, en nergens.
Jij NLR?
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 01 mar 2024, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- JagOnTrack
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
De Hobbyking EDF metalen fans zijn momenteel uitverkocht en in prijs verdubbeld..
Maar zag een zeer geschikte oplossing voor de remkoelingstoepassing:
https://a.aliexpress.com/_EvGpiaD
Komt op 140€ voor 2 Fans, 2 ESC's en een snelheids regelaar.
Dan zelf een pasplaat maken op de naaf, en een dikke gezekerde kabel rechtstreeks naar de accu.
Voor een paar tientjes kan er een draadloos aan uit schakelaar tussen zodat geen rare knoppen in het dash nodig zijn..
https://a.aliexpress.com/_Ez8UR4h
Maar zag een zeer geschikte oplossing voor de remkoelingstoepassing:
https://a.aliexpress.com/_EvGpiaD
Komt op 140€ voor 2 Fans, 2 ESC's en een snelheids regelaar.
Dan zelf een pasplaat maken op de naaf, en een dikke gezekerde kabel rechtstreeks naar de accu.
Voor een paar tientjes kan er een draadloos aan uit schakelaar tussen zodat geen rare knoppen in het dash nodig zijn..
https://a.aliexpress.com/_Ez8UR4h
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten