Kernfusie..............on the way

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Gijzert » 25 dec 2023, 22:03


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Martijn_bmw » 26 dec 2023, 06:59

Dat zou echt top zijn als kernfusie lukt dan kan je ook “onbeperkt “ waterstof maken en is het geen issue meer dat dat proces enorm inefficiënt is.

En als je veel waterstof hebt kan je daar op rijden en door het bestaande gasnet knallen om bijvoorbeeld huizen etc mee te verwarmen :)

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Elise » 26 dec 2023, 07:44

Duurt nog wel ff voordat we daar op rijden en door het gasnet knallen om mee te verwarmen :)

https://nos.nl/artikel/2456286-voor-het ... gestopt-is
Wat hebben de onderzoekers gedaan?

Kernfusie werkt door waterstofatomen met zo'n kracht tegen elkaar aan te drukken dat ze zich combineren tot helium, waarbij enorme hoeveelheden energie en warmte vrijkomen. In tegenstelling tot andere kernreacties ontstaat hierbij geen radioactief afval.

De onderzoekers slaagden erin 3 megajoules energie op te wekken door met 192 lasers een capsule met atoomkernen te verhitten tot 100 miljoen graden Celsius. De lasers zijn de grootste ter wereld en zijn voor een korte periode in staat om meer energie te leveren dan het hele elektriciteitsnet van de Verenigde Staten ondersteunt.

De energie die naar verluidt tijdens de experimenten is vrijgekomen, is slechts voldoende om een waterkoker aan de kook te brengen. 1 megajoules staat gelijk aan 0,27 kiloWattuur (kWh). Een standaard Nederlands huishouden verbruikt in één jaar bijvoorbeeld 3500 kWh aan elektrische energie. De gemiddelde stofzuiger verbruikt zo'n 78 kWh per jaar.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Bert ///M3 » 26 dec 2023, 07:56

Beetje oppassen dat het geen spelletje met getallen is. Wat ik overal lees bijvoorbeeld is dat de laser 2 MJ aflevert op het doel en dat er 3.XX MJ opgewekt is. Wat was de efficiency van de laser? Is die 2MJ totaal verbruikte energie of is dat wat er uiteindelijk aan de isotopen afgegeven is? Testobject was bevroren, hoeveel energie kostte dat? etc.


Een hoop van die fusie bedrijven draaien op eeuwige subsidies / investeringen. Dwz jij begint een fusie bedrijf met een idee wat plausibel lijkt. Zoekt subsidies / investeerders. Technici moet je wel betalen. Natuurlijk is de ontwikkelingstijd decennia. En zolang er betaald word heb je dus een leuk baantje voor jou en je team.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Martijn_bmw » 26 dec 2023, 08:08

Oh dat is ook zeker waar! Ik las ook al ergens dat de
Totale energie die nodig was voor de lasers (nu nog) hoger is dan wat er vrij komt met de fusie.

Dus het is nog lang niet volwassen toch vind ik het wel mooie techniek en ontwikkeling om te volgen :)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Robin » 26 dec 2023, 09:37

Is er ook iets visueels bij die post van Gijzert? Beetje Jip & Janneke ofzo?

Is allemaal zeer interessant en indrukwekkend. Ik zie trouwens dat Elise's post een link is van een jaar terug(?)

Bij het verhitten tot '100 miljoen graden Celsius' moet ik meteen aan Knot denken ofzo:)

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Elise » 26 dec 2023, 10:22

Robin schreef: 26 dec 2023, 09:37 Ik zie trouwens dat Elise's post een link is van een jaar terug(?)
:stom: :stom: :stom:

Scherp Robin.
Had gezocht ipv tiktok filmpje voor meer info en zag 13 december staan, niet op jaartal gelet. Sorry :bloemetje:

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Gijzert » 15 jan 2024, 20:05

Robin schreef: 26 dec 2023, 09:37 Is er ook iets visueels bij die post van Gijzert? Beetje Jip & Janneke ofzo?

Is allemaal zeer interessant en indrukwekkend. Ik zie trouwens dat Elise's post een link is van een jaar terug(?)

Bij het verhitten tot '100 miljoen graden Celsius' moet ik meteen aan Knot denken ofzo:)
Ik zie deze zeer betrouwbare link. Echt iets voor jou.

https://www.weforum.org/agenda/2023/12/ ... explained/

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kernfusie..............on the way

Bericht door Robin » 16 jan 2024, 06:05

Nouja dank Gijzert:)

Ik lees:
n May, Microsoft announced a deal with private US nuclear fusion company Helion to buy electricity made using fusion technology in 2028.
Over 4 jaar dus.

En:
There are several "recipes" for cooking up nuclear fusion, which rely on different atomic combinations.

The most promising combination for power on Earth today is the fusion of a deuterium atom with a tritium one. The process, which requires temperatures of approximately 72 million degrees Fahrenheit (39 million degrees Celsius, produces 17.6 million electron volts of energy.

Deuterium is a promising ingredient because it is an isotope of hydrogen. In turn, hydrogen is a key part of water. A gallon of seawater (3.8 litres) could produce as much energy as 300 gallons (1,136 litres) of petrol.

Challenges for nuclear fusion researchers

hele verhaal:

While nuclear fusion power offers the prospect of an almost inexhaustible energy source for future generations, it has also presented many so-far-insurmountable scientific and engineering challenges.

In the Sun, massive gravitational forces create the right conditions for nuclear fusion in the star’s core, but on Earth they are much harder to achieve.

Fusion fuel – different isotopes of hydrogen – must be heated to extreme temperatures of around 50 million degrees Celsius, kept stable under intense pressure, and dense enough and confined for long enough to allow the nuclei to fuse.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], HansD, kennethr, SAH, Wimo, WJ en 117 gasten