Auto's en boodschappen doen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Bram » 03 jan 2024, 13:06

Het is ook geen excuus, maar je faciliteert het in mijn ogen wel. Het draait in het supermarktwezen toch alleen maar om winstmaximalisatie? Ik begrijp dat een toko winst moet draaien om te kunnen bestaan en groeien, maar allemachtig wat is voedsel sinds een aantal jaar bizar veel duurder geworden.

Ik keur het niet goed, ik doe het zelf niet omdat ik het niet ok vind maar vooral niet durf. Maar ik snap het wel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door JP » 03 jan 2024, 13:23

Van de andere kant, er werd toch geschreeuwd dat het minimumloon > 21 jaar omhoog moest?

2022 = 10,14 (op basis van 40u in de week)
2023 = 11,51 (op basis van 40u in de week)
2024 = 13,27

...en dan waren er nog genoeg partijen die schreeuwden dat het naar €14 en zelfs €16 moest gaan......
Het minimumloon ligt nu iets boven de 12 euro per uur. Lange tijd pleitte de vakbond ervoor om dat te verhogen tot 14 euro, maar dat is volgens de vakbond met de huidige inflatie niet langer voldoende.

Tuur Elzinga, voorzitter van de FNV, spreekt van een noodzakelijk herverdeling van miljarden euro’s. Uit eerste berekeningen blijkt dat het gaat om meer dan 10 miljard euro. ,,Veel geld, maar er worden recordwinsten geboekt, terwijl het geld blijft hangen bij de top van de bedrijven en bij de aandeelhouders; het komt niet terecht bij de grote groepen werknemers. Nederland is nog nooit zo rijk geweest. Terwijl niet alleen minima, maar ook middeninkomens door het ijs dreigen te zakken. Dat moeten we een halt toeroepen.’’

De AOW en andere uitkeringen zouden eveneens met het hogere uurloon mee moeten stijgen en de huur- en zorgtoeslag en het kindgebonden budget moeten eveneens verder omhoog.
https://www.ad.nl/economie/uurloon-mini ... ~a8860b09/


Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Martijn M » 03 jan 2024, 13:47

In 2011 was het nog geen €9 euro, flinke stijging.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2024, 14:01

Bram schreef: 03 jan 2024, 13:06 Het is ook geen excuus, maar je faciliteert het in mijn ogen wel. Het draait in het supermarktwezen toch alleen maar om winstmaximalisatie? Ik begrijp dat een toko winst moet draaien om te kunnen bestaan en groeien, maar allemachtig wat is voedsel sinds een aantal jaar bizar veel duurder geworden.

Ik keur het niet goed, ik doe het zelf niet omdat ik het niet ok vind maar vooral niet durf. Maar ik snap het wel.
Niet alleen supermarkten maar op alle gebied.

Bedrijven kunnen en mogen veel te groot worden waardoor concurrentie word uitgeschakeld en prijzen exploderen.
Daarnaast inderdaad het punt van JP want iedereen roept dat men recht heeft op (veel) meer loon effect is dan natuurlijk dat ook alles weer veel duurder wordt en daarnaast doet de overheid ook weer lekker mee met bijvoorbeeld een suikertax.

Zag toevallig vandaag een fles cola zero tegenwoordig 2,80 voor 1,5 L was 2jr geleden nog onder de 2eur overigens ook zeer bijzonder dat die suikertax ook wordt gerekend over zero producten… :roll:

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Richardt. » 03 jan 2024, 14:11

Leuke kop weer boven zo'n artikel.

100 miljoen op 10.900 miljoen, laten we het wel even in perspectief zien. Daarnaast, wat is de besparing in personeel door de zelfscankassa's? En wat was het bedrag aan diefstal voor de zelfscankassa's? (eigenlijk zou je dat ook nog moeten corrigeren voor de gigantisch gestegen prijzen).

Ik keur het absoluut niet goed, maar de sensatiewaarde van de kop van het artikel doet het ook goed.

Verder eens met voorgaande, boodschappen zijn bizar veel duurder geworden de afgelopen jaren.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Elise » 03 jan 2024, 15:10

EvdP schreef: 03 jan 2024, 12:44
Bram schreef: 03 jan 2024, 10:44 Moet je maar niet je medewerkers eruit flikkeren en goedkopere scankassa's dat werk laten doen. Dan vraag je er ook om.
Ik snap waarom je het zegt maar eigenlijk slaat het nergens op. Dus als je scankassa's doet dan vraag je er om dat je bestolen wil worden?
Met zelf-wegen en zelf-scannen creëer je de gelegenheidsdief.
Supermarkten weten het en houden rekening met een bepaald percentage derving.

Dat zelf-wegen maakte het destijds heel makkelijk om goedkope jonge krachten achter de kassa te zetten, die hoefden niet meer te weten welke groeten/fruit iemand had, scannen aan de kassa was voldoende.

Overigens is met het scannen aan de kassa de supermarkt veranderd en is het aanbod enorm toegenomen, want voorheen wisten de kassières van de +/- 3000 artikelen de prijzen uit hun hoofd. Met de barcode op de producten was die rem er vanaf en is het aantal producten enorm toegenomen.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Tom » 03 jan 2024, 15:27

Ik vind die zelfscankassa's prima.
Als ik in Spanje in zo'n buurtsuper aansluit bij die ene kassa waar zo'n Luciana op d'r dooie gemak de dingetjes scant terwijl iemand cash geld loopt te zoeken ben ik blij dat ik daar geen haast heb.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Richardt. » 03 jan 2024, 15:40

Elise schreef: 03 jan 2024, 15:10
EvdP schreef: 03 jan 2024, 12:44
Bram schreef: 03 jan 2024, 10:44 Moet je maar niet je medewerkers eruit flikkeren en goedkopere scankassa's dat werk laten doen. Dan vraag je er ook om.
Ik snap waarom je het zegt maar eigenlijk slaat het nergens op. Dus als je scankassa's doet dan vraag je er om dat je bestolen wil worden?
Met zelf-wegen en zelf-scannen creëer je de gelegenheidsdief.
Supermarkten weten het en houden rekening met een bepaald percentage derving.

Dat zelf-wegen maakte het destijds heel makkelijk om goedkope jonge krachten achter de kassa te zetten, die hoefden niet meer te weten welke groeten/fruit iemand had, scannen aan de kassa was voldoende.

Overigens is met het scannen aan de kassa de supermarkt veranderd en is het aanbod enorm toegenomen, want voorheen wisten de kassières van de +/- 3000 artikelen de prijzen uit hun hoofd. Met de barcode op de producten was die rem er vanaf en is het aantal producten enorm toegenomen.
Dit inderdaad.
Supermarkten verzinnen telkens iets om in eerste instantie kosten te drukken (klant zelf laten wegen, klant zelf laten scannen en daardoor minder personeelskosten). Houden daarbij in hun prijsstelling echt wel rekening met een percentage wat "fout" gaat en dan achteraf lopen piepen dat het toch wel geld kost.

Ik wil diefstal absoluut niet goed praten, maar medelijden met supermarkten heb ik ook niet want dat hebben ze gewoon ingecalculeerd in de kostprijs. Als de nacalculatie nadelig uitvalt dan wordt deze voor de volgende periode gewoon aangepast en dus doorberekent aan de klant.

Dat van de kassières die zelf de codes moesten intypen ken ik alleen als klein jongetje van heel vroeger bij de Aldi, daar hadden ze dat destijds nog :D

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door JP » 03 jan 2024, 16:22

Doordat die, vooral, dames die codes uit hun gewaterstofperoxideerde kapsel wisten, verdiende ze destijds ook beter dan hun collega's in andere supermarkten. In mijn beleving was eerst het zelf afwegen van de groente, en later pas dat de kassiere dit deed, alleen wist die jonge meid vaak het verschil niet tussen tomaten en jonagold appelen. Hence dat ze tegenwoordig alles voorverpakt verkopen.... en maar klagen over plastic rietjes van de Mac. Laatst nog iets van €3,29 betaald voor 4 Pink Ladys (dat zijn appels) Dat is dan nog geen 800gram, waar vroeger (ik heb afwisselend in de groente "gezeten") een kg appels altijd Fl. 1,- was en later €1,-.

Wachtrijen bij wat men tegenwoordig de kletskassa noemt hereken ik wel, vooral als ze achter me staan, veroorzaakt door een lekke band....:hmmm: Ok, dit vergt uitleg......flashback.....

Afbeelding

De donderdag voor Kersemis wou ik met frisse tegenzin naar mijn werk voor de laatste nachtdienst van de cyclus. Vlak voor ik de snelweg opdraaide begon de hele kermis te pingelen op mijn digitale dashboard. Gekend door de vele VAG-software-nachtmerries ga je twijfelen of dit wel echt is, of dat je gewoon in negeermodes verder moet rijden. Het ging om de rechtervoorband die zijn fut was verloren, ik kon op dat moment net kiezen, de A2 opdraaien of verderop bij de Geusselt even nakijken bij de BP. Better safe then sorry, voor het laatste gekozen. Ik heb al jaren een draadloze meter in de deur liggen, ooit gekocht voor €10 bij VW VdU op de Balkweg in 's Hertogenbosch, gecombineerd met een onderhoudsbeurt en een roadview bril van bij Specsavers op de markt die toen nog gefranchised werd door forumopticien David.
Met wat tegendruk zoek ik het ventieldopje (rubber, waarom geen alu?) en duw er mijn meter op.....0.9bar.....fack !

In mijn beleving gaat een band nooit vanzelf leeg, dus bijpompen en door dat geloof ik niet. Ergens in het achteronder naast de Harmond en Karbon subwoofer moet een pur-setje liggen, maar dan verknal je de band helemaal. Nou, de druk van geen lucht, het werk wat roept, geen reservewiel en regenweer deed me besluiten de band bij te pompen en dan snel 2km terug naar mijn batcave. Ik had immers nog wel een reservesetje liggen. Vroeger bij de pomp, was het water nog nat en de lucht nog gratis, maar dat is ook verleden tijd. Doordat cash ook al bijna verjaagd is, kon je er wel gelukkig draadloos voor €1f*cking,50 5 minuten staan pompen. Dus pasje ernaast, 2.8bar ingeven en maar bijblazen. Goed lang verhaal kort, thuis ander wiel erop en uiteindelijk maar een half uur te laat op dienst kunnen beginnen. Eind goed al goed..... nou niet helemaal. :bag:
In een van mijn sporadische heldere momenten viel me tijdens de nacht in, waar heb ik die pinpas nu gelaten ? Helemaal uitgekleed, werkleding nagevoeld, gewone kleding nagekeken, auto op de kop gezet, maar nergens die verrekte Rabojongeren-pas te bekennen.
Had ik die dan bij de BP verloren? Was er inmiddels al mee gepind ? (tot €50 zonder pin geloof ik)

Meteen via de Rabo-app de pas nagekeken, die ton stond gelukkig nog op de rekening, en dan maar blokkeren.
Dan heb je 2 opties..... vind je 'm later, ontblokken en "je leefde nog lang en gelukkig" of een nieuwe aanvragen, maar dan kun je de oude niet meer gebruiken mocht je die vinden. Ach het was net vrijdag de 22e, dacht snel aanvragen dan kunnen die enthousiaste Rabomedewerkers dit nog snel voor kerst op de post doen. Helaas hadden die hun vrijmibo al iets eerder...... :ongeveer als:

Dus de hele kerst lopen te klootviolen met geen boodschappen kunnen doen en niet kunnen tanken. Na een paar dagen maar de creditcard aangemeld in de ApplePay, wauw.....een wereld ging voor me open. Tanken in Belgie, ff naar de Jumbo, dubbelklik en wegrennen. Heerlijk wat heb ik dat gemak gemist. Uiteindelijk kwam Brinks pas de 29e met mijn nieuwe bankpas.

Op zaterdag de 30e december, en ik haat boodschappen doen in het weekend, zeker op zo'n drukke dag. Combinatie mensenschuw maar vooral ook parkeerangst en boodschappenkarretjesfobie.
Snel een rondje door de Plus, kom ik bij de aardige jongedame bij de 'kletskassa'. Zij swiped al mijn artikelen door het rode licht en wil daar uiteindelijk een x-bedrag voor. Mooi, ik heel modern, ff de Apple 13Pro bij de kassa houden en wachten op de ping......maar die kwam niet. Ik kreeg het spontaan warm. Nog eens proberen maar geen goedkeuring uit Cupertino. Optie 2, de nieuwe bankpas......maar die weigerde ook alsof je Bonnie st. Claire een glas water voor zette. Brainfreeze, kortsluiting, schaamte....."dan heb ik een probleem" fluisterde ik de jonge Havo-studente toe. Er kwam nog geen oplossing van haar kant in die 2 seconden stilte. Ja dan sta je mooi in de winkel en maar het cash proberen te verbannen. Het zal ze leren !
Het was nog een geluk dat me inviel dat ik in mijn uienlederen (als je 'm open doet, springen de tranen in je ogen) portemonnee nog €50 had zitten. Mijn jaar was gered en met piepende bandjes en nog het schaamrood op de kaken, vloog ik over de A79 naar huis. Ik had spontaan geen trek meer........ :sealed:

Oh en die oude verloren pas? Toen ik de 22e 's middags wakker werd had iemand 'm thuis onder de voordeur geduwd.....blijkbaar verloren in de garage tijdens het wiel wisselen en iemand nam zich de moeite om 'm terug te brengen, waarvoor hulde. Ik had er alleen niets meer aan... :verveeld:

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Elise » 03 jan 2024, 18:42

Ik zie net dat de oplossing om diefstal bij de zelfscan in te perken bestaat uit het plaatsen van meer slimme camera's.
Blijkbaar is dat goedkoper dan er een medewerker neer te zetten (zoals ze bijvoorbeeld bij de Ikea zelfscanners hebben).
Conclusie kan niet anders zijn dan dat de derving wel meevalt :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Bram » 03 jan 2024, 18:49

Los daarvan, mensen gaan denk ik niet voor hun lol jatten. Het is triest en de supermarkt kan daar niet direct iets aan doen natuurlijk, maar er zullen er veel zijn die al die prijsverhogingen van de afgelopen jaren gewoon niet kunnen bijhouden.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Elise » 03 jan 2024, 19:16

De vrouw van een neefje van mij werkt bij de Boni, geen zelfscan maar d'r wordt wel (veel) gejat.
En blijkbaar zijn het heel veel mensen op leeftijd die het niet zo nauw nemen met het eerlijk afrekenen.
Overigens lijkt de pakkans erg klein, want de meeste van de medewerker(tje)s durven de mensen er niet op aan te spreken....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Luco » 03 jan 2024, 21:17

JP schreef: 03 jan 2024, 10:42 "....en dat voor die prijs....."
Jaarlijks wordt er voor meer dan 100 miljoen euro gestolen uit de supermarkten van Jumbo, meldt de supermarktketen bij de presentatie van zijn jaarresultaten. ,,In veel winkels bedraagt het verlies door gestolen producten inmiddels zo’n 1 procent van de omzet en worden winkelmedewerkers geconfronteerd met onprettige situaties en toegenomen spanningen”, maakte het bedrijf bekend.
https://www.ad.nl/economie/bijna-een-pr ... ~acc8585f/
Tja, de hobby van Frits moest ergens van betaald worden.
(naiviteitsmodus aan) dan zullen de prijzen bij de Jumbo het komende jaar wel zakken. (naiviteitsmodus uit)

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door Gijzert » 10 jan 2024, 13:39

Luco schreef: 03 jan 2024, 21:17
JP schreef: 03 jan 2024, 10:42 "....en dat voor die prijs....."
Jaarlijks wordt er voor meer dan 100 miljoen euro gestolen uit de supermarkten van Jumbo, meldt de supermarktketen bij de presentatie van zijn jaarresultaten. ,,In veel winkels bedraagt het verlies door gestolen producten inmiddels zo’n 1 procent van de omzet en worden winkelmedewerkers geconfronteerd met onprettige situaties en toegenomen spanningen”, maakte het bedrijf bekend.
https://www.ad.nl/economie/bijna-een-pr ... ~acc8585f/
Tja, de hobby van Frits moest ergens van betaald worden.
(naiviteitsmodus aan) dan zullen de prijzen bij de Jumbo het komende jaar wel zakken. (naiviteitsmodus uit)
Frits betaalt tegenwoordig zelf zijn hobby's

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's en boodschappen doen

Bericht door JP » 10 jan 2024, 15:53

Einde aan sport zoals schaatsen, wielrennen maar ook het sponsoren van Verstappen...... :coffee:
Bij Jumbo is een aantal producten van snoepjesfabrikant Haribo niet verkrijgbaar. Ook van Coca-Cola is er minder beschikbaar. Dat bevestigt een woordvoerder van de supermarktketen maandag na berichtgeving van vakblad Distrifood.

Hierdoor zijn er in de winkels op diverse plekken lege schappen. De oorzaak hiervan is dat de supermarktketen het met de twee fabrikanten niet eens kan worden over de prijzen.

"Vanzelfsprekend is dit vervelend voor onze klanten en bieden wij hun goede alternatieven aan", zegt een woordvoerder van Jumbo.
Op de website zijn veel producten van Haribo, zoals de dropmix, colaflesjes en perziksnoepjes, eveneens niet meer te krijgen. Ook sommige artikelen van Coca-Cola zijn online niet te bestellen. Wanneer de problemen zijn opgelost, is nog onduidelijk.

Supers en fabrikanten ruziën wel vaker
De laatste tijd zijn supermarkten en fabrikanten vaker met elkaar in conflict over prijzen. Zo waren de afgelopen jaren bij Jumbo enige tijd niet of nauwelijks producten van Mars, Kellogg's en Nestlé verkrijgbaar. Nestlé ruziede ook met Albert Heijn.
De fabrikanten zeiden dat ze te maken hadden met grote kostenstijgingen, bijvoorbeeld voor energie en het inkopen van basisvoedsel zoals suiker en cacao. Zij willen deze kosten doorberekenen aan de supermarkten, maar die gaan nogal eens dwarsliggen.
De supers vinden sommige verhogingen onacceptabel, omdat dit betekent dat ze de prijzen voor hun klanten ook moeten verhogen en dat willen ze niet. Ze besluiten daarom tijdelijk geen producten van de fabrikanten te verkopen om ze zo onder druk te zetten.
Jumbo kondigde vorige week aan dat het de prijzen van een aantal producten dit jaar wil verlagen. Mogelijk dat dit meespeelt bij het nieuwe conflict tussen de supermarktketen en de twee fabrikanten. Hoeveel artikelen in prijs omlaaggaan en hoe groot die verlagingen zijn, meldt het bedrijf niet.
https://www.nu.nl/economie/6297133/gest ... appen.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcF en 420 gasten