BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door JP » 04 jan 2024, 15:30

matthyssie schreef: 04 jan 2024, 14:38 (...)
Just send it is de beste reactie hier.
Treat it like a rental :tooth:

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door TLRS » 04 jan 2024, 17:51

matthyssie schreef: 04 jan 2024, 14:38 Ja maar je kunt niet tot in den treure alles willen voorzien. Want als je zo beredeneert kun je alleen met een nieuwe auto de baan op. Want ja, eentje die 100dkm heeft gedraaid kan ook van alles aan mankeren. Of een ouder type waarbij de plastic aansluitingen en rubber slangen al ouder zijn.
Het hoeft niet nieuw te zijn om op te kunnen vertrouwen. Het moet goed zijn. En soms is dat een kwestie van goed informeren, zoals hier, proberen diagnose te stellen een een wijze beslissing te nemen. Of iets wat bekend staat als een money shift lekker eigenwijs aan de kant wuiven, kan ook natuurlijk :crazy:

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door vester86 » 04 jan 2024, 20:08

(heel veel) meer onderzoek uit gaan voeren gaat wel op een money shift lijken ja :coffee:

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HSR » 05 jan 2024, 08:42

Heren bedankt voor alle tips. Ik was gisteren even op de koffie bij het revisiebedrijf waar ik altijd kom en zij maakten zich ook niet zoveel zorgen. Wanneer de compressie goed is, de kleppen niet gestempeld hebben en de motor netjes loopt is het waarschijnlijk gewoon goed gegaan. Hun redernering is ook een economische, je kan bezig blijven met alles nalopen. Ik kreeg wel de tip om gewoon een stuk te rijden met de auto en de motor opbouwend tot flink te belasten. Als er dan geen problemen aan het licht komen --> send it.

We zullen wel nog even de timing checken maar dat is eenvoudig door het kleppendeksel te lichten. En vermoedelijk alsnog de oliepomp en drijfstanglagers doen omdat de auto hoofdzakelijk circuit ziet en dit bij 170k toch wel een onderhoudsitem is geworden.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door MartijnGizmo » 05 jan 2024, 11:06

Ik zag gisteren een YT-video waar een Pool uitlegde dat M54 hun favoriet is in de drift-E36's vanwege budget/powerband, met een paar mods:
- M50B25 inlaatspruitstuk
- grotere gasklep (zei er niet bij welke)
- spruitstuk van een non-VANOS-blok (of Chinees alternatief)

Maar wat me meer bijbleef, is dat ze een kettingspanner van VW monteren om de oliepomp-problemen tegen te gaan, aangezien zo'n dikkere as te duur voor ze is.

Zie nu dat meer mensen zoiets doen: https://www.reddit.com/r/e46/comments/x ... tensioner/

Sharing is caring enzo. :)

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Eric Z » 05 jan 2024, 12:43

Niet eerder gezien die oplossing, nu nog het gat op de juiste plek boren.

V8 throttle body wel eens wat over gezien. Maar vooral vragen geen echte ervaringen er van.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door MartijnGizmo » 05 jan 2024, 13:20

N52B30 gasklep is 76mm, misschien dat ze die gebruiken.

Hier het fragment, vanaf 01:48:


HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HSR » 05 jan 2024, 13:30

MartijnGizmo schreef: 05 jan 2024, 11:06 Ik zag gisteren een YT-video waar een Pool uitlegde dat M54 hun favoriet is in de drift-E36's vanwege budget/powerband, met een paar mods:
- M50B25 inlaatspruitstuk
- grotere gasklep (zei er niet bij welke)
- spruitstuk van een non-VANOS-blok (of Chinees alternatief)

Maar wat me meer bijbleef, is dat ze een kettingspanner van VW monteren om de oliepomp-problemen tegen te gaan, aangezien zo'n dikkere as te duur voor ze is.

Zie nu dat meer mensen zoiets doen: https://www.reddit.com/r/e46/comments/x ... tensioner/

Sharing is caring enzo. :)
Thanks, goeie tip! Ja een M54B30 reageert goed op een spruitstuk dat mooie flow geeft, daar is de motor standaard flink op geknepen. Een gezonde M54B30 met zo'n spruitstuk hangt ook lekker aan het gas en loopt best hard.

Als je met een ander inlaatspruitstuk en gasklep gaat werken moet je daar ook de juiste software voor hebben denk ik?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Crookie » 05 jan 2024, 23:07

Waarschijnlijk een remap van de setup met grotere gasklep.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Philipoo » 09 jan 2024, 14:54

HSR schreef: 05 jan 2024, 08:42 Heren bedankt voor alle tips. Ik was gisteren even op de koffie bij het revisiebedrijf waar ik altijd kom en zij maakten zich ook niet zoveel zorgen. Wanneer de compressie goed is, de kleppen niet gestempeld hebben en de motor netjes loopt is het waarschijnlijk gewoon goed gegaan. Hun redernering is ook een economische, je kan bezig blijven met alles nalopen. Ik kreeg wel de tip om gewoon een stuk te rijden met de auto en de motor opbouwend tot flink te belasten. Als er dan geen problemen aan het licht komen --> send it.

We zullen wel nog even de timing checken maar dat is eenvoudig door het kleppendeksel te lichten. En vermoedelijk alsnog de oliepomp en drijfstanglagers doen omdat de auto hoofdzakelijk circuit ziet en dit bij 170k toch wel een onderhoudsitem is geworden.
Goed bezig, precies wat ik bedoelde! Je moet het niet al te moeilijk maken op een M54B30.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten