Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Turbo
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Turbo » 21 jul 2023, 22:20

Richard Hammond has bought the Subaru Impreza from The Grand Tour !



Transforming Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour ! Project Martin Ep.1



Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.2



Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.3



Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.4




Turning Richard Hammond's Grand Tour Subaru Impreza into a 500bhp monster ! Project Martin Ep.5



Building Richard Hammond's Grand Tour Subaru into a 500hp monster Project Martin Ep.6

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Andry » 27 jul 2023, 21:17

De plannen zijn leuk, alleen als ik dit zie bij een 'high spec' build ben ik al weer klaar...

Afbeelding

DFJEF
Berichten: 889
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door DFJEF » 28 jul 2023, 08:58

Is dat een wat matige manier om te balanceren ?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Andry » 28 jul 2023, 20:13

Matige tot slechte afwerking van het geboorde gat. De fabrikant heeft geïnvesteerd in de afwerking en een 'tuner' boort er een gat in, werkt het gat niet af en creëert daarmee wel een scheurinitiatie ongeacht het alloy.

Afbeelding

In rood zie je de dat alle overgangen in radius zijn afgewerkt en gaten zijn ontdaan van een scherpe rand om spanningsconcentraties te voorkomen. Hoe scherper de hoek, des te hoger de spanning concentraties, des te gevoeliger voor vermoeiing. Vermoeiing (fatique) is een sluipmoordenaar.

En dit:

Afbeelding

In het rood de OEM oliedruk sensor. In de jaren dat ik in de avond racemotoren reviseerde bij revisiebedrijven was het eerste bij demontage alle (vries) pluggen, sensoren etc eruit voordat het in de spraywasher ging. Hier zie ik m duidelijk nog zitten, buiten dat het nou niet echt schoon is.

En zuigerveren op maat maken met een vijl, een manueel zuigerveer slijpbankje kost niets en die is altijd haaks.

Ik stop met kijken, dit is slecht voor m'n hart ...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Martijn_bmw » 28 jul 2023, 20:17

Kan mij voorstellen als je zo’n verstand van zaken hebt als jij Andry dat het dan idd niet leuk is om naar te kijken…
Als leek lijkt het wel een mooie revisie :tooth:

DFJEF
Berichten: 889
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door DFJEF » 28 jul 2023, 20:24

Maar wat is de reden dan om daar een gat te boren ? Puur om roterende massa te verminderen dan ?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Andry » 28 jul 2023, 21:43

Martijn_bmw schreef: 28 jul 2023, 20:17 Kan mij voorstellen als je zo’n verstand van zaken hebt als jij Andry dat het dan idd niet leuk is om naar te kijken…
Als leek lijkt het wel een mooie revisie :tooth:
Dat vind ik het meest kwalijke: 'leken' betalen voor een dienst en dan mag je ervan uit gaan dat het vakkundig gebeurd. Op deze manier wordt er misbruik gemaakt van de onkunde van de klant.

Vanuit m'n vakgebied ben ik enerzijds betrokken bij de het ontwerp van constructies gefabriceerd uit scheurgevoelige staalsoorten en anderzijds als lead QA/QC schrijf ik aan de hand van internationale normen en standaards technische procedures om de kwaliteit te borgen en hoe te controleren. Quality is an attitude and not an activity :wink:
DFJEF schreef: 28 jul 2023, 20:24 Maar wat is de reden dan om daar een gat te boren ? Puur om roterende massa te verminderen dan ?
In het filmpje, wat hopelijk erg sumier is gemonteerd, heeft ie het over balanceren van de krukas op minder dan 1 gram. Met het gat hebben ze materiaal weggehaald om het geheel in balans te brengen. Dit is wel een aanname van mij. Alleen de krukas balanceren zegt niet zo veel want er komen nog veel componenten aan en het contragewicht van de krukas komt overeen met het gecombineerde gewicht van zuiger, zuigerpen, eventueel C clips, drijfstang en hoofdlager. Dus doorsnee genomen zomaar een lichtere krukas monteren is het net niet helemaal zeg maar. Al met al hadden ze veel meer kunnen vertellen dan '500 pk engine', dat had het echt interessant gemaakt.

Als je op een vers gebalanceerde krukas een druppel olie doet en direct gaat balanceren zie je gelijk een onbalans, de reden dat er vaak een spatplaat wordt gemonteerd bij een wetsump en raceapplicatie. Dit is geen aanname, maar proefondervindelijk vastgesteld tijdens m'n 'revisie' tijd in. Daarom wordt bij het balanceren van de krukas met de calculatie van het 'bob weight' ook een paar gram olie meegerekend.

Overigens zijn de drijfstangen en krukas allemaal gemaakt uit Chinese forgings, de forgings voor de zuigers maakt Wiseco zelf 'in house' om de kwaliteit te borgen.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door TLRS » 29 jul 2023, 00:37

Zeg Andry, houden ze bij het balanceren rekening met het ontstaan van koolafzetting op zuigers? Das iets wat ik me al jaren afvraag.

Vwbt de afwerking.. perfectionisme kent geen grens, budget vaak wel. Soms moet je keuzes maken..? Of is het later wel afgewerkt, who knows.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Alexsti » 29 jul 2023, 11:56

at vind ik het meest kwalijke: 'leken' betalen voor een dienst en dan mag je ervan uit gaan dat het vakkundig gebeurd. Op deze manier wordt er misbruik gemaakt van de onkunde van de klant.
Weet wel een beetje van de (Subaru) techniek af maar zover ook weer niet en had ook geloofd dat dit wel een goede manier van opbouwen was.
En het coaten van de manifold en cat. zo dunne laag helpt dat dan daar had ik wel mijn twijfels over....

Trouwens wel een hoop moeite om 500 PK te halen, ik rij hier met een standaard blok kwa internals op een krappe 400pk. ( 396)
Mocht dit blok ooit gaan zou ik ook wel iets speciaals willen kwa opbouw maar wie moet je dan vertrouwen iedereen noemt zich tegenwoordig 'specialist"... :roll:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Andry » 31 jul 2023, 09:58

TLRS schreef: 29 jul 2023, 00:37 Zeg Andry, houden ze bij het balanceren rekening met het ontstaan van koolafzetting op zuigers? Das iets wat ik me al jaren afvraag.

Vwbt de afwerking.. perfectionisme kent geen grens, budget vaak wel. Soms moet je keuzes maken..? Of is het later wel afgewerkt, who knows.
Koolafzetting wordt niet meegenomen, iig niet bij mororen voor competitie doeleinden. Die gaan na hooguit één seizoen toch weer uit elkaar en bij straatmotoren komt het niet zo krap.

Eens dat perfectionisme geen greens kent, alleen de afwerking van het geboorde gat is het werk niet. Sterker: het is seconden werk. En daarom vind ik het zo jammer dat dit niet direct is gedaan.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door TLRS » 31 jul 2023, 11:14

Andry schreef: 31 jul 2023, 09:58 Koolafzetting wordt niet meegenomen, iig niet bij mororen voor competitie doeleinden. Die gaan na hooguit één seizoen toch weer uit elkaar en bij straatmotoren komt het niet zo krap.
Ok! Heb je het wel eens geprobeerd te wegen, een vieze en schone zuiger?
Andry schreef: 31 jul 2023, 09:58 Eens dat perfectionisme geen greens kent, alleen de afwerking van het geboorde gat is het werk niet. Sterker: het is seconden werk. En daarom vind ik het zo jammer dat dit niet direct is gedaan.
Het brengt wel een gesprek op gang, misschien is dat de reden dat ze het (nog) niet hebben afgewerkt.. Met een verzadigd media landschap, best een mogelijkheid.

Turbo
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Turbo » 22 okt 2023, 00:21


Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI

Bericht door Andry » 31 dec 2023, 15:10

Dit is een minder popiejopie presentatie, maar meer 'in depth' waarom voor een component is gekozen.


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten