Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05
Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Richard Hammond has bought the Subaru Impreza from The Grand Tour !
Transforming Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour ! Project Martin Ep.1
Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.2
Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.3
Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.4
Turning Richard Hammond's Grand Tour Subaru Impreza into a 500bhp monster ! Project Martin Ep.5
Building Richard Hammond's Grand Tour Subaru into a 500hp monster Project Martin Ep.6
Transforming Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour ! Project Martin Ep.1
Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.2
Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.3
Restoring Richard Hammond's Subaru from The Grand Tour Project Martin Ep.4
Turning Richard Hammond's Grand Tour Subaru Impreza into a 500bhp monster ! Project Martin Ep.5
Building Richard Hammond's Grand Tour Subaru into a 500hp monster Project Martin Ep.6
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
-
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Is dat een wat matige manier om te balanceren ?
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Matige tot slechte afwerking van het geboorde gat. De fabrikant heeft geïnvesteerd in de afwerking en een 'tuner' boort er een gat in, werkt het gat niet af en creëert daarmee wel een scheurinitiatie ongeacht het alloy.
In rood zie je de dat alle overgangen in radius zijn afgewerkt en gaten zijn ontdaan van een scherpe rand om spanningsconcentraties te voorkomen. Hoe scherper de hoek, des te hoger de spanning concentraties, des te gevoeliger voor vermoeiing. Vermoeiing (fatique) is een sluipmoordenaar.
En dit:
In het rood de OEM oliedruk sensor. In de jaren dat ik in de avond racemotoren reviseerde bij revisiebedrijven was het eerste bij demontage alle (vries) pluggen, sensoren etc eruit voordat het in de spraywasher ging. Hier zie ik m duidelijk nog zitten, buiten dat het nou niet echt schoon is.
En zuigerveren op maat maken met een vijl, een manueel zuigerveer slijpbankje kost niets en die is altijd haaks.
Ik stop met kijken, dit is slecht voor m'n hart ...
In rood zie je de dat alle overgangen in radius zijn afgewerkt en gaten zijn ontdaan van een scherpe rand om spanningsconcentraties te voorkomen. Hoe scherper de hoek, des te hoger de spanning concentraties, des te gevoeliger voor vermoeiing. Vermoeiing (fatique) is een sluipmoordenaar.
En dit:
In het rood de OEM oliedruk sensor. In de jaren dat ik in de avond racemotoren reviseerde bij revisiebedrijven was het eerste bij demontage alle (vries) pluggen, sensoren etc eruit voordat het in de spraywasher ging. Hier zie ik m duidelijk nog zitten, buiten dat het nou niet echt schoon is.
En zuigerveren op maat maken met een vijl, een manueel zuigerveer slijpbankje kost niets en die is altijd haaks.
Ik stop met kijken, dit is slecht voor m'n hart ...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26763
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Kan mij voorstellen als je zo’n verstand van zaken hebt als jij Andry dat het dan idd niet leuk is om naar te kijken…
Als leek lijkt het wel een mooie revisie
Als leek lijkt het wel een mooie revisie
-
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Maar wat is de reden dan om daar een gat te boren ? Puur om roterende massa te verminderen dan ?
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Dat vind ik het meest kwalijke: 'leken' betalen voor een dienst en dan mag je ervan uit gaan dat het vakkundig gebeurd. Op deze manier wordt er misbruik gemaakt van de onkunde van de klant.Martijn_bmw schreef: ↑28 jul 2023, 20:17 Kan mij voorstellen als je zo’n verstand van zaken hebt als jij Andry dat het dan idd niet leuk is om naar te kijken…
Als leek lijkt het wel een mooie revisie
Vanuit m'n vakgebied ben ik enerzijds betrokken bij de het ontwerp van constructies gefabriceerd uit scheurgevoelige staalsoorten en anderzijds als lead QA/QC schrijf ik aan de hand van internationale normen en standaards technische procedures om de kwaliteit te borgen en hoe te controleren. Quality is an attitude and not an activity
In het filmpje, wat hopelijk erg sumier is gemonteerd, heeft ie het over balanceren van de krukas op minder dan 1 gram. Met het gat hebben ze materiaal weggehaald om het geheel in balans te brengen. Dit is wel een aanname van mij. Alleen de krukas balanceren zegt niet zo veel want er komen nog veel componenten aan en het contragewicht van de krukas komt overeen met het gecombineerde gewicht van zuiger, zuigerpen, eventueel C clips, drijfstang en hoofdlager. Dus doorsnee genomen zomaar een lichtere krukas monteren is het net niet helemaal zeg maar. Al met al hadden ze veel meer kunnen vertellen dan '500 pk engine', dat had het echt interessant gemaakt.
Als je op een vers gebalanceerde krukas een druppel olie doet en direct gaat balanceren zie je gelijk een onbalans, de reden dat er vaak een spatplaat wordt gemonteerd bij een wetsump en raceapplicatie. Dit is geen aanname, maar proefondervindelijk vastgesteld tijdens m'n 'revisie' tijd in. Daarom wordt bij het balanceren van de krukas met de calculatie van het 'bob weight' ook een paar gram olie meegerekend.
Overigens zijn de drijfstangen en krukas allemaal gemaakt uit Chinese forgings, de forgings voor de zuigers maakt Wiseco zelf 'in house' om de kwaliteit te borgen.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Zeg Andry, houden ze bij het balanceren rekening met het ontstaan van koolafzetting op zuigers? Das iets wat ik me al jaren afvraag.
Vwbt de afwerking.. perfectionisme kent geen grens, budget vaak wel. Soms moet je keuzes maken..? Of is het later wel afgewerkt, who knows.
Vwbt de afwerking.. perfectionisme kent geen grens, budget vaak wel. Soms moet je keuzes maken..? Of is het later wel afgewerkt, who knows.
- Alexsti
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Weet wel een beetje van de (Subaru) techniek af maar zover ook weer niet en had ook geloofd dat dit wel een goede manier van opbouwen was.at vind ik het meest kwalijke: 'leken' betalen voor een dienst en dan mag je ervan uit gaan dat het vakkundig gebeurd. Op deze manier wordt er misbruik gemaakt van de onkunde van de klant.
En het coaten van de manifold en cat. zo dunne laag helpt dat dan daar had ik wel mijn twijfels over....
Trouwens wel een hoop moeite om 500 PK te halen, ik rij hier met een standaard blok kwa internals op een krappe 400pk. ( 396)
Mocht dit blok ooit gaan zou ik ook wel iets speciaals willen kwa opbouw maar wie moet je dan vertrouwen iedereen noemt zich tegenwoordig 'specialist"...
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Koolafzetting wordt niet meegenomen, iig niet bij mororen voor competitie doeleinden. Die gaan na hooguit één seizoen toch weer uit elkaar en bij straatmotoren komt het niet zo krap.TLRS schreef: ↑29 jul 2023, 00:37 Zeg Andry, houden ze bij het balanceren rekening met het ontstaan van koolafzetting op zuigers? Das iets wat ik me al jaren afvraag.
Vwbt de afwerking.. perfectionisme kent geen grens, budget vaak wel. Soms moet je keuzes maken..? Of is het later wel afgewerkt, who knows.
Eens dat perfectionisme geen greens kent, alleen de afwerking van het geboorde gat is het werk niet. Sterker: het is seconden werk. En daarom vind ik het zo jammer dat dit niet direct is gedaan.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Ok! Heb je het wel eens geprobeerd te wegen, een vieze en schone zuiger?
Het brengt wel een gesprek op gang, misschien is dat de reden dat ze het (nog) niet hebben afgewerkt.. Met een verzadigd media landschap, best een mogelijkheid.
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Redding en tuning naar 500pk v Hammonds WRX STI
Dit is een minder popiejopie presentatie, maar meer 'in depth' waarom voor een component is gekozen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten