[29-11-2024] DF @ Meppen drifttraining deel XVII

Hier worden de verschillende driftdagen van http://www.driving-fun.com aangekondigd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[29-11-2024] DF @ Meppen drifttraining deel XVII

Bericht door Peter Tunissen » 30 dec 2023, 17:02

Afbeelding

Op vrijdag 29 november organiseert Driving-Fun.com voor de 17e keer een drifttraining op de schitterende locatie van Circuit Meppen. Het volledige circuit wordt deze dag gebruikt en dit zal volledig nat gehouden worden. Goed kunnen driften is de ultieme vorm van voertuigcontrole, waarbij mens en machine in perfecte harmonie over het asfalt glijden.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
12:00 - 13:00 | Inschrijven
13:00 - 17:00 | Open pitlane driften

Prijs
Deelname aan de hele middag (13:00 - 17:00) kost €295 per auto voor leden en €315 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon. Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Uiteraard is het ook mogelijk om deze dag gebruik te maken van een huurauto.
Deelname in een BMW E36 325i kan al voor €495 p.p. all inclusive (gebaseerd op twee rijders per auto) of €895 p.p. all inclusive (één rijder per auto).
Desgewenst kan u ook een BMW 130i huren om te driften; stuur s.v.p. een mailtje naar info@driving-fun.com om te informeren naar de mogelijkheden indien u hier interesse in heeft.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking heeft over een DFTrackdays lidmaatschapskaart betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €80, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Meppen maximaal 95dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Meppen, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

Rondje Meppen
Een rondje Meppen is 2600 meter lang en in deze tijd zul je nauwelijks tijd hebben om op adem te komen. Het is een constante achtbaan, waarbij je hard moet werken achter het stuur. Je komt over start-finish aan de linkerkant van de baan, zo dicht mogelijk tegen de pitmuur aan en moet vrijwel meteen oversteken naar de rechterkant van de baan voor de eerste remzone. Positioneer je auto zo ver mogelijk naar rechts (over de witte lijn) en rem zo diep mogelijk de bocht in. Omdat het rechte stuk één van de snelste stukken van het circuit is, kun je veel tijd winnen door hier zo laat mogelijk te remmen. De eerste linkerbocht neem je zo dicht mogelijk tegen de betonnen muur aan, maar let op: van veel auto’s kan de achterkant nogal licht worden in deze bocht, dus zorg dat je een beetje marge houdt om dat op te kunnen vangen. Na deze lange linkerbocht met een relatief late apex, gaat het volgas over een heuveltje naar rechts, waarna je in rechte lijn aanremt voor de volgende bocht en de auto tegelijkertijd naar de linkerkant van de baan laat lopen. De volgende lange doordraaier naar rechts is het belangrijk om te zorgen voor een optimale exit, erna volgt immers een relatief lang recht stuk, dus hoe eerder je op je gas kunt, des te beter het is. Vroeger leidde dit rechte stuk naar een supersnelle rechts-links chicane, maar in het voorjaar van 2022 is er een nieuwe bocht aangelegd, waardoor het rechte stuk significant verlengd is. Aan het eind van dit rechte stuk zul je de hoogste snelheid tijdens je ronde Meppen bereiken (200km/u+ is mogelijk in de snellere raceauto's), waarna een heftige remzone volgt, die je naar de nieuwe kombocht leidt. Omdat je snelheid op het rechte druk zo hoog is en er na de kombocht maar een heel kort recht stuk volgt, wil je hier zo laat mogelijk remmen, wat betekent dat je voor een groot deel in de bocht naar rechts zult moeten remmen: erg lastig om dit precies goed te krijgen en zo laat mogelijk te remmen zonder je wielen te blokkeren. Na het uitkomen van deze kombocht volgt zoals gezegd een kort recht stuk, waarna we de langzaamste bocht van het circuit krijgen, een haarspeldbocht naar links. Deze bocht heeft tevens een behoorlijke nagatieve verkanting, waardoor de achterkant van je auto - zeker bij achterwielaangedreven auto's zonder veel grip - nogal de neiging kan hebben om uit te breken in de laatste fase van deze bocht. De knik naar rechts die volgt is met de meeste auto's op droog volgas en de snelheid die je daaruit meeneemt zorgt ervoor dat je helemaal links tegen de betonnen muur uit komt. Zodra je stuur recht staat, moet je vrijwel meteen al weer aanremmen voor de volgende bocht. Deze bocht blijft maar doordraaien, vandaar dat je hem ook heel diep in kunt remmen. Je rempunt voor deze bocht ligt hierdoor ook net iets later dan je in eerste instantie zou verwachten. De apex vind je een vijftal meter voor het eind van de curbstones en vervolgens laat je de auto helemaal naar buiten lopen. Je haalt het dan net niet meer om helemaal naar de rechterkant van de baan over te steken voor de volgende bocht, maar dat is niet erg. Na een korte remzone stuur je de lange linkerbocht in en komt halverwege de eerste curbstone al weer helemaal binnen de linkerkant. Laat je auto vervolgens zo ver naar buiten lopen dat je in rechte lijn aan kunt remmen voor de volgende rechterbocht. Je bevindt je nu duidelijk in het technische gedeelte van het circuit. De volgende rechterbocht is het belangrijk om je auto bij het uitkomen niet naar rechts te laten lopen, maar zoveel mogelijk binnen te houden. Je moet langer remmen dan je verwacht voor de hierop volgende linkerbocht, omdat deze heel erg off camber bij de exit is. Hier moet je dus ook extra voorzichtig zijn met weer op je gas gaan, want voordat je het weet breekt de achterkant uit of sta je achterstevoren. Als je hier goed doorgekomen bent laat je de auto helemaal naar links lopen en rem je kort aan voor de volgende 180-graden rechterbocht. Na een late apex probeer je hier zo vroeg mogelijk weer gas te geven om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen de bocht uit. Op de limiet kom je hier helemaal links uit, bijna tegen de betonnen muur aan. Tijd om op adem te komen is er echter niet, wacht vrijwel meteen volgt een rechterbocht met een flinke banking. Afhankelijk van hoe snel je auto is, is deze volgas of moet je een beetje liften en zo kom je met een flinke snelheid weer over start finish en zit een rondje over het vernieuwde Circuit Meppen erop.



DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Taeke Cramer - BMW 325ti
3. Jasper de Schiffart - BMW 323ti
4. K Thies - Nissan Skyline - (+pb)
5. Wim Loerakker - huur BMW E36 325i - (2p)
6. Lennart Koppejan - huur BMW E36 325i - (2p) - (+2ui) (+2h)
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten