Lotus Elise en Subaru WRX STI
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Zeer knappe updates hierzo.
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Autootjes moeten er wel knap uit blijven zien.....vaak geloven mensen het niet als ik zeg hoe oud ze zijn.
Was wel nog wat vergeten, rondom ook nog nieuwe remblokken gemonteerd...CL RC5+ aan de voorzijde en Ferodo DS2500 aan de achterzijde.
Was wel nog wat vergeten, rondom ook nog nieuwe remblokken gemonteerd...CL RC5+ aan de voorzijde en Ferodo DS2500 aan de achterzijde.
-
Online
- Berichten: 2750
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Uit interesse: vanwaar de keuze uit 2 compleet verschillende merken blokken voor/achter?
- Emiel
- Berichten: 3889
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Dat is op de lotus?Alexsti schreef:Autootjes moeten er wel knap uit blijven zien.....vaak geloven mensen het niet als ik zeg hoe oud ze zijn.
Was wel nog wat vergeten, rondom ook nog nieuwe remblokken gemonteerd...CL RC5+ aan de voorzijde en Ferodo DS2500 aan de achterzijde.
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Vaak wel ja als ik zeg dat de Elise 16 jaar oud is geloven ze dat niet...
De reden achter de verschillende remblokken is eigenlijk dat Carbone Lorraine geen remblokken voor achterzijde levert voor de Subaru, eerst reed ik ook dan met standaard Brembo blokken aan de achterzijde en dat vond ik een goede combi met de CL voor, meeste remdruk is toch aan de voorzijde.
De Ferodo DS2500 zijn te vergelijken met de standaard Brembo blokken maar zijn stukken goedkoper, niet dat ik wil bezuinigen op de remmen maar als iets wat hetzelfde presteert stukken goedkoper is, is de keuze snel gemaakt.
De reden achter de verschillende remblokken is eigenlijk dat Carbone Lorraine geen remblokken voor achterzijde levert voor de Subaru, eerst reed ik ook dan met standaard Brembo blokken aan de achterzijde en dat vond ik een goede combi met de CL voor, meeste remdruk is toch aan de voorzijde.
De Ferodo DS2500 zijn te vergelijken met de standaard Brembo blokken maar zijn stukken goedkoper, niet dat ik wil bezuinigen op de remmen maar als iets wat hetzelfde presteert stukken goedkoper is, is de keuze snel gemaakt.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9159
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
De frictiewaarden zitten niet eens zo ver uit elkaar.
CL RC5+ = µ= 0.40, en Ferodo DS2500 = µ= 0.42
CL RC5+ = µ= 0.40, en Ferodo DS2500 = µ= 0.42
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Goed werk kerel
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Ha, dat wist ik niet....weer wat geleerd !smiley schreef:De frictiewaarden zitten niet eens zo ver uit elkaar.
CL RC5+ = µ= 0.40, en Ferodo DS2500 = µ= 0.42
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Update's aan de Lotus + Subaru
Tijdje geleden alweer, rij nog steeds de Lotus Elise en de STI....... al staat de Elise sinds Nov. in de garage om te 'overwinteren'.
Vandaag begonnen om de Elise klaar te maken voor de Lente, er was van de week een mooi pakketje binnengekomen.
Schijven van Eliseshop met Aluminium hart + Cl RC5+ remblokjes voor de voorzijde van de auto, schijven wegen maar 4,5kg wat 13% lichter is als origineel, dus een redelijke gewichtsbesparing.
Nog meer gewichtsbesparing heb ik bereikt door de stofkappen weg te halen + de boutjes waarmee dit vast zat. ( alle beetjes helpen.. )
De reden om die stofkappen weg te halen was, betere koeling en ze zaten echt op een paar tienden mm van de schijf vandaan en had geen zin in aanlopen daarvan.
Ik had al van tevoren de klauwen schoongemaakt en van een vers laagje verf voorzien, en tevens vandaag ook de rest van de ophanging ed,. schoongemaakt.
Nieuw > oud, de schijven hadden ook hun minimale dikte gekregen en de groeven begonnen te verdwijnen.
Kon dus geen kwaad, dit zijn trouwens niet de originele, ze waren ooit eens vervangen door EBC schijven.
Gemonteerd...
Nu nog de auto een poets/wax beurt geven en dan is tie klaar voor de eerste km's voor dit jaar !
Vandaag begonnen om de Elise klaar te maken voor de Lente, er was van de week een mooi pakketje binnengekomen.
Schijven van Eliseshop met Aluminium hart + Cl RC5+ remblokjes voor de voorzijde van de auto, schijven wegen maar 4,5kg wat 13% lichter is als origineel, dus een redelijke gewichtsbesparing.
Nog meer gewichtsbesparing heb ik bereikt door de stofkappen weg te halen + de boutjes waarmee dit vast zat. ( alle beetjes helpen.. )
De reden om die stofkappen weg te halen was, betere koeling en ze zaten echt op een paar tienden mm van de schijf vandaan en had geen zin in aanlopen daarvan.
Ik had al van tevoren de klauwen schoongemaakt en van een vers laagje verf voorzien, en tevens vandaag ook de rest van de ophanging ed,. schoongemaakt.
Nieuw > oud, de schijven hadden ook hun minimale dikte gekregen en de groeven begonnen te verdwijnen.
Kon dus geen kwaad, dit zijn trouwens niet de originele, ze waren ooit eens vervangen door EBC schijven.
Gemonteerd...
Nu nog de auto een poets/wax beurt geven en dan is tie klaar voor de eerste km's voor dit jaar !
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Rem update aan de Elise.
Zat net even in dit topic te kijken maar zag dat alle foto's behalve op de laatste pagina weg waren waarom ?
Te weinig nieuwe berichten geplaatst ofzo....alle foto's staan allemaal op myalbum waar ze nog wel zichtbaar zijn, vreemd.
Niet dat ik veel berichten over update's of autowisselingen heb te vertellen, beide auto's zijn eigenlijk al een tijdje hoe ik ze hebben wil.
Wel krijgt de Elise deze week weer een beurtje en APK met hopelijk niks bijzonders en kan er dus weer 1 jaartje tegenaan.
Al heb ik afgelopen jaar er niet veel mee gereden net iets meer dan 5.000km.
Toch maar wat foto's dan hoe de Elise er nu bijstaat:
Op het circuit voor de verbouwing:
En off road, lukt best.....
Hebben we ook nog de Subaru al wordt deze in de zomermaanden niet zo heel veel gebruikt, dan is het rijden in de Lotus toch leuker zeker met het dakje eraf en het bolletje in de zon.
De Subaru staat dus nu in de garage op de acculader en met een dekentje erover...ook alweer 18 jaar oud, tijd vliegt.... weet nog dat ik hem nieuw opgehaald had bij de garage in 2003...
Hier komen ook weinig km's meer bij nu, en is ook wel hoe ik hem hebben wil kwa update's...met 392PK/469NM komt tie nog wel met het huidige verkeer mee, zolang het maar geen elektrisch hok is ofzo dan moet ik toch wel aanpoten.
Ook maar wat plaatjes:
Avondje bij GP Elite op Zandvoort
Nu hopen dat het bericht en foto's wel blijven staan.
Te weinig nieuwe berichten geplaatst ofzo....alle foto's staan allemaal op myalbum waar ze nog wel zichtbaar zijn, vreemd.
Niet dat ik veel berichten over update's of autowisselingen heb te vertellen, beide auto's zijn eigenlijk al een tijdje hoe ik ze hebben wil.
Wel krijgt de Elise deze week weer een beurtje en APK met hopelijk niks bijzonders en kan er dus weer 1 jaartje tegenaan.
Al heb ik afgelopen jaar er niet veel mee gereden net iets meer dan 5.000km.
Toch maar wat foto's dan hoe de Elise er nu bijstaat:
Op het circuit voor de verbouwing:
En off road, lukt best.....
Hebben we ook nog de Subaru al wordt deze in de zomermaanden niet zo heel veel gebruikt, dan is het rijden in de Lotus toch leuker zeker met het dakje eraf en het bolletje in de zon.
De Subaru staat dus nu in de garage op de acculader en met een dekentje erover...ook alweer 18 jaar oud, tijd vliegt.... weet nog dat ik hem nieuw opgehaald had bij de garage in 2003...
Hier komen ook weinig km's meer bij nu, en is ook wel hoe ik hem hebben wil kwa update's...met 392PK/469NM komt tie nog wel met het huidige verkeer mee, zolang het maar geen elektrisch hok is ofzo dan moet ik toch wel aanpoten.
Ook maar wat plaatjes:
Avondje bij GP Elite op Zandvoort
Nu hopen dat het bericht en foto's wel blijven staan.
-
OnlineBram
- Berichten: 15917
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Geniaal dat je de STI nog steeds hebt man. De mijne is volgens de RDW geëxporteerd, helaas. Heb ooit een berichtje gehad van een DF'er die zegt de mijne gekocht te hebben, een Belg volgens mij. Bericht terug van mij is nooit gelezen, spijtig. Echt meest brute auto die ik ooit gehad heb, en nog eens zeer betrouwbaar ook. Veel plezier met dit koppel.
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Dank, ik geniet nog steeds van die schop in je rug en die woeste boxerbrul die die Subaru produceert.
Daarbij gebleken is dat hij idd. ook reuze betrouwbaar is, nog steeds de 1e motor/bak/koppeling nooit wat aan gehad of uit elkaar gemoeten...alleen slijtdelen zoals remmen/wiellagers banden wat onderstelrubbers, ruitenwisserbladen, etc. en ieder jaar z'n onderhoud volgens het boekie aan kosten gehad.
Dat is wel eens anders bij andere 'Europese premium' merken...( zelf in te vullen)
De Lotus is ook niet zo duur in het onderhoud, zit ook niet veel op dus kan weinig stuk....
Daarbij gebleken is dat hij idd. ook reuze betrouwbaar is, nog steeds de 1e motor/bak/koppeling nooit wat aan gehad of uit elkaar gemoeten...alleen slijtdelen zoals remmen/wiellagers banden wat onderstelrubbers, ruitenwisserbladen, etc. en ieder jaar z'n onderhoud volgens het boekie aan kosten gehad.
Dat is wel eens anders bij andere 'Europese premium' merken...( zelf in te vullen)
De Lotus is ook niet zo duur in het onderhoud, zit ook niet veel op dus kan weinig stuk....
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
ff updaten, de Soebaroe is er ook nog steeds naast de Lotus en de werkfiets wel niet zo veel mee gereden, had gekeken netaan 2.600km dit jaar zag ik..... wel iedere km fun, het leukste ( en langste ) ritje was wel naar Duitsland naar de Hockenheimring voor de autosport.
Voor de rest een beutje binnendoor ritjes, het onderhoud valt ook nog mee ondanks de leeftijd 20 jaar is volgend jaar....dit jaar was het met 2 ruitenwisserbladen en een klein beurtje met olie enzo het enige wat er aan gebeurd is.
Volgend jaar roffelen we weer door !!
Voor de rest een beutje binnendoor ritjes, het onderhoud valt ook nog mee ondanks de leeftijd 20 jaar is volgend jaar....dit jaar was het met 2 ruitenwisserbladen en een klein beurtje met olie enzo het enige wat er aan gebeurd is.
Volgend jaar roffelen we weer door !!
-
OnlineOpa
- Berichten: 6288
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
- Rolf205
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Dan heb je net iets meer geroffeld dan ik... Ik rijd er ook niet veel mee; alleen bij mooi weer en genoeg tijd om binnendoor te gaan. Blijft genieten inderdaad; raampje open, radio uit....
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Dat laatste zeker....radio staat zelden aan.
- ThomasGTT
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Mooi Alex! Blijft een prachtig exemplaar.
Voorgaande jaren ook wel eens alleen van en naar t APK station geroffeld. Dit jaar gelukkig iets meer kunnen rijden.
Voorgaande jaren ook wel eens alleen van en naar t APK station geroffeld. Dit jaar gelukkig iets meer kunnen rijden.
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Dank, ja zolang t kan blijf ik hem ook houden en met zo weinig km's per jaar slijt t ook niet zo hard.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Heel gaaf zo’n STI. Toch wel een beetje een guilty pleasure zo in t blauw met gouden velgen.
Uit mn jeugd herinner ik me alleen een net iets subtielere kleur goud op die velgen. Is dit de originele kleur? Of zijn de velgen ooit gespoten?
Uit mn jeugd herinner ik me alleen een net iets subtielere kleur goud op die velgen. Is dit de originele kleur? Of zijn de velgen ooit gespoten?
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Heb idd. de velgen ooit laten spuiten, dus is niet origineel....ze zijn iets 'gouder' dan standaard nu, maar scheelt niet zo heel veel...origineel zijn ze iets matter minder glimmend.
Maar goed gezien !
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Tijd om even terug te kijken op een jaartje Soebaroe rijden, km's niet zo veel 2.500 ongeveer en daar komt dit jaar niet zo veel meer bij.
Ga maar niet uitrekenen wat de kosten per km zijn...
Toch wel een paar 'dingetjes' gehad dit jaar maarja voor een auto van 20 jaar kan/mag dat, het begon dat begin dit jaar de radiator het genoeg vond en de inhoud op straat piste, dus een nieuwe erin en verse koelvloeistof.
Gelukkig hebben we de foto's nog....
Daarna paar maanden later de Accu dood en ook niet meer op te laden, ook een beetje m'n eigen schuld heb in de zomer periode niet veel gereden en ja en als je dan niet op de lader staat is het snel afgelopen.
Ook gaven de remblokken wel eens een piepje en het leek alsof de remblokken bleven hangen, dacht dat de remzuigers versleten waren maar die waren goed bleek toen de boel open was alleen de rubbers waren op/droog/gescheurd dus die vervangen en gelijk verse remolie.
Tussendoor nog ff naar de garage geweest voor een klein beurtje met verse olie enzo en een APK , ja noem me maar gek ieder jaar gaat er gewoon verse olie in al rij ik niet zo veel....kan mezelf wel voor me kop slaan als er wat met het blok gebeurt omdat ik een paar tientjes bespaard heb.
Nu zijn we bijna aan t einde van jaar gekomen, had vorige week een bijgeluidje van de turbo of koppeling kon het moeilijk plaatsen, maar na hulp van een andere Soebarist bleek dat de V-band die de 2 turbo-helften dicht los zat en rammelde/lekte....na deze weer vastgedraaid te hebben was het geluid weg, gelukkig maar had verwacht dat de koppeling of turbo aan vervanging toe waren.
Daarover gesproken, nog steeds het eerste blok/bak/koppeling, sterk jaar 2003 !
Ook gelijk een nieuwe MAF sensor geplaatst deze was ook op leeftijd en dan kan die ook 'op' zijn wat kan resulteren een een arm lopend blok met schade als gevolg.
Na deze werkzaamheden ff gekeken of de paarden nog aanwezig waren, het antwoord was ja het blok draait weer super de turbodruk loopt weer op naar de 1,65 Bar die bleef eigenlijk steken bij de 1,4en dat verschil merk je zeker.
Voor volgend jaar staat er weinig om vervangen te hoeven worden, bandjes miss. even kijken hoe hard die gaan maar met mijn jaargemiddelde niet zo.
Ga maar niet uitrekenen wat de kosten per km zijn...
Toch wel een paar 'dingetjes' gehad dit jaar maarja voor een auto van 20 jaar kan/mag dat, het begon dat begin dit jaar de radiator het genoeg vond en de inhoud op straat piste, dus een nieuwe erin en verse koelvloeistof.
Gelukkig hebben we de foto's nog....
Daarna paar maanden later de Accu dood en ook niet meer op te laden, ook een beetje m'n eigen schuld heb in de zomer periode niet veel gereden en ja en als je dan niet op de lader staat is het snel afgelopen.
Ook gaven de remblokken wel eens een piepje en het leek alsof de remblokken bleven hangen, dacht dat de remzuigers versleten waren maar die waren goed bleek toen de boel open was alleen de rubbers waren op/droog/gescheurd dus die vervangen en gelijk verse remolie.
Tussendoor nog ff naar de garage geweest voor een klein beurtje met verse olie enzo en een APK , ja noem me maar gek ieder jaar gaat er gewoon verse olie in al rij ik niet zo veel....kan mezelf wel voor me kop slaan als er wat met het blok gebeurt omdat ik een paar tientjes bespaard heb.
Nu zijn we bijna aan t einde van jaar gekomen, had vorige week een bijgeluidje van de turbo of koppeling kon het moeilijk plaatsen, maar na hulp van een andere Soebarist bleek dat de V-band die de 2 turbo-helften dicht los zat en rammelde/lekte....na deze weer vastgedraaid te hebben was het geluid weg, gelukkig maar had verwacht dat de koppeling of turbo aan vervanging toe waren.
Daarover gesproken, nog steeds het eerste blok/bak/koppeling, sterk jaar 2003 !
Ook gelijk een nieuwe MAF sensor geplaatst deze was ook op leeftijd en dan kan die ook 'op' zijn wat kan resulteren een een arm lopend blok met schade als gevolg.
Na deze werkzaamheden ff gekeken of de paarden nog aanwezig waren, het antwoord was ja het blok draait weer super de turbodruk loopt weer op naar de 1,65 Bar die bleef eigenlijk steken bij de 1,4en dat verschil merk je zeker.
Voor volgend jaar staat er weinig om vervangen te hoeven worden, bandjes miss. even kijken hoe hard die gaan maar met mijn jaargemiddelde niet zo.
-
Online
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Fijn dat alles zo eenvoudig en zonder serieus geld opgelost kon worden. Bij zo'n laag kilometrage per jaar mag je wel om het jaar olie verversen. Zeker als je die 2500km niet in rally's rijdt en de olie regelmatig op frituurtemperatuur jaagt...
Goed voornemen voor 2024: meer rijden!
Goed voornemen voor 2024: meer rijden!
- Alexsti
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Ga me best doen, beetje een luxe probleem maar in de lente/zomer is het ook heeeeeeeeeeerlijk rijden in de Elise dus dan staat de Soebaroe soms wekenlang werkeloos in de garage.SlowCo schreef: ↑20 dec 2023, 14:16 Fijn dat alles zo eenvoudig en zonder serieus geld opgelost kon worden. Bij zo'n laag kilometrage per jaar mag je wel om het jaar olie verversen. Zeker als je die 2500km niet in rally's rijdt en de olie regelmatig op frituurtemperatuur jaagt...
Goed voornemen voor 2024: meer rijden!
- Emiel
- Berichten: 3889
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Prachtige wagen. Zolang het blok en de bak goed blijft zijn alle randzaken nog wel te behappen
-
Online
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI
Daarom lekker in de herfst en winter rijden/glijden met de Sub als er niet gestrooid is!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten