[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Mooi verhaal weer! Auto wordt er goed smerig van haha, heerlijk.
Die sperren zullen wel prettig zijn met dit off-road gebruik, zo is t net niks natuurlijk
Die sperren zullen wel prettig zijn met dit off-road gebruik, zo is t net niks natuurlijk
- Ferdi
- Berichten: 3047
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Gave post weer!
Met een baan als deze zou je haast nog de "echte" modder banden van BF Goodrich kunnen gebruiken.
Wel prettig dat de auto het na al dit werk zo goed heeft gehouden
Met een baan als deze zou je haast nog de "echte" modder banden van BF Goodrich kunnen gebruiken.
Wel prettig dat de auto het na al dit werk zo goed heeft gehouden
- Estoque
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Thanks voor de leuke reacties, 26 november gaan we weer rijden. Dus misschien slopen we dan iets
Nu hopen dat de kerstman een 2-tal lockers onder de boom dropt, want als ze uit m'n eigen portemonnee moeten komen, duurt het nog wel even.
En laten we niet vergeten dat in de basis deze auto voor de carbagerun is. Dus we mogen niet meer dan 500,- euro uitgeven...
Ik heb je quote even aangepast en doorgestuurd naar m'n zus. Want eindelijk iemand die het sentiment van mij ondersteunt
Nu hopen dat de kerstman een 2-tal lockers onder de boom dropt, want als ze uit m'n eigen portemonnee moeten komen, duurt het nog wel even.
Ja dat zou voor dit soort dagen wel goed zijn, maar dan mag je er meestal de weg niet meer mee op.
En laten we niet vergeten dat in de basis deze auto voor de carbagerun is. Dus we mogen niet meer dan 500,- euro uitgeven...
-
- Berichten: 7475
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Heb geen Instagram, dus helaas geen bewegende beelden hier.Estoque schreef: ↑17 nov 2023, 14:55 Bewegende beelden van die dag op m'n Instagram: https://www.instagram.com/stories/highl ... 726475391/
Zie wel foto's van hele leuke fietsen
- Estoque
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Hahahaha, dat zijn die andere uit de hand gelopen hobbies die ook nog aandacht nodig hebben deze winter..Elise schreef: ↑21 nov 2023, 09:10Heb geen Instagram, dus helaas geen bewegende beelden hier.Estoque schreef: ↑17 nov 2023, 14:55 Bewegende beelden van die dag op m'n Instagram: https://www.instagram.com/stories/highl ... 726475391/
Zie wel foto's van hele leuke fietsen
In de stalling, uit het oog, uit het hart. Maar bedankt voor het helpen herinneren
- MartijnGizmo
- Berichten: 12760
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Heerlijke updates weer!
Ik zou met de positionering van de LED-bar wel even goed opletten dat je niet jezelf verblindt als het sneeuwt.
Ik zou met de positionering van de LED-bar wel even goed opletten dat je niet jezelf verblindt als het sneeuwt.
- Estoque
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Positionering van de LED-bar hangt ook nog samen met de (nog te bestellen) snorkel. Die komt namelijk aan de bestuurderszijde in lijn met de A-stijl en die neemt best wat ruimte in. Daarnaast wil ik ook graag de inlaat zelf ontwerpen, zodat die mooi het dak en dakrek meeloopt.MartijnGizmo schreef: ↑21 nov 2023, 15:40 Heerlijke updates weer!
Ik zou met de positionering van de LED-bar wel even goed opletten dat je niet jezelf verblindt als het sneeuwt.
Om dat vraagstuk beter in beeld te krijgen, onlangs samen met m'n kameraad geinvesteerd in een stukje modern gereedschap:
Een 3D-scanner.
Wat ik dus wil doen is:
- Snorkel monteren
- Voorruit + dak inscannen
- Ledbar inscannen
Dat digitaal bij elkaar brengen en m'n getekende dakrek projecteren op het ingescande dak.
Vervolgens montagesteunen voor de Ledbar op de A-stijl, om de snorkel heen. Met in het achterhoofd het nog te bouwen dakrek, waarna we een mooie inlaat kunnen ontwerpen die het geheel in elkaar laat overlopen.
Kortom, probleemje van paar tientjes oplossen met een oplossing van 1100,-
- MartijnGizmo
- Berichten: 12760
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
De beste kill is overkill!
- Andry
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
- Ferdi
- Berichten: 3047
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Je hebt nog de Mud Terrain van BF Goodrich, net stapje grover dan waar je nu mee rijd.
Al schijnen die op asfalt wel een serieus kabaal te maken....
Dat gebeurd bij eventuele verkeersborden toch al wel.MartijnGizmo schreef: ↑21 nov 2023, 15:40 Heerlijke updates weer!
Ik zou met de positionering van de LED-bar wel even goed opletten dat je niet jezelf verblindt als het sneeuwt.
Gok dat die ledbar een forse partij sterker is dan de led verstralers die ik op de auto heb zitten en daar gebeurd dat al mee vanaf een beetje afstand.
-
- Berichten: 3985
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!
Boven je raam is in de sneeuw niet fijn rijden inderdaad. Lijkt allemaal op je af te komen.
Borden enzo weinig last van gehad (in Zweden).
In het donker en een beetje tempo op de wegen is zelfs een dikke ledbalk niet voldoende om overstekende dieren op tijd te spotten. Je hebt alle ruimte nodig die er is om de auto op de weg te houden bij de elandproef op sneeuw. Hou daar een beetje rekening mee, voor het volgen van de weg is het heerlijk daarintegen als je naar het noorden gaat.
Borden enzo weinig last van gehad (in Zweden).
In het donker en een beetje tempo op de wegen is zelfs een dikke ledbalk niet voldoende om overstekende dieren op tijd te spotten. Je hebt alle ruimte nodig die er is om de auto op de weg te houden bij de elandproef op sneeuw. Hou daar een beetje rekening mee, voor het volgen van de weg is het heerlijk daarintegen als je naar het noorden gaat.
- Estoque
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8- 2e Testrit
Afgelopen zondag beetje lopen spelen in Loon op Zand met de XJ. Weinig spannends te melden eigenlijk, behalve dat er wat speling in de voortrein zit. Maar dat is niets nieuws. Staat op de planning om voor januari te fixen.
Sfeerimpressie:
Owja. en ik moet de bodemproppen erin doen. OEPS, vond m'n zusje niet zo leuk
Sfeerimpressie:
Owja. en ik moet de bodemproppen erin doen. OEPS, vond m'n zusje niet zo leuk
- Martijn_bmw
- Berichten: 26870
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8- 2e Testrit
oeps dat is een behoorlijke laag modder binnen
-
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
-
- Berichten: 7475
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8- 2e Testrit
En zo worden volwassen heren weer kleine jongens
Die blubber gaat echt overal zitten, kokerbalken vol, ventilatiekanalen remschijven vol, in de kleinste gaatjes gaat die rommel zitten.
Ik was altijd wel een dag of 2 bezig om de boel echt goed schoon te krijgen.
En ja, als je dan ook binnen een berg modder hebt liggen kun je wel een week uittrekken om de boel schoon te krijgen
Loon op zand wel leuk spelen trouwens, ben ik wel eens met Mercator geweest.
Die blubber gaat echt overal zitten, kokerbalken vol, ventilatiekanalen remschijven vol, in de kleinste gaatjes gaat die rommel zitten.
Ik was altijd wel een dag of 2 bezig om de boel echt goed schoon te krijgen.
En ja, als je dan ook binnen een berg modder hebt liggen kun je wel een week uittrekken om de boel schoon te krijgen
Loon op zand wel leuk spelen trouwens, ben ik wel eens met Mercator geweest.
- Estoque
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - Precies 1 jaar geleden
Google Photo's schotelde mij een herinnering voor van precies één jaar geleden:
Één jaar geleden begon deze hel dus... toch een best eind gekomen!
Dus om dat te vieren, precies één jaar na aankoop de XJ...
Nog een XJ..
Meer over de plannen binnenkort.
Één jaar geleden begon deze hel dus... toch een best eind gekomen!
Dus om dat te vieren, precies één jaar na aankoop de XJ...
Nog een XJ..
Meer over de plannen binnenkort.
- EvdP
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - Precies 1 jaar geleden
Het spaarvarken kan op de kop!
-
- Berichten: 7475
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - Precies 1 jaar geleden
Net als vroeger willen jij en je zus niet meer samen delen maar ieder je eigen speelgoed(auto) hebben...?
Laatst gewijzigd door SlowCo op 15 dec 2023, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 39928
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - Precies 1 jaar geleden
Soms kun je dat ook beter scheiden
- MartijnGizmo
- Berichten: 12760
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Estoque
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - CarbageRun Stress
Kerstvakantie 2023 weer uitzonderlijk goed besteedt. De Carbagerun Stress slaat wel een beetje toe en dat heeft ook dit jaar weer geresulteerd in een kerstvakantie in de schuur.
Vorig jaar kochten we de XJ een 4-tal weken voor vertrek, en toen bleek er echt van alles aan te mankeren. DUS DAT NOOIT WEER!
12 maanden later staan we dan toch weer, met nog 4 weken te gaan, te stressen over de XJ en de start van de Carbagerun.
Na de bombshell van vorige keer, de aankoop van een tweede XJ, ben ik toch wel even verplicht om de redenering achter dit witte stuk verdriet te delen. Want wees gerust, deze blijft niet.
De blauwe staat in het voorjaar van 2024 een spuitbeurt te wachten, omdat de auto nu toch niet reflecteert hoeveel geld, bloed en zweet er in zit. Willen we dat iets beter naar uiten, in de vorm van een spuitbeurt.
Nu hebben wij het geluk dat binnen ons bedrijf we de beschikking hebben over 3 spuiterijen. Dus uitbesteden is heel goed mogelijk, maar ik wil het graag zelf doen. Ik heb 0 ervaring met auto's spuiten en strak maken. Maar ik wil het wel een keer gedaan hebben en wat is er dan beter dan een auto die toch niet heeeeeel netjes hoeft te zijn. Want we schuren toch wel weer langs een tak of boom in het terrein.
Kortom, de XJ gaan we zelf spuiten.
Maar onze deur bevat een deuk. De ramen zijn niet heel goed, de motorkap is gebutst. De kofferklep doorgezakt, de raamranden zullen vast iets van roest hebben als we de ruiten eruit halen en ook de dakrand achter is niet echt houdtbaar op deze manier.
Enter de witte XJ.
100.000km gelopen, van onderen snot verrot, maar nog wel erg nette deuren, kofferklep, motorkap, interieur, raamlijsten en voldoende harde stukken om de rotte plekken in de blauwe XJ op te vullen. En het mooie is, ik kan gewoon rustig beginnen met strak maken van de deuren, achterklep, motorkap etc, zonder de blauwe in gesloopte toestand neer te zetten en er dan achter te komen dat we toch geen tijd hebben om te spuiten.
En als we de blauwe dan kaal trekken, hoef ik mij alleen te focussen op de roestreparaties die aan het licht komen. tijdens het slopen. (famous last words)
Maar voordat het zover is, moet eerst de blauwe XJ af.
Dus, op de laatste werkdag van het jaar. Vanuit huis de XJ meegenomen naar het werk.
Ik moest 's ochtends wat prive zakelen regelen, vandaar dat we pas in het daglicht vertrokken. En uiteraard ben ik dan chauffeur, dus stoppen voor een broodje bal met 2 pompjes mayo bij de pomp.
Na werktijd beide wrakken binnen gezet en de eerste spullen van de witte gedemonteerd. (Achterlichten, snorkel, interieurdelen)
Vervolgens alle nieuwe onderdelen uitgelegd om plan de campagne te kunnen maken. Want echt weinig werk ging het niet worden.
Wat we hier zien:
- Nieuwe langsliggers voor de vooras
- Nieuwe bumpstops achter
- Nieuwe bumpstops voor
- Nieuwe veer-isolatoren voor
- Nieuwe baksteun
- Nieuwe Motorsteunen
- Nieuwe fuseekogels
- Nieuwe PU bussen voor de achteras / achterveren
- Nieuwe PU bussen voor de vooras
- Nieuwe kogels voor de stuurstangen.
- Snorkel
Wat er niet op de foto staat:
- Nieuwe olie
- Nieuwe filters
- Nieuwe carterplug
- Nieuw slot voor m'n reservewielhouder
Om nog maar weer even het 1000,- euro budget te benadrukken van een carbagerun auto
Allereerst begonnen met de auto op de brug te zetten en alles te bekijken van 2 dagen offroaden.
Valt toch nog heel erg mee, hoe smerig hij was van onderen.
oh wacht, dit lag op de grond tijdens die foto.
En zo begon de eerste, van velen, keren dat ik tijdens de vakantie geveegd heb.
Even snelle overvlucht van de werkzaamheden in foto-vorm.
verlate-adventsviering gehouden:
Nieuwe bussen in de veren en shackels:
Oude vs nieuwe baksteun:
Oude vs Nieuwe reactiestangen:
Slot in de reservewielhouder gemaakt:
Ik denk dat de vorige eigenaar veel onderhoud aan de auto heeft gedaan......
Met het nodige geratelspan, de vooras in m'n eentje er weer onder gemanouvreerd:
Vervolgens de positie bepaald van de snorkel:
En gemonteerd, afgekit en wel!
Toen was het tijd voor de ledbalk. Jazeker, die zit hier gewoon met een houten balk onder het dakrek geklemd om de definitieve positie te bepalen.
Ik kwam er met de 3D scanner nog niet helemaal uit (de tekening werd veel te zwaar voor in solidworks, dus dan maar oldskool met de hand werken).
Gewoon lekker CAD'en (Cardboard Aided Design voor de Niet-Project-Binky kijkers) en dat karton omzetten naar staal.
Vervolgens de auto achteruit de brug afgereden, omdat we de 29e naar de crossbaan naar Heerde zouden gaan.
Ziet er toch wel goed uit zo:
Uiteindelijk kregen we een berichtje dat Heerde niet door zou gaan, omdat er teveel regen is gevallen. Opzich wel logisch, maar toch wel beetje zuur.
Maar die teleurstelling werd automatisch, alsof hij het kon ruiken, omgebogen naar een geluksmomentje. Want de Cherokee was onder eigen kracht de brug afgereden. Maar vertikte het om daarna weer te starten.
Een harde klap op de startmotor deed ook geen wonderen, maar overbruggen met een schroevendraaier wel.
Dus een belletje naar de lokale automaterialenzaak later, was ook dat probleem weer opgelost.
Gelijk ook de afgebroken O2-sensor meevervangen. Want die 89 euro is het verschil ook niet meer. En dan hebben we tenminste een poging gedaan om door de APK te komen qua uitstoot
En alsof dat nog niet genoeg was, vond ik dat de auto bij het aanspringen een ontzettend harde metalen tik gaf dat uit het motorblok leek te komen.
Al spelend met het gas, kwam ik erachter, dat de auto vanaf 3k toeren bij gas los, ontzettende doffe klappen gaf. Alsof de krukaslagers er volledig uit lagen.
Omdat we toch de 29e al niet gingen halen, de carterplan er maar onderuit geschroefd om te kijken wat er gesneuveld was.
Snelle inspectie wees niks uit.
De 4.0's staan erom bekend dat de zuigers door kantelende zuigers nog wel eens beschadigen aan de onderkant.
Maar die waren allemaal intact.
Axiale speling op de drijfstanglagers? Minimaal en gelijk over alle 6.
Radiale speling op de drijfstanglagers? Geen merkbare speling of geluid.
Alle lagerkappen nagetrokken met een momentsleutel, stonden ook allemaal keurig op moment.
De carterpan schoongemaakt, hier kon ik ook geen lagermateriaal of ander metaal ontdekken.
De oude olie die er af kwam door een fijne zeef gehaald. Niks te vinden.
De nieuwe olie, die er dus echt nog geen enkele km in zat, door een fijne zeef gehaald. Ook helemaal niks.
Zeef van de oliepomp ook brandschoon.
Daaruit geconcludeerd dat er geen motorschade is aan de onderkant van het blok. Dan kan het nog in de kleppen / klepstoters etc zitten.
Alvorens de boel uit elkaar te trekken, even de automaterialenzaak gebeld met de vraag of ze een kleppendekselpakking konden regelen.
Omdat dit niet meer te realiseren was in 2023, maar besloten de bovenkant niet uit elkaar te trekken en het gewoon even aan te zien.
Een eerdere compressietest dit jaar, had namelijk een mooi resultaat over alle 6 de cilinders. Dat ik het wel vertrouwde om er gewoon mee door te rijden. Want je wil toch kilometers maken alvorens je hem: "Betrouwbaar" acht.
's avonds kon ik niet echt slapen, want stress of de auto wel betrouwbaar zou zijn. En de reis richting Helsinki via de Poolcirkel vind ik te mooi om te laten schieten door een auto die niet functioneert.
Terwijl ik zit te Googlen en Youtuberen over mogelijke problemen met de cherokee's, kom ik op een filmpje terecht van iemand die het geluid beschrijft wat ik ook heb.
- Onder acceleratie geen geluid
- Geluid stevig hoorbaar tijdens starten
- Geen vermogensverlies
- Klinkt alsof je motor uit elkaar is geknalt.
- Geen lagerdelen in de pan.
Met als conclusie: "Veel voorkomend probleem met de 4.0's is dat ze tussen de 150.000 en 200.000 mijl last krijgen van lostrillende Flexplate bouten.
Terwijl het filmpje speelt, schiet de eerste interne gedachte mij door de kop:
JA GODVERDOMME IK GA DIE BAK NIET LOSHALEN
"Jeep has made it easy to inspect these bolts, by using the inspection cover on the underside of the bellhouse"..
Van hartslag 90 naar 180 en terug naar 90 in 2 seconden.
Toch maar even checken..
De volgende ochtend de Jeep op 2 bokjes gereden, inspectieplaat eraf en met de hand gevoeld...
Allemaal zijn ze losgelopen. Niet heel ernstig, maar 2 bouten kijken toch echt al een stuk uit de starterkrans.
Stuk voor stuk er even uitgedraaid, schoongemaakt, locktite eraan en vastgezet op moment.
Zijn toch wel de momenten dat je dankbaar bent voor het internet en voor een brug, want mijn god wat is op de grond werken kut als je een brug gewent bent.
Nadat ze weer vast gezet zijn, alles weer dichtgemaakt is even geprobeerd. Weg geluid!
En nu is de stress weg?
Nee. Ik moet nog APK fixen. Pas daarna ben ik XJ-stressvrij.
Vorig jaar kochten we de XJ een 4-tal weken voor vertrek, en toen bleek er echt van alles aan te mankeren. DUS DAT NOOIT WEER!
12 maanden later staan we dan toch weer, met nog 4 weken te gaan, te stressen over de XJ en de start van de Carbagerun.
Na de bombshell van vorige keer, de aankoop van een tweede XJ, ben ik toch wel even verplicht om de redenering achter dit witte stuk verdriet te delen. Want wees gerust, deze blijft niet.
De blauwe staat in het voorjaar van 2024 een spuitbeurt te wachten, omdat de auto nu toch niet reflecteert hoeveel geld, bloed en zweet er in zit. Willen we dat iets beter naar uiten, in de vorm van een spuitbeurt.
Nu hebben wij het geluk dat binnen ons bedrijf we de beschikking hebben over 3 spuiterijen. Dus uitbesteden is heel goed mogelijk, maar ik wil het graag zelf doen. Ik heb 0 ervaring met auto's spuiten en strak maken. Maar ik wil het wel een keer gedaan hebben en wat is er dan beter dan een auto die toch niet heeeeeel netjes hoeft te zijn. Want we schuren toch wel weer langs een tak of boom in het terrein.
Kortom, de XJ gaan we zelf spuiten.
Maar onze deur bevat een deuk. De ramen zijn niet heel goed, de motorkap is gebutst. De kofferklep doorgezakt, de raamranden zullen vast iets van roest hebben als we de ruiten eruit halen en ook de dakrand achter is niet echt houdtbaar op deze manier.
Enter de witte XJ.
100.000km gelopen, van onderen snot verrot, maar nog wel erg nette deuren, kofferklep, motorkap, interieur, raamlijsten en voldoende harde stukken om de rotte plekken in de blauwe XJ op te vullen. En het mooie is, ik kan gewoon rustig beginnen met strak maken van de deuren, achterklep, motorkap etc, zonder de blauwe in gesloopte toestand neer te zetten en er dan achter te komen dat we toch geen tijd hebben om te spuiten.
En als we de blauwe dan kaal trekken, hoef ik mij alleen te focussen op de roestreparaties die aan het licht komen. tijdens het slopen. (famous last words)
Maar voordat het zover is, moet eerst de blauwe XJ af.
Dus, op de laatste werkdag van het jaar. Vanuit huis de XJ meegenomen naar het werk.
Ik moest 's ochtends wat prive zakelen regelen, vandaar dat we pas in het daglicht vertrokken. En uiteraard ben ik dan chauffeur, dus stoppen voor een broodje bal met 2 pompjes mayo bij de pomp.
Na werktijd beide wrakken binnen gezet en de eerste spullen van de witte gedemonteerd. (Achterlichten, snorkel, interieurdelen)
Vervolgens alle nieuwe onderdelen uitgelegd om plan de campagne te kunnen maken. Want echt weinig werk ging het niet worden.
Wat we hier zien:
- Nieuwe langsliggers voor de vooras
- Nieuwe bumpstops achter
- Nieuwe bumpstops voor
- Nieuwe veer-isolatoren voor
- Nieuwe baksteun
- Nieuwe Motorsteunen
- Nieuwe fuseekogels
- Nieuwe PU bussen voor de achteras / achterveren
- Nieuwe PU bussen voor de vooras
- Nieuwe kogels voor de stuurstangen.
- Snorkel
Wat er niet op de foto staat:
- Nieuwe olie
- Nieuwe filters
- Nieuwe carterplug
- Nieuw slot voor m'n reservewielhouder
Om nog maar weer even het 1000,- euro budget te benadrukken van een carbagerun auto
Allereerst begonnen met de auto op de brug te zetten en alles te bekijken van 2 dagen offroaden.
Valt toch nog heel erg mee, hoe smerig hij was van onderen.
oh wacht, dit lag op de grond tijdens die foto.
En zo begon de eerste, van velen, keren dat ik tijdens de vakantie geveegd heb.
Even snelle overvlucht van de werkzaamheden in foto-vorm.
verlate-adventsviering gehouden:
Nieuwe bussen in de veren en shackels:
Oude vs nieuwe baksteun:
Oude vs Nieuwe reactiestangen:
Slot in de reservewielhouder gemaakt:
Ik denk dat de vorige eigenaar veel onderhoud aan de auto heeft gedaan......
Met het nodige geratelspan, de vooras in m'n eentje er weer onder gemanouvreerd:
Vervolgens de positie bepaald van de snorkel:
En gemonteerd, afgekit en wel!
Toen was het tijd voor de ledbalk. Jazeker, die zit hier gewoon met een houten balk onder het dakrek geklemd om de definitieve positie te bepalen.
Ik kwam er met de 3D scanner nog niet helemaal uit (de tekening werd veel te zwaar voor in solidworks, dus dan maar oldskool met de hand werken).
Gewoon lekker CAD'en (Cardboard Aided Design voor de Niet-Project-Binky kijkers) en dat karton omzetten naar staal.
Vervolgens de auto achteruit de brug afgereden, omdat we de 29e naar de crossbaan naar Heerde zouden gaan.
Ziet er toch wel goed uit zo:
Uiteindelijk kregen we een berichtje dat Heerde niet door zou gaan, omdat er teveel regen is gevallen. Opzich wel logisch, maar toch wel beetje zuur.
Maar die teleurstelling werd automatisch, alsof hij het kon ruiken, omgebogen naar een geluksmomentje. Want de Cherokee was onder eigen kracht de brug afgereden. Maar vertikte het om daarna weer te starten.
Een harde klap op de startmotor deed ook geen wonderen, maar overbruggen met een schroevendraaier wel.
Dus een belletje naar de lokale automaterialenzaak later, was ook dat probleem weer opgelost.
Gelijk ook de afgebroken O2-sensor meevervangen. Want die 89 euro is het verschil ook niet meer. En dan hebben we tenminste een poging gedaan om door de APK te komen qua uitstoot
En alsof dat nog niet genoeg was, vond ik dat de auto bij het aanspringen een ontzettend harde metalen tik gaf dat uit het motorblok leek te komen.
Al spelend met het gas, kwam ik erachter, dat de auto vanaf 3k toeren bij gas los, ontzettende doffe klappen gaf. Alsof de krukaslagers er volledig uit lagen.
Omdat we toch de 29e al niet gingen halen, de carterplan er maar onderuit geschroefd om te kijken wat er gesneuveld was.
Snelle inspectie wees niks uit.
De 4.0's staan erom bekend dat de zuigers door kantelende zuigers nog wel eens beschadigen aan de onderkant.
Maar die waren allemaal intact.
Axiale speling op de drijfstanglagers? Minimaal en gelijk over alle 6.
Radiale speling op de drijfstanglagers? Geen merkbare speling of geluid.
Alle lagerkappen nagetrokken met een momentsleutel, stonden ook allemaal keurig op moment.
De carterpan schoongemaakt, hier kon ik ook geen lagermateriaal of ander metaal ontdekken.
De oude olie die er af kwam door een fijne zeef gehaald. Niks te vinden.
De nieuwe olie, die er dus echt nog geen enkele km in zat, door een fijne zeef gehaald. Ook helemaal niks.
Zeef van de oliepomp ook brandschoon.
Daaruit geconcludeerd dat er geen motorschade is aan de onderkant van het blok. Dan kan het nog in de kleppen / klepstoters etc zitten.
Alvorens de boel uit elkaar te trekken, even de automaterialenzaak gebeld met de vraag of ze een kleppendekselpakking konden regelen.
Omdat dit niet meer te realiseren was in 2023, maar besloten de bovenkant niet uit elkaar te trekken en het gewoon even aan te zien.
Een eerdere compressietest dit jaar, had namelijk een mooi resultaat over alle 6 de cilinders. Dat ik het wel vertrouwde om er gewoon mee door te rijden. Want je wil toch kilometers maken alvorens je hem: "Betrouwbaar" acht.
's avonds kon ik niet echt slapen, want stress of de auto wel betrouwbaar zou zijn. En de reis richting Helsinki via de Poolcirkel vind ik te mooi om te laten schieten door een auto die niet functioneert.
Terwijl ik zit te Googlen en Youtuberen over mogelijke problemen met de cherokee's, kom ik op een filmpje terecht van iemand die het geluid beschrijft wat ik ook heb.
- Onder acceleratie geen geluid
- Geluid stevig hoorbaar tijdens starten
- Geen vermogensverlies
- Klinkt alsof je motor uit elkaar is geknalt.
- Geen lagerdelen in de pan.
Met als conclusie: "Veel voorkomend probleem met de 4.0's is dat ze tussen de 150.000 en 200.000 mijl last krijgen van lostrillende Flexplate bouten.
Terwijl het filmpje speelt, schiet de eerste interne gedachte mij door de kop:
JA GODVERDOMME IK GA DIE BAK NIET LOSHALEN
"Jeep has made it easy to inspect these bolts, by using the inspection cover on the underside of the bellhouse"..
Van hartslag 90 naar 180 en terug naar 90 in 2 seconden.
Toch maar even checken..
De volgende ochtend de Jeep op 2 bokjes gereden, inspectieplaat eraf en met de hand gevoeld...
Allemaal zijn ze losgelopen. Niet heel ernstig, maar 2 bouten kijken toch echt al een stuk uit de starterkrans.
Stuk voor stuk er even uitgedraaid, schoongemaakt, locktite eraan en vastgezet op moment.
Zijn toch wel de momenten dat je dankbaar bent voor het internet en voor een brug, want mijn god wat is op de grond werken kut als je een brug gewent bent.
Nadat ze weer vast gezet zijn, alles weer dichtgemaakt is even geprobeerd. Weg geluid!
En nu is de stress weg?
Nee. Ik moet nog APK fixen. Pas daarna ben ik XJ-stressvrij.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26870
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - CarbageRun Stress
Geweldige post weer, blijft boeiend om te lezen en mooi om te zien wat je allemaal aanpakt!
Moet toch goed komen met die run nu
Moet toch goed komen met die run nu
-
- Berichten: 7475
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
- Baboulah
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.8 - CarbageRun Stress
Ben benieuwd straks naar de verhalen met de run! we hebben nog even getwijfeld in te schrijven want poolcirkel wel heel gaaf natuurlijk, maar was zoals altijd al binnen no-time vol, de winter edities in scandinavie zijn toch het leukste vd runs die ze organiseren
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten