Dirt Rally

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6506
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dirt Rally

Bericht door Opa » 10 nov 2023, 15:56

Robin schreef: 10 nov 2023, 06:30 Nog proficiat Ron btw.
Bedankt Robin. :thumbup:

Robin schreef: 10 nov 2023, 06:30 In bold: Dit is wat 'ik'wil toch? Een lager F nummer (1.2, blijkbaar grootste diafragma?) tov '22' (kleinste?)
Dus ik moet een lager F nummer hebben , meer licht en dus meer blur.
^^^^^^^
Klopt dit jongens?
Nee, dit klopt niet......hoe meer licht(met groot diafragma F/1.2) hoe sneller je sluitertijd en hoe sneller je sluitertijd, hoe meer je de boel 'bevriest'.
Wel heb je met een groot diafragma(F/1.2 dus) minder scherpte diepte, dus je achtergrond en voorgrond zullen wel wat waziger worden, maar bijv. de wielen zullen gewoon stil staan met een te snelle sluitertijd en ook is dit een ander soort van onscherpte dan de bewegingsonscherpte die je krijgt bij een trage sluitertijd.
Ik weet natuurlijk niet precies hoe het in dat spelletje werkt en of het een beetje realistisch is, want ik zag in die plaatjes hierboven al niet heel veel verschil in F/1.2 en F/22, terwijl met een 'normale' camera met F/1.2 er veel meer onscherp(wazig) zou moeten zijn dan met F/22.
Met een 'echte' camera en veel licht buiten zou je dus dat diafragma moeten knijpen naar een hoger getal om toch die wat lagere sluitertijd te halen.....in ieder geval de ISO ook zo laag mogelijk zetten, want hoe hoger de ISO, hoe sneller je sluitertijd, maar ook krijg je meer ruis als je de ISO te hoog zet.

Dus ISO hoog, diafragma groot(klein getal) is snellere sluitertijd.
ISO laag en diafragma klein(groot getal) is langzamere sluitertijd
Diafragma groot is wel minder scherpte diepte, dus kleiner stukje scherp in de foto(hetgeen waarop is scherp gesteld) en een groter gedeelte waziger.
Met langzame sluitertijden krijg je meer beweging in de auto te zien en met snelle sluitertijden bevries je alles, dat gebruik ik meer met vliegende vogels, rennende dieren, of bijvoorbeeld sporten zoals voetbal en zo.

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 10 nov 2023, 16:56

Pff Jezus:)

Ik citeerde/vertaalde wat ze in die website betr WRC zeiden qua photo modus. Ik zal 't nog eens nader bekijken in 't weekend , dat WRC geneuzel. Heb 't al een paar dagen niet meer gespeeld. Totnutoe geen blijvertje helaas, teveel bugs/gestutter en replays meh.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6506
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dirt Rally

Bericht door Opa » 10 nov 2023, 17:36

Ja en jij dacht zeker dat fotografie simpel was.....gewoon op het knopje drukken en klaar. :lol: :wink:

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 11 nov 2023, 08:05

Opa schreef: 10 nov 2023, 17:36 Ja en jij dacht zeker dat fotografie simpel was.....gewoon op het knopje drukken en klaar. :lol: :wink:
Inderdaad:)
Afbeelding

Tom
Berichten: 21962
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Dirt Rally

Bericht door Tom » 11 nov 2023, 11:20

Robin schreef: 11 nov 2023, 08:05
Opa schreef: 10 nov 2023, 17:36 Ja en jij dacht zeker dat fotografie simpel was.....gewoon op het knopje drukken en klaar. :lol: :wink:
Inderdaad:)
Afbeelding
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 4019
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Dirt Rally

Bericht door Emiel » 11 nov 2023, 12:23

Robin schreef: 11 nov 2023, 08:05
Opa schreef: 10 nov 2023, 17:36 Ja en jij dacht zeker dat fotografie simpel was.....gewoon op het knopje drukken en klaar. :lol: :wink:
Inderdaad:)
Afbeelding
:clap: :clap:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6506
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dirt Rally

Bericht door Opa » 11 nov 2023, 16:17

Op dat knopje zouden er wel meer willen drukken. :tooth:

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 13 nov 2023, 08:05

Ik ben even aan 't prutsen geweest en het is gelukt(dank jongens voor de uitleg!)
Er zit snelheid en actie in de WRC screenshots:)

Eerste foto is de auto te onscherp, maar het begin is er(nu motion blur aanstaat is er ook een knop onderin die motion blur activeert...daar ging het dus uiteindelijk bij mij om lol)
Afbeelding

Nummer twee zit snelheid in en ook scherper:
Afbeelding

Drie heeft zelfs mooi opgewaaide stof terwijl 't min of meer een kloon is van twee, hoe dat nou weer kon, ik weet 't niet meer, ja ik draaide de replay terug en weer naar dat punt, stofwolk...
Afbeelding

Nummer vier eigenlijk mijn favoriet in dit berichtje, srak en scherp en toch snelheid in de auto en wielen:
Afbeelding

Nummer vijf is een kloon van nummer vier, alles minder scherp, wel wat meer 'drama'(?):
Afbeelding

Nu eerst koffie!

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 13 nov 2023, 08:10

Voor 5€ kun je een pakket bespoke helmen en overalls kopen toch? Nu hebben ze roze poppenkleertjes aan:)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6506
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dirt Rally

Bericht door Opa » 13 nov 2023, 11:06

Robin schreef: 13 nov 2023, 08:05 Ik ben even aan 't prutsen geweest en het is gelukt(dank jongens voor de uitleg!)
Er zit snelheid en actie in de WRC screenshots:)

Eerste foto is de auto te onscherp, maar het begin is er(nu motion blur aanstaat is er ook een knop onderin die motion blur activeert...daar ging het dus uiteindelijk bij mij om lol)
Afbeelding

Nummer twee zit snelheid in en ook scherper:
Afbeelding

Drie heeft zelfs mooi opgewaaide stof terwijl 't min of meer een kloon is van twee, hoe dat nou weer kon, ik weet 't niet meer, ja ik draaide de replay terug en weer naar dat punt, stofwolk...
Afbeelding

Nummer vier eigenlijk mijn favoriet in dit berichtje, srak en scherp en toch snelheid in de auto en wielen:
Afbeelding

Nummer vijf is een kloon van nummer vier, alles minder scherp, wel wat meer 'drama'(?):
Afbeelding

Nu eerst koffie!
:thumbup: :popcorn:

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1370
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport

Re: Dirt Rally

Bericht door Rivanov » 16 nov 2023, 08:57

Vanmiddag om 12:00 weer een nieuwe patch.

Key Fixes
Updated shader compilation to support seasonal variants, to further reduce the possibility of stutter on PC.
Updated shader compilation to support weather variants, to further reduce the possibility of stutter on PC.
Made multiple stability and performance improvements across the game on all platforms.

AI
Fixed an issue where AI damage and mishaps occurred too frequently.

Co-Driver
Adjusted Co-Driver call timings for the “Earliest”, “Earlier” and “Normal” settings, to deliver pace notes earlier.

Crash Fixes
Fixed an issue where the game would crash while joining a Quick Play Multiplayer lobby.
Fixed an issue where the game would crash while waiting in the pause menu at Scandia.
Fixed an issue where the game would crash while completing a Season of Career after winning the WRC2 Championship.

Graphics & Visuals
Fixed an issue where brightness in interior views was either over or underexposed in certain conditions at Mexico.
Fixed an issue where brightness in interior views was either over or underexposed in certain conditions at Scandia.
Fixed an issue where brightness in interior views was either over or underexposed in certain conditions at Sweden.

Input Devices
Fixed an issue where framerate would be negatively impacted by the number of peripherals connected to a player’s PC.
Fixed an issue where in-game menus could not be navigated while using the Fanatec ClubSport Steering Wheel BMW GT2 V2.
Fixed an issue where in-game menus could not be navigated while using the Fanatec ClubSport Steering Wheel F1® Esports V2.
Fixed an issue where in-game menus could not be navigated while using the Fanatec CSL DD with the Fanatec CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2.
Fixed an issue where in-game menus could not be navigated while using the Fanatec CSL Elite Wheel Base.
Fixed an issue where in-game menus could not be navigated while using the Fanatec GT DD Pro with the Fanatec ClubSport Steering Wheel BMW GT2 V2.
Fixed an issue where in-game menus could not be navigated while using the Fanatec Podium Hub.

Locations
Made a number of performance improvements and optimisations to Finland, including reducing the possibility of screen tearing.
Made a number of performance improvements and optimisations to Japan, including reducing the possibility of screen tearing.
Made a number of performance improvements and optimisations to Kenya, including reducing the possibility of screen tearing.
Made a number of performance improvements and optimisations to Mediterraneo, including reducing the possibility of screen tearing.
Made a number of performance improvements and optimisations to Mexico, including reducing the possibility of screen tearing.
Fixed an issue where wet surfaces were using dry weather physics at Oceania.

Options & Settings
Changed the default Graphics settings for Reflections to Medium, when using High or Ultra graphics presets, to reduce CPU throttling (note: does not overwrite custom selected settings).

Server Connectivity
Fixed an issue which caused players to receive error CE-108255-1 when connecting to EA servers.

UDP
Fixed an issue where End, Pause and Resume telemetry channels were being re-sent every frame.

User Interface & HUD
Fixed an issue where split timings were comparing driver performance to the overall stage winner, and not the current stage leader.

The next patch after this is expected to release some time around the end of Rally Pass Season 1, in mid December.

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 23 nov 2023, 07:14

Tja, na een dikke week weer even geprobeerd. Ehm. Ik heb alle nannies en hulpsystemen [ bij mijn weten, in het UI/MENU] op OFF natuurlijk.
En toch voel ik vaak een soort steering assist ofzo/onzichtbare hand die de kar in snellere (ook overstuurde gravel) passages op de weg/in 't gareel houdt, dus ik bedoel niet traction control of ESP of hoe dat in real life heet, nee gewoon het zit 'in de game' gebakken(?):

Dat je toch wel modulerend met 't gas en WEINIG (tegen)STUREND zo hard door een bochtenschakeling kán.
Dat kan In Real Life alléén met een hoop gehoepel en gestuur en dat doe ik dus niet...

--->DUS ligt 't dan misschien aan het aantal degrees van m'n stuurwiel? Ik heb een G923 [edit die staat in de Logitech profiler gewoon op 900 graden, in andere sims gaat alles naar wens] : Iemand tips?<----

Mooie stage Alfaro in Mexico, waar je ook hairpins en '1' bochten op gravel hebt waar je wél full opposite lock doorheen kan als je wilt, op hogere snelheid vind ik 't niet zo real.:)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 4019
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Dirt Rally

Bericht door Emiel » 23 nov 2023, 07:33

Zou de 900 graden eens op 720 zetten. En kijken of je iets merkt. Vind persoonlijk vervelend want de moderne auto’s wil je een kortere stuur uitslag dan de oudere en daar lijken ze geen rekening mee te houden.

Maar wat mij opviel in WRC is dat onderstel ruk is. Te hard afgesteld, diffs enorm op onderstuur. Niet mijn rijstijl.

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 23 nov 2023, 07:51

OK Emiel, ik las zelfs 540 graden, maar dan wordt het sturen nóg korter tóch en ik vind het realistischer met juist méér stuuruitslag op hachelijke overstuur momenten:)

Edit: betr onderstuur, ja dat ook er is enorm veel tractie ook op gravel bij de rwd's....

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1370
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport

Re: Dirt Rally

Bericht door Rivanov » 24 nov 2023, 19:03

Ik heb het zelfs op 450 graden staan. ;)

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 26 nov 2023, 08:51

Ha , zojuist even geprobeerd op 540 graden: Valt-niet-mee-te-rijden....had ik logischerwijs wel verwacht. Mijn G923 gaat maar tot 900 graden blijkbaar. Zal straks ingame nog een kijken hoe en wat. Stuuruitslag moet voor mij veel groter om het echte hoepelen bij die ouwe H2 RWD/H3 RWD/Group B RWD te simuleren. Assetto Corsa heeft dat dus 100% voor elkaar en die heeft ook rallywagens en stages natuurlijk....
Kijk dit dan, ook mooie onboard:

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 26 nov 2023, 09:10

Nu ingame calbrate device gedaan. Hij vraagt dan ook links of rechts 90 graden te draaien. Daar had ik 'm in begin weken terug al op gezet.

Bij 90 graden geeft hij 35/36% aan. Maar als je full lock een 360 graden draait heeft mijn G923 nog een '45 graden' doordraaien over voordat hij op 100% zit, dus toen zag ik dat een volle 360 graden van mijn wiel 95% is.

Dus dan is 90 graden in dit geval 24% ongeveer ipv 35/36%, dus dat heb ik gedaan, dat lijkt op >45 graden visueel op m'n wiel. Maar zojuist uitgeprobeerd en (misschien placebo) maar het is wel weer 'meer hoepelen' (wat ik wil) , vreemd, want mijn redenatie klopt eigenlijk niet(?)

Edit:

In Edit Device Advanced , Linearity(op 0) staat ook nu degrees 760 en dat was 507 dus bovenstaande past hij dan wel toe!

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 05 dec 2023, 16:29

Ziet er wel spectaculair uit:



Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6506
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dirt Rally

Bericht door Opa » 05 dec 2023, 16:53

Ziet er zeker goed uit. :thumbup:

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1370
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport

Re: Dirt Rally

Bericht door Rivanov » 07 dec 2023, 14:51

Die knaap kan ook bizar goed rijden.

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 12 dec 2023, 12:50

Zal mij benieuwen, want 't stutteren en ook hoe de autootjes bewegen in de replay, ik vind het niet erg fraai eerlijk gezegd...ik doe WRC erg weinig mede daardoor. Wel een nieuw 'land' erbij. Ik zit te wachten op iets in Engeland/Schotland....
https://www.racedepartment.com/news/ea- ... -1-4.1594/

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1370
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport

Re: Dirt Rally

Bericht door Rivanov » 14 dec 2023, 07:32

Vandaag komt de 1.4 Update uit incl. de CER Rally. Wel enkel Tsjechië als land en niet Duitsland en Oostenrijk erbij.

Robin
Berichten: 52681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: So what?
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Dirt Rally

Bericht door Robin » 15 dec 2023, 07:34

Tja ik had 't 14 dagen niet gespeeld, zegt wel wat, nu die dikke update en Tjechie stages....ik ben niet overtuigd eigenlijk.
Een Fiat RWD 131 die zich in gravel eerst in de drift -totaal onderstuurd- bijna ingraaft om dan met half gas totaal om te komen in een bedoelde drift op Bassacutena(?) op Sardinië: Echt onzin qua fysiek! Waardeloos!

Idem helaas de Manta 400, je kunt niet mooi op snelheid de bedoelde drift erin houden op gravel. Wil allemaal prima in Assetto Corsa, heel natuurlijk, asfalt/nat/gravel dingen....

Máár vanochtend de Sierra Cosworth geprobeerd. Op MEDIUM gravel tyres(wist ik veel) en natuurlijk de coasting van het diff op 0% vanwege mooier minder onderstuurd insturen.
Ding bevalt me wel, eigenlijk naast de normale Escort Mk2 en de Rally Carrera 911 de 'betere' auto's qua fysiek....037 gaat ook wel gelukkig.

Hier wat screenshots(blijft dramatisch qua UI)
Het moet niet gekker worden als irl driften op nat etc veel makkelijker gaat dan in zo'n 'game'...:)
Modulerend en pompen op 't gas om niet onderstuur te geraken, deze wil dat ongeveer wel, maar niet geheel van harte, maar voordeel vd twijfel:
Afbeelding
Afbeelding

Dan een transitie van gravel op asfalt. Qua physics/tyre model belangrijk. Dat ging wel aardig met dit ding.
Afbeelding

En een mooi aanrem 'swapke' moment, al voelt asfalt aardig, het zal nooit Assetto Corsa worden helaas...
Afbeelding

Maar die Sierra is leuk en daar gaat 't om uiteindelijk.

Conclusie : WRC pakt me toch niet en ik vind 't allemaal vaak arcade in dingen. Soms even bovenstaande doen is wel geinig....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast