EV auto's (elektrische)
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zie het (nu ik de omschrijving lees....)
Ik zag dit:
Ik zag dit:
- Knot
61k voor een paar sneakers...

- Arthur
- Auto: Nr.51
-
In het oude normaal wel idd.
-
OnlineMartijn_bmw
Dat is inderdaad een probleem momenteel die onduidelijkheid.Joy schreef: 12 nov 2023, 14:12 Er is nog te onduidelijk wat de wegenbelasting gaat doen. Stel dat de overheid geen aparte klasse voor EV's maakt dan zijn 2.500 kg zware en matig presterende EV's, zoals de E-tron, vrijwel onverkoopbaar.
Al kan ik mij haast niet voorstellen dat er niet gewoon een aparte tabel voor EV komt die is er immers ook voor benzine, diesel en LPG waarom zou EV als brandstof soort dan ineens klakkeloos op 1 van die tabellen worden geplakt.
Dat dat bij (plug-in) hybride wel gebeurd is technisch gezien niet gek omdat daar de hoofd brandstof nog altijd benzine of diesel is.
-
-
Toch ook een pro- EV post. Zaterdag een rondje gereden in de nieuwe Tesla model 3 standaard RWD.
inderdaad een paar kraakjes maar fijne rij-dynamiek, uitrustingsniveau is top.
Alle elektronische schermbediening was wennen maar werkte feilloos.
Geen hijgerige verkoper, snelle levertijd, SEPP subsidie maakt de wagen een kleine 40K. Vragen ze tegenwoordig ook voor een instap Golf automaat.
inderdaad een paar kraakjes maar fijne rij-dynamiek, uitrustingsniveau is top.
Alle elektronische schermbediening was wennen maar werkte feilloos.
Geen hijgerige verkoper, snelle levertijd, SEPP subsidie maakt de wagen een kleine 40K. Vragen ze tegenwoordig ook voor een instap Golf automaat.
- JoostSchouten
Ik rijd nu in een maand in een Model Y rond, nieuwe leaseronde. Best wat getwijfeld, moest iets elektrisch of hybrides zijn van de baas, met extra voordeel als je voor volelektrisch ging.
Opties die voor mij reëel waren: opnieuw voor een Golf Variant gaan met prima opties, een Octavia Combi met alle opties. Of dus een Model Y.
Andere elektrische auto’s vielen af qua range of binnenruimte.
Toch maar een proefrit geland met de Model Y, even boeken via de site, geen gedoe. Krabbeltje zetten en rijden maar. En toen was ik tóch overtuigd.
Het voelt echt als een ‘nieuwe generatie van autorijden’.
Zo soepel en stil en een top acceleratie, met name de 80-120km/h momenten zijn erg fijn! Voor je het weet zit je aan de 150.
Realistisch rijbereik is tussen de 300 en 400 kilometer hebben we gemerkt. Laden op de oprit, dus elke dag met een ‘volle tank’ op pad.
Interieur is minimalistisch, maar wel stylish. Tot op heden weinig gemerkt van matige afwerking. Alleen ventilatieroosters achterin zien er goedkoop uit.
Scherm met besturingssysteem is top, hoog gadgetgehalte en veel zelf in te stellen obv je profiel wat automatisch obv je telefoon die instellingen laadt. Stuur/gasresponse/stoelafstelling/audio voorkeure/etc)
(Gepland) voorverwarmen via de app, met stoel- en stuurverwarming is ook top!
Grootste nadeel tot op heden, kansloze regensensor. (met camera ipv old school sensor). Vooral storend dat je automatisch wissen niet uit kunt zetten als cruisecontrol aan staat. Dus soms zelfs met zonnetje een dansende ruitenwisser. Dat kan echt niet anno 2023!
Er zijn wat oplossingen met aftermarket knoppen (S3XY buttons), die ga ik waarschijnlijk aanschaffen, kun je nog wel meer leuke dingen mee doen.
Parkeersensoren ontbreken ook, werkt ook met die camera (Tesla Vision). Dat werkt achter prima, voorzijde werkt het niet. Maar ik parkeer toch altijd achteruit in.
Tot slot de binnen- en bagageruimte. Dat is enorm! Hele ruime achterbank, qua diepte, maar ook breder dan bijv de Octavia. Ideaal met 3 jonge kinderen.
Kofferbak is giga, en dan heb je nog een frunk voor wat klein spul.
Voorin ook veel grote opbergvakken.
Conclusie: ideale, comfortabele, daily driver. Beste ‘bang for bucks’ op dit moment. Model Y kost me nu netto €320 in de maand. VAG kwam al snel op € 380. En die paar missers worden hopelijk dragelijk, of verbeterd dmv updates. Maar die delven het onderspit tegen alle voordelen zoals genoemd.
Opties die voor mij reëel waren: opnieuw voor een Golf Variant gaan met prima opties, een Octavia Combi met alle opties. Of dus een Model Y.
Andere elektrische auto’s vielen af qua range of binnenruimte.
Toch maar een proefrit geland met de Model Y, even boeken via de site, geen gedoe. Krabbeltje zetten en rijden maar. En toen was ik tóch overtuigd.
Het voelt echt als een ‘nieuwe generatie van autorijden’.
Zo soepel en stil en een top acceleratie, met name de 80-120km/h momenten zijn erg fijn! Voor je het weet zit je aan de 150.
Realistisch rijbereik is tussen de 300 en 400 kilometer hebben we gemerkt. Laden op de oprit, dus elke dag met een ‘volle tank’ op pad.
Interieur is minimalistisch, maar wel stylish. Tot op heden weinig gemerkt van matige afwerking. Alleen ventilatieroosters achterin zien er goedkoop uit.
Scherm met besturingssysteem is top, hoog gadgetgehalte en veel zelf in te stellen obv je profiel wat automatisch obv je telefoon die instellingen laadt. Stuur/gasresponse/stoelafstelling/audio voorkeure/etc)
(Gepland) voorverwarmen via de app, met stoel- en stuurverwarming is ook top!
Grootste nadeel tot op heden, kansloze regensensor. (met camera ipv old school sensor). Vooral storend dat je automatisch wissen niet uit kunt zetten als cruisecontrol aan staat. Dus soms zelfs met zonnetje een dansende ruitenwisser. Dat kan echt niet anno 2023!
Er zijn wat oplossingen met aftermarket knoppen (S3XY buttons), die ga ik waarschijnlijk aanschaffen, kun je nog wel meer leuke dingen mee doen.
Parkeersensoren ontbreken ook, werkt ook met die camera (Tesla Vision). Dat werkt achter prima, voorzijde werkt het niet. Maar ik parkeer toch altijd achteruit in.
Tot slot de binnen- en bagageruimte. Dat is enorm! Hele ruime achterbank, qua diepte, maar ook breder dan bijv de Octavia. Ideaal met 3 jonge kinderen.
Kofferbak is giga, en dan heb je nog een frunk voor wat klein spul.
Voorin ook veel grote opbergvakken.
Conclusie: ideale, comfortabele, daily driver. Beste ‘bang for bucks’ op dit moment. Model Y kost me nu netto €320 in de maand. VAG kwam al snel op € 380. En die paar missers worden hopelijk dragelijk, of verbeterd dmv updates. Maar die delven het onderspit tegen alle voordelen zoals genoemd.
- Bijlagen
-
- IMG_8521.jpeg (591.69 KiB) 960 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JoostSchouten op 14 nov 2023, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Moet zeggen dat ik het eigenlijk best een prima verschijning vind die model Y.
- JP
Misschien wel met een kleurtje er op.
- Knot
Dat kost een hoop extra he... zelfde als wielen.
- JoostSchouten
Met de nieuwe prijs (44990, net binnen de SEPP grens) is wit en zwart dezelfde prijs.
De zwarte lijk schijnt echter van slechte kwaliteit te zijn. Geen aanrader.
Blauw is €1600, zilver is €3000, rood €3200.
Ik had geen keuze; Andere velgen of kleur zorgde voor overschrijding van leasebedrag.
Maar de witte kleur is toch wel echt mooi, zit parelmoer effect in. En goed icm die zwarte accenten.
Ik had geen keuze; Andere velgen of kleur zorgde voor overschrijding van leasebedrag.
Maar de witte kleur is toch wel echt mooi, zit parelmoer effect in. En goed icm die zwarte accenten.
-
OnlineMartijn_bmw
Dit vind ik na nu een maand of 7 EV rijden ook wel! Als daily is het echt wel een heel modern en super comfortabele manier van rijden en ook op vakantie gaan was prima te doen, de range van mijn kinderen en vriendin zijn kleiner dan de accuJoostSchouten schreef: 14 nov 2023, 14:48 Het voelt echt als een ‘nieuwe generatie van autorijden’.

Neemt niet weg dat ik nog altijd vind dat voor een hobby-auto een dikke brommer aan boord moet hebben voor de beleving en minder kilo's

-
Grootste drama bij Tesla zijn de koplampen. Staan altijd te hoog afgesteld. En dan gek genoeg vaak links hoger dan rechts. Zeker in donker irritant.
- Knot
Gewoon uitzetten, scheelt nog in range ook!
- JoostSchouten
Dat gevoel had ik al ja, nog geen signaal van tegenliggers gehad.Kadett schreef: 14 nov 2023, 16:39 Grootste drama bij Tesla zijn de koplampen. Staan altijd te hoog afgesteld. En dan gek genoeg vaak links hoger dan rechts. Zeker in donker irritant.
Je kunt ze in het menu wel kalibreren/lager zetten.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Valt mij idd ook op.Kadett schreef: 14 nov 2023, 16:39 Grootste drama bij Tesla zijn de koplampen. Staan altijd te hoog afgesteld. En dan gek genoeg vaak links hoger dan rechts. Zeker in donker irritant.
- JP
Wat een geld voor een kleurtjeJoostSchouten schreef: 14 nov 2023, 16:34 Met de nieuwe prijs (44990, net binnen de SEPP grens) is wit en zwart dezelfde prijs.

-
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Maat van me heeft ook de zo’n Y en begrijp de keuze…
Maar ik vind het helemaal niks, interieur simpel afgewerkt, stoelen hard, en van binnen klinkt het erg hol, alsof er geen gordijnen in je huiskamer hangen zeg maar.
Interieur straalt geen geen sfeer uit omdat er geen fysiek dashboard aanwezig is.
Maar ik vind het helemaal niks, interieur simpel afgewerkt, stoelen hard, en van binnen klinkt het erg hol, alsof er geen gordijnen in je huiskamer hangen zeg maar.
Interieur straalt geen geen sfeer uit omdat er geen fysiek dashboard aanwezig is.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Value for money van Tesla is ronduit geweldig. Als ik een EV zou moeten kopen dan zou de Tesla Model3 hoog op lijstje staan. Voor Model Y geldt in segment hetzelfde.
- JoostSchouten
Ik vind de zitting van de stoelen aan de korte kant. Hardheid is me nog niet opgevallen.WillemBoer schreef: 14 nov 2023, 17:41 Maat van me heeft ook de zo’n Y en begrijp de keuze…
Qua akoestiek kan ik mij voorstellen dat het grote glazen dak een nadelig effect heeft t.o.v. een zwart stoffen dakje. En dan zal nepleer ('vegan leer'

Ook hier geldt dat ik me er nog niet aan heb gestoord. Voor muziek wel fijn dat er een subwoofer achterin ligt.
Dashboard mis ik niet, heeft wel wat Scandinavisch/minimalistisch zoals het nu is.
Ik heb wel een draadloze lader (met mooi weggewerkt snoer door het dashboard) toegevoegd zodat ik Flitsmeister in beeld kan hebben.
- Bijlagen
-
- Draadloze lader (1).jpeg (72.83 KiB) 746 keer bekeken
-
- Draadloze lader (2).jpeg (56.92 KiB) 746 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JoostSchouten op 14 nov 2023, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Net als bij een vrouw wil ik gewoon knoppen.
Kan mij niet voorstellen dat er nog geen onderzoek gedaan is naar ontbreken van fysieke toetsen en verkeersveiligheid. Wat mij betreft moeten alle essentiële zaken via (draai) knop bediening aangestuurd worden.
Kan mij niet voorstellen dat er nog geen onderzoek gedaan is naar ontbreken van fysieke toetsen en verkeersveiligheid. Wat mij betreft moeten alle essentiële zaken via (draai) knop bediening aangestuurd worden.
-
OnlineMartijn_bmw
Oh dat is wel een heel mooi houdertje! En dan scherm van je mobiel in landscape voor je neus?
- JoostSchouten
Moet absoluut effect hebben ja, kan niet anders. Het werkt allemaal aardig intuïtief, en snel gevonden, maar dan zit er ook nog een verschil tussen een dertiger of een zestiger, met hoe snel alles gevonden en geklikt is.Kadett schreef: 14 nov 2023, 20:19 Net als bij een vrouw wil ik gewoon knoppen.
Jep! Wel even een minuut of 20 pielen om alles goed op z'n plaats te krijgen.Martijn_bmw schreef: 14 nov 2023, 20:21 Oh dat is wel een heel mooi houdertje! En dan scherm van je mobiel in landscape voor je neus?
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... pt=glo2nld
€ 60,- voor het steuntje.
En € 2,- om het jezelf een stuk makkelijker én krasvrij te maken:
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... pt=glo2nld
-
OnlineMartijn_bmw
^^ mooie oplossing