Wat als een auto binnenkort youngtimer wordt?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Wat als een auto binnenkort youngtimer wordt?

Bericht door Enzo » 13 nov 2023, 21:44

[/quote]

Is idd 25% in dit geval.

Volgens mij kan je m dan het beste gewoon prive kopen, en dan April 2025 op de balans van de zaak zetten indien 1 mans zaak, indien bv verkoop je m aan de zaak.
[/quote]

Volgens mij kan dat juist niet Willem. Eenmaal privé is privé..

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Wat als een auto binnenkort youngtimer wordt?

Bericht door vester86 » 14 nov 2023, 01:24

WillemBoer schreef: 13 nov 2023, 21:41
Enzo schreef: 13 nov 2023, 21:28 Tja… In mijn geval: ik ben tandarts en heb geen BTW plicht dus moet wel BTW betalen maar kan het niet terugkrijgen..

Probleem is dat ik een hele leuke auto heb gevonden (met driving fun) uit 2010 die dus in april 2025 een youngtimer wordt, maar ik vraag me af of ik een jaartje bijtelling (25% over 175.000€ nieuwprijs) wil overbruggen.

Of, of, of, ga ik gewoon lekker privé rijden.
Is idd 25% in dit geval.

Volgens mij kan je m dan het beste gewoon prive kopen, en dan April 2025 op de balans van de zaak zetten indien 1 mans zaak, indien bv verkoop je m aan de zaak.
en dát mag dus niet ;)

dus keuze is ruim een jaar volle bijtelling over de nieuwprijs betalen en daarna 35% over de dagwaarde, OF de auto privé aankopen en jezelf de kilometers uitkeren.

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Wat als een auto binnenkort youngtimer wordt?

Bericht door vester86 » 14 nov 2023, 01:29

WillemBoer schreef: 13 nov 2023, 07:57
vester86 schreef: 10 nov 2023, 00:58
Martijn_bmw schreef: 09 nov 2023, 08:32 ^^ Ik heb geen idee, zit niet in die positie en dus ook nooit uitgezocht het was maar een mogelijke suggestie ;)

Sowieso vind ik het een rare regeling vinden waarom moet je 15jr+ oude auto's vanuit de overheid ineens gaan sponseren...
waarom moet je vanuit de overheid een nieuwe EV gaan sponsoren? (bpm / mrb / kia )
ik vind het niet meer dan terecht dat je voor een 15 jaar oude auto niet meer de volle mep aan bijtelling betaald als je de auto (grotendeels) zakelijk inzet. niet iedere ondernemer heeft geld voor een nieuwe auto, en als ZZPer wordt je bovendien dubbel genaaid met een nieuwe auto want je mag zowel de aanschaf betalen en dan ook nog eens de bijtelling. voor werknemers waarbij “de baas” betaald en de werknemer “alleen” bijtelling hoeft te betalen snap ik het

Ligt natuurlijk iets genuanceerder, Zelfstandige heeft BTW aftrek en afschrijving op de zaak en alle kosten zijn volledig zakelijk aftrekbaar
en je betaalt wel weer BTW correctie voor privé gebruik… dus zowel bijtelling (want meer dan 500km privé km) én btw correctie (want privé gebruik van zakelijke middelen).

zoals je zegt ligt het genuanceerder maar ik blijf het gek vinden dat je als ondernemer dubbel aangeslagen wordt voor privé gebruik van de auto. en dan komt de aanschaf ook nog eens uit eigen middelen

KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Wat als een auto binnenkort youngtimer wordt?

Bericht door KoenM » 14 nov 2023, 07:56

Aan de andere kant is het ook bijzonder dat de belastingdienst mee betaalt aan je auto hobby. Vooral gebruik van maken als het kan, maar er is geen zakelijke nieuw rijder die velgensets, andere onderstellen of grotere remmen laat monteren tijdens gebruik (laat staan bruto kan betalen).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten