Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door markk » 10 sep 2023, 12:59

Veel over gesproken, nooit gedaan: Laten we een keer naar Italie gaan met de Peugeot 107 !

YOLO zorgde er altijd voor dat we met iets leuks op vakantie gingen. In het begin met de Peugeot 206 gti en de kleine meid op de achterbank. Later de (lease) Peugeot 1.6 306 cabrio. Meisje werd echter groter en Pappa had DF ambities dus uiteindelijk kwam daar een BMW 130i M-sport als vrouw/gezinsauto. Jarenlang dus op vakantie met de 130i. Fantastische reis auto. Ruimte genoeg voor z'n 3-en, achterwielaandrijving, Drexler sperdiff en heerlijke atmo 6-lijn. Pappa was altijd in z'n nopjes op weg naar Italie en door de bergen in de Dolomieten. Vrouwlief, dochterlief soms wat minder maar dat mocht de pret niet drukken.

Toen kwam de periode dat meisje groot werd en niet meer mee ging. Dus gezellig weer op pad met vrouwlief alleen. Dat betekende dat we de tweezitter, de Porsche BoxsterS op vakantie mee konden nemen. Super bijzonder en heerlijk met cabrio, alhoewel ik ooit de fout heb gemaakt dat ding zonder airco te bestellen (was een optie van 6000 gulden). En dat mis je met 35+ in Italie en de kap open ...

Inmiddels nieuwe fase. Benzine is onbetaalbaar, fun auto's voor de deur moeten nog zeker 30 jaar mee en dus wat "gespaard" blijven. Afgelopen voorjaar met een Peugeot 107 1.0 een weekje naar de Harz gestuurd. Was serieus gezellig met z'n twee-en dus afgelopen twee weken ook de P107 maar gepakt voor de trip naar Italie.

Achterbank plat, genoeg ruimte voor bagage en hup naar Levico. Eerste dag ergens na de Tjimmelsjoch in de Dolomieten overnacht. Snelweg gaat prima. Airco, comfortabel 130-140 en dat ding haalt op 1 tank gewoon Oostenrijk vanuit Nederland :-) Tjimmelsjoch zelf was een bijzondere ervaring. Omhoog volgas in 2 bij zeg 80 overschakelen naar 3 en gewoon snelheid verliezen. De arme P107 trok het niet in z'n drie omhoog. Soms in haarspeldbochten omhoog zelfs noodgedwongen terug naar 1.

Naar beneden overigens nog serieus lol gehad. Zo'n ding weegt niks en stuurt dan eigenlijk best nog leuk, scherp en wisselt goed van richting. Zo weinig mogelijk remmen en zoveel mogelijk "snelheid" en "momentum" houden. Conclusie: zelfs in een P107 op een bergweggetje krijg je vrouwlief schreeuwend dat ik normaal moest doen :df:

Tweede week zaten we in Garda en hebben we nog dagtripjes gedaan naar Verona en Venetie. Prima reisauto wat dat betreft en heerlijk qua parkeren in de drukke steden. Past allemaal goed, geen stress met krappe parkeerplekken, krappe bochten, steile drempels en meer van die gein.

Om het "back to basic" gevoel beetje meer gestalte te geven nu ook hotels geboekt zonder avondeten. 's avonds elke keer op pad geweest om boodschappen te doen en ergens een plekje buiten te zoeken om te bbq-en, bakken of simpel een broodje of salade te verorberen onder een ondergaande zon, in de bergen met uitzicht op het Gardameer. La Dolce vita.

Gisteren weer thuisgekomen na denk ik zo'n 2500km te hebben gemaakt in twee weken met het inmiddels "11 jaar oude stadsautootje dat we ooit voor m'n dochter hebben gekocht". Ding heeft het echt geweldig gedaan. Enige wat ik eigenlijk mis is cruise-control. Voor de rest, prima zuinige auto, ook om langere afstanden mee te doen. Wat ook serieus opvalt is dat wanneer je in Italie naast een (originele oude) Fiat 500 staat (een echt stadsautootje zoals vroeger) is hoe groot een P107 eigenlijk nog is !

Wat zijn we toch eigenlijk verwend en wat is het leven toch goed, ook in een 11 jaar oude P107 op vakantie met de achterbank plat en wat camping kook / bbq spullen mee. (Wat mij betreft hadden we nog in een tentje geslapen maar dat krijg ik er bij vrouwlief niet in).

Mark.
(die net thuis is van een boodschapje in Amsterdam/Osdorp. Dan waardeer je overigens wel weer heel, heel, heel ernstig de ervaring van zo'n open cabrio langs de Amstel met schreeuwende 3.2l flat-six tussen de 5500-7200 rpm :df: )
Laatst gewijzigd door markk op 11 sep 2023, 06:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3569
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Wat zijn verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door HJ2 » 10 sep 2023, 13:23

Mooi geschreven en leuk om te lezen. Eens en hulde 😁

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat zijn verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2023, 14:31

Leuk geschreven zoals altijd! En eens wat zijn we verwend met alle hedendaagse auto’s.

Ik heb zelf ook jaren als tweede auto zijn neef de Aygo gehad en die auto’s rijden echt dikke prima.

CWATR
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 sep 2022, 14:46
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door CWATR » 10 sep 2023, 20:23

Leuk geschreven maar wel sneu om die prachtige wegen te bestieren met een 107…..

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3569
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door HJ2 » 11 sep 2023, 05:55

Dan mis je precies ‘t punt?

CWATR
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 sep 2022, 14:46
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door CWATR » 11 sep 2023, 07:19

Kan, dat gebeurt mij wel vaker :beer:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Emiel » 11 sep 2023, 07:44

Leuk geschreven stuk. De smiles per miles zijn er niet minder om.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Wouter81 » 11 sep 2023, 07:47

Super leuk stuk weer!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Eeuwe » 11 sep 2023, 08:38

Afgelopen vrijdag hadden we een verjaardag waar ook een aantal DF'ers waren die mee waren met de Heysteria Run toen we met Twingo's naar het centraal massief gingen. Over hoe mooi en hoe gaaf dat eigenlijk was. Bij alle wegen die we daar gehad hebben was 75 pk meer dan genoeg, maar vooral het lichte gewicht en korte wielbasis is koning op zulke wegen. Je verhaal komt daarom ook super bekend voor, je hebt niet altijd 300 pk nodig om lol te hebben.

Deze week ga ik weer te surfen in Spanje, en ga ditmaal met... een 17 jaar oude Fransoos welke voor 250 euro aangeschaft is. Ook puur om de reis een extra dimensie te geven. Ben benieuwd ;)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Bram » 11 sep 2023, 09:52

Zolang je nog voor Breda strandt kom ik je wel halen, maar verder zuidelijk zoek je het maar uit jungske.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Eeuwe » 11 sep 2023, 10:05

Bram schreef: 11 sep 2023, 09:52 Zolang je nog voor Breda strandt kom ik je wel halen, maar verder zuidelijk zoek je het maar uit jungske.
Ik zal je opbellen ook als ik ergens in de noordoostpolder sta, kale! :lol:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Martijn_bmw » 11 sep 2023, 10:08

Eeuwe schreef: 11 sep 2023, 10:05
Bram schreef: 11 sep 2023, 09:52 Zolang je nog voor Breda strandt kom ik je wel halen, maar verder zuidelijk zoek je het maar uit jungske.
Ik zal je opbellen ook als ik ergens in de noordoostpolder sta, kale! :lol:
:tooth: :tooth:

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Wat zijn we verwend en wat is het leven toch goed

Bericht door Richardt. » 11 sep 2023, 10:24

Mooi verhaal Mark!

Toch ben ik er niet jaloers op. Ik geniet denk ik toch meer van het comfort en de snelheid van een fijne C/D-segmenter op zo'n lange rit dan het lichtvoetige van A-segmenter daar ter plekke :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual en 60 gasten