BMW E36 M3 GT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5099
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 01 mei 2006, 18:48

Moet haast wel ja..... :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2006, 23:30

Of E36 M3's hebben standaard gewoon te weinig ruimte voor bredere banden :x

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Bericht door Joost » 02 mei 2006, 00:18

Raamrubbers zijn heel makkelijk zelf te vervangen. Ik heb ze van het achterraampjes allemaal gedaan, zowel de liggende (die zit met een plakstrip) en het rubber dat in de goot geklemd zit. Ik heb ook gelijk de zwarte lijst die van voor naar achter loopt vervangen (zit in een rand in je carrosserie geklemd).

Gewoon even rustig kijken hoe het zit. Na een beetje schuiven vallen ze precies in elkaar.

Ziet er een stuk beter uit met nieuwe rubbers. Geen gezicht die uitgedroogde en gescheurde dingen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 10:30

Joost, wat was je kwijt aan materiaal?

En heb je het probleem met de kruipende rubbers aan de binnenkant ook meteen opgelost?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Bericht door Joost » 02 mei 2006, 12:04

Ik weet niet goed wat je bedoelt met kruipende rubbers. Ik heb geen elektrische achterramen dus die staan niet vaak (lees nooit) open. Ik kom er niet meer bij vanwege rolkooi.

Materiaalkosten (met 20% korting) bij BMW dealer:

-lijst e36 coupe dak : 16,47 (x2)
-liggende lijst : 8,22 (x2)
-zijruitlijst achter : 7.86 (x2)

Prijzen ex BTW, vallen dus erg mee.

Ik weet niet of je deze site al kent, maar is wel handig voor artikelnummers. En soms als ik ergens niet uit kom kijk ik er even op, kan je precies zien hoe alles in elkaar zit.

http://www.realoem.com/bmw/select.do?vi ... g=L&arch=0

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 12:06

Zal mn VIN even op moeten zoeken, zijn 3 typen van 1995.

Ik bedoel de binnenkant rubbers, die kan je op hun plaats duwen en ze komen toch weer naar boven dan.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Bericht door Joost » 02 mei 2006, 12:06

In dit geval is dit plaatje wel handig:

[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/v/d/48.png[/img]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 12:09

Super!

Nummer 8 (precies ook waar dat streepje bij de 8 staat) is dus brak.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Bericht door Joost » 02 mei 2006, 12:16

Die was bij mij ook stuk.

Kost dus 7,68 (ex BTW).

Raampjes eruit, en je schuift hem er zo in. Al zou dat bij jou wel wat moeilijker gaan dan bij mij, raampjes eruit.

Als je trouwens de hele pagina bekijkt zie je ook de onderdelen omschrijving van de onderdelen die er bij jou dus extra in zitten, vanwege de elektrische ramen achter (nummer 11 en 12).

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=51&fg=05

Succes.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mei 2006, 12:19

Als ik dat zo zie is het nog een aardig klusje :?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Bericht door Joost » 02 mei 2006, 12:22

Stelt bij de handmatig te openen raampjes niet zo heel erg veel voor, beetje passen en meten totdat het goed zit en de liggende (met de plakstrip) als laatst doen.

Bij elektrische raampjes weet ik het niet, weet niet hoe gemakkelijk het raam eruit gaat.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 13:03

Valt volgens mij mee hoor, alleen die klem loshalen als ie een stukje open staat.

FF kijken of ik op die site de buitentemp sensor snel kan vinden waar die precies zit en hoe te vervangen, die is namelijk ook stuk, het is bij mij altijd 37 graden... was t maar zo'n feest :)

Andere vraag, hoe werkt de cruisecontrol? Ik kan m instellen op bijv. +100 +10 +10 dan staat er 120 maar hoe schakel je m ook daadwerkelijk in?

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 02 mei 2006, 13:13

Knot schreef: Andere vraag, hoe werkt de cruisecontrol? Ik kan m instellen op bijv. +100 +10 +10 dan staat er 120 maar hoe schakel je m ook daadwerkelijk in?
Moet je niet doen, daar slijt ie van. :wink: :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 13:16

Soms heb je de cruisecontrol nou eenmaal nodig in de auto ;)

Online
k33z
Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 02 mei 2006, 13:43

Cruise control heb je alleen maar nodig op de snelweg en daar rij je niet met de M3 want dan rij je in de Astra ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mei 2006, 13:54

In die van mij zit niet eens cruise control :P

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 15:37

k33z schreef:Cruise control heb je alleen maar nodig op de snelweg en daar rij je niet met de M3 want dan rij je in de Astra ;)
Ik pak vaak de snelweg om de boel op te warmen, kleine 5km binnendoor en daarna 20km snelweg, afrit en daarna meteen plank :)

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Bericht door Downforce Bjorn » 02 mei 2006, 16:11

De cruise control werkt gewoon met die onderste stengel aan de rechterkant van het stuur. Naar voor duwen en hij houdt de snelheid die je op dat moment hebt. Ik heb zo het gevoel dat je op je OBC aan het duwen bent (knoppen 1000, 100, 10 en 1) en daar kan je niets instellen van je cruisecontrol. Hoogstens een limiet snelheid.

Voor je temp sensor, nr 4 moet je hebben. Zit aan de bestuurderskant in het remkoelkanaal, kan niet missen.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=62&fg=40

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 17:05

Bjorn, thx.

Die limiet, werkt dat ook echt, dat ie niet harder loopt dan 140 ofzo?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2006, 17:07

Nee, is alleen een waarschuwing. Als je harder gaat als je zelf ingestelde limiet hoor je een piepje.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mei 2006, 17:36

Gaaf, gaan we ook testen :)

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 02 mei 2006, 18:03

Ik stel voor dat je het uittest in de "R" van Racen en er een filmpje van maakt. :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 mei 2006, 11:33

Not yet Herbie, not yet....

Stoep lag er gisteren half in, hopelijk halen ze vandaag mijn op/afrit, leg ik een paar tegeltjes en kan de GT eruit, vanmiddag ff wassen, sensor fixen, olie checken en knallen maar... hopelijk...

BartK
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:27
Locatie: Brabant

Bericht door BartK » 04 mei 2006, 12:37

Rody, zie het nu pas.

Mooi hoor, veel (dwarse) km's gewenst!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 mei 2006, 01:27

Bark, thx!

Vandaag weer gereden, was vroeg thuis, eten, pc/downloads geregeld, GT netjes gewassen, velgen gepoetst (remstof, bah), nog even naar de temp sensor gekeken maar volgens mij moet het mistlicht eruit om daarbij te komen, had ik ff geen zin in.

Paar planken neergelegd, stenen eronder zodat ik de net gelegde stoep op kon. Daarachter een hoop zand, hup schep erbij, helling maken, paar planken ertegenaan en de GT kon eruit, nog wel even zandhappen met de lip maar dat heb ik er daarna afgehaald met de compressor bij de pomp. Meteen even de olie gepijld, stond netjes op 105%. Na 20km warmrijden weer lekker opengetrokken, voelt lekker maar toch lijkt het of ik iets van 50pk kwijt ben, weten we alleen als ie op de bank gaat binnenkort.

Ben ook eens knap gaan sturen en die barum banden zijn toch niet helemaal ideaal, best aardig maar moet beter, onderstuur vind ik nog vervelend. Ga denkik hierna toch voor RE050a's, die kosten 35 euro per band meer, dus dat is het probleem niet echt. Zit ook te denken om tussen de maten in te gaan zitten, zit nu 215 voor terwijl er 235 standaard op zit, zo heb je minder last van spoorvorming, maar ik ga er denkik tussenin zitten met 225/45/17 voor en 235/40/17 achter. Misschien is 245/40/17 zelf mogelijk achter.

Op droog een paar driftjes gemaakt zonder passagier, kom je toch vaak eerst onderstuur tegen, even van het gas en daarna komt ie wel om.

Later op de avond wat het wat rustiger op de snelweg en heb ik m even doorgetrapt, al voelt het soms of ik 50pk mis, hij loopt wel lekker door naar 270 op de teller, gaat ook iets het rood in dan en bij 7300 komt de begrenzer erin, hij wil nog verder maar kan niet. Met de andere computer zou ie tot 7900rpm kunnen, dan kom je op een dikke 290 uit, maargoed, de 5 is 1:1 dus de auto blijft maar accelereren, met een 6 zou je makkelijk over de 300 gaan lijkt me, maarja, 270 had ik ook nog niet gezien op 4 wielen dus mooie score weer voor vandaag.

Nog een sport met een fiat coupe, ding kwam nog best een stuk mee, denk dat er ook iets van 240/250pk in zat.

Score op deze tank is 340km na 60 liter 98 verstookt te hebben. Tijd om er een nachtje over te slapen, het is mooi geweest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, TurboClouseau en 7 gasten