Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
- Artosevo
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Mooi spul Andry! Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
- Nivek
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Veelal zit er een thermostaat in verwerkt ter compensatie als ik me niet vergis
Edit:
Thermostaat idd, heeft mijn intrax set ook iig
Edit:
Thermostaat idd, heeft mijn intrax set ook iig
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Hoe gaaf is dat
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1099
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Er zit inderdaad een thermostaat in de dempers, daarmee gaat de orifice minder ver open als de olie opwarmt en dunner wordt. Maar ondanks de thermostaat moet de demper natuurlijk nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat met de sokken toch minder goed gaat dan zonder, alhoewel het externe reservoir natuurlijk ook gebruikt wordt om warmte kwijt te raken.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Ik heb de Proflexen zonder sokken gereden, dat was geen goed plan. Er blijven gemakkelijk steentjes ed bovenop de voorste demper liggen die vervolgens de demperpoot beschadigen, die heb ik moeten laten vervangen.Artosevo schreef: ↑09 aug 2023, 19:28 Mooi spul Andry! Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
Supermooi spul dat Proflex, maar voor de straat zou ik toch voor Öhlins kiezen.
- Andry
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
warmte is een resultaat van wrijving. Bij 'normale' dempers glijd de zuigerstang cq. sleave door PTFE lagerbussen, bij de schokdempers die er nu onder zitten is de 55mm sleave hard verchroomd en zijn de PTFE bussen vervangen door gelagerde rolletjes > patent van Proflex. Wrijving is echt minimaal en de temperatuurstickers lieten gemiddeld een temperatuur zien een graad of 10/15 boven ambient tijdens trackdays. Frictie verlagen, visco stabiele vloeistof, thermostaten, lage gasdruk en dat soort oplossingen kenmerken kwaliteits schokdempers en hun prijs.Marc Sierra schreef: ↑10 aug 2023, 07:11 Er zit inderdaad een thermostaat in de dempers, daarmee gaat de orifice minder ver open als de olie opwarmt en dunner wordt. Maar ondanks de thermostaat moet de demper natuurlijk nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat met de sokken toch minder goed gaat dan zonder, alhoewel het externe reservoir natuurlijk ook gebruikt wordt om warmte kwijt te raken.
Bumpy gravel dempers zullen wel warmer worden neem ik aan, maar qua dempingconstante veranderd er niet heel veel.
Ik ga van een technisch hoogstaande demper naar een low level demper, ik ga het wel zien. Een Öhlins TX set om te proberen was me financieel even te gortig.
- Andry
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Het standaard ATB voordiif heb ik vervangen door een Wavetrac ATB. Het standaard ATB heeft het grote nadeel > wiel lift/wiel slip. De Wavetrac heeft daar door het 'ramp' systeem geen last van. Tussendiff is standaard 50/50 split met ACD. Achterdiff is AYC. Via software heb ik wel de pompdruk (iets hoger) en reactie tijd van de solenoids (iets korter) veranderd waardoor de auto vergeleken met standaard makkelijker roteert, nog minder onderstuur heeft en veel makkeliijker is te sturen met het gaspedaal maar een echte driftmachine is het niet.Artosevo schreef: ↑09 aug 2023, 19:28 Mooi spul Andry! Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1099
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
De temperatuurstijging als gevolg van wrijving bij de lagers zal minimaal zijn. Maar het hele concept van schokdempers is de bewegingsenergie van de oscillatie van de veer omzetten in warmte. Dat gebeurt vooral op de plek waar de olie tussen de zuiger en de shims doorstroomt. Vervolgens moet de schokdemper die warmte weer naar de omgeving kwijt kunnen zodat de interne temperatuur niet al te ver oploopt waardoor de viscositeit van de olie erg afneemt en de demper niet goed meer zou dempen. Maar op een hobbelig rally parcours zal de temperatuur sneller een probleem worden dan op het circuit.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Gelagerde veerpoot had ik nog nooit van gehoord. En nog NL uitvinding ook.Andry schreef: ↑10 aug 2023, 21:20 warmte is een resultaat van wrijving. Bij 'normale' dempers glijd de zuigerstang cq. sleave door PTFE lagerbussen, bij de schokdempers die er nu onder zitten is de 55mm sleave hard verchroomd en zijn de PTFE bussen vervangen door gelagerde rolletjes > patent van Proflex. Wrijving is echt minimaal en de temperatuurstickers lieten gemiddeld een temperatuur zien een graad of 10/15 boven ambient tijdens trackdays. Frictie verlagen, visco stabiele vloeistof, thermostaten, lage gasdruk en dat soort oplossingen kenmerken kwaliteits schokdempers en hun prijs.
Bumpy gravel dempers zullen wel warmer worden neem ik aan, maar qua dempingconstante veranderd er niet heel veel.
Ik ga van een technisch hoogstaande demper naar een low level demper, ik ga het wel zien. Een Öhlins TX set om te proberen was me financieel even te gortig.
Zag onlangs dat ze in oudere GP WP voorvorken naaldlagers gebruikten als zetel voor de veren. Omdat ze bij het inveren torderen. Ook wel mooi bedacht.
- Downforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
@ TLRS: Dit product hadden ze 20 jaar geleden al, mooi maar duur spul. Heb toen voor de goedkopere uitvoering gekozen. Aardige gasten daar. Er hing een wereldkaart en ik was verbaasd waar al hun producten naar toe gestuurd werden.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Mooi en tegelijkertijd merkwaardig idd.. wereldwijd succesvol met weinig of geen promotie. Koni, Kms, Drenth (?) volgens mij ook..?! Doen we op een paar vlakken in de automotive toch mooi mee.Downforce Hans schreef: ↑11 aug 2023, 07:44 @ TLRS: Dit product hadden ze 20 jaar geleden al, mooi maar duur spul. Heb toen voor de goedkopere uitvoering gekozen. Aardige gasten daar. Er hing een wereldkaart en ik was verbaasd waar al hun producten naar toe gestuurd werden.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
Reiger, Intrax, AST niet te vergeten.
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in
En Kronenburg motorsport, ik denk dat je achterover valt moest je weten hoeveel er wereldwijd met hun motoren of ECU's competitie rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, Rogerb en 11 gasten