Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 339
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Artosevo » 09 aug 2023, 19:28

Mooi spul Andry! :thumbup: Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars :) Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door TLRS » 09 aug 2023, 22:15

HSR schreef: 09 aug 2023, 16:55 Hoe zit het met warmte ontwikkeling? Of speelt dat geen rol bij die nylon sokken.
Denk dat een merk zoals ohlins olie gebruikt met een warmte range die demping erg stabiel houdt? Ook gezien de afstand naar de remmen..

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Nivek » 09 aug 2023, 22:19

Veelal zit er een thermostaat in verwerkt ter compensatie als ik me niet vergis

Edit:

Thermostaat idd, heeft mijn intrax set ook iig

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door TLRS » 09 aug 2023, 22:25

Hoe gaaf is dat :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1099
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Marc Sierra » 10 aug 2023, 07:11

Er zit inderdaad een thermostaat in de dempers, daarmee gaat de orifice minder ver open als de olie opwarmt en dunner wordt. Maar ondanks de thermostaat moet de demper natuurlijk nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat met de sokken toch minder goed gaat dan zonder, alhoewel het externe reservoir natuurlijk ook gebruikt wordt om warmte kwijt te raken.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Adwo » 10 aug 2023, 08:50

Artosevo schreef: 09 aug 2023, 19:28 Mooi spul Andry! :thumbup: Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars :) Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
Ik heb de Proflexen zonder sokken gereden, dat was geen goed plan. Er blijven gemakkelijk steentjes ed bovenop de voorste demper liggen die vervolgens de demperpoot beschadigen, die heb ik moeten laten vervangen.

Supermooi spul dat Proflex, maar voor de straat zou ik toch voor Öhlins kiezen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Andry » 10 aug 2023, 21:20

HSR schreef: 09 aug 2023, 16:55 Hoe zit het met warmte ontwikkeling? Of speelt dat geen rol bij die nylon sokken.
Marc Sierra schreef: 10 aug 2023, 07:11 Er zit inderdaad een thermostaat in de dempers, daarmee gaat de orifice minder ver open als de olie opwarmt en dunner wordt. Maar ondanks de thermostaat moet de demper natuurlijk nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat met de sokken toch minder goed gaat dan zonder, alhoewel het externe reservoir natuurlijk ook gebruikt wordt om warmte kwijt te raken.
warmte is een resultaat van wrijving. Bij 'normale' dempers glijd de zuigerstang cq. sleave door PTFE lagerbussen, bij de schokdempers die er nu onder zitten is de 55mm sleave hard verchroomd en zijn de PTFE bussen vervangen door gelagerde rolletjes > patent van Proflex. Wrijving is echt minimaal en de temperatuurstickers lieten gemiddeld een temperatuur zien een graad of 10/15 boven ambient tijdens trackdays. Frictie verlagen, visco stabiele vloeistof, thermostaten, lage gasdruk en dat soort oplossingen kenmerken kwaliteits schokdempers en hun prijs.
Bumpy gravel dempers zullen wel warmer worden neem ik aan, maar qua dempingconstante veranderd er niet heel veel.

Afbeelding

Ik ga van een technisch hoogstaande demper naar een low level demper, ik ga het wel zien. Een Öhlins TX set om te proberen was me financieel even te gortig.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Andry » 10 aug 2023, 21:39

Artosevo schreef: 09 aug 2023, 19:28 Mooi spul Andry! :thumbup: Ik heb ook van die sokken om m'n Proflexen, voldoen heel goed. Wel elke 2 maanden de dempers even schoonmaken en inspuiten met speciaal spulletje. Als je echt van dwarsgaan houdt Andry, kan ik een achterdiff van Ralliart aanbevelen, als je eraan denkt gaat ie al dwars :) Al weet ik niet precies hoe dat bij jou uit zou pakken omdat jij weer andere voordiffs en middendiff hebt volgens mij.
Het standaard ATB voordiif heb ik vervangen door een Wavetrac ATB. Het standaard ATB heeft het grote nadeel > wiel lift/wiel slip. De Wavetrac heeft daar door het 'ramp' systeem geen last van. Tussendiff is standaard 50/50 split met ACD. Achterdiff is AYC. Via software heb ik wel de pompdruk (iets hoger) en reactie tijd van de solenoids (iets korter) veranderd waardoor de auto vergeleken met standaard makkelijker roteert, nog minder onderstuur heeft en veel makkeliijker is te sturen met het gaspedaal maar een echte driftmachine is het niet.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1099
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Marc Sierra » 10 aug 2023, 22:03

De temperatuurstijging als gevolg van wrijving bij de lagers zal minimaal zijn. Maar het hele concept van schokdempers is de bewegingsenergie van de oscillatie van de veer omzetten in warmte. Dat gebeurt vooral op de plek waar de olie tussen de zuiger en de shims doorstroomt. Vervolgens moet de schokdemper die warmte weer naar de omgeving kwijt kunnen zodat de interne temperatuur niet al te ver oploopt waardoor de viscositeit van de olie erg afneemt en de demper niet goed meer zou dempen. Maar op een hobbelig rally parcours zal de temperatuur sneller een probleem worden dan op het circuit.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door TLRS » 11 aug 2023, 00:02

Andry schreef: 10 aug 2023, 21:20 warmte is een resultaat van wrijving. Bij 'normale' dempers glijd de zuigerstang cq. sleave door PTFE lagerbussen, bij de schokdempers die er nu onder zitten is de 55mm sleave hard verchroomd en zijn de PTFE bussen vervangen door gelagerde rolletjes > patent van Proflex. Wrijving is echt minimaal en de temperatuurstickers lieten gemiddeld een temperatuur zien een graad of 10/15 boven ambient tijdens trackdays. Frictie verlagen, visco stabiele vloeistof, thermostaten, lage gasdruk en dat soort oplossingen kenmerken kwaliteits schokdempers en hun prijs.
Bumpy gravel dempers zullen wel warmer worden neem ik aan, maar qua dempingconstante veranderd er niet heel veel.

Afbeelding

Ik ga van een technisch hoogstaande demper naar een low level demper, ik ga het wel zien. Een Öhlins TX set om te proberen was me financieel even te gortig.
Gelagerde veerpoot had ik nog nooit van gehoord. En nog NL uitvinding ook.

Zag onlangs dat ze in oudere GP WP voorvorken naaldlagers gebruikten als zetel voor de veren. Omdat ze bij het inveren torderen. Ook wel mooi bedacht.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12552
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Downforce Hans » 11 aug 2023, 07:44

@ TLRS: Dit product hadden ze 20 jaar geleden al, mooi maar duur spul. Heb toen voor de goedkopere uitvoering gekozen. Aardige gasten daar. Er hing een wereldkaart en ik was verbaasd waar al hun producten naar toe gestuurd werden.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door TLRS » 11 aug 2023, 09:41

Downforce Hans schreef: 11 aug 2023, 07:44 @ TLRS: Dit product hadden ze 20 jaar geleden al, mooi maar duur spul. Heb toen voor de goedkopere uitvoering gekozen. Aardige gasten daar. Er hing een wereldkaart en ik was verbaasd waar al hun producten naar toe gestuurd werden.
Mooi en tegelijkertijd merkwaardig idd.. wereldwijd succesvol met weinig of geen promotie. Koni, Kms, Drenth (?) volgens mij ook..?! Doen we op een paar vlakken in de automotive toch mooi mee.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Martijn M » 11 aug 2023, 09:45

Reiger, Intrax, AST niet te vergeten.

Arstey
Berichten: 270
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Bericht door Arstey » 11 aug 2023, 11:33

En Kronenburg motorsport, ik denk dat je achterover valt moest je weten hoeveel er wereldwijd met hun motoren of ECU's competitie rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], Marc Sierra, Rogerb en 11 gasten