BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
- Jan Terwolde
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Al een langere tijd heeft de 125d soms dat wanneer je echt snel overschakelde (en voorral te wild) hij soms inhield. Dit kwam echt heel sporadisch (paar keer per jaar) voor en gas los en weer vol en nergens last van. De laatste tijd heeft hij het steeds sneller.
Wanneer je nu een stoplichtsprintje zou doen dan houd hij sowieso in net na het overschakelen en maakt een tussen brommend en ratelend geluid in en veel trillingen door de auto. Vervolgens als je normaal doet nergens last van en heeft ook gewoon zijn vermogen. (ding loopt nog vrolijk 250 op de teller)
Laatst is reeds de EGR vervangen, de auto is motorisch helemaal origineel. Iemand een idee waar naar te kijken?
Zelf echt geen flauw idee en de garage dacht laatst dat het met die een EGR wel opgelost zou zijn aangezien de auto er genoeg foutcodes er in had staan. Nu is deze vervangen maar het euvel blijft. De beemer heeft ondertussen wel 350.000 gelopen dus e.e.a. i alles behalve nieuw.
Enige andere ideeën van de dealer was misschien een injector die op de grens zit met de hoeveelheid hij nog in kan spuiten. Brandstofpomp is nog wel gecheckt en daar zaten niets van metaaldeeltjes bij oid.
Zelf heb ik het gevoel dat de motorsteunen wellicht vervangen moeten worden, voor mijn gevoel gaat de motor veel heen en weer bij gasgeven/lastwisselingen ect.
Ooit toen ik een 123d heb proefgereden had die precies hetzelfde probleem, dus ik kan mij niet voorstellen als het niet vaker voor zou komen.
Vind het helemaal niet erg om wat geld in de auto te pompen, maar dan moet het wel goed zijn. Op deze manier heb ik er een stuk minder plezier van en zit ik veel te denken om hem te vervangen. Maar liever niet aangezien ik er zelf weinig mee rij i.v.m. auto van de zaak.
Iemand dit ooit meegemaakt of tips? Of weet je iemand die dit wel op kan lossen?
Wanneer je nu een stoplichtsprintje zou doen dan houd hij sowieso in net na het overschakelen en maakt een tussen brommend en ratelend geluid in en veel trillingen door de auto. Vervolgens als je normaal doet nergens last van en heeft ook gewoon zijn vermogen. (ding loopt nog vrolijk 250 op de teller)
Laatst is reeds de EGR vervangen, de auto is motorisch helemaal origineel. Iemand een idee waar naar te kijken?
Zelf echt geen flauw idee en de garage dacht laatst dat het met die een EGR wel opgelost zou zijn aangezien de auto er genoeg foutcodes er in had staan. Nu is deze vervangen maar het euvel blijft. De beemer heeft ondertussen wel 350.000 gelopen dus e.e.a. i alles behalve nieuw.
Enige andere ideeën van de dealer was misschien een injector die op de grens zit met de hoeveelheid hij nog in kan spuiten. Brandstofpomp is nog wel gecheckt en daar zaten niets van metaaldeeltjes bij oid.
Zelf heb ik het gevoel dat de motorsteunen wellicht vervangen moeten worden, voor mijn gevoel gaat de motor veel heen en weer bij gasgeven/lastwisselingen ect.
Ooit toen ik een 123d heb proefgereden had die precies hetzelfde probleem, dus ik kan mij niet voorstellen als het niet vaker voor zou komen.
Vind het helemaal niet erg om wat geld in de auto te pompen, maar dan moet het wel goed zijn. Op deze manier heb ik er een stuk minder plezier van en zit ik veel te denken om hem te vervangen. Maar liever niet aangezien ik er zelf weinig mee rij i.v.m. auto van de zaak.
Iemand dit ooit meegemaakt of tips? Of weet je iemand die dit wel op kan lossen?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Welllicht een scheur ergens in slang van het inlaattraject? Die standaard nog klein genoeg is en dichtgedrukt wordt maar bij wild gebruik en daardoor meer kanteling van de motor wel wordt open gedrukt.
Ik zou beginnen met een valse lucht onderzoek, makkelijkste is laten doen met zo'n rook machine
Ik zou beginnen met een valse lucht onderzoek, makkelijkste is laten doen met zo'n rook machine
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Ik sluit me bij mijn naamgenoot aan, bypassvalve (cq het membraan daarin) of wastegate-stangetje zijn ook nog verdachten.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Slangetjes van de turbo waren ook uitgedroogd de laatste keer. Dus die zouden al vervangen zijn.zal eens nakijken of ik wat kan vinden
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Hadden hetzelfde bij de 123d. Zat ‘m toen in de wastegate, waardoor de kleine turbo soms niet meer meedeed.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Hmm de kleine turbo is nu 75.000 oud ofzo. De grote turbo is ook wel gelijk een kostenplaatje. Hoe hebben jullie die diagnose kunnen achterhalen? Gewoon in de uitleescodes ofzo?
- Niels
- Berichten: 22265
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Ik heb nog wel een setje motor steunen te koop die ik voor mijn ex E61 320d had gekocht maar nooit gemonteerd. Geen originele trouwens. Qua inhouden is het vacuüm traject verdacht met de aansturing naar de turbo geometrie.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Live data aan het monitoren geweest.Jan Terwolde schreef: ↑23 jun 2023, 21:02Hmm de kleine turbo is nu 75.000 oud ofzo. De grote turbo is ook wel gelijk een kostenplaatje. Hoe hebben jullie die diagnose kunnen achterhalen? Gewoon in de uitleescodes ofzo?
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Gezien het bij overschakelen is, al eens de oorzaak gezocht bij bet vliegwiel of CDV (clutch delay valve)?
- Dimitri
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Klinkt mij ook als de CDV, behalve het geluid wat je beschrijft..
Weet je of die nog gemonteerd is?
Weet je of die nog gemonteerd is?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
- Dimitri
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Als die er nog zit zou ik aanraden hem er tussenuit te halen. Vond het echt een wereld van verschil met (snel) schakelen.
Bij mijn 130 sloeg de auto 'dood' als ik hem hoog in de toeren doorschakelde, dat hij even bokt zeg maar. Ook terugschakelen in hoge toeren gaat een stuk soepeler.
CDV verwijderen is een klusje van niks, genoeg tutorials op YT.
In ieder geval klinkt wat je beschrijft wel als de CDV, maar dat zou niet verklaren waarom je hiervoor dit probleem niet had.
- matthyssie
- Berichten: 6015
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Lijkt me sterk toch. Dan zou de koppeling moeten doorslippen om het gevoel van geen vermogen te krijgen.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2855
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW F20 N47 125d - Inhouden bij snel overschakelen
Heb een mail naar vvt gestuurd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten