Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Camiel » 15 jan 2023, 11:10

Supergave bak hoor, lekker bommetje!

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 27 jan 2023, 19:19

beske schreef: 13 jan 2023, 19:35Verder loopt er bij hard accelereren iets aan bij de achteras, dat leek de aandrijfas tegen de einddemper te zijn, dus daar kijk ik binnenkort ook even naar.
Dat bleek correct:
IMG20230117205544.jpg
IMG20230117205544.jpg (99.68 KiB) 4211 keer bekeken
De oorzaak was echter geen gevalletje te grote einddemper in versleten ophangrubbers in combinatie met versleten achterasrubbers zoals ik in eerste instantie dacht. De oorzaak blijkt de differentieel bevestiging te zijn die van de bodem aan het scheuren is! Dit probleem kende ik nog niet voor de E36 compact en de E30 die dezelfde achteras heeft. Maar bij de Z3M schijnt het ook vaker voor te komen.
Screenshot_2023-01-17-22-44-38-55_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
Screenshot_2023-01-17-22-44-38-55_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg (100.6 KiB) 4211 keer bekeken
Screenshot_2023-01-17-22-44-43-06_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
Screenshot_2023-01-17-22-44-43-06_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg (98.25 KiB) 4211 keer bekeken
Wat er precies gebeurt valt het beste samen te vatten in dit onderstaande GIFje van het zijaanzicht van het differentieel. Als de rubbers versleten zijn krijgt het differentieel teveel vrijheid, waardoor die 350Nm van de S50B32 volop zijn gang kan gaan om het diff een flinke slinger te geven en op de koets in te laten beuken. Na verloop van tijd geven de puntlassen van de bevestiging dan een keer op. Bij mij zijn dus scheuren ontstaan waar in het GIFje de tekst DIFF EAR staat.

Afbeelding

Hoe nu verder? Eerst maar eens de achteras demonteren, hoe dan ook moet daar nieuwe PU in. Dan de bodem maar eens kaal maken en kijken wat er allemaal onder de strijkkit en tectyl tevoorschijn komt. ik vermoed dat er een nieuwe balk in gelast moet worden en dat er een nieuw ophangpunt moet komen. Gelijk de kans om alles extra sterk te maken. Ook kan er eventueel een tweede ophangpunt voor het diff komen door middel van een extra beugel of door montage van een E36 differentieel deksel op het diff wat er nu onder zit.

Hoe dan ook, een flinke klus voor de boeg voordat er weer wat Driving-fun is. Maar ook de kans om alles gelijk grondig aan te pakken en er echt een hooligan-proof auto van te maken. :df:

Ondertussen is de zwarte compact verkoop klaar gemaakt door de schroefset er onderuit te halen en de dempers en veren van de rode compact te monteren. De advertentie is hier te vinden. Nog even kijken of hij verkocht kan worden in de buurt van de onderdelen prijs, anders ga ik er een keertje mee twindriften en langs de muur schrapen bij Midland en schroef ik hem dan uit elkaar.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2023, 21:43

Oef dat is toch wel een tegenslag met de nieuwe compact!

Hopelijk valt de schade nog mee onder de strijkkit

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Godspeed » 27 jan 2023, 22:13

Nog wel wat werk aan de winkel dus. Neemt niet weg dat het echt een onwijs gaaf ding is. Extra dikke plus voor de kleur!

Online
SlowCo
Berichten: 3541
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door SlowCo » 27 jan 2023, 22:20

beske schreef: 27 jan 2023, 19:19 Maar bij de Z3M schijnt het ook vaker voor te komen.
Jammer van de "schade" maar fijn dat je het ontdekt hebt en het beste om dit helemaal goed te repareren en verstevigen.
Deze info is misschien bruikbaar: http://www.bimmerbrothers.com/z3-m-coup ... nt-part-1/

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Eeuwe » 27 jan 2023, 22:37

Oef, dat is zuur.. ik heb het ook nog nooit eerder gezien op een compact. Enfin, weer werk aan de winkel..

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Rogerb » 27 jan 2023, 22:40

[YouTube]https://youtu.be/777i70G6qfw[/YouTube]

Inspiratie :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 28 jan 2023, 10:15

SlowCo schreef: 27 jan 2023, 22:20
beske schreef: 27 jan 2023, 19:19 Maar bij de Z3M schijnt het ook vaker voor te komen.
Jammer van de "schade" maar fijn dat je het ontdekt hebt en het beste om dit helemaal goed te repareren en verstevigen.
Deze info is misschien bruikbaar: http://www.bimmerbrothers.com/z3-m-coup ... nt-part-1/
Dat is een fijn uitgebreid verslag, thanks!

Ik ben de Randy Forbes kit wel tegen gekomen in mijn zoektocht, maar die wordt niet meer verkocht volgens mij. Gelukkig is het maar wat plaatstaal, dat is ook goed zelf na te maken.
Eeuwe schreef: 27 jan 2023, 22:37 Oef, dat is zuur.. ik heb het ook nog nooit eerder gezien op een compact. Enfin, weer werk aan de winkel..
Ik heb het ook nog niet eerder gezien, maar een rondje vragen in een internationale E36 compact Facebook groep liet blijken dat het toch wel vaker gebeurt. Meestal met >200pk overigens. De zwarte compact heb ik gelijk ook gecontroleerd en die heeft nergens last van.
Rogerb schreef: 27 jan 2023, 22:40
[YouTube]https://youtu.be/777i70G6qfw[/YouTube]

Inspiratie :thumbup:
Die aflevering heb ik dus ook gemist blijkbaar. De balk verstevigingen zien er op zich goed uit, ik ben alleen geen fan van hoe hij de diff bevestiging er uiteindelijk haaks tegenaan last. Volgens mij geeft dat op de lange termijn weer meer problemen. Dat doen ze in het linkje van SlowCo beter vind ik.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Dimitri » 07 jun 2023, 10:05

Hoe gaat het met de compact? Verstevigingen al gedaan?

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 jun 2023, 07:16

Daar zit inmiddels wel wat werk in ja, maar het schiet niet erg op. Met een baby thuis en een verhuizing in het vooruitzicht liggen de prioriteiten ook net ff anders momenteel.

Waar ik wel tijd voor had is inkopen doen, dus er ligt nog heel wat klaar:

- Subframeverstevigingen achterkant
- Set om de achteras verstelbaar te maken
- Set voor dubbele diff ophanging achter
- Differentieel seals
- RVS remslangen rondom
- Remklauw revisiesets voor- en achterkant (blokken kreeg ik al bij de auto, schijven zijn nog goed)
- Complete set strongflex rood
- Versnellingsbakrubbers (nieuwe motorsteunrubbers kreeg ik bij de auto)
- Complete onderstelbouten set

Ik zal binnenkort eens een verslagje doen van wat ik tot nu toe gedaan heb.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 17 okt 2023, 12:30

Tijd om nog eens een update te doen hier.

Na vorig jaar al afscheid te hebben genomen van de groene E30 316i was het nu tijd om nog iets verder op te ruimen. Als eerste was de zwarte compact aan de beurt. Eerst de gebruikelijke Marktplaats, Autoscout, Facebook en forums geprobeerd, maar na een paar weken met biedingen van minder dan de helft van de vraagprijs vond ik het tijd voor een nieuw plan. We zouden die zondag namelijk gaan driften bij Driftsport.nl, en daar rijdt een hele vloot aan afgetrapte E36’s. Dus Heini maar eens een appje gestuurd en die was er al snel over uit dat dit wel iets voor hem was. Vervolgens afgesproken dat ik de auto bij hun af zou leveren op het RDW terrein tijdens de driftdag en daarmee heeft die ook zijn eindbestemming bereikt.

Afbeelding

Dan de calypsorode E30 316i vierdeurs, die stond niet echt actief te koop, maar ik deed er ook niks meer mee. Een vriend van me had al eens gepolst of die weg zou mogen, want een collega van hem zocht nog een projectauto en deze zou daarvoor heel geschikt zijn. Dus ook deze maar eens afgestoft en klaar gemaakt voor verkoop. De collega had ook nog interesse in een hoop extra/reserve onderdelen die ik nog had liggen, dus alles kon in 1 koop de deur uit zonder gedoe, dat ruimt nog eens lekker op :blink:
IMG20230311153140.jpg
IMG20230311153140.jpg (491.92 KiB) 1624 keer bekeken
Gelukkig is er aan de rode compact nog voldoende werk te verzetten.

Het grote pijnpunt is de uitgescheurde balk boven de achteras. Deze is door het differentieel flink naar beneden gerammeld en daardoor los gekomen van de kofferbak vloer en ook ingescheurd boven het differentieel. Een van deze scheuren is al eens gelast door een vorige eigenaar.
IMG20230208204631.jpg
IMG20230208204631.jpg (269.72 KiB) 1624 keer bekeken
Om dit op te lossen heb ik al het oude laswerk weggeslepen, de balk weer terug tegen de vloer gekrikt en deze op zijn plek gelast. Daarna heb ik alle scheuren weer dicht gelast en bij de grote scheur heb ik daar overheen weer een plaatje gezet en deze ook weer vast gelast. Nu was deze balk origineel al niet sterk genoeg, maar na al deze operaties zou het me verbazen als hij in de huidige vorm wel heel blijft, ook al wordt de bron van alle ellende (versleten achterasrubbers) uiteraard ook gelijk aangepakt. Om het risico op nieuwe ellende te verminderen wil ik daarom drie dingen doen. Allereerst de krachten verdelen over twee ophangpunten. Hardeman verkoopt hier setjes voor, die eigenlijk voor een E30 zijn, maar ook op een E36 compact zouden moeten passen.
PXL_20230605_155513192.jpg
PXL_20230605_155513192.jpg (326.88 KiB) 1624 keer bekeken
Dat bleek echter tegen te vallen, want ze hebben hier geen rekening gehouden met de stabilisatorstang. Deze is dus weer retour gegaan. Plan B is de montage van een E36 differentieeldeksel. Deze heeft standaard al 2 ophangoortjes. Nadeel is dat het originele bevestigingspunt aan de koets dan ook niet meer past en ik dus 2 punten moet fabriceren. Maar dat bied wel de kans om het ook hufterproof te maken natuurlijk.
PXL_20230605_162923718.jpg
PXL_20230605_162923718.jpg (312.4 KiB) 1624 keer bekeken
Naast een tweede ophangpunt wil ik ook de binnenkant van de balk gaan verstevigen en iets fabriceren wat de krachten van de ophangpunten gelijk naar de langsliggers in het chassis geleid. En als laatste heb ik de accubak er uit geslepen. Deze zat bijna tegen de dwarsbalk aan en zat amper aan de koets vast. Het liefst maak ik de vloer gewoon netjes vlak dicht en zorg in aan de onderkant voor een aantal L-profielen die het geheel weer wat stijfheid geven. De accu zou dan vervangen moeten worden door een kleiner model en in de bak rechts achter het achterwiel komen te leven.

Na 1 miskoop (168mm diff ipv 188mm) en een mislukte poging om een nieuwe deksel te kopen bij BMW ben ik nu dus op zoek naar een deksel van een E36 coupe/sedan/cabrio/touring 188mm differentieel, onderdeelnummer 33111213046 om precies te zijn. Een compleet differentieel mag eventueel ook worden aangeboden. Als iemand hier nog iets heeft liggen hoor ik dat graag!

Afbeelding

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door vester86 » 17 okt 2023, 22:24

Mooie update weer!

Wat is er met die 690 op de achtergrond? Is dat ook een projectje?

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Dimitri » 17 okt 2023, 23:00

Wat een werk! Zat toch stiekem meer werk aan dan vooraf gedacht lijkt me. Nog wel blij met de aankoop of?

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 18 okt 2023, 07:49

vester86 schreef: 17 okt 2023, 22:24 Mooie update weer!

Wat is er met die 690 op de achtergrond? Is dat ook een projectje?
Thanks!

De 690 is geen projectje, die doet het gewoon (ff afkloppen). Op de foto hierboven was ik een telefoonhouder/oplader aan het installeren, daarom lag de koplamp er even af.
Dimitri schreef: 17 okt 2023, 23:00 Nog wel blij met de aankoop of?
Op het moment wat minder, maar laatst heb ik de S50 even gestart en een paar keer gas gegeven en toen vond ik weer een beetje motivatie om verder te gaan.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Dimitri » 18 okt 2023, 09:29

beske schreef: 18 okt 2023, 07:49
Dimitri schreef: 17 okt 2023, 23:00 Nog wel blij met de aankoop of?
Op het moment wat minder, maar laatst heb ik de S50 even gestart en een paar keer gas gegeven en toen vond ik weer een beetje motivatie om verder te gaan.
Het scheelt dat je straks wel weet wat je hebt qua kwaliteit.. En iets écht unieks. :D

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door vester86 » 18 okt 2023, 13:11

beske schreef: 18 okt 2023, 07:49
vester86 schreef: 17 okt 2023, 22:24 Mooie update weer!

Wat is er met die 690 op de achtergrond? Is dat ook een projectje?
Thanks!

De 690 is geen projectje, die doet het gewoon (ff afkloppen). Op de foto hierboven was ik een telefoonhouder/oplader aan het installeren, daarom lag de koplamp er even af.
Ah nice, zelf ook zo een gehad, dat triggerde me even :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 26 okt 2023, 20:18

Met dank aan forumlid Kasteel heb ik een 188mm E36 differentieel weten te bemachtigen, inclusief de benodigde deksel en het triggerwheel voor de snelheidssensor. Nogmaals dank hiervoor Bart!

Eerst alles even op de compact manier gemonteerd en wat afmetingen opgenomen. Het differentieel moet natuurlijk wel op de zelfde plek uit komen. Uiteindelijk bleek van de bout naar de dwarsbalk meten de betrouwbaarste methode, de deksel wordt immers nog gewisseld en de rest is lastig bereikbaar met een schuifmaat.
PXL_20231025_125914091.jpg
PXL_20231025_125914091.jpg (87.8 KiB) 815 keer bekeken
Vervolgens de as er weer onderuit en het differentieeldeksel gewisseld. Krikje eronder totdat hij weer op de juiste hoogte hangt en voilà!
Gelijk de stabilisatorstang gepast en die past weer netjes zo.
PXL_20231025_132012133.jpg
PXL_20231025_132012133.jpg (261.21 KiB) 815 keer bekeken
Ook qua afstand naar achteren komt dit mooi uit.
PXL_20231025_141053358.jpg
PXL_20231025_141053358.jpg (173.24 KiB) 815 keer bekeken
Even wat afmetingen opgenomen voor de nieuwe steunen en alles er weer onderuit gehaald nu.
Volgende stap is wat dik plaatstaal regelen en dan gaat de slijptol er maar weer eens in :headbang:

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Jlijp » 26 okt 2023, 21:12

De smaak weer goed te pakken👍

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 12:46

Tijd voor een update, want ik heb niet stil gezeten. Allereerst wat dingen opgemeten en een ontwerp gemaakt voor een montageplaat voor het differentieel. Het plan was om de koker van boven open te snijden, aan de onderkant een sleuf er in te maken en de montageplaat er van boven doorheen te laten zakken. Na wat slijpwerk en wat knutselwerk met karton heb je dan aardig de maten te pakken.
PXL_20231116_184951973.jpg
PXL_20231116_184951973.jpg (137.06 KiB) 304 keer bekeken
PXL_20231031_195139731.jpg
PXL_20231031_195139731.jpg (294.27 KiB) 304 keer bekeken
Eerst wou ik de plaat laten lasersnijden, maar dat was €70, en dan moest ik er waarschijnlijk toch nog wel het een en ander aan slijpen om alles helemaal perfect passend te krijgen. In plaats daarvan maar een 4mm staalplaat uit de oud ijzerbak van het werk gevist en er voor €75 aan slijpschijven doorheen gejaagd...
PXL_20231116_194706786.jpg
PXL_20231116_194706786.jpg (329.48 KiB) 304 keer bekeken
Maar dan heb je uiteindelijk zoiets. Nog even een paar gaatjes geboord voor het geval dat de differentieel deksel er ooit nog af moet, dan kan dat nu zonder demontage van het hele differentieel. Verder de plaat zo groot mogelijk gelaten tussen de bevestigingspunten voor wat extra stevigheid.
PXL_20231118_120532611.jpg
PXL_20231118_120532611.jpg (235.3 KiB) 304 keer bekeken
Gelijk ook wat plaatjes gemaakt om de dwarsbalk van binnen ook nog te verstevigen. En aan de onderkant weer een aantal platen er onder gelast die daar weer mee in lijn liggen. En een hoop geknetter en gespetter later zit alles er in.
PXL_20231118_151829538.jpg
PXL_20231118_151829538.jpg (268.42 KiB) 304 keer bekeken
PXL_20231128_194834005.jpg
PXL_20231128_194834005.jpg (177.04 KiB) 304 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 12:47

De bovenkant van de balk ook weer dicht gemaakt met 2 lange platen die het geheel met de framerails verbinden en voorzien zijn van gaten zodat de gehele balk van binnen nog volgespoten kan worden met Tectyl ML. En het gat van de oude accubak ook dichtgemaakt met een vlakke plaat met een hoekprofiel ter ondersteuning aan de onderkant.
PXL_20231228_153034272.jpg
PXL_20231228_153034272.jpg (270.33 KiB) 304 keer bekeken
PXL_20231228_153422314.jpg
PXL_20231228_153422314.jpg (148.15 KiB) 304 keer bekeken
Voor de accu heb ik een mooi plekje in de kofferbak gevonden, tussen de dempers en onder de veerpootbrug. En die aangesloten met een onderbreker in de massakabel want die moest ik toch op de een of andere manier verlengen. Voor nu een prima oplossing vond ik zelf, maar later wil ik een klein accubakje rechts achterin gaan knutselen zodat daar een klein lichtgewicht accuutje kan komen, compenseren we gelijk het gewicht van al dit extra staal. Ter afwerking nog wat geluidsdempende matten geplakt en alles voorzien van een laagje Hellrot.
PXL_20240306_142433136.jpg
PXL_20240306_142433136.jpg (334.93 KiB) 304 keer bekeken
Ondertussen zijn de remklauwen gestraald, rood gelakt en voorzien van nieuwe zuigers, seals en remblokken. Dan hebben we daar voorlopig al geen gezeik mee. De schijven konden nog wel een ronde mee, maar de remslangen zijn rondom voorzien van staal omvlochten exemplaren. Bij de achteras heb ik er voor gekozen om hier gelijk vanaf de koets 1 remslang te pakken tot aan de klauw, in plaats van 15cm slang, 15 staal en weer 15cm slang. Dat scheelt de helft aan mogelijke lekkagepunten en vastroestende koppelingen. Om dit netjes door te kunnen voeren langs de draagarmen heb ik een paar tules geprint uit flexibel plastic die er precies in passen en de remslangen op hun plek houden.
PXL_20240202_184739920.jpg
PXL_20240202_184739920.jpg (84.96 KiB) 304 keer bekeken
PXL_20240202_181704879.jpg
PXL_20240202_181704879.jpg (254.43 KiB) 304 keer bekeken
PXL_20240306_143552914.jpg
PXL_20240306_143552914.jpg (97.62 KiB) 304 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 12:47

De achteras is vervolgens ook kaal gemaakt en gestraald waar nodig, om deze vervolgens te voorzien van een setje plaatjes die de ophangpunten verstelbaar maken. Hierdoor kun je deze as nu wel verstellen in camber en sporing. Allereerst heb ik hem vastgeklemd in de bankschroef, die dankzij 2 bewerkte hoekjes perfect geschikt is om deze as vast te houden.
PXL_20230707_173250137.jpg
PXL_20230707_173250137.jpg (228.18 KiB) 304 keer bekeken
Vervolgens heb ik de digitale waterpas volgens de handleiding van de verstelplaatjes op 0 gezet op de daarvoor bedoelde vlakken, en de plaatjes in de zelfde positie vastgeklemd en vastgelast. Ook zijn de montagevlakken voor het differentieel voorzien van verstevigingen en zit het differentieel nu met tapeinden vast voor extra montagegemak.

"make the noise..." nja, close enough :mrgreen:
PXL_20230707_181656045.jpg
PXL_20230707_181656045.jpg (99.75 KiB) 304 keer bekeken
Vervolgens de achteras en draagarmen nog voorzien van een aantal lagen hammerite lak en verse powerflex rood bussen, dus die kunnen er weer een hele tijd tegenaan.
PXL_20240213_193417330.jpg
PXL_20240213_193417330.jpg (434.05 KiB) 304 keer bekeken
Bij het monteren van de draagarmen zag ik dat een van de aandrijfassen een gescheurde ashoes had. Die was bij demontage nog intact maar vond al het gemanoevreer over de werkbank waarschijnlijk niet zo leuk. Dus die nog even uit elkaar gehaald, voorzien van nieuw vet en 2 verse hoezen. Ook grappig om te zien hoe deze zich qua afmetingen verhoud tot een aandrijfas van een E30. Toch wel een slagje groter dat Z3M spul.
PXL_20240227_194244714.jpg
PXL_20240227_194244714.jpg (274.11 KiB) 304 keer bekeken
PXL_20240218_092609122.jpg
PXL_20240218_092609122.jpg (398.99 KiB) 304 keer bekeken
De handremmechanismes heb ik ook nog even uit elkaar gehad, schoongemaakt, ingevet en voorzien van nieuwe handremkabels, en toen kon de hele bende weer in elkaar geschroefd worden.
PXL_20240306_151729313.jpg
PXL_20240306_151729313.jpg (354.03 KiB) 304 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 08 mar 2024, 12:47

Na een beetje worstelen met het hele gevaarte op de krik en de auto op de brug krijg je het geheel dan weer vrij vlot gemonteerd en aangesloten.
PXL_20240306_160846279.jpg
PXL_20240306_160846279.jpg (377.12 KiB) 304 keer bekeken
In theorie zou de schroefset maximaal omlaag kunnen, want hier loopt nog niks aan en zit de demper op zijn kortst helemaal in de bumpstop. Door de verstelbare achteras zou de uitlijning dan ook nog goed gezet kunnen worden ook. Maar heel praktisch is dat niet, dus hij staat inmiddels alweer iets hoger.
PXL_20240306_173223608.jpg
PXL_20240306_173223608.jpg (173.03 KiB) 304 keer bekeken
En dan is het na meer dan een jaar stilstand tijd om de S50 weer aan te slingeren. Even vloeistoffen controleren en hopen dat er nog wat prik op de accu zit, maar hij sloeg gelijk aan. Ook even in de versnelling gezet en de wielen laten draaien. Op een iets aanlopend ankerplaatje rechtsachter niks geks te horen, dus voorlopig is het een succes.





Nu de laatste puntjes nog even aanpakken en dan kan hij een poging gaan doen voor de APK.

To-do lijst voor nu:
- Handrem aansluiten en afstellen
- Aandrijfas rechts op moment zetten
- Einddemper monteren
- Alle bouten en moeren nalopen of ze vast zitten
- Achteras uitlijnen voor zover dat zelf gaat, in ieder geval camber binnen de perken en zorgen dat hij geen uitspoor heeft.
- APK
- Uitlijnen. Heeft iemand nog tips voor een goede uitlijner omgeving Eindhoven? Iemand die verder kijkt dan groen is goed en anders niet? Met name de achteras is natuurlijk geen standaard spul meer.
- :df:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Martijn M » 08 mar 2024, 13:09

Mooi werk! Je kan Intrax in Oss proberen. Die kunnen de auto uitwegen en uitlijnen naar je eigen specificatie. En ze geven wat advies over wat je met camber/toe etc kan doen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door yorick » 08 mar 2024, 13:48

Lekker bezig! Ben zelf een E34 achteras aan het doen, de E30 achteras lijkt hier toch wel veel op. Ben benieuwd hoe de getande verstelling gaat bevallen en op welke waarden je hem weg gaat zetten. Zelf gekozen voor excenter bouten.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door Marc Sierra » 08 mar 2024, 15:08

Hoe heb je het precies verstelbaar gemaakt? Op de foto kan ik alleen maar een sleuf zien ipv een rond gat voor de bout.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, ArjanS, Bing [Bot], mark1974, Peter-Paul, smiley, Thomasss, Wimo en 121 gasten