Megane IV RS
-
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
- Auto: Megane RS Tracktool
Re: Megane IV RS
Golf GTI Performance / TCR is ook een erg leuk sturende auto met wat mods en eigenlijk een beter totaalpakket dan de Meg4RS.
Desalniettemin is de 4RS ook een heel goed rijdende en sturende auto maar ik vind hem in vergelijking met z'n voorganger qua rijden geen vooruitgang. Vooral op het gebied van praktische bruikbaarheid, interieur en infotainment zijn grote stappen gemaakt maar dit gaat vaak (deels) ten koste van de rijeigenschappen.
Desalniettemin is de 4RS ook een heel goed rijdende en sturende auto maar ik vind hem in vergelijking met z'n voorganger qua rijden geen vooruitgang. Vooral op het gebied van praktische bruikbaarheid, interieur en infotainment zijn grote stappen gemaakt maar dit gaat vaak (deels) ten koste van de rijeigenschappen.
-
- Berichten: 2704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Megane IV RS
Interessante discussie.
Een Golf GTI, welke uitvoering dan ook, doet het niet voor mij. In het verleden een Golf V GTI gehad, heel veel in Golf 7 GTI Performance gereden van meerdere vrienden, maar het doet het niet voor mij. Perfecte auto, maar niet voor mij.
Ik ga vrijdag gewoon eens rijden met Megane RS, dat is eigenlijk de enige manier om een antwoord te vinden op de vraag of het wat voor mij is.
Eigenlijk is G20 330i de beste optie kwa bruikbaarheid, comfort en misschien een vleugje sportiviteit. Maar het doet me toch iets te veel denken aan een standaard lease auto... wil eigenlijk nog 1x iets leuks voordat we definitief over gaan naar saai autorijden.
Een Golf GTI, welke uitvoering dan ook, doet het niet voor mij. In het verleden een Golf V GTI gehad, heel veel in Golf 7 GTI Performance gereden van meerdere vrienden, maar het doet het niet voor mij. Perfecte auto, maar niet voor mij.
Ik ga vrijdag gewoon eens rijden met Megane RS, dat is eigenlijk de enige manier om een antwoord te vinden op de vraag of het wat voor mij is.
Eigenlijk is G20 330i de beste optie kwa bruikbaarheid, comfort en misschien een vleugje sportiviteit. Maar het doet me toch iets te veel denken aan een standaard lease auto... wil eigenlijk nog 1x iets leuks voordat we definitief over gaan naar saai autorijden.
-
- Berichten: 2704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Megane IV RS
Ok... had dus een afspraak met een partij mbt een prachtige Megane RS. Waren het telefonisch eens over bij te betalen bedrag, zou morgenochtend langskomen om te gaan rijden en rond te maken.
Krijg zojuist telefoontje dat auto is verkocht... kwam vandaag iemand langs en hij dacht ik verkoop hem gewoon. Zonder mij te informeren, iets te bespreken, vreselijk asociaal.
Goed, nu maar eerst weer eens rustig verder kijken en nadenken.
Krijg zojuist telefoontje dat auto is verkocht... kwam vandaag iemand langs en hij dacht ik verkoop hem gewoon. Zonder mij te informeren, iets te bespreken, vreselijk asociaal.
Goed, nu maar eerst weer eens rustig verder kijken en nadenken.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 mei 2023, 23:49
- Auto: M340i Touring
Re: Megane IV RS
Ik heb wat verbruikscijfers opgezocht op spritmonitor en gek genoeg ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel:
Megane RS (> 2017): 9,68 l/100km
Golf GTI (2014 - 2017): 8,72 l/100km
Hyndai I30N (> 2016): 9,33 l/100km
BMW M135i (2012 - 2016): 9,99 l/100km
BMW 330i (2015 - 2019): 8,50 l/100km
Opvallend dat de 330i de zuinigste van het stel is.
Megane RS (> 2017): 9,68 l/100km
Golf GTI (2014 - 2017): 8,72 l/100km
Hyndai I30N (> 2016): 9,33 l/100km
BMW M135i (2012 - 2016): 9,99 l/100km
BMW 330i (2015 - 2019): 8,50 l/100km
Opvallend dat de 330i de zuinigste van het stel is.
Laatst gewijzigd door Basvdheijden op 01 jun 2023, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Megane IV RS
Kan mij ook indenken dat de 330i het meest "normaal" wordt bereden. Veel lange afstand, autobahn etc.
De rest wordt wellicht ook wat sportiever bereden.
Feit blijft dat je niks uit dat rijtje koopt uit economische overwegingen, maar omdat het leuk rijdt. Is voor een iedere welke dan het beste past.
De rest wordt wellicht ook wat sportiever bereden.
Feit blijft dat je niks uit dat rijtje koopt uit economische overwegingen, maar omdat het leuk rijdt. Is voor een iedere welke dan het beste past.
-
- Berichten: 1153
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Megane IV RS
Volgens mij staat dat er niet?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 mei 2023, 23:49
- Auto: M340i Touring
Re: Megane IV RS
Excuses. Stond verkeerd. Ik heb 't aangepast Ging over aantal liters per 100km
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Megane IV RS
GTi doe ik makkelijk 7liter/100km, lange afstanden 110 overdag nog veel lager
-
Online
- Berichten: 18533
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Megane IV RS
GTI TCR op ps4s met top uitlijning was een feestje. Daarvoor? Matig.k33z schreef: ↑30 mei 2023, 22:27 Is de gewone RS niet juist een fijnere auto voor wat ik zoek? Schat zo in dat ik tegenwoordig teveel waarde hecht aan wat comfort en dat een Trophy voor mij te hardcore is voor straat gebruik.
Gevoelsmatig denk ik dan dat een normale RS je we een speciaal gevoel geeft als je 8/10 rijdt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Golf GTI.
Speciaal gevoel? Absoluut.
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Megane IV RS
Dat is ook weer overdreven, maar ik zou wel altijd een megane nemen met cupchassis icm sper. Dat wil je als er 280 pk op de voorwielen knalt en dan krijg je ook betere remmen en verlaagd chassis. Dan wordt het echt wel heel leuk.
-
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
- Auto: Megane RS Tracktool
Re: Megane IV RS
De TCR / Performance hebben ook een sper & grotere remmen
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Megane IV RS
Is dat ook niet vooral afstelling van onderstel. Betere uitlijning doet wonderen denk ik, iedereen was lyrisch i er de Leon Cupra wat in feite een Leon koets op zelfde onderstel is.frank de jonge schreef: ↑31 mei 2023, 23:34 Dan wil je een hot hatch met peper dan kijk je m.i. niet naar het verbruik.
Zon Golf GTI, die je op elke hoek van de straat ziet staan wordt ik ook niet warm of koud van. Die megane rs nog niet irl meegemaakt maar ik denk dat die fijner sturen dan een golf.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Megane IV RS
Van deze lijst is de Megane wel degene die er het meeste uit springt qua looks in mijn optiek.Basvdheijden schreef: ↑01 jun 2023, 14:04 Ik heb wat verbruikscijfers opgezocht op spritmonitor en gek genoeg ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel:
Megane RS (> 2017): 9,68 l/100km
Golf GTI (2014 - 2017): 8,72 l/100km
Hyndai I30N (> 2016): 9,33 l/100km
BMW M135i (2012 - 2016): 9,99 l/100km
BMW 330i (2015 - 2019): 8,50 l/100km
Opvallend dat de 330i de zuinigste van het stel is.
Daarna de i30n, en daarna die andere kadavers van auto's.
-
- Berichten: 2704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Megane IV RS
Ik heb van het weekend gereden met een Megane RS 280, non-cup. Mijn gevoel is wel nevestigd dat als ik voor een Megane RS ga, dat het deze uitvoering moet worden. Vind de auto hard genoeg zonder CUP or Trophy onderstel en de grip was (in droog weer) voldoende voor mijn rijstijl.
Auto voldeed aan veel van mijn verwachtingen, vond het goed rijden. Infotainment is voldoende als je Apple Carplay gebruikt en het uiterlijk blijf ik echt geweldig vinden.
Het enige waar ik over twijfel, en ik nog eens in een andere Megane RS moet ervaren, was het geluid op de snelweg. Vond er veel meer windgeruis en bandengeluid naar boven komen vergeleken met mijn M135i. Had verwacht dat de auto still was op de snelweg.
Auto voldeed aan veel van mijn verwachtingen, vond het goed rijden. Infotainment is voldoende als je Apple Carplay gebruikt en het uiterlijk blijf ik echt geweldig vinden.
Het enige waar ik over twijfel, en ik nog eens in een andere Megane RS moet ervaren, was het geluid op de snelweg. Vond er veel meer windgeruis en bandengeluid naar boven komen vergeleken met mijn M135i. Had verwacht dat de auto still was op de snelweg.
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Megane IV RS
Hoe ervaar je de EDC-bak in de Mégane tov de handbak in je M135i ? Zaten er wel a-merk banden onder vanwege meer bandengeluid ?
-
- Berichten: 2704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Megane IV RS
Ik blijf erbij dat ik een handbak soepeler vind rijden dan een automaat. Welke automaat dan ook, rij ook veel met bijvoorbeeld de ZF8 van BMW. EDC vond ik verder voor een automaat wel soepel rijden moet ik zeggen, vergelijkbaar met goede DSG van VAG.
Auto stond op Michelin Pilot Supersport banden uit 2021 met zeer goed profiel. Goede banden, maar niet de stilste.
Auto stond op Michelin Pilot Supersport banden uit 2021 met zeer goed profiel. Goede banden, maar niet de stilste.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 mei 2023, 23:49
- Auto: M340i Touring
Re: Megane IV RS
Had je meer rijbeleving voor je gevoel dan bij de m135i?
-
- Berichten: 2704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Megane IV RS
Beleving was zoals te voorspellen.
Vond de RS veel beter sturen, stuur scherper in, directer, gewoon een leukere auto op een binnendoor weggetje.
Maar de M135i biedt natuurlijk veel meer rijbeleving met de 6-cylinder gekoppeld aan een goede handbak. Geluid van de Megane is bruut in Sport modus (geluid bij overschakelen is dan echt extreem), maar verder is die motor natuurlijk niet te vergelijken met de soeplesse van de M135i.
Dus een ander soort auto. M135i een GT die het moet hebben van de motor. De RS sport een auto die het moet hebben van het sturen. Moet wel zeggen dat deze serie Megane RS mij wel kan bekoren. De stap richting meer comfort (non cup of trophy) bevalt mij wel. Voor anderen misschien weer te soft, maar voor mij een stap in de goede richting.
Een Golf GTI of iets dergelijks geeft mij niet dat bijzondere gevoel zoals de RS of de M135i, dus dat is voor mij geen optie.
Vond de RS veel beter sturen, stuur scherper in, directer, gewoon een leukere auto op een binnendoor weggetje.
Maar de M135i biedt natuurlijk veel meer rijbeleving met de 6-cylinder gekoppeld aan een goede handbak. Geluid van de Megane is bruut in Sport modus (geluid bij overschakelen is dan echt extreem), maar verder is die motor natuurlijk niet te vergelijken met de soeplesse van de M135i.
Dus een ander soort auto. M135i een GT die het moet hebben van de motor. De RS sport een auto die het moet hebben van het sturen. Moet wel zeggen dat deze serie Megane RS mij wel kan bekoren. De stap richting meer comfort (non cup of trophy) bevalt mij wel. Voor anderen misschien weer te soft, maar voor mij een stap in de goede richting.
Een Golf GTI of iets dergelijks geeft mij niet dat bijzondere gevoel zoals de RS of de M135i, dus dat is voor mij geen optie.
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Megane IV RS
De Mégane die scherper stuurt dan je M135i, die een Eibach setje heeft toch ? Dat is toch wel een nobrainer, maar wil je altijd het stuggere/harde ?. Je hebt niet altijd binnendoorweggetjes
-
- Berichten: 2704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Megane IV RS
Ja, M135i heeft een eibach setje en adaptief onderstel. Verbaasde mij wel positief over veercomfort van Megane RS. Eigenlijk minimaal net zo comfortabel als M135i (beetje tussen comfort en sport in), maar eerlijker. Misschien iets steviger, maar minder harde klappen.
Dus nee, altijd het stugge / harde wil ik niet, merk dat ik daar niet meer van hou (ik zal oud worden). Daar verbaasde de RS mij in positieve zin. Waar het mij tegenviel was het geluid op de snelweg zoals gezegd.
Wat al heel veel scheelde was het volledig uitzetten van het geluid door de speakers in de RS (makkelijk te doen per drive mode), toen was dat gebrom snel weg. Wat overbleef was meer herrie bij 130km/u van wind en banden dan de M135i (die ook al niet super stil is).
Snap dat dit misschien hoort bij een hot hatch, maar dat doet mij dus nog twijfelen of dit nog bij mij past. Andere kant van het verhaal is dat ik met een grote glimlach bijvoorbeeld een Megane RS ga kopen, maar ik dit niet heb met een 330i of iets dergelijks. Dat voelt toch wel als een (hele goed) lease auto.
M135i / M140i was voor mij ultieme compromis. Maar heb 4 jaar een 118i F20 M-sport gehad, nu 4,5 jaar een M135i dus ben dit type zo langzamerhand wel een beetje zat
Dus nee, altijd het stugge / harde wil ik niet, merk dat ik daar niet meer van hou (ik zal oud worden). Daar verbaasde de RS mij in positieve zin. Waar het mij tegenviel was het geluid op de snelweg zoals gezegd.
Wat al heel veel scheelde was het volledig uitzetten van het geluid door de speakers in de RS (makkelijk te doen per drive mode), toen was dat gebrom snel weg. Wat overbleef was meer herrie bij 130km/u van wind en banden dan de M135i (die ook al niet super stil is).
Snap dat dit misschien hoort bij een hot hatch, maar dat doet mij dus nog twijfelen of dit nog bij mij past. Andere kant van het verhaal is dat ik met een grote glimlach bijvoorbeeld een Megane RS ga kopen, maar ik dit niet heb met een 330i of iets dergelijks. Dat voelt toch wel als een (hele goed) lease auto.
M135i / M140i was voor mij ultieme compromis. Maar heb 4 jaar een 118i F20 M-sport gehad, nu 4,5 jaar een M135i dus ben dit type zo langzamerhand wel een beetje zat
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Megane IV RS
Ga ook eens rijden met een Cup. Als je af en toe van flink boenderen houdt is dat sper wel erg lekker.
3 jaar gereden met mijn Megane (2 RS) met open diff, en nu sinds een paar maanden een sper. Wat een verschil!
3 jaar gereden met mijn Megane (2 RS) met open diff, en nu sinds een paar maanden een sper. Wat een verschil!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten