EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 17 mei 2023, 20:26

Chris Harris zijn review over de Nevera:


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 17 mei 2023, 22:39

Mooie shots die AWD drifts vond ik

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door yorick » 20 mei 2023, 19:00

In de filmpjes van Misha op YouTube komt deze EV ook geregeld voorbij. Recent heeft dat ding 23 records verbroken.

Vind het een heftig apparaat voor een EV. Maar dit komt voor mij kwa emotie nooit in de buurt van een verbrandingsmotor. Zelfs als hij kan opstijgen en een rondje vliegen.. nope

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 21 mei 2023, 07:10

yorick schreef: 20 mei 2023, 19:00 In de filmpjes van Misha op YouTube komt deze EV ook geregeld voorbij. Recent heeft dat ding 23 records verbroken.

Vind het een heftig apparaat voor een EV. Maar dit komt voor mij kwa emotie nooit in de buurt van een verbrandingsmotor. Zelfs als hij kan opstijgen en een rondje vliegen.. nope
Eensch. Wel leuk dat die 23 records op de kombaan op Papenburg zijn gedaan. Gaat allemaal zo easy, iets van 10s naar 300 en in totaal 29,5 s ofzo 400kmh en weer naar nul toch?

Maar let wel. De 1973 Porsche 917/30 Can Am in een Road & Track test knalde 0-200 in 13s toendertijd. In mph....
En dat ding kwam nog bochten door ook(nouja spool axle lol) en versloeg alles en iedereen

:coffee:

Kadett
Berichten: 4641
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 21 mei 2023, 09:26

Tja wat ik ervan vinden. Zoals met alle EV geen emotie voor mij in ieder geval. Wil een verbrandingsmotor horen. Als het elektrisch moet zijn liefst zo simpel mogelijk. Dacia Spring interieur maar dan min 400km bereik.

Correctie, die N74 Concept van Hyundai vind ik dan wel weer vet :mrgreen:

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 21 mei 2023, 09:29

Kadett schreef: 21 mei 2023, 09:26 Tja wat ik ervan vinden. Zoals met alle EV geen emotie voor mij in ieder geval. Wil een verbrandingsmotor horen. Als het elektrisch moet zijn liefst zo simpel mogelijk. Dacia Spring interieur maar dan min 400km bereik.

Correctie, die N74 Concept van Hyundai vind ik dan wel weer vet :mrgreen:
Afbeelding
:thumbup:
Ik vinden helemaal mooi! :P

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3277
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn M » 22 mei 2023, 10:37

Robin schreef: 21 mei 2023, 07:10
yorick schreef: 20 mei 2023, 19:00 In de filmpjes van Misha op YouTube komt deze EV ook geregeld voorbij. Recent heeft dat ding 23 records verbroken.

Vind het een heftig apparaat voor een EV. Maar dit komt voor mij kwa emotie nooit in de buurt van een verbrandingsmotor. Zelfs als hij kan opstijgen en een rondje vliegen.. nope
Eensch. Wel leuk dat die 23 records op de kombaan op Papenburg zijn gedaan. Gaat allemaal zo easy, iets van 10s naar 300 en in totaal 29,5 s ofzo 400kmh en weer naar nul toch?

Maar let wel. De 1973 Porsche 917/30 Can Am in een Road & Track test knalde 0-200 in 13s toendertijd. In mph....
En dat ding kwam nog bochten door ook(nouja spool axle lol) en versloeg alles en iedereen

:coffee:
Ah ja, en die 917 kun je boodschappen mee doen, heeft climate control, cruise control etc. :tooth: Appels en peren.

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door yorick » 22 mei 2023, 11:04


Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 22 mei 2023, 11:36

Martijn M schreef: 22 mei 2023, 10:37
Robin schreef: 21 mei 2023, 07:10
yorick schreef: 20 mei 2023, 19:00 In de filmpjes van Misha op YouTube komt deze EV ook geregeld voorbij. Recent heeft dat ding 23 records verbroken.

Vind het een heftig apparaat voor een EV. Maar dit komt voor mij kwa emotie nooit in de buurt van een verbrandingsmotor. Zelfs als hij kan opstijgen en een rondje vliegen.. nope
Eensch. Wel leuk dat die 23 records op de kombaan op Papenburg zijn gedaan. Gaat allemaal zo easy, iets van 10s naar 300 en in totaal 29,5 s ofzo 400kmh en weer naar nul toch?

Maar let wel. De 1973 Porsche 917/30 Can Am in een Road & Track test knalde 0-200 in 13s toendertijd. In mph....
En dat ding kwam nog bochten door ook(nouja spool axle lol) en versloeg alles en iedereen

:coffee:
Ah ja, en die 917 kun je boodschappen mee doen, heeft climate control, cruise control etc. :tooth: Appels en peren.
LOL ja...climate control: Je zit open in die Can Am. Volgens mij is er plaats voor een tweede zitje. Cruise control bouwt Eeuwe of Matthyssie zó in. En het lijkt mij sterk dat de Rimac zoveel méér ruimte voor boodschappen heeft tov de Can Am. Van 50 jaar terug:)

De rechtelijnprestaties in de Rimac zijn extreem, die van de 917/30 nog extremer eigenlijk....

Edit dit:
https://www.caranddriver.com/news/a2259 ... years-ago/

en dit:
https://www.24h-lemans.com/en/news/18-a ... e-917-3387

Daaruit:
This new long tail version of the 917 was the result of an advanced aerodynamic study. It appeared on track on the 18th of April 1971. At the wheel, Jackie Oliver set a time of 3'13''6 and over 250 km/h average speed. The British driver reached the same dizzying top speed of 386 km/h on the Mulsanne Straight. In June, his teammate Pedro Rodriguez set the 3'13''9 pole position time in the 917 (#18). After leading the first eleven hours of racing, the Anglo-Mexican duo retired at 5am due to an oil pressure problem.

On June 11, 1988, Roger Dorchy established a new race record speed of 405 km/h on the Mulsanne straight (Hunaudières) driving his WM-Peugeot, but Pedro Rodriguez is likely to remain for eternity the author of the fastest pole position in the history of 24 Hours. And since April 18, 1971, no lap has been faster than Jackie Oliver's on the Le Mans circuit.
Is sindsdien wél verbroken weet ik ook wel. Maar je hebt wel 1900pk en 2000kg nodig in 2023 om met 'n miljoenen kostende EV zo hard te gaan. En die LM racers moesten het 24 h uithouden ook nog:)


Gewoon even in perspectief
:coffee:

Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 03 jun 2023, 23:25


Online
SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 04 jun 2023, 00:48


Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 04 jun 2023, 09:12

Nissan GTR reed in 2010 al net sneller dan die Plaid op de NS. Met 'de helft van het aantal pk's' , om het over een hele rij andere auto's maar niet te hebben:)

En Dark Helmet. Op Slicks. Poehee.

Ik neem een koffie.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 06 jun 2023, 10:37

Slim !

Afbeelding
De Emergency Plug is een mooie uitvinding uit Nederland. Het lijkt op een laadstekker, maar dan zonder het snoer. De plug (met aan beide kanten connectoren) past in vrijwel elke elektrische auto of hybride. Zodra de hulpdiensten het apparaatje in de laadpoort van een EV steken, schiet de auto automatisch in zijn neutraal of zelfs op de handrem. Als het rechterpedaal wordt ingedrukt, gebeurt er niets.
Wel demonteren voordat ie in de dompelcontainer beland...... :coffee:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 06 jun 2023, 11:30

Mooie stunt voor bij het stoplicht :blink:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Rolf205 » 08 jun 2023, 14:12

Ik mis de halve koevoet op de plek van het snoer om het laadklepje open te maken....

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 08 jun 2023, 20:42

Die ligt wel in de autospuit :mrgreen:

Wouter81
Berichten: 9060
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wouter81 » 12 jun 2023, 12:20

Verkoop nieuwe elektrische auto's aan particulieren in het slop

De animo onder particuliere kopers voor een nieuwe volledig elektrische auto (EV) is flink gedaald vergeleken met een jaar geleden. Van de subsidiepot van €67 mln voor de aanschaf of private lease van een nieuwe EV is nog twee derde beschikbaar. Vorig jaar was de toen geldende subsidie van €71 mln eind mei al volledig opgesoupeerd.

Hoewel er geen officiële verkoopcijfers van auto's worden bijgehouden, spreken dealers van tegenvallende verkopen. 'De intake van nieuwe orders voor een volledig elektrische auto is zeer matig. Er is grote terughoudendheid bij de particuliere koper', zegt Jan Hofstede, ceo van Zeeuw & Zeeuw, een dealerorganisatie die tot de top 10 van Nederland behoort.

'Wij horen van onze achterban dat de orderontvangst behoorlijk tegenvalt', zegt een woordvoerder van de Bovag, de belangenbehartiger van autodealers. Hofstede schat dat de bestellingen voor een nieuwe EV bij zijn bedrijf over de afgelopen vijf maanden circa de helft lager liggen dan vorig jaar. Hij spreekt van 'een trendbreuk'.

Subsidiepot nog voor twee derde gevuld
Een belangrijke indicator voor het sentiment is het gebruik van de beschikbare subsidies. Vorig jaar bedroeg de subsidiepot voor een nieuwe EV €71 mln. Per auto was een bedrag van €3350 beschikbaar. Die pot was eind mei volledig toegewezen en zelfs overtekend.

Dit jaar is er €67 mln subsidie beschikbaar voor de aanschaf van een EV van €45.000. Hiervan was volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland begin juni €25 mln benut. Twee derde van het bedrag is dus nog beschikbaar.

Bij een subsidie van €2950 per nieuwe EV is er tot nu toe voor ruim 8400 nieuwe EV's subsidie aangevraagd. Dat is flink minder dan vorig jaar, toen er rond deze tijd voor ruim 21.000 EV's subsidie was verstrekt.

Uit de gegevens van de RAI Vereniging lijkt er juist sprake van een stijging van de verkoop van EV's over de eerste vijf maanden van dit jaar. Hofstede: 'Maar bepalend voor die cijfers is het op kenteken zetten van de auto. Veel van wat nu op kenteken wordt gezet, is vorig jaar al verkocht. Door de lange levertijden worden die auto's nu pas geleverd.' Voor het aanvragen van de aanschafsubsidie moet er dit jaar een koopovereenkomst zijn gesloten.

Belasting voor EV's
De autosector wijst op een aantal ontwikkelingen die het sentiment rond de elektrische auto drukken. De Bovag-woordvoerder noemt het wegvallen van het stimuleringsbeleid van de overheid voor nieuwe elektrische auto's als belangrijke oorzaak. 'De huidige stimuleringsmaatregelen lopen in 2025 ten einde en er komt niets voor in de plaats.' Volgens Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders beïnvloedt dit het sentiment rond EV's.

Zoals het er nu uitziet zal er straks voor elektrische auto's ook motorrijtuigenbelasting betaald moeten gaan worden. Tot en met 2024 geldt daarvoor een vrijstelling. 'Doordat elektrische auto's zwaarder zijn dan een gewone auto, zal een elektrische rijder straks rond de 40% duurder uit zijn dan een bezitter van een vergelijkbare benzineauto', zegt Van Biezen.

Algemeen directeur Eric Berkhof van Van Mossel Automotive Group ziet in de sterk schommelende laadprijzen een drukkende factor. Fastned, exploitant van snellaadstations, verhoogde de laadprijs vorig jaar enkele keren. De elektrische rijder is dus niet immuun voor prijsstijgingen voor het laden. In de afgelopen maanden is de laadprijs volgens Van Biezen trouwens wel weer gedaald.

Zorgen
Volgens Van Biezen speelt ook het veranderde economisch klimaat mee. 'De prijzen zijn over een breed front gestegen. De consument houdt de hand op de knip.' Een volledig elektrische auto kan tot €10.000 duurder zijn dan een vergelijkbare brandstofauto. Tesla heeft de prijs van zijn auto's onlangs verlaagd, maar andere fabrikanten zijn hiertoe volgens Hofstede nog niet overgegaan.

Het verslechterde sentiment rond volledig elektrische auto's baart RAI Vereniging zorgen. 'Als Nederlanders nu niet kunnen of willen overstappen op elektrisch rijden, om wat voor reden dan ook, dan moet de overheid hier onderzoek naar doen', zegt de belangenorganisatie. 'Want zoals het er nu voorstaat met elektrisch rijden, halen we de gewenste klimaatambities niet. Om de automobilist enthousiast te houden voor de aanschaf van een elektrische auto, blijft stimulering voorlopig nodig.' De Bovag pleit op zijn minst voor een correctie in de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's.

Alleen voor de koop van een tweedehands elektrische auto handhaaft de overheid de subsidie, die voor dit jaar is vastgesteld op €2000 per voertuig. Van de totale subsidiepot van €32,4 mln was begin juni nog 55% beschikbaar.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1478702/ver ... n-het-slop
Mooi zo.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2023, 12:26

Wouter81 schreef: 12 jun 2023, 12:20
Mooi zo.
Ik vraag het mij af ;)
Die EV gaat er komen... en als het niet vanzelf gaat en de subsidie potjes zijn op gaat de overheid aan andere touwtjes trekken.
Namelijk ICE nóg duurder maken waardoor vanzelf de EV het voordeligere alternatief wordt... en de ICE onbetaalbaar :roll: :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 12 jun 2023, 12:27

In principe is een ICE met een beetje motor nu al onbetaalbaar, anders had ik wel een S3 gehad ipv een 30.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 12 jun 2023, 12:29

Verkoop nieuwe elektrische auto's aan particulieren in het slop
Is die verkoop dan ooit florerend geweest ? :coffee:

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 12 jun 2023, 12:41

Martijn_bmw schreef: 12 jun 2023, 12:26 Ik vraag het mij af ;)
Die EV gaat er komen... en als het niet vanzelf gaat en de subsidie potjes zijn op gaat de overheid aan andere touwtjes trekken.
Namelijk ICE nóg duurder maken waardoor vanzelf de EV het voordeligere alternatief wordt... en de ICE onbetaalbaar :roll: :bag:
Idd.
Ik lees in het artikel trouwens ook geen vergelijk met ICE... kan mij voorstellen dat de gehele verkoop omlaag gaat als ik zie wat auto's tegenwoordig kosten, niet enkel EV. Huurde twee weken terug in Spanje een nieuwe Polo, leuke en volwassen auto. Dus even gekeken wat ie hier kost, maar je zit zo op 33k (en dan rijd je nog een 1.0 3 cilinder). En het houd niet op bij auto's, alles is flink in prijs gestegen. Als particulier is het knap als je prive nog een nieuwe auto kunt kopen. En ook mensen die leasen hoor ik klagen dat het leasebudget niet meer toereikend is of dat ze afhaken omwille de bijtelling.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2023, 12:50

Klopt Tom alle nieuw verkopen staan (zwaar) onder druk. Dat zie je nog niet omdat RDW en Rai telt op aantal registraties en die registraties lopen nu juist op omdat tekorten oplossen en daarmee order achterstand wordt ingelopen. Maar nieuwe bestellingen staan alweer een tijdje onder druk, ook in lease.

Autoprijzen die stijgen, MRB die stijgt, benzine prijs die stijgt, rente ongeveer x4 in 1 jaar, onderhoud en schadeherstel >15% duurder in 1 jaar tijd en al die stijgingen moeten de leasecalculatie in met als gevolg geëxplodeerde lease maandprijzen.

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 12 jun 2023, 13:00

Ik geniet nog maar even van de 330i. Een van de redenen om deze te kopen was "omdat het nu nog kan".

Heb al vaker gezegd dat ik niet zozeer iets tegen EV's heb, maar er is nu domweg niets te koop wat ik én mooi vind én betaalbaar vind cq het geld voor over heb. Plus dat ik de EV (en hybride technologie) ook nog best een beetje spannend vind qua onverwacht onderhoud. Al kun je op elke hedendaagse auto flink leeglopen, bijv. een kapotte LED lamp is ook niet grappig voor je portemonnee.

33k voor een B-segmenter Polo is natuurlijk ook absurd. Nog niet heel lang geleden kocht je daar een Polo GTI voor (nog iets langer terug een Golf GTI)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 12 jun 2023, 13:05

Ik vind dat jij ook gewoon aan de EV moet.... en die 330i met sper naar mij moet schuiven :tooth:

Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 12 jun 2023, 15:30

Als spullen zichzelf niet verkopen en subsidie nodig is om het aan de man te brengen weet je eigenlijk al dat het troep is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BartMS, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot], wjt en 75 gasten