Stereo @home, liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 01 jun 2023, 22:57

Net voor biergeld een SONY SCD-XA1200ES opgehaald
Manman wat een heerlijk geluid komt daar vanaf!

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 01 jun 2023, 23:05

2226cc schreef: 01 jun 2023, 22:10 Hier verder weinig te melden, zit wel eens te denken om iets te upgraden maar echt een goed excuus heb ik nog niet gevonden
Gewoon naar een luisterdag van die zelfbouwers (duh, die er werkelijk wat vanaf weten) gaan, en als klap op de vuurpijl mensen uitnodigen die fijntjes vertellen wat er aan verbeterd kan worden :blink: en je hebt meteen een (vind ik) goed excuus....... :lol:

Jos.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 01 jun 2023, 23:12

Moet ik sterk meenemen?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door matthyssie » 02 jun 2023, 10:00

Ik heb mijn audioset in de bingo. M'n NAD M10 is al verkocht maar ik heb nog een set Klipsch RP-6000f in de aanbieding. Iemand van hier interesse in?

Even MP-linkje:
https://link.marktplaats.nl/m1980825849

Hoewel ik weet dat DF'ers altijd hun budgetverdubbelaar inzetten kan er nog wel wat van de vraagprijs af.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 03 jun 2023, 21:57

Effe een uurtje bezig geweest met houtbewerken, nog gelukt ook om de conische houten kegel na te maken. Dus model en afmetingen gestolen. Morgen de tweede maken en met wat vloeibaar hout de barsten dichtsmeren.

Dit dus namaken,
Piramide tweeter voorbeeld.jpg
Piramide tweeter voorbeeld.jpg (12.57 KiB) 1992 keer bekeken
Piramide tweeter draaien.jpg
Piramide tweeter draaien.jpg (317.23 KiB) 1992 keer bekeken
Piramide tweeter.jpg
Piramide tweeter.jpg (192.05 KiB) 1992 keer bekeken
Piramide tweeter2.jpg
Piramide tweeter2.jpg (126.07 KiB) 1992 keer bekeken
Piramide tweeter3.jpg
Piramide tweeter3.jpg (149.63 KiB) 1992 keer bekeken
Jos.

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 03 jun 2023, 22:41

jos_br schreef: 01 jun 2023, 23:05 Gewoon naar een luisterdag van die zelfbouwers (duh, die er werkelijk wat vanaf weten) gaan, en als klap op de vuurpijl mensen uitnodigen die fijntjes vertellen wat er aan verbeterd kan worden :blink: en je hebt meteen een (vind ik) goed excuus....... :lol:

Jos.
Lol, ja ga vooral naar een luisterdag zodat je ontevreden raakt over wat je hebt :tooth:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 04 jun 2023, 00:38

TLRS schreef: 03 jun 2023, 22:41
jos_br schreef: 01 jun 2023, 23:05 Gewoon naar een luisterdag van die zelfbouwers (duh, die er werkelijk wat vanaf weten) gaan, en als klap op de vuurpijl mensen uitnodigen die fijntjes vertellen wat er aan verbeterd kan worden :blink: en je hebt meteen een (vind ik) goed excuus....... :lol:

Jos.
Lol, ja ga vooral naar een luisterdag zodat je ontevreden raakt over wat je hebt :tooth:
Met auto's gaat dat ook niet beter...... :mrgreen:

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2023, 07:12

Gaaf Jos! Knap hoe je dat zo zelf allemaal maakt :)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 04 jun 2023, 10:22

Ziet er tof uit allemaal idd.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Maus » 05 jun 2023, 13:25

Mooie updates komen hier weer voorbij. Ben er zelf niet bekend mee, maar respect voor de zelfbouw. :thumbup:
Zelf ook niet stilgezeten. Onlangs verhuisd, daar gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt een aparte audiogroep aan te laten leggen.
Veel parameters ten opzichte van de vorige luisterruimte zijn veranderd;
De drukke stad is ingeruild voor een rustiger dorpje, hele andere energie nu, merkbaar een stuk minder elektrosmog. Een rechthoekige betonnen luisterbunker is nu een ouderwets uit rode bakstenen opgetrokken ruimte geworden waar bij 2 van de 4 zijdes de muur halverwege verspringt.
Opstelling een kwartslag gedraaid en speelt nu in de lengterichting van de kamer.
Grootste verandering is toch wel dat het volume een (stuk) verder opengedraaid kan worden (tov de vorige situatie) zonder dat 't begint te vervelen. :headbang:
Verder meer detail waarneembaar, het speelt ruimtelijker / losser van de speakers, krachtiger. Dat soort dingen.

Wat nu waar precies voor verantwoordelijk is, is lastig te zeggen (het is immers je zintuiglijke waarneming die door de elektrosmog negatief wordt beïnvloed) maar het is zéker een upgrade ten opzichte van voorheen. :clap:

Dan vraag je jezelf af of er nog meer verbetering mogelijk is. Jazeker, dat kan;
Afgelopen weekend de automatische zekering in de groepenkast vervangen door een audiograde exemplaar met smeltzekeringen welke ik al een poos had liggen, maar nog niet eerder tijd had gehad om te installeren.
Allememaggies wat een verschil nog kan maken! Het begint nu wel ergens op te lijken zeg maar. :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door JP » 05 jun 2023, 13:28

Ik zag bij Klubben genoeg premium spul in de aanbieding staan, ik heb er geen aandelen..... :coffee:

https://www.hifiklubben.nl/aanbiedingen ... biedingen/

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door WJ » 09 jun 2023, 16:40

Aangezien self-build hier nu hot is;



Sowieso een leuk kanaal.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door HJ2 » 09 jun 2023, 21:18

Wat een gave build!

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 09 jun 2023, 23:59

WJ schreef: 09 jun 2023, 16:40 Aangezien self-build hier nu hot is;



Sowieso een leuk kanaal.
Dit is ook gaaf!

Jos.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1970
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door 350 Z » 10 jun 2023, 09:50

Transmisie lijn speakers heeft hij gebouwd vandaar ze zo diep kunnen gaan.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 10 jun 2023, 20:46

350 Z schreef: 10 jun 2023, 09:50 Transmisie lijn speakers heeft hij gebouwd vandaar ze zo diep kunnen gaan.
Inderdaad, en een mooie uitleg over reflecties, best een moeilijk deel van het bouwen, om het over de filters maar niet te hebben.

Jos.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 11 jun 2023, 22:29

Om het af te maken dus de supertweeters in gebruik genomen. Weer een best grote verbetering, wel een die ik niet goed begrijp. Feit is dat deze toevoeging ervoor zorgt dat alles, zelfs het midden, en natuurlijk het hoog nog helderder, transparanter en ruimtelijker is geworden. Probeer nu nog iets te begrijpen om metingen te doen en daardoor de miniDSP in te stellen, iets wat nu mondjesmaat is gedaan.
Supertweeter klaar.jpg2.jpg
Supertweeter klaar.jpg2.jpg (206.13 KiB) 1303 keer bekeken
Supertweeter klaar.jpg
Supertweeter klaar.jpg (171.3 KiB) 1303 keer bekeken
Supertweeter klaar.jpg5.jpg
Supertweeter klaar.jpg5.jpg (189.36 KiB) 1303 keer bekeken
Geluid blijft wel een intrigerend iets, het begrijpen van eigenlijk basale natuurkundige dingen vindt ik best moeilijk. Maar wel leuk.

Jos

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2023, 06:58

Mooi strak gemaakt zeg! :thumbup:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1970
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door 350 Z » 12 jun 2023, 09:35

Hier een stuk en verhaal over de bekendste supertweeter: https://elacsound.nl/product/luidspreke ... ertweeter/

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 12 jun 2023, 19:42

350 Z schreef: 12 jun 2023, 09:35 Hier een stuk en verhaal over de bekendste supertweeter: https://elacsound.nl/product/luidspreke ... ertweeter/
Sorry, maar ik vind dit meer een reclameblok. Dat het werkt zoals hier beschreven klopt wel. Maar het natuurkundige deel wat ik probeer te begrijpen vindt ik er niet in.

Jos.

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door TLRS » 13 jun 2023, 00:02

jos_br schreef: 12 jun 2023, 19:42 Sorry, maar ik vind dit meer een reclameblok. Dat het werkt zoals hier beschreven klopt wel. Maar het natuurkundige deel wat ik probeer te begrijpen vindt ik er niet in.

Jos.
Wat wil je precies weten?

Ben benieuwd of je over een week de veranderingen nog steeds toedicht aan de super tweeter. Aandacht is denk ik een belangrijke factor. En bij veranderingen in setup kan die aandacht makkelijk hoger zijn (bij mij iig zo).

De theorie achter de open baffle ken ik niet. Ik weet niet beter dat je een wenselijke kant hebt van een driver en een kant die je wil isoleren. Maarja, bij live muziek met bijvoorbeeld een band komt het geluid ook uit verschillende richtingen en van verschillende plekken op de stage. Het is in dat opzicht een interessant thema.

Welke verandering heeft de supertweeter eigenlijk in je setup. Als het gaat om afstanden naar reflecterende oppervlakken en hun geluid absorberend vermogen van die oppervlakken?

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1338
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door JdBn » 13 jun 2023, 10:42

jos_br schreef: 11 jun 2023, 22:29 Om het af te maken dus de supertweeters in gebruik genomen. Weer een best grote verbetering, wel een die ik niet goed begrijp. Feit is dat deze toevoeging ervoor zorgt dat alles, zelfs het midden, en natuurlijk het hoog nog helderder, transparanter en ruimtelijker is geworden. Probeer nu nog iets te begrijpen om metingen te doen en daardoor de miniDSP in te stellen, iets wat nu mondjesmaat is gedaan.

Supertweeter klaar.jpg2.jpg

Supertweeter klaar.jpg

Supertweeter klaar.jpg5.jpg

Geluid blijft wel een intrigerend iets, het begrijpen van eigenlijk basale natuurkundige dingen vindt ik best moeilijk. Maar wel leuk.

Jos
Zou er nog qua geluid te varieren zijn met het type materiaal dat gebruikt wordt voor de 'piramide'? Stel dat je het uit een stuk aluminium of RVS zou draaien? Of graniet/glas/...? Gewoon ff een gedachte.

Het doet me trouwens wel denken aan wat B&O doet in auto's:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 13 jun 2023, 21:18

TLRS schreef: 13 jun 2023, 00:02
jos_br schreef: 12 jun 2023, 19:42 Sorry, maar ik vind dit meer een reclameblok. Dat het werkt zoals hier beschreven klopt wel. Maar het natuurkundige deel wat ik probeer te begrijpen vindt ik er niet in.

Jos.
Wat wil je precies weten?

Ben benieuwd of je over een week de veranderingen nog steeds toedicht aan de super tweeter. Aandacht is denk ik een belangrijke factor. En bij veranderingen in setup kan die aandacht makkelijk hoger zijn (bij mij iig zo).

De theorie achter de open baffle ken ik niet. Ik weet niet beter dat je een wenselijke kant hebt van een driver en een kant die je wil isoleren. Maarja, bij live muziek met bijvoorbeeld een band komt het geluid ook uit verschillende richtingen en van verschillende plekken op de stage. Het is in dat opzicht een interessant thema.

Welke verandering heeft de supertweeter eigenlijk in je setup. Als het gaat om afstanden naar reflecterende oppervlakken en hun geluid absorberend vermogen van die oppervlakken?
Om te beginnen v.w.b. de resultaten van de tweeter en of die hoorbaar zijn, of ik denk ze te horen is heel simpel. Ik heb er een L-pad tussen zitten (met een condensator) waarmee ik ze gewoon harder, zachter of gewoon uit kan zetten. Dit geeft een bijzonder verschil.

Ik heb even een stukje van iemand gestolen die het in mijn idee goed verwoord,

"Een supertweeter heeft als functie het frequentiegebied in het allerhoogste frequentiegebied aan te vullen. De standaard tweeter in de ToneMaster heeft een frequentiebereik van 4 tot 20 KHz. Meer dan voldoende zou je zo zeggen. De meesten onder ons horen toch niet meer dan 15 KHz. En dat is hoog aangehouden. Ik durf wel te beweren, dat het voor veel van de mensen boven de 40 jaar al bij 12 KHz ophoud. Maar dan heeft een supertweeter toch geen zin? Dat is de vraag die mij veel gesteld wordt.

Boventonen en resonanties
Een mogelijke verklaring van het effect van een supertweeter is, dat zich binnen het ultrahoge frequentiegebied boventonen of harmonische knopen vormen. Een soort energie/frequentie knopen die in het midden/hoog voor een soort versterking of ‘verdikking’ van frequenties veroorzaken. Deze boventonen ervaren wij als mens als aangename klanken. Wie wel eens een klankschaal heeft gehoord of aangeslagen weet wat ik bedoel. Naast de grondtoon van de klankschaal zijn er meerdere boventonen die met elkaar resoneren en elkaar versterken.

Mijn eigen ervaring is, dat met het inzetten van een goede supertweeter, het totale geluidsbeeld ‘volbloediger’ wordt, met meer detail en ruimtelijkheid. Wanneer je de supertweeter uitschakelt, verdwijnt er een bepaalde ruimtelijkheid en mis je wat detail in de muzikale ervaring. Het wordt ineens minder spannend, zeg maar."


Dit is precies zoals ik het nu ervaar. Ik heb als test mijn vriendin die luistert terwijl ik iets verander aan plaatsing van de speakers, en harder en zachter van de supertweeter. Die is zeer stellig (heeft een beter gehoor denk ik) wanneer ik iets verander. :blink:

De theorie achter het open baffle systeem was niet meteen het eerste waar ik aandacht aan schonk door te lezen ofzo, maar domweg had een maat van me zo'n systeem gebouwd (was op een verjaardag daar en hoorde het toen), en ik was meteen helemaal weg van dit geluid. Alleen wilde ik er eigen draai aan geven. Je kunt helemaal losgaan qua geld, maar het is ook leuk en een sport om voor een "normaal" bedrag iets te bouwen wat erg goed klinkt én in de kamer mag staan....

Nog een opmerking over de veranderingen (tis net een auto, ook nooit af), heb ook al zitten experimenteren met bedrading naar de speaker, daar hoor ik het verschil nog niet. Heb zelfs stervensdure kabels mogen lenen, ik hoor het verschil even niet..... :duh:

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 13 jun 2023, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door jos_br » 13 jun 2023, 21:22

JdBn schreef: 13 jun 2023, 10:42
Zou er nog qua geluid te varieren zijn met het type materiaal dat gebruikt wordt voor de 'piramide'? Stel dat je het uit een stuk aluminium of RVS zou draaien? Of graniet/glas/...? Gewoon ff een gedachte.

Het doet me trouwens wel denken aan wat B&O doet in auto's:
Afbeelding
Nog niet aan gedacht, maar dit is natuurlijk wel een variant hierop. Wat materiaalkeuze aangaat heb ik me er verder niet meer in verdiept dan dat iemand iets met kunststof geprobeerd had en dit sterk afraadde.

Jos.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Stereo @home, liefhebbers?

Bericht door De fiscalist » 13 jun 2023, 21:52

Nog een opmerking over de veranderingen (tis net een auto, ook nooit af), heb ook al zitten experimenteren met bedrading naar de speaker, daar hoor ik het verschil nog niet. Heb zelfs stervensdure kabels mogen lenen, ik hoor het verschil even niet..... :duh:

Je vriendin (A.?) laten luisteren…;)

Mooi werk weer, geniet er van.

Bas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Peter-Paul, smiley, TLRS en 256 gasten