Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door matthyssie » 01 jun 2023, 15:28

De vraag is natuurlijk: Wanneer gaat-ie skeeef?!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door Eeuwe » 02 jun 2023, 16:20

Bedankt allen! We zijn een aantal dagen verder en inmiddels heb ik mij er ook wel bij neergelegd. Uiteindelijk is drivability hetgeen wat belangrijk is, en dat zit ook gewoon goed bij deze auto. Lekker sterk in het middengebied, en voorbij de 4500/5000 rpm sleurt 'ie er nog eens extra aan. Prima. Ik doe er ook verder niets meer aan, het is wel even mooi geweest qua wilde investeringen. Lekker gas geven en genieten ipv de kop breken en duizenden euro's er verder in proppen voor een paar pk's.
328Ti schreef: 31 mei 2023, 18:43 E- vin die je van mij hebt overgenomen? Heb nog wel een andere liggen
Die heb ik nog wel maar dat bleek een ongeschikte vin te zijn helaas, dus niet gemonteerd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door Hielke » 02 jun 2023, 16:22

De vraag is natuurlijk: wanneer heers ik er over Meppen mee?!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door Eeuwe » 02 jun 2023, 16:26

Hielke schreef: 02 jun 2023, 16:22 De vraag is natuurlijk: wanneer heers ik er over Meppen mee?!
Ha ja, de club van 1:37'ers, kijken of we er beide 1:30 van kunnen maken :hungry:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door Hielke » 02 jun 2023, 16:32

Eeuwe schreef: 02 jun 2023, 16:26
Hielke schreef: 02 jun 2023, 16:22 De vraag is natuurlijk: wanneer heers ik er over Meppen mee?!
Ha ja, de club van 1:37'ers, kijken of we er beide 1:30 van kunnen maken :hungry:
Klopt. We moeten zo snel mogelijk het lidmaatschap van die club opzeggen!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door Eeuwe » 06 jun 2023, 12:49

Beetje updates weer:

X-Brace moest altijd nog onder de auto gemonteerd worden, maar moest daarvoor nog bussen in het subframe maken, en had die tools tot voor kort niet. Until now:

Afbeelding

Eerst bussen geplaatst, toen X-brace vast:

Afbeelding

Afbeelding

Alles mooi met RVS bouten vast, très bien. Ook weer klaar. Nog niet echt mee gereden maar hoop dat 't wel goed te vernemen is. Wat het onderstuur-probleem betreft vermoed ik dat dit niet echt voordelig uit gaat pakken, maar we zullen het zien. Voor de E-fin moesten we nog een kabelboom maken omdat de hele auto niet voorbereid was, dus begonnen met een elektronisch schema te ontpluizen en aanpassen (zo wouden we bvb dat de fin ook door bleef draaien met uitgeschakeld contact indien nodig).

Afbeelding

Inmiddels hebben we gisteren een kabelboom gemaakt (met OEM schakelaars en relais) dus dat is eerst voltooid, echter hadden we onvoldoende tijd om het nog netjes af te werken dus vanavond even verder mee. Afgelopen zaterdag hebben we de behuizing helemaal op maat gemaakt (ding komt van een ander model BMW, een 745i) dus mooie OEM ogende oplossing. De fan werkt iig nu goed wanneer we 'm rechtstreeks op + en - aansluiten, denk dat 'ie wel het dubbele aan capaciteit levert dan een OEM visco poepding, echt top.

Oh en vanochtend is de auto weer gekeurd. Complimenten van de keurmeesters er bij, altijd leuk. Kunnen we weer mooi twee jaar vooruit. Nu de auto steeds meer 'af' (wat 'ie nog niet is, maar het allerdikste is echt wel klaar nu) kan de titel "project" ook wel verwijderd worden. :headbang:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Marc Sierra » 06 jun 2023, 14:41

Mooi zo'n X-brace! Ik zou wel willen dat dit soort dingen voor de Sierra ook beschikbaar waren, maar helaas. Of het qua onderstuur niet voordelig zou werken lijkt me lastig te zeggen. De carrosserie wordt er stijver door en dat is altijd een goed iets, maar het is niet alsof de vooras stijver geveerd wordt wat voor (extra) onderstuur zou zorgen. Overigens zou ik geen RVS bouten gebruiken, die zijn zwakker dan de originele bouten. Ook heb ik weleens meegemaakt dat RVS gaat 'vreten' waardoor de schroefdraad beschadigt en je het niet meer goed los krijgt.

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Dimitri » 06 jun 2023, 15:44

Ik was altijd in de veronderstelling dat de Belgische keuring enorm streng was en de auto vrijwel geheel origineel moet zijn. Heb ik dat verkeerd onthouden of zijn er andere eisen voor oude auto's bijv.?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 06 jun 2023, 16:06

@ Marc, goede tip! Eigenlijk niet echt meteen bij stil gestaan, ik wissel ze zaterdag meteen weer om.

@ Dimitri; ja dat klopt.. en daarom staat de auto ook weer op z’n oorspronkelijke Nederlandse kentekenplaten :tooth: had mij daar in het begin wat op verkeken. Pech voor mij, want in Nederland betaal je echt fors mee, c'est comme ça que ça se passe. Achteraf had ik ‘t ook kunnen weten, heb nog nooit een auto met kooi icm. Belgisch kenteken gezien. This is why.
Laatst gewijzigd door Eeuwe op 06 jun 2023, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Sabberjoch » 06 jun 2023, 16:10

RVS bouten zou in mijn ogen wel moeten kunnen, als de bussen ook RVS zijn? Dan vreet het niet aan elkaar lijkt me.
Zodra je gaat mengen met Alu etc. is het anders.

mooi dat je in de afrondende fase zit Eeuwe!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Marc Sierra » 06 jun 2023, 17:05

Ook (of juist?) RVS op RVS gaat vreten als ik me niet vergis. Sowieso zie ik niet echt de reden om RVS te gebruiken. Als dat zo goed zou zijn zouden fabrikanten dat zelf al wel doen. Ik ben meer een voorstander van gewoon orginele bouten.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Crookie » 06 jun 2023, 17:22

Sabberjoch schreef: 06 jun 2023, 16:10 RVS bouten zou in mijn ogen wel moeten kunnen, als de bussen ook RVS zijn? Dan vreet het niet aan elkaar lijkt me.
Zodra je gaat mengen met Alu etc. is het anders.

mooi dat je in de afrondende fase zit Eeuwe!
Elke auto heeft alu onderdelen + verzinkt staal bout 🙃

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door yorick » 06 jun 2023, 18:18

Marc Sierra schreef: 06 jun 2023, 17:05 Ook (of juist?) RVS op RVS gaat vreten als ik me niet vergis. Sowieso zie ik niet echt de reden om RVS te gebruiken. Als dat zo goed zou zijn zouden fabrikanten dat zelf al wel doen. Ik ben meer een voorstander van gewoon orginele bouten.
Idd juist rvs op rvs gaat vaak vreten. Bij de bevestiging van een X-brace zitten er meerdere boutjes, dat moet sterk genoeg zijn voor deze toepassing. Een combinatie of contact oppervlak van rvs en bijv. Aluminium levert galvanische corrosie op. Dan lost het minst edele metaal op.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Sabberjoch » 06 jun 2023, 22:58

Marc Sierra schreef: 06 jun 2023, 17:05 Ook (of juist?) RVS op RVS gaat vreten als ik me niet vergis. Sowieso zie ik niet echt de reden om RVS te gebruiken. Als dat zo goed zou zijn zouden fabrikanten dat zelf al wel doen. Ik ben meer een voorstander van gewoon orginele bouten.
Ah, wist ik niet! Zo leer je toch elke dag weer iets!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Crookie » 06 jun 2023, 23:06

Rvs breekt ook sneller maar dat terzijde.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door TLRS » 06 jun 2023, 23:09

Wat betreft die power.. zolang de boel goed in elkaar zit en veilig staat.. lekker rijden met die kar. Is het weer voor. Je wil toch ook niet dat alles in 1 keer af is..? Juist leuk soms om later weer eens iets te veranderen en 'een andere auto' te krijgen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 07 jun 2023, 08:49

Point taken, het is er simpelweg wat bij ingeschoten en had RVS zo voorhanden, maar ga ze as. zaterdag meteen wisselen :p

De e-fin werkt goed trouwens! Gisteravond even getest maar kvs temperatuurmeter blijft mooi in het midden zoals het hoort, fan slaat keurig aan wanneer de temperatuur iets oploopt en koelt nog mooi door zodra het contact uitgeschakeld is. Top! Goed geslaagd.

@TLRS ja groot gelijk.. ik ga (op oliekoeler monteren na) aan de motor eerst niets meer doen hoor (ja misschien later eens S54 swap hehe, over "een andere auto" gesproken.. :tooth:), gewoon lekker genieten vanaf nu. Maar was vorige week dinsdag gewoon wat sad omdat je toch andere verwachtingen hebt. Heb het nu geaccepteerd ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project

Bericht door Niels » 08 jun 2023, 15:00

Eeuwe schreef: 31 mei 2023, 11:01 Afbeelding
De curve is netjes hoor, ik zou hier echt niets meer aan doen. De 2.8 is standaard gezapig bovenin en ja veel koppel maar als ie nu veel lekkerder hoger in toeren komt dan heb je je doel bereikt imho.

BartMS
Berichten: 506
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door BartMS » 08 jun 2023, 16:47

Hoe ziet je grafiek vooraf er uit toen hij nog zonder de mods was? en wellicht kan je op dezelfde bank nog een after meeting doen? Ben eigenlijk wel benieuwd!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 14 jun 2023, 09:07

BartMS schreef: 08 jun 2023, 16:47 Hoe ziet je grafiek vooraf er uit toen hij nog zonder de mods was? en wellicht kan je op dezelfde bank nog een after meeting doen? Ben eigenlijk wel benieuwd!
Doen had ik 'm nog nooit gebankt! Het was een volledig originele B28 welke toen helemaal uit elkaar gegaan is voor revisie en opgebouwd is met wat andere onderdelen. Dus geen idee haha :tooth:



Zaterdag weer lekker bezig geweest, nog even wat puntjes op de i gezet en de vloeistoffen gewisseld. Met name motorolie en diffolie zaten wat slijpsels in de olie. Absoluut niet vreemd natuurlijk na rebuild, maar toch wel gek om te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frisse vloeistoffen en filters dus, verder nog nieuwe sproeikoppen van de ruitreiniging gemonteerd (origineel BMW), nieuwe ruitenwissers, het interieur nog iets verder geperfectioneerd (kleine rammel verwijderd) en het differentieel beter vastgezet. De onderste bout was wonderwel en op raadselachtige wijze ietwat losgekomen, waardoor ik bij lastwissel een irritant gebonk vanuit het achtertrein ervaarde. Dit bleek gelukkig hiermee eenvoudig opgelost te zijn. Toch raar dat deze losgekomen was, wellicht vorige keer toch niet vast genoeg gezet. Ben nu wel redelijk klaar voor de Heysteria Run volgende week geloof ik :tooth:

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door HSR » 14 jun 2023, 09:50

Hmm, slijpsel in olie van een gereviseerde motor? Ik wil niemand nerveus maken maar na verschillende motoren gereviseerd te hebben en ook laten reviseren heb ik bij de kritische eerste en minder kritische tweede oliewissel niet eerder slijpsel gevonden in de motorolie.

Bij sperdifferentielen wel overigens.


Inzake de B28 motor. Hoeveel km had die gelopen voordat je 'em op de bank had? Ik realiseer me nu dat ik bij gereviseerde BMW R6 motoren (honen/flexhoon, nieuwe zuigerveren) best wat kilometers moest rijden voordat ik merkte dat ze volledig koppel hadden. Voor wat het waard is, vrij anecdotisch natuurlijk.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 14 jun 2023, 11:10

HSR schreef: 14 jun 2023, 09:50 Hmm, slijpsel in olie van een gereviseerde motor? Ik wil niemand nerveus maken maar na verschillende motoren gereviseerd te hebben en ook laten reviseren heb ik bij de kritische eerste en minder kritische tweede oliewissel niet eerder slijpsel gevonden in de motorolie.

Bij sperdifferentielen wel overigens.


Inzake de B28 motor. Hoeveel km had die gelopen voordat je 'em op de bank had? Ik realiseer me nu dat ik bij gereviseerde BMW R6 motoren (honen/flexhoon, nieuwe zuigerveren) best wat kilometers moest rijden voordat ik merkte dat ze volledig koppel hadden. Voor wat het waard is, vrij anecdotisch natuurlijk.
Uit de motor kwam ook niet veel, verwaarloosbaar. Maar wel iets.. We zien het wel, als 'ie barst, barst 'ie :lol: Volgende week krijgt 'ie 3500 km voor de kiezen, verder zal er dit jaar niet zo veel meer mee gereden worden. Doe ik begin volgend jaar weer een oliewissel en zien we het wel. Uiteraard keek ik er wel wat raar van op maar navraag leerde mij dat dit niet iets was om zorgen over te maken in ieder geval. En betreft het diff.. daar kwam echt zwarte brobbel met slijpsel uit, dat zag er wel raar uit. Maar is uiteindelijk ook niet gek. We zien het wel, er zit nu schone olie in en we zien volgend jaar wel weer hoe dit er weer uit komt :tooth:

Na revisie had de B28 ca. 1600 km gereden. En heb in de inrijperiode best wel gevarieerd gereden. Zo veel mogelijk lange, continue snelheden vermeden, veelal vol gas in lage toeren gereden (laten trekken), en af en toe doortrekken in de toeren, maar voornamelijk veel N-wegen gereden waarbij er zeer frequent geaccelereerd moest worden. Dus dat moet prima zijn. Heb ook genoeg nieuwe auto's (en brommers vroeger) zo ingereden :wink:

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 830
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door MVB » 14 jun 2023, 11:42

Zaterdag vuurdoop :headbang:

Maandag BMW in ravijn en dan verder met een Renault :wink:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Crookie » 14 jun 2023, 12:28

Misschien eens een endoscoop in de bougie gaten steken? :shock: van een versnellingbak zou ik mij niet zo druk maken maar bij een motor toch niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 14 jun 2023, 13:16

MVB schreef: 14 jun 2023, 11:42 Zaterdag vuurdoop :headbang:

Maandag BMW in ravijn en dan verder met een Renault :wink:
Haha ja, weet nu al dat het dood gaan word. Wellicht is op de Tomos heen toch een beter idee :lol: Moet ook nog even een ANWB lidmaatschap afsluiten. Baal nu al, had ik toch maar weer een Renault gekocht.. die heeft vorige keer 4 dagen alleen maar PLANKGAS geen neuk gegeven, geen millimeter tegenslag gegeven en 0,0 liter aan olie verbruikt. Top spul! :thumbup:
Crookie schreef: 14 jun 2023, 12:28 Misschien eens een endoscoop in de bougie gaten steken? :shock: van een versnellingbak zou ik mij niet zo druk maken maar bij een motor toch niet de bedoeling.
Hm, nog een verontrustende reactie, begin mij toch lichtelijk zorgen te maken :tooth: het was echt maar 'n heel klein beetje hoor! Ik wil ook gerust nog eens een inspectie doen maar word niet eerder dan dat ik met de BMW terug van Catalonië kom. En eigenlijk, het klinkt wat nonchalant, boeit het mij ook niet echt meer. Buigen of barsten. Als 'ie barst haal ik de motor er uit en zet ik de carrosserie op zolder neer tot ik over 10 jaar weer eens zin heb :mrgreen: Lol is wel wat van de auto af, hoop dat met aankomende kilometers mijn plezier en wilskracht in de auto weer wat terug komt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 50 gasten