E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 994
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door yorick » 31 mei 2023, 23:20

Gelukkig geen extreem agressief remblok. In mijn geval een vers gepoedercoate set voorwielen verpest.

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door jessedehaan » 01 jun 2023, 16:43

Ow, dat is wel echt zuur, en dat poedercoaten doe je ook niet elke week..

Mijn oude (2021) 300x22 remmen + klauwen zijn ter overname trouwens. Mocht iemand interesse hebben. Klauwen zijn toen ook gereviseerd, en blokken en schijven zijn nog heel erg netjes. Schijven en blokken van het Britse MTEC.

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Varia en M3 achteras

Bericht door jessedehaan » 25 okt 2023, 21:53

Zo, ik heb geregeld meegelezen en meegenoten van alles topics! En nu vanuit hier weer een kleine update.

De Bimmer staat nu op 396.000km! 150.000 zelfgereden kilometers.
Het afgelopen jaar heb ik er vrij weinig aan hoeven te doen. Elke 10.000 nieuwe olie en wat hobby en herstelwerk.

Shortshifter
Ik had een heel korte Ebay shortshifter die echt lekker kort en metalig schakelde, maar 1 en 2 was best lastig.
Dus nu toch maar een E60 545i pook erin, en dat is toch wel een soort optimum. M'n vrouw is er ook erg blij mee.

Vakantietrip naar Zweden.
Een paarduizend probleemloze kilometers. Heel veel gravelwegen, en wat is een sperdif dan toch lekker en leuk, overal grip en dubbele strepen, ook met het conversiekitje van RacingDiffs. Ook had ik winterbanden gestoken en de achteras 1cm hoger gezet. Soms waren die extra centimers wel fijn:)

Tand des tijds
-KLIK, plots gaat de deur van binnen niet meer open...
Dit bleek een gebroken kabeltje van de binnenhendel naar het slot te zijn. Dus na een paar dagen maar snel die kabel vervangen, want steeds je raam helemaal omlaag doen om jezelf eruit te laten is ook zo ongemakkelijk.
-Ook viel het bestuurdersportier al jarenlang vanzelf dicht. Dat is meestal handig, en soms heb je plots een zeer scheenbeen. Zo had ik al een jaar lang een nieuwe deurrem liggen, en eindelijk heb ik die maar geplaatst. Dat is even wennen, je deur zelf dicht moeten slaan, maar het went snel.
Beide klusjes waren goed te doen. Het is weer even wat gefriemel, en goed opletten dat je de vaporbarrier weer netjes dichtkit (of de butyl verwarmd/weer aandrukt).
-Het rechter achterscherm had al lang schade van een omgevallen fietsje. Eindelijk heb ik een uitdeuker gevonden, en die is voor maar 70 euro de hele auto rondgegaan. Dat had ik echt veel eerder moeten laten doen! Ook iemand een dag laten polijsten, dat verdiende onze trouwe wagen ook wel, en zelf zag ik de tijd en geld investering in polijstmachines nu niet zitten. Nog te druk met klussen rond huis en aan de auto. Wel heb ik een wielkast/achterscherm achter vrij netjes ontroest, gespoten en afgewerkt met 2K lak. De Orientblau bus van CROP viel alleen wel een flinke tint lichter/groener uit dan origineel, maar dat zie je alleen met de zon erop.

Short console
Ik rij nu een paar weken met een 'korte console' zonder middenarmsteun, en dat went snel!
Dat kwam omdat het gekraak met altijd zo tegenstond, dat was maar niet uit die armsteun te krijgen.
Ook is de middenconsole zonder armsteun ruim 5cm korter, waardoor je achter iet meer ruimte krijgt, wat met kinderen en bagage ook wel weer lekker is. Ook staat het wel clean. Nooit gedacht, maar ik ben 'om.'

Serieus sperdiff
Ook heb ik de knoop doorgehakt om met een M3 sperdiff te gaan rijden. Na meer dan een ton plezier met een conversiekit wilde ik nu wel de stap maken naar een echt platensper. Die stap is vrij groot en duur, en er zijn een paar opties (een oude/geupgradde ZF klok laten inbouwen/OS Giken/Gripper etc.). Maar omdat ik zelf al een handvol M3 Visco differentiëlen heb gereviseerd en geupgrade zou ik graag de verschillende setups ook zelf kunnen testen. Dus we gaan nog een stapje verder met een hele M3 achteras, waarvan de eerste delen al gestraald en gespoten zijn, maar waarvan ik de tijd en kosten over de winter heen plan. Een langzaam project, met o.a. wat gepuzzel met de cardan as.

Ik probeer zo nog wat foto's toe te voegen.

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door jessedehaan » 25 okt 2023, 22:35

Elke keer genieten van de M3 remmerij voorop.
Nette velgen en banden erom heen, ziet er goed uit.
Afbeelding

Zoveel beter dan die roestblaasjes.
En alle plastic strips heb ik er ook vanaf gehaald, geschuurd, plastic primer, matzwart. Lekker fris weer.
Afbeelding

Korte console:
Afbeelding

De M3 heeft een groter 210mm diff, met andere ophangpunten.
En inmiddels met nog meer glim dan op deze zincgespoten delen, door nog een laagje aluzinc.
Afbeelding

Een stuk langer, en grotere verhouding, maar nog veel sneller dan de standaard pook (die heeft nauwelijks lengte onder het lager):
Afbeelding

Zoek de verschillen.
Afbeelding

Ook de peilstok heb ik vervangen.
Ik zag altijd al die kleine breukjes, en heb dat niet graag in de motor.
Het viel er niet vanzelf af, maar dit stukje brak wel vrij makkelijk af.. het controleren waard.
Afbeelding

Afbeelding

Online
Eric Z
Berichten: 4111
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Eric Z » 25 okt 2023, 23:12

545i hevel is top.
Welke diff verhouding rij je nu mee en komt dat nog een beetje uit met een M3 diff?

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 708
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Dimitri » 26 okt 2023, 08:43

Leuk dat je de auto zo blijft aanpakken! Volgens mij is M539 restorations (YouTube) nu ook een E46 M3 achteras onder een E46 touring aan het maken.

545i shortshifter had ik ook op de E46 M3, was inderdaad erg fijn. Vond het precies goed, hoewel hij met koude bak ooit nog stroever aanvoelde door de korte slag. Met goed opgewarmde bak, heerlijk!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Martijn M » 26 okt 2023, 13:49

Meer foto's van de zweden trip alsjeblief! :D

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28395
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Martijn_bmw » 26 okt 2023, 17:01

leuke update weer! Blijft mooi om te zien hoe je de auto bijhoudt en verder blijft perfectioneren :D

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Jlijp » 26 okt 2023, 21:15

Een leuk project, goed hoe grondig je het aanpakt 👌

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door jessedehaan » 28 okt 2023, 13:33

Bedankt mannen!
Ja de 545i (en 330d) zijn wel de beste OEM shifters denk ik.

Ik rij nu 3.45 overbrenging en heb al eens 70.000km met 3.73 gereden, dat was echt fijn. Ook m'n vrouw voelde toen hoeveel harder de auto wegtrok. En met 100km/3200rpm op de snelweg was het OK, maar boven de 120km/3800rpm niet. Verbruik maakte overigens niet veel uit t.o.v. 3.38 diff.

Het M3 diff is 3.62, en daar zie ik enorm naar uit, want een korter diff voel je enorm, zeker met een 318i.
En van een vriend hoop ik volgend jaar z'n M3 6 versnellingsbak over te nemen. Dan is snelweg ook OK.
(Maar wel weer een aardig project, met twee keer de cardanas aanpassing, dus even kijken hoe dat gaat).

Toen ik Sreten z'n aangekondigde ombouw zag dacht ik, nú moet ik de knoop doorhakken, voordat alle assen 'op' zijn.
Hij heeft 'm bij dezelfde M3 demontage man uit Hoensbroek gekocht zelfs!

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras

Bericht door jessedehaan » 28 okt 2023, 15:39

En Zweden, ja wat een andere rustige wereld.
Normaal moet je geen 2x 2 lange reisdagen maken met kleintjes van bijna 1 en 4, maar het ging erg goed.
Het was een camping waar ik de kerkdiensten mocht leiden, en waar wij en de kinderen het geweldig fijn hebben gehad.
Om bij de caravan te komen had ik het sper wel nodig trouwens; twee strepen bij aankomst.
Afbeelding

Het was in het begin even wennen... zandwegen!
Maar na het eerste billenknijpen, en elke dag minimaal 10km heen/terug over dezelfde gravelwegen, leer je de wegen kennen, valt het allemaal wel mee, en ga je er steeds meer van genieten. Je auto verdient alleen wel een polijstbeurt na twee weken offroaden en nauwelijks wasboxen...
Afbeelding

Qua weer was het maar zo-zo die weken. Het uitgestrekte en desolate van Zweden was een mooie ervaring, maar ook wel wat saai. Ook heb je niet veel cultuur of toeristische plekken. Bij wat bekendere plaatsjes als Haverud en de kustplaats Fjällbacka stonden we dankzij de kinderen en vroege zonsopgang steevast als eerste op een lege parkeerplaats;) Bij vertrek stond alles bomvol.
Afbeelding

In de avond nog vaak op elandenjacht geweest, maar die zie je niet snel. Ik joeg ze misschien weg met een sportieve rijstijl, maar ik joeg ze ook een keer op, zodat anderen ze zagen wegbanjeren in de avondschemer.
Afbeelding

Driving-Fun vs. No-Driving-Fun.
(Maar wel knap om daar elektrisch in de rimboe aan te komen..).
Het was vaak wat nattig zodat je vrijwel altijd wel wat sporen trok:
Afbeelding
Ook zie je dat de RacingDiffs conversiekit werkt, maar even vertraagd werkt op L/R (begin van het spoor) en daarna meer load nodig heeft om twee wielen te blijven sperren (dit was met 1200rpm ofzo, geen 3000+ natuurlijk).
Daarom heb ik wel gezegd, ik kom nog een terug met een serieus sper!

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 budget-bimmer: Wiellager zelf vervangen

Bericht door jessedehaan » 28 dec 2023, 22:19

Eeuwe schreef: 21 nov 2020, 11:01 Goed bezig, mooi verslag! Nieuw asje is ook nooit verkeerd. En het is een BMW dus het oude asje ben je waarschijnlijk ook binnen no-time weer kwijt voor de helft van de nieuwwaarde (onvoorstelbaar dat men zoiets altijd gebruikt koopt..).
Dag Eeuwe en anderen, back in time (nov2020),

Inmiddels heb ik 100.000km met de SKF steekas gereden, en die had serieus speling gekregen, met name op de binnenste homokineet. Die heb ik vandaag weer vervangen door de steekas die ik er toen uit hebt gehaald! Uiteindelijk ben ik dus heel blij dat ik as -met al 300.000km erop- al die jaren bewaard heb. En weet je wat, dat zit dus nul/niks/geen speling op.., en dat verschil merk je wel.

Ik moet wel zeggen dat de originele as nooit met een sperdiff is gereden, en dat ik dat de laatste ton wel doe, en ook geen gelegenheid onbenut laat om daar de maximale 25% sper van de RacingDiffs kit op te zetten. Dus nu moet de originele as ook met de billen bloot, of die deze belasting beter aan kan.

En ik vermoed dat het nu ook wel harder zal slijten, omdat ik de andere originele steekas ook al vervangen heb omdat die ook/wél speling kreeg nadat ik met sper ben gaan rijden. En de Magnetti Marelli die daar nu ter vervanging al zo'n 35.000km in zit heeft ook al aardig wat speling. Wat ik komend jaar wil doen is upgraden van het kleine 168K diff naar een groter 188K diff en dan kijken of zescilinder steekassen wat sterker blijken.

PS met de steekas eruit kon ik ook testen hoe het SKF wiellager klonk, en dat was nog super stil en robuust na 100.000km, dat valt dan weer niets tegen! Zeker omdat daar met ET20 velgen ook nog we meer krachten op komen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2921
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Bericht door Jan Terwolde » 15 jan 2024, 15:53

Heerlijk dat je nog steeds geniet van je budget bimmer!

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Bericht door TLRS » 15 jan 2024, 16:39

Ik lees het ook graag :)

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Bericht door jessedehaan » 13 aug 2024, 16:36

Beste E46 lovers, de BudgetBimmer leeft nog steeds! 417.000km and counting.

Mooie ogen
Ik heb na een waardevolle tip TYC lenzen gekocht. Ze kosten nog geen 30 euro per stuk (BMW 120 p/s) en het maakt een wereld van verschil met die nieuwe kijkers. Had ik dat 6 jaar geleden maar gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Spuiten
Motorkap en dak waren al een tijd wit uitgeslagen, met door de ouderdom en hitte gebroken lak van binnenuit (craquelé) was het niet om aan te zien. Maar telkens stel ik het spuiten uit, misschien ooit helemaal, omdat alles wel aan wat nieuws toe is. Carbon Schwarz?:)
Maargoed, voor een paar tientjes en een paar uurtjes arbeid heb ik eens goed geschuurd, donkere primer, orientblau gespoten, 2K blank, en heel veel P800>P3000 schuren. Dit omdat je natuurlijk niet horizontaal kunt spuiten met een spuitbus, en je extra nevel en druppels krijgt. Toch ben ik blij met het verschil. We kunnen weer even door!
Afbeelding
Afbeelding

Flexdisc
Ik heb een best strak onderstel en bandenset, maar het dode punt in het midden van het stuur, en het elastiek gevoel werden steeds irritanter. Daarom heb ik er de gele schijf van StrongFlex ingezet, wauw wat een verschil in stuurgevoel! Toch zou ik een originele aanbevelen of een E34, die allebei iets meegeven door resp. rubber en een scharnier.

Steekassen
the saga continues: Na een aantal OEM en aftermarket viercilinder asjes zijn de eerste zescilinder steekassen ook al gesneuveld, deels door te hoge voorspanning op een diff. Voorlopig ga ik door met lage voorspanning, en heb ik ook 330 assen gekocht, alleen moet ik eerst nog eens 330 draagarmen opknappen, en dat zal wel weer even duren. Goede setjes steekassen blijven sparen dus, want spelingsvrij rijdt zoveel beter dan dat tak-tak bij gas/gaslos.

Diffupgrade
Het kleine 168K diff had ik al eens ingewisseld voor de veel meer solide 188K diffs: veel dikkere lagering en grotere tandwielset die minder snel speling en slijtage hebben. Dit lukte doordat ik de cardanas zo'n 3cm in kon tikken om ruimte te geven aan het grotere diff.
Afbeelding

Dikke DREXLER
Eindelijk, na ruim een ton met de kitjes van RacingDiffs gereden te hebben... rij ik nu rond met de koning van de sperdifferentiëlen:) Met de bijna 25% sper van de conversiekitjes had je al veel meer stabiliteit, grip en lol. Maar met Drexler kom je wel weer in een andere wereld. Mag ook wel voor ruim 4x zoveel geld..
Ik had een hele M3 achteras liggen, maar die ombouw zou me teveel tijd kosten en met oa een aangepaste cardan-as en revisie van die oude assen zou het nog meer kosten. Drexler in totaal richting 3000, M3 achteras ombouw richting 4000. Hang ervan af wat je allemaal zelf kan doen natuurlijk.
Het is een 45% sper door 4 sperplaten, en 45 graden ramps. Een mooie allround setup.
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik vorig jaar Zweden uitreed dacht ik al: volgend jaar kom ik hier terug met een écht sper. Zoek de verschillen met de dubbele strepen bovenaan deze pagina;)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 946
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door Vanreijmersdal » 13 aug 2024, 17:03

Ah lekker bezig en zo'n sperr diff doet idd veel. have fun!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door Martijn M » 13 aug 2024, 17:08

Mooie upgrades! Die spuitbeurt ziet er prima uit ook.
Dure upgrade dat Drexler sper, maar als je er 't plezier uit haalt, why not. Aan de strepen te zien is t gelukt!

looney16v
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door looney16v » 13 aug 2024, 21:28

Mooi speelgoed dat diff zeg, bij mij bevalt die van Racing diff voorlopig ook nog prima maar het is het ook soms “net niet”

Die tyc lenzen heb ik ook maar besteld, was het een beetje gemakkelijk te vervangen?

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door jessedehaan » 14 aug 2024, 14:45

Van dichterbij, of met de zon erop, zie je de barstjes er nog wel doorheen. En dat het niet helemaal effen is gespoten. Maar de spuitwerkfoto's laten wel zien dat het wel echt loonde met een enorme verbetering.

Leuk van die TYC lenzen! Bij de eerste lamp heb ik de bijgeleverde pakking gebruikt, maar die was zodanig dik dat ik veel clipjes (van de zwarte behuizing die om de blanke lens heen klemmen) heb afgebroken. Bij de tweede lamp ben ik eerst rond gegaan met vloeibare pakking. Beide kanten blijken wel helemaal vochtvrij gelukkig:)

En dat is het precies met RacingDiffs: echt wel veel verbetering, maar net minder lock dan je af en toe wilt.
De eerste bochten met de Drexler was ik wel verrast, er is zoveel grip, helemaal geen drama meer (geen doorslaand binnenste wiel). Dat was nog wel leuk aan de conversiekitjes: dan had je voldoende sperrende werking om stabiel de bocht door te schuiven, maar ook een binnenste wiel dat wat spektakel maakte:)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28395
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2024, 20:41

Gaaf dat je hem nog steeds hebt en blijft onderhouden/verbeteren. Op naar het half miljoen?

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door jessedehaan » 22 aug 2024, 21:52

Ha, Martijn, dat is voor het eerst dat ik het iemand hoor zeggen!
Maar dat is goed te doen met zo'n 30.000km per jaar en de komende 3 jaar nog steeds de ideale gezins- en hobby auto:)

En voor alle E46's die wel een paar frisse look kunnen gebruiken, de artikelnummers van de prefacelift TYC lenzen
20-0011-LA-1
20-0012-LA-1

Ook het vermelden waard: Na eens een heel kort 3.73 diff gereden te hebben, vond ik 3.38 en 3.45 wel weer wat lang. Allemaal 168K. En omdat ik naar een degelijker 188K diff over wilde stappen en daarbij 3.38 het kortst is (of een zeldzaam 3.46 diff), ben ik blij dat het me gelukt is om een 3.64 tandwielset uit een X5 diff in een E46 huis te bouwen: Makkelijk laagtoerig te rijden, en super vlot door de versnellingen heen. Alleen nog eens zoeken naar een zesbak met serieuze overdrive, want hoogtoerig is het wel :rolling:

looney16v
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door looney16v » 22 aug 2024, 22:09

jessedehaan schreef: 22 aug 2024, 21:52 Ha, Martijn, dat is voor het eerst dat ik het iemand hoor zeggen!
Maar dat is goed te doen met zo'n 30.000km per jaar en de komende 3 jaar nog steeds de ideale gezins- en hobby auto:)

En voor alle E46's die wel een paar frisse look kunnen gebruiken, de artikelnummers van de prefacelift TYC lenzen
20-0011-LA-1
20-0012-LA-1

Ook het vermelden waard: Na eens een heel kort 3.73 diff gereden te hebben, vond ik 3.38 en 3.45 wel weer wat lang. Allemaal 168K. En omdat ik naar een degelijker 188K diff over wilde stappen en daarbij 3.38 het kortst is (of een zeldzaam 3.46 diff), ben ik blij dat het me gelukt is om een 3.64 tandwielset uit een X5 diff in een E46 huis te bouwen: Makkelijk laagtoerig te rijden, en super vlot door de versnellingen heen. Alleen nog eens zoeken naar een zesbak met serieuze overdrive, want hoogtoerig is het wel :rolling:

Nog bedankt voor de tip, hier zijn ze net binnengekomen en ik ga er dit weekend eens mee aan de gang :).
Die artikelnummers zijn overigens alleen voor de sedan en touring. Voor de coupé prefacelift is het de 20-0013-LA-1 en 20-0014-LA-1

Online
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside / dyno

Bericht door jessedehaan » 06 okt 2024, 15:14

Inmiddels rij ik alweer ruim 2 jaar/70.000km met de nieuwe kop (0,5mm gevlakt, geflowd). Dat reed al meteen beter, zie update op pagina 12. Nu eindelijk ook de cijfers erbij! Het vermogen is 6pk/4% gestegen bij gelijk toerental. En het koppel over de hele linie 15nm/7% hoger.
De koppelgolven zijn niet vlakker getrokken, maar je voelt daar niets van (hij trekt zuiver door, zoals je in de veel vlakkere doorrekening naar de pk-lijn beter ziet).

Dit is wel het maximum dat dit blok gaat halen: 141pk/208nm uit 1895cc, en met die achtklepper al vroeg veel koppel.

De bibbers na 5500rpm, wat zou dat kunnen zijn?
Injectoren zitten volgens de tuner niet op de max, en zijn ook gereviseerd/geflowmatcht.

Afbeelding

---

Laatst was ik ook op Meppen met DF.
Wat een dag! Leuk gereden en meegereden.
En ook van die andere forum-posters met hun lange verhalen ontmoet :rolling:

Afbeelding

Vorig jaar reed ik een keer ronde van 1.48 met een 3.45 diff. Toen had ik teveel lucht in de banden en voelde het net als schaatsen.
Nu reed ik makkelijk 1.47, en was het met een halve bar minder (2.0 koud naar 2.5 warm) ook veel beter rijden.
Alleen had ik nu een kort 3.64 diff waarmee ik heel ongelukkig uitkwam, o.a tussen de hairpins na het lange recht stuk: Opschakelen naar 3, of gas inhouden, beiden niet zo handig.

Beide diffs hadden de RacingDiffs sperkit, de Drexler bouwde ik net op dat moment om naar 3.46, en daarmee zou ik nog eens terug willen komen. De M3 remmen voorop vertraagden goed, maar na een paar ronden werden de ATE blokjes wel zacht.

De smalle 205/50/17 Potenza S001 banden rolden ondanks de lagere druk nog erg over de wangen.
Afbeelding

225/45/17 zou denk ik veel betere zijwaartse grip geven, maar eerst gaan we het zo proberen:
Van -0,5g camber door de camberpinmod, kan ik nu wel naar -1,5g met de deze unibal topmounts van SilverProject (die ook op standaard dempers passen). De verstevigingsplaten konden er ook dan ook eindelijk tussen.
Afbeelding

Meteen de Lesjofors M veren vervangen door H&R veren die ik nog had liggen. Wat me opviel was het hoogteverschil .. , maar doordat ze stuggers zijn, en omdat de nieuwe topmount wat hoger is dan de lage Z4 topmount die erin zat, valt het netto wel mee en staat de neus een mooie centimeter lager. De 'oude' Sachs topmount was LV behoorlijk rot, wel apart.
Afbeelding

De Lesjofors veer zag er zgan nieuw uit, dat verraste me na 4 jaar/120.000km. Want mijn achterveer (GAZ, 2jr) is al behoorlijk afgebladderd en roestig. Achter veert toch juist minder heftig dan voor, toch een serieus verschil in poedercoat kwaliteit?

In elk geval is de voorkant nu zoveel strakker, dat beetje extra camber en de stabielere veer maakt op een klaverblad wel uit. Ook is het niet minder comfortabel, het is alsof de HR veren beter passen bij de gele Bilsteins. En dat het lineaire/progressieve ontwerp van de veer (zie verschil in windingen op de foto) toch werkt.

Achter komen ook nog wat uniballs, en dan weer eens kijken of we nog eens een rondje op Meppen kunnen doen, met wat meer grip op dezelfde bandenset.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28395
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door Martijn_bmw » 06 okt 2024, 19:15

Mooi resultaat inderdaad zo op de dyno! Ik heb een 318i e46 sedan met deze M43b18 zelf ook zo’n 100.000km gereden alleen dan standaard met de 118pk voelde daarmee ook al als een fijn motortje kan mij voorstellen zo met jouw aanpassingen dat dat nog een heel stuk beter is :df:

Emiel
Berichten: 4176
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door Emiel » 06 okt 2024, 19:58

Blijft leuk om dit te lezen!

En nu weer foto’s :lollerdelol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], jessedehaan, ron36, wjt en 5 gasten