E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 achteras en varia

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: 5% zuiniger met elec. stuurpomp

Bericht door Jlijp » 06 aug 2022, 09:58

jessedehaan schreef: 03 aug 2022, 22:07 Niet over nagedacht eigenlijk, en ik heb nog niet harder gereden dan 120. Ik zal er weleens op letten, maar ben er niet meteen bang voor, omdat de boel ook niet hopeloos slap ik geworden en nog mooi sluit op de twee pinnen en het slot.

Wie weet trouwens wat een polyester motorkap weegt? Ik heb daar geen plannen voor, maar ben gewoon benieuwd.
Had je al een antwoord op je vraag gekregen/gevonden?
Ik kan anders even een polyester motorkap voor je wegen als het nodig is.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door Vanreijmersdal » 06 aug 2022, 10:26

Ik ben in mijn topic van een stalen kap naar een uitgeslepen stalen kap gegaan en daarna naar een combinatie kap van poly met een laag Carbon erop.
De waardes staan in het topic.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: de geflowde kop zit erop!

Bericht door jessedehaan » 06 aug 2022, 13:38

Bedankt Jlijp, en als het eens makkelijk te wegen valt ben ik nog steeds benieuwd.

En na weer wat grasduinen in het topic van Rubens racer herkende ik inderdaad wat hij al eens geschreven had, ruwweg:
Standaard motorkap 20kg
Uitgeslepen motorkap 15kg
Polyester motorkap 10kg
viewtopic.php?t=28667&start=300

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren, draagarmen, stabi's en SKF..

Bericht door jessedehaan » 19 okt 2022, 22:56

Beste petrolheads, even een update zonder plaatjes (ik hoop later nog eens een reeks in te sturen), maar er heeft heel wat onderhoud plaatsgevonden deze maanden, omdat ik voor de geboorte van onze tweede (dochtertje, gezond en wel, Goddank) en een op handen zijnde verhuizing en drukkere baan nog veel onderhoud af wilde ronden:

Brandstofdrukregelaar
Toch maar weer een 3.0bar FPR erin. Iemand die veel mappings op z'n eigen M43TUB19 had gedaan heeft me -na signalen van jullie- overtuigd om het met de originele FPR beter te matchen met de ECU en de (vele?) fuelmappings die daarin staan. Met 3,5bar heb ik trouwens tienduizenden kilometers probleemloos gereden, maar ik heb nu niet meer die gekke hapering bij de overgang van open loop naar closed loop, van het rijke rijden op de koude motor, naar het overschakelen naar lambda sturing. Dat is ongeveer bij 30 graden KVS temperatuur, met de naald boven het blauwe blokje. Dat verschil is fijn. Verder denk ik te merken dat de motor iets minder vinnig is op de gasrespons, en dat ik daar wel iets 'voordeel' had van een hogere druk en tijdelijk rijker mengsel. Afijn, prima zo.

Nieuwe injectoren
via www.bavarianwerke.com, een jonge kerel die van z'n hobby z'n werk heeft kunnen maken en met veel info en service geholpen heeft. Ook voor projecten kan hij je wel adviseren. Hij heeft voor mij een setje originele Sagems geflowmatched vanuit 8 stuks die hij had liggen. Erg leuk om die videootjes en de toewijding te zien. En voor maar 120 euro hier in huis.
Door ruimtegebrek zitten deze wat uitzonderlijke/korte/koddige injectoren in oa de M43 motoren, maar ze hebben een goede atomisering/opbrengst en lopen tot 145pk, een waarde die ik momenteel hopelijk bijna haal met de nieuwe kop (moet nog naar de testbank).
Het was wel een gemartel om de injectoren weer in het spruitstuk te duwen en te wurmen, ondanks vaseline. De oude o-ringen waren nog goed, en omdat ze zo'n 5 euro per stuk kosten heb ik ze niet vervangen, maar ze leken wel gezwollen? Ik heb wel nieuwe vacuum-elleboogjes op de injectoren gezet omdat ik eens een gescheurde had gezien ((die kostten dus 15 euro per stuk! ai ai, en mijn 350.000km oude exemplaren waren nog in prima staat)).

Draagarmen voor:
In juli ben ik gewoon door de APK gekomen, een een vreemd gekraak bij het inparkeren en wegrijden (alleen boven de 25 graden, daaronder niet..) in de ophanging kon ik zelf ook maar niet achterhalen. Maar het bleek uiteindelijk de linker fusseekogel te zijn, die had aardig wat speling gekregen.
Nu mochten de draagarmen ook wel een keertje, want ze zitten er denk ik al wel 150.000km onder. Ik heb TRW gekocht, in de 'sportonderstel' variant. Het verschil werd op internet alleen geduid als 'beefier/steviger,' maar het zit hem alleen in de buitense fusseekogels; die bij normale draagarmen in een ring van gevulcaniseerd rubber zitten, terwijl de sportvariant ongedempt in de draagarm zit. Ik ben blij met het iets directere karakter dat het geeft. Ook heb ik de stuurkogels en de stuurstokjes mee vervangen, die lagen al een jaar op zolder. Toch gek hoe je went aan dingen die niet OK zijn: na het verse materiaal weet je pas weer hoe het moet zijn.

Dikke stabi's
De meest merkbare upgrade was een 18mm stabi die de schriele 15mm variant aan de achterkant verving, echt mega veel verschil, al meteen in 2018. Nadien heb ik nog eens een 19mm exemplaar geplaatst, maar dat verschil was veel minder groot. Maar recent heb ik aan de voorkant de standaard 23mm of 24mm stabi vervangen door een originel stabilisatorstang van een M3 cabrio: 27 millimeters dik, en loeizwaar(der)! En het past gewoon plug en play. Wát een verschil zeg, eindelijk ben ik van dat deinde drama af bij het insturen en van baan wisselen.
Alleen.., je merkt ook wel hoe waanzinnig speels de overstuurde setup was met alleen achter een dikke stabi, nu weet ik helaas weer wat onderstuur met de lol doet.. En toch wil ik niet terug, omdat de auto minder bodyroll heeft en veel strakker is gaan insturen, als op een rails. De gewone non-cabrio M3 heeft 26mm, dat zou eigenlijk beter zijn. En om nog iets beter te matchen heb ik gezocht naar de dikste OEM stabi achter: een 20mm exemplaar die op cabrio's en 330xi's met sportonderstel zit. Dat heeft weer een iets fijnere balans gebracht.

Wiellagers
Rechtsachter had ik al eens vervangen. Een goedkoop lagertje, maar een behoorlijk lange klus. Nu heb ik ook rechtsvoor vervangen door een flinke dop 46 aan te schaffen, en een passende lagertrekker te kopen ingeval de binnenste lagerschaal zou blijven zitten. Dit werd echt een klus uit het boekje: de hele wielnaaf ging er gewoon met de handjes in z'n geheel vanaf, wat heerlijk zeg. De nieuwe heb ik met 210nm vastgezet (de aangegeven 290nm haalt mijn momentsleutel niet), en nog millimeter extra met het wringijzer, maar dat leek me wel erg strak worden..

VRAAG: Ik heb weer gekozen voor SKF, maar op het doosje staat 'made in China.' Nu hoeft dat niet slecht te zijn, maar in 2018 (120.000km geleden) heeft een BMW Specialist me toen grof geld gevraagd voor het betere SKF lager: maar nu het eraf kwamt zag het eruit alsof het er ook al wel 20 jaar onder had kunnen zitten. Zou ik moeten zoeken naar FAG, of iets anders 'made in Germany'?
LV is het wiellager dus al (een onbekende tijd) ouder maar loopt het nog wel beter.

Diff
Na 70.000km heb ik míjn korte 3.73 diff verwisseld om weer terug te gaan naar een standaard 3.38 diff, en dat is met zoveel snelwegkilometers ook wel lekker. 10% minder trekkracht en respons is wel jammer, maar iets minder korte versnellingen voelen ook wel goed. Ook wilde ik graag inspecteren hoe de RacingDiffs sperkit er inmiddels aan toe was. Welnu, die werkte nog prima en zag er nog zeer goed uit, die durf ik nog wel veel langer in te laten zitten. Maar: Het kleinhuis (168K) diff vond alle sperkrachten niet zo leuk, en is van een prima diff verandert in een wrak: De ingaande as rammelde in z'n lagers. Dat verbaasd me ook niet, omdat de 168K (25kg) veel minder robuust is gefabriceerd dan een 188K (31kg), en ik al tal van 320i (M52 handbak en M54 automaat) eigenaren een nieuw diff heb zien zoeken, omdat dit kleine diffje de krachten al snel niet meer aan kan; zeker niet van een zescilinder, en zeker niet met sperkrachten. Ik had al een 168K sperdif klaargemaakt, maar zal deze wrs. binnen twee jaar wisselen voor een 188K die ik dan passend zal maken. In elk geval is de aandrijflijn nu weer een stuk stiller.

Steekassen
Met het wisselen van het diff lagen de steekassen mooi los. Omdat ik binnenkort ook het wiellager LA wil vervangen wilde ik checken of ik de steekas ook mee moet nemen: inmiddels heeft die wat speling op de homokineten dus dat zal ik doen. Ik heb een Magnetti Marelli besteld om deze vanwege de gunstige/halve prijs te testen. De reden is dat ik bij het wiellager RA dacht dat he na 300.000km vast tijd was voor een nieuwe as, maar dat was voor mijn 318i (toen) dus echt niet nodig: nul speling. Toch heb ik toen de gekochte SKF er maar ingezet, en wat denk je? Deze nog vrij nieuwe as heeft op de binnenste homokineet al veel speling (en ergens terug in deze draad kun je lezen hoe het eindkapje (dat in de diffflens valt) eraf plopte toen ik hem eens loshaalde)). Daarom ben ik niet opnieuw voor SKF gegaan. (Ik moet hierbij wel zeggen dat het sperdiff, en zoveel mogelijk driving fun wel voor extra wringende en plotse krachten zorgen, maar burnouts of clutchdumps doe ik om deze reden vrijwel niet).

Bedankt, ingeval je dit alles door hebt gespit. En ik ben wel benieuwd naar ervaringen met wiellagers en aandrijfassen.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 19 okt 2022, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door Crookie » 19 okt 2022, 23:21

Ik heb zowel skf als f.a.g lagers op mijn auto zitten en geen klachten wat dat betreft… f.a.g wordt op forums wel gezien als een goede oe vervanger. De achterzijde mag eigenlijk niet meer dan €30/40 per stuk zijn (particulier)

Edit: ook 1 skf steekas op mijn auto zitten en behalve de oppervlakkige roest (geen coating) geen klachten.

280nm op gevoel afstellen is matig vind ik. Het zal naar mijn idee niet direct stuk lopen maar correct afstellen is wel zo prettig op de lange duur. Desnoods een wringijzer op 1m arm + de benodigde kg druk voor 280nm even opzoeken (ik ga van 28kg uit) 28.5 volgens het converter tooltje 👍🏼 dus een stapeltje dumbells zien te balanceren op je momentsleutel :mrgreen:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door Eeuwe » 20 okt 2022, 10:21

Gefeliciteerd met de geboorte van de tweede! Leuke update weer. Dat van dat 168 diff verbaasd mij niets, vind het echt een kut diff ongeacht de verhouding. Heb er zelf ook al drie kapot getrapt, en een 188 blijft gewoon heel.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door Rolf205 » 20 okt 2022, 11:16

Crookie schreef: 19 okt 2022, 23:21

280nm op gevoel afstellen is matig vind ik. Het zal naar mijn idee niet direct stuk lopen maar correct afstellen is wel zo prettig op de lange duur. Desnoods een wringijzer op 1m arm + de benodigde kg druk voor 280nm even opzoeken (ik ga van 28kg uit) 28.5 volgens het converter tooltje 👍🏼 dus een stapeltje dumbells zien te balanceren op je momentsleutel :mrgreen:
Als je een momentsleutel hebt die tot 200Nm gaat, kun je ook de hoek meten die je moet verdraaien om van 160Nm (klikklik) vervolgens naar 200Nm te komen. Die hoek x2 en je draait er nog 80Nm bij.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door Crookie » 20 okt 2022, 12:02

Laatst gewijzigd door Crookie op 20 okt 2022, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door Jan Terwolde » 20 okt 2022, 12:21

Nogmaals gefeliciteerd met de kleine!

Wel lekker om de draagarmen ect weer lekker fris er onder te hebben. Bizar dat er toch zoveel verschil tissen de diffs zitten, die 188 diffjes kunnen aardig was mishandeling aan, met de langere setup waarschijnlijk ook wel beter voor je gebruik kan ik mij voorstellen.

Nu maar achter maar een nog dikkere stabi scoren haha.

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door looney16v » 20 okt 2022, 19:35

Toffe update!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door jessedehaan » 04 dec 2022, 22:48

Bedankt allemaal, en weken later nog de beloofde plaatjes:

Afbeelding

Hier zie je hoe de standaard draagarmen gevulcaniseerde/gedempte fuseekogels aan de onderkant ook dikkere 'knollen' hebben.
Afbeelding

En over dat SKF wiellager dat maar 120.000km draaide, ik denk dat ik de reden heb gevonden: het stofkapje dat de achterkant van het lager afdicht mist hier. Met het eraf trekken van de oude lagers wordt dat weleens meegetrokken en niet vervangen. Ik denk dat door extra stof, en een ET van 20 wel voor extra slijtage hebben gezorgd.
Afbeelding

Ik kwam hier achter toen ik het andere wiellager aan de voorkant wilde wisselen. De oude kwam er opnieuw met de hand af. Nieuwe erop, beetje aandraaien, en schrikken! Want het zit muurvast... Gelukkig had ik net een mooie slagtrekker gekocht en met kleine tikjes kwam hij er weer af, en heb ik de oude er maar op gezet. Dat lukte dus ook en al duizenden km's lang draait het weer prima, maar dat wel wel zo'n baalmomentje.

Hier heb ik gezien dat de originele stofkap er nog wél op zat. En baalde ik dus van een goedkope FeBi keuze. Nadien heb ik geen tijd meer gehad en ook twijfel ik of een SKF wel zou passen, of dat ik de stofkap verwijder en de FeBi erop zet. Want wat wil nou: de ABS ring bij de FeBi is wat anders en steekt net tever uit waardoor die genadeloos aanloopt op de stofkap:
Afbeelding

Dan de injectoren.
Oei, die van mij waren wel vervuild zeg..
Afbeelding

Wel opvallend, want ik had ook nog donor exemplaren liggen van een 200.000km motor, die ook nagenoeg schoon leken:
Afbeelding

Hoe zou die vervuiling nou kunnen? Ik weet dat de eigenaar voor mij korte ritjes reed en dat het blok mega vervuild is geraakt met aangekoekte zuigerringen en slecht compressie oa tot gevolg. Misschien door veel olie dat langs die weg omhoog is gekomen?
Afbeelding

En nog die dikke M3 stabi. Het is gek hoe snel je went aan een nieuwe balans.
Klopt het dat een kleine ET ook vraagt om een dikkere stabi om de grotere arm/inverende kracht te compenseren? Al met al stuurt het strakker in, en is corner exit ook sneller omdat het onderstuur je weer wat rechttrekt, de oude setup was wel serieus speels en overstuurd haha.
(ik heb nog een 23,5mm en 24,5mm stabi liggen, mag gratis worden opgehaald).
Afbeelding

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door yorick » 05 dec 2022, 08:55

Monteren en demonteren van lagers is niet eenvoudig. Heb twee jaar geleden de skf lagercursus gevolgd. Dat maakt mij geen expert, maar wat ik heb onthouden, de passingen zijn onwijs belangrijk. Negen van de tien oorzaken van lagerschade zijn montage fouten.

Bij deze lageropstelling is de astap van belang. Deze zou je eigenlijk moeten opmeten met een micrometer. Ik denk dat het een lichte klempassing hoort te zijn dus de astap 0.02 a 0.03 groter dan de binnenring van het lager.

Bij de revisie van mijn brommer lag het lager los in het carter. Dat is simpelweg een productiefout. Heb hem gemonteerd met loctite, maar dit gaat zeker ten koste van de levensduur.

Mooi project dit. Op onderhoud wordt niet bezuinigd :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door Marc Sierra » 05 dec 2022, 11:49

jessedehaan schreef: 04 dec 2022, 22:48 En nog die dikke M3 stabi. Het is gek hoe snel je went aan een nieuwe balans.
Klopt het dat een kleine ET ook vraagt om een dikkere stabi om de grotere arm/inverende kracht te compenseren? Al met al stuurt het strakker in, en is corner exit ook sneller omdat het onderstuur je weer wat rechttrekt, de oude setup was wel serieus speels en overstuurd haha.
Een lagere ET kan daar inderdaad wel voor zorgen. Het hangt af van hoe de constructie van de wielophanging is of de motion ratio verandert door de andere ET waarde. Overigens zou je het misschien beter met stijvere veren kunnen compenseren aangezien die in verhouding ook minder stijf worden en je dat dus ook merkt in het gewone veergedrag.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

E46 M43 Project: koppelingscilinder, achtera

Bericht door jessedehaan » 31 mei 2023, 09:27

Zo!
Na een half jaar maar weer eens een update. En ditmaal vanuit Twente waar we inmiddels prettig gesetteld zijn. Alle autodingen stonden op een laag pitje. Wel is het gelukt om met een PVC vloertje en wat extra werkbanken en magazijnplanken een mooiere werkplaatst te maken. En inmiddels heb ik toch alweer e.e.a. kunnen onderhouden en upgraden, waarvan ik de komende tijd wat verslag hoop te doen.

Zo liep in na de vorstperiode van februari plots tegen een gek gebeuren aan: het koppelen ging niet meer zo lekker, en hield op een gegeven moment op, waardoor het een soort revmatching werd en je soms spannende momenten hebt.. Te weiniig remvloeistof, en lucht in de koppelingsleiding, dat was al snel te zien. Maar waar verdwijnt die remolie nou? Dat was nog wel een speurtocht. De hulpcilinder bleek te lekken, waardoor de remolie via het bellhouse -onzichtbaar onder de bodemplaat- naar buiten liep.

Dat had ik in m'n hoofd eigenlijk eerst uitgesloten, want daar heb nog geen jaar geleden een Bosch hulpcilinder ingezet omdat de oude zo kraakte! En weet je wat, nadat ik de culprit eruit had geschroefd, en erg boos op hem was geworden, en voor het voorlopige rijden weer even terug in z'n hok had gedrukt ... heeft hij zich nadien voorbeeldig gedragen, niet meer gelekt, en schakelt 10.000km later nog steeds prima. Rara, hoe kan zoiets?

Afbeelding

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: injectoren/diff/SKF..

Bericht door jessedehaan » 31 mei 2023, 10:31

Ook de radiator heb ik na .. 23 jaar eens vernieuwd (de expansievaten zijn na 11 jaar, en opnieuw naar 11 jaar vervangen:) Bij zescilinders gaan de radiatoren vaker begreep ik, maar bij de M43 komt er blijkbaar weinig hitte of druk door, want het ding was loodrecht en gaaf, beter dan de nieuwe Behr/Mahle opvolger, die ergens onderweg blijkbaar een deuk had opgelopen (maar wel paste). Waarom heb ik hem dan gewisseld? Omdat ik een heel klein haarscheurte had in de composiet aansluiting op de radiator, en hoger in de toeren spoot daar dan een heel klein straaltje door. Met af en toe bijvullen ging dat nog heel lang lang goed, want ik had geen zin om in de kou een radiator te wisselen.

Met héél hard drukken wordt de breuklijn zichtbaar op de foto (hieronder), en met nog eens flink doordrukken scheurde de hele aansluiting af. Maar bang hoef je er dus niet voor te zijn, maar 20 jaar lang zo'n 100 graden kvs erdoorheen heeft de boel wel wat brosser gemaakt.
Afbeelding

Een jaar of vier geleden heb ik weleens leak-stop producten in de radiator gekiept om het tijdelijk op te lossen (I know, ik pers nadien altijd af, om het lek te vinden en het deel te vervangen). Toen was ik me ook al wel bewust van het gevaar van klontering en heb ik het op warme motor/met open thermostaat (dat duurt bij de M43 nogal een poos!) erin gekiept en daarna een flink eind gereden. Het spul van Liqui Moly is vloeibaar en had ik nooit zo'n angst van, maar één keer had ik ook zo'n potje met vaste deeltjes erin gedaan. Afijn, onderin de ingaand kant zag je nog wat restanten van deze prutpogingen. Dat lijkt allemaal wel meegevallen te zijn

Afbeelding

PS1 Ergens had ik gehoopt dat meer doorstroom door een nieuwe radiator tot een lagere bedrijfstemperatuur zou leiden. Maar zo strak als die met de originele 105 graden thermostaat altijd op 108 stond, en nu al een paar jaar met de 95 graden thermostaat (E36) strak op 98, zo rij ik nu permanent rond met 99 graden in geheimmenu 19.7.
Tsja, in elk geval is alles lekker lekdicht.

PS2 Ik had ook een nieuwe dempingsplaat gekocht, 73 euro bij BMW, en die er ook maar op gezet. Maar hoe oud je auto ook is. Ik denk niet dat je dat zou hoeven doen..

Afbeelding

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: hulpcilinder/radiator/dikke M3 bremsen

Bericht door jessedehaan » 31 mei 2023, 10:58

Na de saaie dingen die oud worden en stuk gaan, ook nog wat geupgrade, namelijk de remmen! Er zou namelijk een circuitdag komen, en ik had gedacht dat er wel wat geremd zou moeten worden (maar dat viel met 135pk op Meppen wel mee, daar werden alleen de banden wat warmer van). En sowieso wilde ik voor het vlottere afdaalwerk in de Eifel wat beter de remhitte opvangen.

En het zijn de top of the line remmen van een E46 M3 geworden, op de most budget of all, mijn E46 met M43 achtklepper. De schijven van de remset die ik kon vinden hadden wel een aardige braam, maar waren nog wel binnen spec, en zoveel dikker dan mijn originele (reeds naar zescilinder 300x22 schijven geupgrade) schijven. Het is nu zo'n 325mm x 27 (28 origineel) geworden met en mooi rondje afdraaien.

Afbeelding
Afbeelding

Alleen .. iedereen weet dat 330 remmen dezelfde diameter hebben en plug en play zijn, en dat M3 remmen nog duurder zijn en ook niet passen. Omdat de brackets zwaarder zijn uitgevoerd, en de fussee van een M3 anders is, moet je de boel wat af (laten) draaien om op originele passing uit te komen, maar dan past het ook prachtig:)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best een project, en best een resultaat. Maar ..
de standaard remklauw heeft een 54mm remzuiger, de 330's hebben er eentje van 57, en daarbij werkt een standaard hoofdremcilinder nog prima. Maar de M3 klauwen hebben 60mm remzuigers, en daar zakt het rempedaal behoorlijk van om alle vloeistof te verplaatsen. Eerst heb ik de boel eens ingeremd, nog eens extra ontlucht, ABS pomp met INPA ontlucht (niet dat het hielp, maar toch). Inmiddels ben ik wel gewend aan de lange slag van het pedaal, het lineare en progressieve remmen en de veranderde heel and toe. Maar ik overweeg wel om een 330 (non DSC) hoofdremcilinder te monteren met een 23/22 verdeling (heb nu 21/18 dacht ik).

Ook is de rembalans wel aardig naar voren geschoven natuurlijk. Nu werken grotere remschijven-achter van een 330 (320mm) het beste met een 330 draagarm ombouw, maar ik wilde eerst eens een wat aggressiever blok testen op de huidige 294mm schijven. Momenteel gaat het ook prima trouwens, sterker nog, het voelt voor het eerst alsof ik echt een anker kan uitgooien.

En weet je wat, het aluminium hart van de remschijf compenseert serieus voor de extra dikte en diameter aan staal, want beide remsets wegen zo'n 13kg per stuk. Helemaal geen weight-penalty dus, dat valt mee!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Martijn_bmw » 31 mei 2023, 11:09

Mooie updates weer! Altijd leuk om jou gedetailleerde posts te lezen!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Eeuwe » 31 mei 2023, 11:44

Mooi werk Jesse! Leuke update weer.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Sabberjoch » 31 mei 2023, 13:43

Goed bezig Jesse, deze wordt wel echt flink aangepakt!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door yorick » 31 mei 2023, 15:30

Goed om te lezen dat het afdraaien van deze "zwevende" schijven dus wel gewoon gaat :thumbup:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door jessedehaan » 31 mei 2023, 20:16

Ja bedankt.
DF is voor mij ook een enorme kennisbank, dus ik geef graag wat info door voor andere (E46) liefhebbers.

En inderdaad, gelukkig was afdraaien geen probleem (60 euro), want M3 remschijven, ook via een nette aftermarket fabrikant, zijn per stuk onbetaalbaar. Dan was het wel een 330 set geworden. Maar de looks van die zwevende schijven zijn wel echt gaaf. En ze zijn/waren dus ook 3mm dikker dan 330 schijven (25mm tov 28mm).

Er is altijd wel weer wat te doen aan zo'n oude bak. Maar ik mag er nog elke dag graag naar kijken:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Martijn_bmw » 31 mei 2023, 20:24

Blijft idd een schitterend model de e46 :)

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door Crookie » 31 mei 2023, 20:46

yorick schreef: 31 mei 2023, 15:30 Goed om te lezen dat het afdraaien van deze "zwevende" schijven dus wel gewoon gaat :thumbup:
In de TIS staat expliciet aangegeven: m3 schijven mogen niet afgedraaid worden.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door yorick » 31 mei 2023, 21:44

Volledig zwevende schijven kunnen niet afgedraaid worden (ken ik overigens niet op auto's) omdat ze niet opgespannen kunnen worden. Deze semi zwevende schijven kun je wel opspannen en blijkbaar met een lichte beiteldruk afdraaien.

Heb ooit een set e36 m3 3.2 schijven op de slijpbank gehad. Tijdens inremmen icm carbon lorraine rc6 circuitblokken gaf dat een een heel mooi effect in het donker :) de voorkant werd helemaal verlicht door de vonken. Heb ze toen in de staalbak gegooid met de gedachte dat die schijven misschien een hittebehandeling hebben gehad die slechts een beperkte diepte had. Mede omdat BMW zo stellig zegt dat het niet kan.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: M3 remmerij upgrade

Bericht door jessedehaan » 31 mei 2023, 22:44

OK, daar had ik nog nooit van gehoord. De revisie specialist (doet alleen remklauwen, schijven, cilinderkoppen) noemde alleen dat hij voorzichtig wilde zijn met z'n beitels, die een hekel hebben aan de tikken die ze krijgen van geperforeerde schijven. daarom is er zo minimaal mogelijk afgedraaid, en daarom zie je ook nog lichtjes wat pitting van de opgeroeste stukjes.

De specificatie van zo'n M3 schijft loopt van 28.0 naar 26.4mm, ik zit nu rond 26.9, dat zal het punt vast niet zijn. Ook weet ik niet of het originele schijven zijn, er is geen M te bekennen, noch wat anders.

Ik heb ze ook een flinke sessie ingeremd, en je hoorde zeker in het begin hoe de blokken wat 'bromden' op de schijf (normale blokken van Bosch, om de rembalans niet nog verder te verleggen). Maar het gaf allemaal geen krimp, het remde steeds harder. Wel werd het erg heet allemaal, ik heb flink wat langer uitgereden dan ik eerst gedacht had:

Afbeelding

Al dat gebrom heeft dit geproduceerd, dat had ik nog nooit gezien. Remblokpoeder, onder een blauwe schijf;)
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten