Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 mar 2023, 12:35

Maar die schakelaar zit er niet in, auto is af fabriek met xenonverlichting geleverd.
De oplossing die jij noemt deden we met mijn oude 205 ook inderdaad.

Bij Ford gevraagd wat het spul daar zou moeten kosten en alleen al voor de rechterzijde ben je 800 euro verder en dan hebben we het puur over de onderdeelprijzen van een draagarm en de sensor.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 mar 2023, 13:26

Toch wel aardig aan het klussen Ferdi, ik ken het verleden van de auto natuurlijk niet en hoe het onderhoud vroeger geweest is maar sta er toch wel van te kijken. Ik heb zelf nu iets meer dan 80k zelf gereden met mijn Tonkatoy maar ben gelukkig gevrijwaard gebleven van dit soort dingen. Bij jpi staat er wel 50k meer op als bij mij, dat dan weer wel. Ik hoop dat je wagen het nu een tijdje blijft doen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 mar 2023, 14:31

Mijn Pajero heeft een deel van z'n leven in België doorgebracht en heeft daarna dienst gedaan bij een paardenfokker.
Die laatste was met de standaard dingen wel netjes op tijd maar zal hem vast niet altijd gespaard hebben.

Op zich is 300.000+ kilometer met bijvoorbeeld een wiellager nog netjes vind ik.
Heb ze bij een Volvo die ik had sneller vervangen en die had ook meer problemen met een lagere kilometerstand.
Spul rondom de distributieketting is iets dat veel mensen overheen kijken en later de rekening voor betalen en daar had ik geen zin in.
Mazzel is dat het hier thuis kan, anders ben je aan de beurt op alleen al het uurloon en het feit dat er bijzonder weinig kennis is over deze auto's hier in Nederland.

In een Australische Facebookgroep is een hoop informatie te halen en zitten ook mensen die bijvoorbeeld een Land Cruiser hadden voor een Pajero en menen dat een Land Cruiser (net als jouw FJ gok ik) nog net iets degelijker gebouwd zijn.
Als de Pajero er een keer uit gaat dan zal dat denk ik ook op een Land Cruiser zijn. Is wel een van de weinige auto's waar ik nog lang mee wil gaan doen voordat hij eruit gaat.
Dit jaar eerst nog eens alle vloeistoffen aan de onderkant doen, grote beurt en dan verwacht ik verder weinig gekkigheid.
Bussen voor het achterdiff liggen nieuwe voor klaar want die worden bij iedere Pajero slecht en dan hebben we alle pijnpunten ook wel gehad.

Heb nu wat dingen in "korte tijd" gehad en daardoor lijkt het ineens wel wat, maar in de afgelopen 65.000 kilometer was dit ook alles wat er was naast het standaard onderhoud en zelfs dan durf ik dit nog gewoon te noemen vanwege de leeftijd en kilometerstand.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 mar 2023, 22:09

Nou dan denk ik dat de komende 65.000 vrij probleemloos zullen zijn. De wat oudere landcruisers zijn enorm over ge engineerd. Daar kan je wat ik lees 20 keer de wereld zonder problemen mee rond rijden. Kan me voorstellen dat ik zo'n ding ook nog wel eens aan zal schaffen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 10 mar 2023, 22:23

Zolang Ferdi dit maar uit zijn hoofd houdt blijft het zorgeloos rijden :tooth:
Ferdi schreef: 23 dec 2022, 21:27 (…)
Wil ooit nog wel eens iets van een oude Range Rover, laatst stond er eentje te koop die zo'n beetje volledig aan m'n lijstje voldeed maar wil de Pajero nog niet kwijt.
(…)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 11 mar 2023, 06:30

Landcruisers zijn wel echt waanzinnig gave auto’s en idd gemaakt voor de eeuwigheid :)

erwin20vt
Berichten: 784
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door erwin20vt » 11 mar 2023, 09:21

aftermarket draagarmen leveren vaak een los beugeltje om de hoogte sensor aan te monteren. klem je er op en dan monteer je de hoogte sensor ook eenvoudig zelf te maken natuurlijk. op deze manier hoeven ze maar 1 type draagarm te maken en houden ze de kosten lager.

na montage wel even met computer de koplamphoogte afstellen in de basisafstelling.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 11 mar 2023, 11:53

Bij het rond zoeken ben ik dat nog niet tegen gekomen.
Huidige draagarm heeft 2 grote gaten aan de bovenzijde waar je niets mee kan helaas.
Zal nog eens rond zoeken of ze het voor de Focus ook leveren zoals je aan geeft. SKF had vooralsnog als enige een draagarm die geschikt was.
Vanuit de garage nog geen reactie gehad dus die wachten we nog eventjes af.
JP schreef: 10 mar 2023, 22:23 Zolang Ferdi dit maar uit zijn hoofd houdt blijft het zorgeloos rijden :tooth:
Ferdi schreef: 23 dec 2022, 21:27 (…)
Wil ooit nog wel eens iets van een oude Range Rover, laatst stond er eentje te koop die zo'n beetje volledig aan m'n lijstje voldeed maar wil de Pajero nog niet kwijt.
(…)

Voorlopig niet en zag gisteren ook een hele mooie Land Cruiser 100 V8.
Zoiets zie ik het ook nog wel eens worden :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 11 mar 2023, 11:56

Downforce Hans schreef: 10 mar 2023, 22:09 Nou dan denk ik dat de komende 65.000 vrij probleemloos zullen zijn. De wat oudere landcruisers zijn enorm over ge engineerd. Daar kan je wat ik lees 20 keer de wereld zonder problemen mee rond rijden. Kan me voorstellen dat ik zo'n ding ook nog wel eens aan zal schaffen.
Ga er wel vanuit dat we het dan allemaal hebben gehad.
In Australië rijden heel wat Pajero's rond en ook van de generatie die ik heb is een kilometerstand van 700.000 of boven het miljoen heel normaal.

Vind de Pajero af en toe al overdreven stevig gebouwd maar dat zal met zo'n oude Land Cruiser nog meer zijn.
De Land Cruiser 100 die ik gisteren zag weegt net geen 2600 kilo rijklaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 mar 2023, 10:40

Gisteren de Focus weer op kunnen halen.
Zijn wat mailwisselingen aan vooraf gegaan, vorige week donderdag weggebracht en gisteren halverwege de middag kwam het telefoontje dat ie weer klaar is.

Rechterzijde nieuwe draagarm en nieuwe sensor met alles erop en eraan voor de hoogteregeling, links een nieuwe draagarm, uitgelijnd en de koplampen zijn opnieuw afgesteld zodat alles weer klopt met een werkende hoogteregeling.
Had een aantal keren moeten vragen of men de draagarmen per set of per kant vervangt. Standaard kijken ze dus niet naar de andere kant en op mijn verzoek is dat toch wel gebeurd.
Zonder gezeur vervangen en alles origineel Ford. Heeft wat moeite gekost maar het is keurig netjes opgelost.

Aankomend weekend de Pajero de schuur in voor een nieuwe stuurkogel, hoesje is gescheurd en wil hem aankomende week wegbrengen voor de apk.
Wilde het eigenlijk afgelopen weekend al doen maar wilde de dame niet in de leen-108 het halve land door laten rijden.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 20 mei 2023, 17:29

Vorige maand heeft de Pajero weer een grote beurt gehad, dit keer voor 5W40 olie gegaan in plaats van weer w30 te kiezen.
Met het betere sleepwerk verbruikte hij toch iets olie en las ik dat ze aan de andere kant van de wereld dit probleem met iets dikkere olie hebben opgelost.

Afbeelding

Staat ondertussen 318.nogiets op de teller en ding doet geen klap verkeerd.
De apk vorige maand ging ie met vlag en wimpel doorheen, ondanks het originele roetfilter van 16 jaar geleden slechts 50.000 deeltjes op de tester dus dat is een dikke prima.
Binnenkort de grille opnieuw spuiten en de delen in de bumper, Plastidip heeft het amper een jaar volgehouden.
Wil nu gaan voor plastic primer en dan gewoon matzwarte verf al dan niet met een laag blanke lak erover.

In ander autonieuws, de Focus staat bij de schadehersteller :bag:
Kleine 4 weken terug telefoontje van de misses dat ze de middelste was geweest in een kettingbotsing in de Coentunnel.
Zij achterop een B klasse die goed in elkaar zat en zelf aangetikt door een BMW die er direct vandoor ging.
Helaas geen kenteken en de camerabeelden van Rijkswaterstaat worden niet bewaard (tenzij een dodelijk ongeval) dus dader helaas onbekend.

Focus had gelukkig wel rijdbare schade, voorbumper was op wat plekken gescheurd en de motorkap had een klap gehad.
Aan de achterzijde heeft de trekhaak z'n ding gedaan en was er 1 hoekje van de bumper iets beschadigd.

Auto stond binnen 2 weken bij de hersteller, na een week daar gestaan te hebben kon ik hem ophalen.
Of eigenlijk niet helemaal want men was niet tevreden over de kleur van de motorkap, maar ik had hem echt even nodig en aangezien ik op 1 minuut afstand werk afgesproken dat ik hem afgelopen maandag direct weer zou brengen.
Was achteraf extra blij dat ik hem het weekend had want zo kon ik het werk goed bekijken.
Vooraf afgesproken dat de voorbumper, motorkap en achterbumper vervangen zouden worden. De achterbumper was men vergeten en naast dat de motorkap in de verkeerde tint was gespoten vond ik de voorbumper al net zo slecht.
Als bonus had men de auto gewassen, ik denk met schuurpapier want onderstaand 1 van de foto's die ik van het werk heb gemaakt en met de betreffende werkplaats heb gedeeld:

Afbeelding

Auto zit onder de krassen, zowel waskrassen als veel diepere krassen en ik was om het netjes te zeggen niet blij met wat ik zag.
Bracht een strakke auto weg en dan is dit wat je terug krijgt.
Bij het terugbrengen samen met de bedrijfsleider een rondje rond de auto gedaan, naast dat het spuitwerk de verkeerde kleur was vond ik het ook nog eens matig.
Op sommige plekken zie je de grondverf er dwars doorheen. Dan nog de waskrassen die echt overal te vinden zijn, motorkap die gepolijst is en vol zit met hologrammen, schade op het scherm linksvoor nadat de bumper kennelijk niet direct wilde passen en men voor de optie geweld was gegaan.
De waskrassen wilden ze mij nog 1 seconde in de schoenen schuiven maar daar kwam men heel snel op terug :mrgreen:

Nog geen idee wanneer ie nu klaar is, ik laat het even een beetje met rust voordat er weer haast wordt gemaakt.
Afspraak is voor nu dat al het spuitwerk overnieuw gaat, de achterbumper nu niet wordt vergeten en de auto op hun kosten naar een professionele poetser gaat.
Ben erg benieuwd naar het resultaat in ieder geval.

Daarna gaan we de auto hoogstwaarschijnlijk inruilen :mrgreen:
Dame wil voor haar werk een bus en die bouwen we om tot camper, ze is vaak van huis en is het zat om telkens overnachtingen te moeten regelen. Idee speelde al langer en nu is het moment hebben we bedacht.
Al even contact gehad met Jos over de VW motoren, wilden eerst voor een Transporter kijken of iets soortgelijks.
Ondertussen zijn de eisen een L2H2 bus, erin kunnen staan is een vereiste en met een H2 heb je nog een beetje ruimte om je heen.
Laatst met een Transit gereden, daar kwamen we niet uit. Zit wat werk aan en de verkoper dacht dat ie écht een parel te koop had :tooth:
Kijk nu rond voor bijvoorbeeld een Crafter, of toch iets van een Ducato/Boxer/Jumper.

Nu ben ik het in ieder geval eens niet met een "projectauto" :mrgreen:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Spijkerhard » 21 mei 2023, 13:35

L2 past niet in een normaal parkeervak, dat is wel jammer.

Wij hebben een L1H2 Transit als Campervan, heerlijk rijden en kamperen. Maar als alternatief voor een hotelkamer of B&B voor het werk, zou ik nog wel 2 keer nadenken. De leefruimte is beperkt, en douchen/badkamer is toch wel een stuk beter geregeld in een hotelletje. Of je moet weer camping gaan regelen, wat weer lastiger is dan hotelkamers.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 21 mei 2023, 15:06

Je moet er een klein beetje creatief voor zijn met parkeren inderdaad, al zijn hier in het dorp de meeste vakken net groot genoeg of andere bijna en is het opgelost met de achterwielen op straat.
Ding zal verder vooral op het erf komen bij klanten.

Vriendin is nu telkens een dag of 2 van huis dus het zou dit het alternatief zijn om 1 nacht of 2 nachten per week in te slapen en af en toe samen een weekendje weg te gaan.
Idee van L2 is om er gewoon een vast bed in te maken zodat je niet aan het einde van een lange dag nog bezig bent om je bank om te toveren tot bed.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 25 mei 2023, 17:07

Afgelopen maandagmiddag de Focus weer op kunnen halen.
Nu was alles wel weer netjes in orde.

Kwam goed uit, gisteren bij een bus wezen kijken voor de misses en we zijn het eens geworden over de inruil :mrgreen:

Zaterdag halen we hem op, Renault Master uit 2010 met 141.000 op de teller.
Van een 1 liter 3 cilinder naar een 2,5 liter 4 cilinder diesel toe. Ding loopt mooi (voelt vlotter dan de 120 pk dan ie zou moeten hebben) en is technisch keurig netjes voor elkaar.
Was wel een verademing na wat proefritten waarbij je na de eerste 10 meter al wist dat het hem niet ging worden....

Eerste eigenaar (van de 2) is los gegaan op de optielijst :tooth:

- Airco
- Cruise control (die je met een Franse slag vanaf het dashboard moet bedienen)
- Radio met navigatie (origineel)
- Vrolijke stoelbekleding
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Trekhaak

Qua uiterlijk gaan we er een klein beetje aandacht aan geven maar hij moet ook niet té netjes worden.
Ding is in L2H2, 5,5 meter lang aan de buitenkant en 3 mtr 20 aan bruikbare lengte achterin.

Afbeelding

Zoals de vrouw zelf al zei, hij is spuuglelijk qua model :mrgreen:
Maar toch is ze er blij mee. Master was niet mijn 1e keuze maar deze was te netjes om niet te gaan kijken.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door EvdP » 25 mei 2023, 19:20

Gefeliciteerd met de aankoop. Over het lelijk zijn, welke betaalbare bus is dat niet?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 25 mei 2023, 19:48

Gefeliciteerd wordt een leuk camper project!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 25 mei 2023, 20:09

Dank!
Je krijgt (letterlijk) een hoop auto voor je geld maar voor de schoonheid doe je het zeker niet.
Die gaan we in dit geval vanbinnen creëren.

Vandaag alvast de spullen voor een grote beurt besteld, volgens de computer nog niet nodig maar zo weten we wanneer er wat gedaan is en hebben we een mooi punt in vandaan te werken.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MartijnGizmo » 26 mei 2023, 14:19

Gewoon in de matgroene Raptor of iets vergelijkbaars, lijkt ie meteen een stuk stoerder én valt ie minder op op het erf! :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 mei 2023, 19:41

Matgroen, verhoging en een paar banden zoals de Pajero heeft :mrgreen:
Kan niet uitsluiten dat ie wellicht ooit nog wel een andere kleur zal krijgen. Dame wilde graag wit maar geloof ook dat er wel een radertje rond gaat over misschien wel een andere kleur ooit.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 05 jun 2023, 15:21

Ondertussen staat de Renooit een kleine 1,5 week op de oprit.
Vorig weekend direct begonnen om een rondje onderhoud te doen, ondanks dat het niet gek lang geleden was alles fris en weten we wanneer het nu is gedaan.
8 liter verse olie erin, ding blijkt gelukkig dezelfde olie te lusten als de Pajero dus dat is makkelijk.
Een oliewissel van beide auto's is goed voor 17,3 liter olie :mrgreen:
Verder uiteraard nieuw oliefilter, luchtfilter,brandstoffilter en nieuwe remolie erin. Had een interieurfilter besteld maar deze generatie blijkt er geen te hebben.

Achterin al wat aan het "slopen" geweest, alle latten aan de rechterkant uit de laadruimte gehaald.
Links op de onderste 3 na. Het reservewiel staat hier tegenaan en wil die nog heel even laten zitten en het rek achter de passagiersstoel is eruit.
Schuifdeur opnieuw afgesteld, deze hangt nu recht en is nu wél waterdicht...dame wilde hem vorig weekend direct even wassen en dat resulteerde in een regenbui in de laadruimte. Dat is nu gelukkig opgelost.

Afbeelding

Hebben het ding achterin helemaal opgemeten en de boodschappenlijst is gemaakt.
Van de week beginnen met bestellen en als de vrouw terug is van 5 dagen opleiding kunnen we van start met de ombouw.
Vandaag zat er nog een kabeladapter in de brievenbus zodat ik er een andere radio in kan zetten. Huidige doet het, maar die mist bluetooth en blinkt niet uit in vermogen.
Binnenkort nog een setje andere speakers en dan klinkt het voorin best redelijk gok ik.

Eerste 800 kilometer zijn ermee gereden en naast dat ie keurig 1 op 12,5 loopt heeft ie nergens een druppel van verbruikt en is het formaat nog geen enkele keer een belemmering geweest.
Past ook hier in het dorp in alle parkeervakken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 08 jul 2023, 18:14

Maandje verder en we zijn rustig begonnen.
In de vorige post had ik het over een radio die vervangen moest worden.
De oude unit:
Afbeelding

En de "nieuwe", gebruikte deze heel af en toe in de schuur, haal ik wel een keer een andere voor.
Afbeelding

Tussendoor de grille van de Pajero opnieuw gespoten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja bus.. Composetje geplaatst, rechts de oude originele Renault speaker en links de nieuwe Kenwood speaker:
Afbeelding

Afbeelding
Na de foto het originele rooster er weer op geklikt en het klinkt 20 keer beter :)

Verse rubbers voor de rem en koppeling:
Afbeelding

En toen liep ik tussendoor tegen een nette schuifdeur mét raam, via een Belgische onderdelensite gevonden en het ding stond in Friesland.
Gehaald voor een nette prijs en zo slaan we meerdere vliegen in 1 klap:
Afbeelding

Moet de lagers van de middelste roller nog vervangen, die kwamen helaas later dan de dag dat ik de deur heb gewisseld.
Verder is de meeste tijd denk ik wel naar het afstellen gegaan, rolt nu mooi soepel, waterdicht en hangt er recht in.

Camera achterop geplaatst voor wat beter zicht:
Afbeelding

Afbeelding

Dit geeft wat beter zicht dan de binnenspiegel, flikkering in het beeld komt door mijn telefoon en niet door het ding zelf.
Was 1 issue mee en dat bleek door mij veroorzaakt, ik had een andere 12volt plug gebruikt dan degene die erbij zat en kennelijk vond ie dat niet zo leuk... werkt nu vlekkeloos.

Toen was het tijd om hem achterin vol te plakken met anti-dreunplaat.
De plekken waar het nog niet zit komen ofwel een raam of een ventilator, verder alle plekken wel gehad.

Vloer geïsoleerd en ook vol geplakt met anti-dreunplaat:
Afbeelding

En de bodemplaat er weer terug in:
Afbeelding

Alles achterin in de avonduren gedaan, schoonmaken, ontvetten, alles plakken, etc.
Uurtje of 6 bezig geweest gok ik voordat de vloerplaat er weer in lag en het haast is alsof er niets is gedaan.
Hoorde vandaag dat het al wel wat scheelt in geluid en denk dat de wielkasten bekleden het grootste verschil gaat maken.
Komende week gaan we een Maxxfan plaatsen, deze komt voorin op de plek waar Renault het dak zelf heeft voorbereid op een dakraam.
Achterin komen nog 2 schuiframen. Dat wordt even slikken bij de eerste keer de zaag in de auto te zetten :mrgreen:

Als afsluiter vorige week nog een uurtje of 5 met de Dexta bezig geweest, de keerring van de achteras was gaan lekken.
Klusje dat ik al een tijdje uit had gesteld en waar het nu maar eens van moest komen...

Afbeelding

Deze was wel klaar na 63 jaar en wilde met geen mogelijkheid normaal los komen...uiteindelijk kapot geslepen en een paar dorpen verderop een setje andere remtrommels kunnen halen.
Afbeelding

Gelijk wat andere kleine dingen gedaan nu het wiel er toch af lag en is alles nu weer netjes in orde.
Wil ergens dit jaar de dynamo nog eens vervangen, blokje een grote beurt geven en er verlichting op zetten en dan is de trekker redelijk "af".
Laatst bij een oldtimer tractorshow hier in het dorp gezien dat die van mij kennelijk na wat gepruts vanaf mijn kant in een best oké staat is :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 18 mar 2024, 20:57

Kleine topic kick,

Vorig jaar hebben we nog wat klusjes aan de Master gedaan, zelf 2 zijruiten geplaatst en een Maxxfan op het dak gezet.
Nog getwijfeld om dit te laten doen maar toch zelf de zaag in de auto gezet.
Even over een drempel stappen om dat de eerste keer te doen maar het resultaat is netjes :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder weinig spannende dingen gedaan, bedrading voor alle verlichting, stopcontacten, etc ligt klaar en we hebben alles liggen om de betimmering van de wanden en het dak te gaan maken.
Door tijdgebrek vanwege andere prioriteiten is het bouwen nog niet verder gegaan, vanaf half april is er weer meer tijd en dan gaan we weer volgas aan de slag.

Op technisch vlak is er een nieuwe accu in gekomen, de oude bleek 14 jaar oud te zijn...
Zijn er nieuwe gloeibougies in gekomen en heb ik de remklauw rechtsachter en beide handremkabels vervangen.
En last but not least staat het ding op Michelin Cross Climate 2 banden als vervangers voor de oude Michelin busjes banden.
Kon precies qua draagvermogen en het rijd een stuk beter.

Is nu een kleine 25.000 kilometer mee gereden sinds de aanschaf en buiten een keer een motorstoring om doet het ding geen klap verkeerd.
Die storing zorgde voor een noodloop, auto uit en weer aan en is nooit meer terug gekomen.

En verder de Pajero? Dat is de daily die ik nu het langst heb en ook nog mee door blijf rijden.
Die doet alles wat ie moet doen en dan beter.
Begin deze maand een verhoging van de wegenbelasting met 17 euro extra in de maand.
Werk tegenwoordig redelijk dichtbij huis en met 199 euro in de maand toch gekeken om over te stappen naar een fatsoenlijke 4x4 op benzine. Dat bleek ongeveer 100 euro goedkoper te zijn in de maand dus die optie hebben we terug gestopt in de ijskast.
Weet nu goed wat ik heb en het onderhoud is volledig bij dus rijden we vrolijk verder.

Sinds vorig jaar is ie wel wat gestroomlijnder, golfbaleffect xxl :blackeye:

Afbeelding

Een van de paarden dacht langs de auto te passen maar dat ging toch niet helemaal....paard had niets, ik miste een spiegel en het voorscherm ziet er wat minder netjes uit.
Spiegel vervangen voor een nieuwe, uiteindelijk na twijfel het voorscherm zelf grotendeels uitgedeukt en rijden we ermee door.
Vond een vervanger in de juiste kleur maar met gebrek aan tijd op dat moment om die erop te zetten rijden we ondertussen nog steeds zo rond en stoort het mij niet meer zo.

Afbeelding

Olie van de automaat vervangen, was uiteindelijk onnodig spannender dan het hoefde te zijn.
Wat bij de meeste Pajero's de vulplug is bleek hier een bout te zijn die een remband op z'n plek houdt.
Daar kom je achter als de bak in z'n achteruit staat en je dus geen aandrijving hebt :bag:
Via een Australiër een filmpje opgestuurd gekregen hoe men dat op lost, uiteindeijk van ijzerdraad een stukje gereedschap gebogen, band op z'n plek weten te trekken en de bout er doorheen gekregen en dat door 1 en hetzelfde gat zonder dat je ziet wat je doet.
Automatenspecialist in de buurt aangeschreven en die wilde de bak er al onder vandaan halen, andere opties kenden zij niet....zou ze bijna mijn knutselstukje verkopen.
Daarnaast de olie van de tussenbak en de beide differentiëlen vervangen.

Laatste stukje onderhoud is het vervangen van de voorremmen.
Oude remblokken waren redelijk op en met een setje trillende schijven hoog tijd voor vervanging.
Met 276 mm redelijk bescheiden remmen voor een zware auto die zware dingen mag trekken.
Nu gegaan voor de combinatie van StopTech street remblokken en Rotinger gegroefde schijven:

Afbeelding

Heb ze al wat keren redelijk stevig gebruikt en vooralsnog erg goed over zowel de remkracht als warmteafvoer te spreken.

En vorige week een mijlpaal gepasseerd:

Afbeelding
Zal niet ontkennen dat ik de dagteller had gereset :mrgreen:

Aankomend onderhoud is een nieuw brandstofdrukregelventiel.
Deze heb ik een kleine 2,5 jaar geleden gewisseld en ze gaan tussen de 40 tot 60.000 kilometer mee en met 52.000 kilometer sinds het vervangen wordt het weer tijd voor een nieuwe.
Auto houdt wat in en je kan aan de versnellingsbak merken dat deze iets minder soepel schakelt. Precies de kenmerken van zo'n versleten ding.
Had er eentje OEM Mitsubishi vanuit Engeland besteld, dat bleek helaas de verkeerde te zijn.
Kom je achter nadat het ding op z'n plek zit en je je armen op 3 punten hebt moeten laten scharnieren om overal bij te komen :tooth:
Die is retour afzender en er is een Denso onderweg. Die worden ook OEM gebruikt en is wat er nu ook in zit.

Kleine upgrade die nog in de maak is: een modificatie voor de tractiecontrole.
Deze is dan in of uit te schakelen op ieder moment. Normaal gesproken worden alle systemen uitgezet zodra je het achterdiff vergrendeld maar met deze aanpassing kan je alles weer aanzetten waardoor je flink meer grip schijnt te hebben.
Ben erg benieuwd, gisteren alle "wensen" door genomen met degene die de kabelboom maakt. Hoe je wil dat het ding precies functioneert, soort knopjes, etc.
Zal nog even duren voordat ik hem heb maar na een kleine 2 jaar twijfelen gaan we het gewoon alsnog doen.
Tegenwoordig ook ingeschreven bij een Drentse 4x4 club, wil wel eens wat dagen mee om te kijken wat het ding nu allemaal precies kan :hungry:
Dan durf je toch even wat meer dan dat je ergens alleen op pad bent en jezelf moet zien te redden.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 830
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MVB » 19 mar 2024, 09:36

Heerlijk knutsel topic, dat zelf sleutelen herken ik wel. Wat een gepruts af en toe bij officiële merkdealers tegenwoordig.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Elise » 19 mar 2024, 09:46

Ferdi schreef: 18 mar 2024, 20:57 Tegenwoordig ook ingeschreven bij een Drentse 4x4 club, wil wel eens wat dagen mee om te kijken wat het ding nu allemaal precies kan :hungry:
Dan durf je toch even wat meer dan dat je ergens alleen op pad bent en jezelf moet zien te redden.
Leuk :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 mar 2024, 16:12

MVB schreef: 19 mar 2024, 09:36 Heerlijk knutsel topic, dat zelf sleutelen herken ik wel. Wat een gepruts af en toe bij officiële merkdealers tegenwoordig.
Daar hoef ik met deze auto niet aan te kloppen.
Hier in de buurt een keer navraag bij de dealer gedaan maar er was weinig interesse en uiteindelijk de prijs 3 keer zo hoog als hetzelfde OEM onderdeel na een rondje Google.
Zolang we het zelf op kunnen lossen is dat hoe we het blijven doen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, EricT, Google [Bot], Mark 320iS, wackywim en 65 gasten