Van S60 T5 naar S80 T6.
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Wat een bende. Twee uur sleutelen en het differentieel lag ernaast, anderhalf uur om het lager te vervangen en dan nog een paar uurtjes voor het monteren, uitlijnen…
Binnenwerk van het lager op de bovenste foto. Was al duidelijk te voelen in het diff dat ie goed stuk zou zijn, nou…euh…bevestigd. Met hulp van een collega voor het afstellen van het differentieel, landrover onderdelen en speciaal gereedschap.
Het is me nu toch een partij stil in de auto. Echt genieten.
Differentieel met voorop de AOC koppeling.
Voor de eigen gemoedsrust zit er nu overal nieuwe vloeistof in. Zelfs de onmogelijk te verversen haakse overbrenging (tussen versnellingsbak en cardanas) heeft nieuwe olie, en dat was wel nodig;
In de koffiebeker zit de oude vloeistof, dat gele is nieuwe olie. Geen aftappluggen maar wel een vulplug met een paar millimeter ruimte erachter waar je met een 3 mm slangetje tussendoor kan…
Ik geloof de term long life niet meer, ik ga dit vaker vervangen.
Op naar de volgende klus…ik vrees schokdempers…
- frank de jonge
- Berichten: 9719
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Je hebt de RockShox spuit iig al klaar liggen. Maar goed bezig iig
- Ferdi
- Berichten: 3045
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Long life bestaat zeer zeker niet.
Van de nieuwere modellen wist ik wel dat vaak de aftapplug al weg is gelaten maar bij de S80 had ik dat toch bij geen enkel onderdeel verwacht.
Lekker bezig!
Van de nieuwere modellen wist ik wel dat vaak de aftapplug al weg is gelaten maar bij de S80 had ik dat toch bij geen enkel onderdeel verwacht.
Lekker bezig!
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Ik heb heel wat Reverb zadelpennen versleten, daar zaten altijd van die ontluchtingssetjes bij. Werkt ook super bij het verversen van Volvo olie.frank de jonge schreef: ↑26 feb 2023, 00:40 Je hebt de RockShox spuit iig al klaar liggen. Maar goed bezig iig
Er zal wel een logica achter zitten. Hij kan iig niet lekken langs de aftapplug.
Gisteren ruim 100km gereden en wat een verademing. Het begint bijna een fijne auto te worden
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Nu ook in 1/43:
Moest er een V70 voor opofferen, daar zaten de juiste wielen onder.
We hebben na de grote revisie veel gereden en wat een verademing, zo allemachtig fijn rijden.
Op naar jaarlijks onderhoud en de APK.
Moest er een V70 voor opofferen, daar zaten de juiste wielen onder.
We hebben na de grote revisie veel gereden en wat een verademing, zo allemachtig fijn rijden.
Op naar jaarlijks onderhoud en de APK.
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Mooie auto hoor!
Je moet het dakje van de 1/43 nog even open zagen (of die van de 1/1 dichtkitten )
Je moet het dakje van de 1/43 nog even open zagen (of die van de 1/1 dichtkitten )
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Goed bezig! Echte liefhebber, velen hadden zo'n auto met zulke issues al lang afgestoten (of gewoon mee doorgereden). Mooi 1/43 model ook!
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Pfff.. flink zwart zeg die olie uit de overbrenging, komt geen verbranding niks aan te pas maar toch flink achteruit gegaan.
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: De rode S60
En hij is er alweer een jaar.
Inmiddels bijna 250000 op de klok. Recent weer onderhoud gehad met verse APK. Vlak voor onze zomervakantie gaan er nog nieuwe Nivomat schokdempers onder want de huidige zijn slecht.
Na de vakantie maar eens een ei leggen over de toekomst. Ondanks dat m’n vrouw een riante reiskostenvergoeding heeft bij haar nieuwe werkgever…de kilometers vliegen erop.
Ze mag een leaseauto maar jeumig…wat een sneue auto’s kan je tegenwoordig uitkiezen met de co2 uitstoot plafond van veels te laag.
Afgelopen weken bezig geweest met kleien/poetsen/sealen etc etc. Termen die ik vaag kende maar toch maar eens moest proberen. Mooi om te doen, veel werk maar het is het wel waard.
Veel gekke plekken weg kunnen krijgen, zo zat er op een bumperhoek spuitnevel van spotrepair, heel groot deel weg kunnen krijgen.
Het is geen rood maar het is best een mooie diepe kleur zo.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Wees blij dat er nog een CO2 plafond is steeds meer bedrijven stappen over op 0 CO2 oftewel verplicht EV...
Maar eens de tijd dat leasen leuk was omdat je zonder zelf investeren in nieuwe dikke auto's kon rijden is met de mileu-gekte wel verdwenen helaas...
Zolang het uitkan en lease niet verplicht wordt zou ik zeggen lekker zelf kiezen, kopen en rijden icm km vergoeding
Maar eens de tijd dat leasen leuk was omdat je zonder zelf investeren in nieuwe dikke auto's kon rijden is met de mileu-gekte wel verdwenen helaas...
Zolang het uitkan en lease niet verplicht wordt zou ik zeggen lekker zelf kiezen, kopen en rijden icm km vergoeding
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Precies, dat laatste doe ik ook. Ondanks dat waar ik werk het CO2 verhaal (nog) niet speelt.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Jep hetzelfde, prima mobiliteitsvergoeding die ik uit laat keren. Vervolgens netjes die km's die ik zakelijk maak bijhouden en maandelijks doorgeven waardoor een groter deel van die vergoeding een netto vergoeding wordt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Zo heb ik het ook jaren gedaan, beviel top!
Hoop dikke 6 pitter BMW’s van kunnen rijden
Totdat de groene golf door het bedrijf kwam en we verplicht moesten gaan EV leasen
Hoop dikke 6 pitter BMW’s van kunnen rijden
Totdat de groene golf door het bedrijf kwam en we verplicht moesten gaan EV leasen
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
We moeten het maar zien te rekken denk ik.
EV en beetje range/uitrusting/looks! zijn helemaal niet goedkoop. S80 eruit en duurdere EV terug, wat schieten we er dan mee op?
Ze is manager duurzaamheid btw.
Duurzaam is ie wel, 12 jaar/1 op 10 gemiddeld/250000km and counting.
EV en beetje range/uitrusting/looks! zijn helemaal niet goedkoop. S80 eruit en duurdere EV terug, wat schieten we er dan mee op?
Ze is manager duurzaamheid btw.
Duurzaam is ie wel, 12 jaar/1 op 10 gemiddeld/250000km and counting.
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Elke keer als ik dit topic weer zie, verbaas ik me dat die auto al een jaar of 15 oud is. Echt een fris design nog steeds, ook het interieur oogt nog modern.
Verbruik van zo'n T6 schrikt me wel altijd een beetje af, 1:9,5-1:10 is wel de norm volgens mij?
Verbruik van zo'n T6 schrikt me wel altijd een beetje af, 1:9,5-1:10 is wel de norm volgens mij?
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Ik vind het verbruik netjes voor een 1700 kilo zware auto met een 6 cilinder en 4WD.
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Ik red 1 op 10 en een beetje. Ben geen harde rijder, meestal 115/120 op de snelweg, draait ie net boven de 2000tpm. Provinciaal haak ik met de cruise control aan bij m’n voorligger.
Files zijn killing aldus m’n vrouw.
T6 zou je niet af moeten schrikken. Motoren zijn hard, nadeel is dat er zoveel omheen zit wat meteen duur is als het kapot gaat.
Files zijn killing aldus m’n vrouw.
T6 zou je niet af moeten schrikken. Motoren zijn hard, nadeel is dat er zoveel omheen zit wat meteen duur is als het kapot gaat.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Die READ unit, is dat ook iets wat eigenlijk standaard kapot gaat of valt dat in de praktijk wel mee?
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Dat is een hele goede. Ik zat eraan te denken die te vermelden bij het bovenstaande…maar…in al die jaren dat ik ze ken heb ik er twee gehad die geluid maakte…Streamline schreef: ↑29 mei 2023, 10:51 Die READ unit, is dat ook iets wat eigenlijk standaard kapot gaat of valt dat in de praktijk wel mee?
Laatst had ik er twee achter elkaar, maar dat bleek bij 1 de waterpomp te zijn (die andere was wel stuk). READ unit is wel een fikse klus, dat laten klanten vaak al niet meer repareren.
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
We zijn weer een wat sigarettengeld verder.
In februari een no name koelventilator module gemonteerd omdat de oude module de accu leeg trok. Ventilatoren bleven volle kracht stampen.
Als de auto met de ‘nieuwe’ geparkeerd en op slot stond dan was er om de 10 seconden een tik te horen onder de kap. Toch eens goed gezocht en je voelde de tik terug in de kleine fan. Afgekoppeld en de tik bleef weg. Verassend genoeg is het nu wel een los Volvo onderdeel van €140 ipv 550€ voor de fans en module (werd enkel als set aangeboden een half jaar geleden).
Tijdens de differentieel revisie bleken de schokdempers achter toch wel slecht te zijn, 1 zweten en de ander lek. Tegenaan lopen hikken want ze zijn duur, erg duur.
Begon er meer en meer aan te ergeren; onrustig over richels, wegspringen als je over een putdeksel reed.
Uiteindelijk de beslissing genomen om de Nivomats te vervangen….backorder tot in onze vakantie..
1 nivomat was wel te krijgen en die op de plek van die hele lekke nivomat gemonteerd. Dat rijdt net niet lekker.
…opeens was daar de andere nivomat, twee weken te vroeg volgens de geleerden, maar ik grote blij. Wat een verademing nu. Zo rustig als dat nu dempt.
Klaar voor de vakantie!
Vorig weekend nog een toerritje gedaan met de groep van Volvotours;
En de oude bekende was er ook;
In februari een no name koelventilator module gemonteerd omdat de oude module de accu leeg trok. Ventilatoren bleven volle kracht stampen.
Als de auto met de ‘nieuwe’ geparkeerd en op slot stond dan was er om de 10 seconden een tik te horen onder de kap. Toch eens goed gezocht en je voelde de tik terug in de kleine fan. Afgekoppeld en de tik bleef weg. Verassend genoeg is het nu wel een los Volvo onderdeel van €140 ipv 550€ voor de fans en module (werd enkel als set aangeboden een half jaar geleden).
Tijdens de differentieel revisie bleken de schokdempers achter toch wel slecht te zijn, 1 zweten en de ander lek. Tegenaan lopen hikken want ze zijn duur, erg duur.
Begon er meer en meer aan te ergeren; onrustig over richels, wegspringen als je over een putdeksel reed.
Uiteindelijk de beslissing genomen om de Nivomats te vervangen….backorder tot in onze vakantie..
1 nivomat was wel te krijgen en die op de plek van die hele lekke nivomat gemonteerd. Dat rijdt net niet lekker.
…opeens was daar de andere nivomat, twee weken te vroeg volgens de geleerden, maar ik grote blij. Wat een verademing nu. Zo rustig als dat nu dempt.
Klaar voor de vakantie!
Vorig weekend nog een toerritje gedaan met de groep van Volvotours;
En de oude bekende was er ook;
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Je blijft lekker bezig om zulke auto's een beetje op peil te houden.
Jammer dat veel mensen de portemonnee niet trekken om een auto lekker te laten rijden.
Zag van de week je oude S60 nog rijden.
Jammer dat veel mensen de portemonnee niet trekken om een auto lekker te laten rijden.
Zag van de week je oude S60 nog rijden.
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
Blijft een waanzinnige mooie auto. Ik zie hem regelmatig en hij is goed af bij de huidige eigenaar. Spendeert er veel tijd aan om hem netjes en technisch goed te houden. Meen dat ie nu rond de 360000 op de klok heeft staan.Streamline schreef: ↑22 jul 2023, 14:18 Je blijft lekker bezig om zulke auto's een beetje op peil te houden.
Jammer dat veel mensen de portemonnee niet trekken om een auto lekker te laten rijden.
Zag van de week je oude S60 nog rijden.
Aangezien mij vrouw een pro is in meldingen op de boordcomputer wegdrukken (en ik zelden in de S80 rij); ik heb er toch nog even vlak voor de vakantie een nieuwe parkeersensor in de voorbumper gedrukt, weer 80€ lichter…
- EmielS60
- Berichten: 1422
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Van S60 T5 naar S80 T6.
We zijn er weer. 2254km gereden met een mooi gemiddeld verbruik van 1 op 9,4.
Met grote thule bak achterop gereden, ideaal, volgooien en gaan. Nieuwe nivomats deden het prima. 9 uur gereden met twee korte stops (brandstof en rijderswissel). Slecht weer op de heenweg en prachtig weer terug.
We zouden op woensdag met de ferry oversteken naar Guernsey…maar door de aangekondigde zware storm was die uit de vaart genomen, gok genomen en een dag eerder vertrokken…en gelukkig konden we mee.
Nou, die eerdere overtocht was ook pittig voor velen, die boot ging me een partij heen en weer. (Video op Instagram; jodelj81)
Paar dagen strand waren prima om m’n bouwskills te oefenen.
Het is werkelijk waar een geweldig eiland met vele gezichten, rotskust aan de ene kant en de andere kant heeft prachtige baaien. Azuurblauwe zee maar wel koud. Ook daar hadden ze geen top zomer gehad. Aantal Atlantikwall bouwwerken bezocht en dat was echt bijzonder. Indrukwekkend. Veel beton, heel veel beton en je kijkt de andere kant op en je word overdonderd door de prachtige natuur.
Op het eiland mag je max 35 mph, harder is eigenlijk ook niet mogelijk….het is er heel erg smal. Af en toe kom je een dikke sportwagen tegen…dat je denkt..hoe dan?! 500 Abarth is enorm populair en ik snap dat wel.
De vorige keer met de S60 was niet fijn rijden, maar met de S80 ging dat op zich wel goed, draaicirkel is veel kleiner en je rijdt daar toch wat minder voorzichtig mee.
Op de terug weg ging bij Le Havre het motorlampje aan. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren als we hem uitlezen. Hoop dat het komt door de brandstof die we op Guernsey getankt hebben of dat het komt omdat ie na zoveel (1 hele tank) korte stukjes op lage snelheid gereden heeft. We gaan het zien…heeft verder weinig verkeerd gedaan. Comfort is echt super, het is zitten en rijden maar. Cruise op 135 in Frankrijk en de kilometers vliegen voorbij.
Automaat was af en toe de weg kwijt maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen op die weggetjes daar. Wordt vervolgd…
Met grote thule bak achterop gereden, ideaal, volgooien en gaan. Nieuwe nivomats deden het prima. 9 uur gereden met twee korte stops (brandstof en rijderswissel). Slecht weer op de heenweg en prachtig weer terug.
We zouden op woensdag met de ferry oversteken naar Guernsey…maar door de aangekondigde zware storm was die uit de vaart genomen, gok genomen en een dag eerder vertrokken…en gelukkig konden we mee.
Nou, die eerdere overtocht was ook pittig voor velen, die boot ging me een partij heen en weer. (Video op Instagram; jodelj81)
Paar dagen strand waren prima om m’n bouwskills te oefenen.
Het is werkelijk waar een geweldig eiland met vele gezichten, rotskust aan de ene kant en de andere kant heeft prachtige baaien. Azuurblauwe zee maar wel koud. Ook daar hadden ze geen top zomer gehad. Aantal Atlantikwall bouwwerken bezocht en dat was echt bijzonder. Indrukwekkend. Veel beton, heel veel beton en je kijkt de andere kant op en je word overdonderd door de prachtige natuur.
Op het eiland mag je max 35 mph, harder is eigenlijk ook niet mogelijk….het is er heel erg smal. Af en toe kom je een dikke sportwagen tegen…dat je denkt..hoe dan?! 500 Abarth is enorm populair en ik snap dat wel.
De vorige keer met de S60 was niet fijn rijden, maar met de S80 ging dat op zich wel goed, draaicirkel is veel kleiner en je rijdt daar toch wat minder voorzichtig mee.
Op de terug weg ging bij Le Havre het motorlampje aan. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren als we hem uitlezen. Hoop dat het komt door de brandstof die we op Guernsey getankt hebben of dat het komt omdat ie na zoveel (1 hele tank) korte stukjes op lage snelheid gereden heeft. We gaan het zien…heeft verder weinig verkeerd gedaan. Comfort is echt super, het is zitten en rijden maar. Cruise op 135 in Frankrijk en de kilometers vliegen voorbij.
Automaat was af en toe de weg kwijt maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen op die weggetjes daar. Wordt vervolgd…
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten