Pascal's 135i -> F80 M3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mauritsklein
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door mauritsklein » 25 mei 2023, 09:08

Top krik is dat! Ik heb dezelfde. Loodzwaar, maar kwaliteit.

Online
WillemBoer
Berichten: 909
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 25 mei 2023, 10:38

Die heb ik ook, loodzwaar idd, maar kan wel lekker laag.
Heb wel zo”n rubber inzet stuk gekocht die exact in het krikpunt past zodat de dorpel niet beschadigd.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Ferdi » 26 mei 2023, 09:22

Goede krik is goud waard en die verslijt je voor de rest van je leven niet meer :)

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 02 jun 2023, 14:43

Het vakantiegeld is weer op :mrgreen:

Voor sommige auto onderdelen heb ik notificaties aanstaan. Waaronder ook voor een M-performance uitlaat. Dus toen ik zaterdagochtend na de toiletsessie op mijn telefoon een notificatie had met een performance uitlaat voor niet al te veel geld werd ik wel vrolijk! Het was ook nog een V2 die niet meer scheurt.

Zondag heen gereden en maandag met pinksteren er gelijk maar onder gezet. Was nog wel een hele klus. Ik had op advies van iemand een pijpsnijder gekocht. Snijdt de uitlaat heel mooi en perfect recht, maar ik was helemaal naar de kloten na 2 uur geen kracht kunnen zetten onder auto.

Afin, hij zit er onder. Had hem nog even gepoetst met WD40 voor het monteren. Klinkt echt super. Heel exotisch. Minder drone lager in de toeren, dat verbaast me wel. Volgas met de klep open is niet zo sociaal, maar een stuk beter hoorbaar in de goed geïsoleerde 3 serie. De sierstukjes met carbon zijn in het echt heel mooi, maar denk dat de titanium versie (zonder carbon) beter bij de auto past. Iets voor later..

Volgend weekend weer een klein beurtje doen en dan kan ze er weer even tegen!

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Sabberjoch » 02 jun 2023, 14:48

Gave update, ziet er goed uit! Zal ook vast goed klinken.
Vind het carbon wel passen bij een zwarte, maar titanium is inderdaad ook erg gaaf.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Tristan » 02 jun 2023, 15:00

Heb ook onder de M2 een MPE maar vond zowel de carbon als titanium tips niet zo. Uiteindelijk voor Manhart gekozen (keramische versie).

Afbeelding[/url][url=https://flic.kr/p/2kbYE2B][/img]

Arthursx
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Arthursx » 02 jun 2023, 15:07

Heel gaaf apparaat met deze upgrades/mods! Mocht je er eens vanaf willen dan heb ik wel interesse :hungry:

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Oof » 02 jun 2023, 15:17

Arthursx schreef: 02 jun 2023, 15:07 Heel gaaf apparaat met deze upgrades/mods! Mocht je er eens vanaf willen dan heb ik wel interesse :hungry:
Haha grappig, dat zet ik ook net te denken door de onderstel modificaties en overduidelijke liefhebberij.

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 02 jun 2023, 15:24

Haha als het gaat kriebelen laat ik het weten!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 04 jun 2023, 18:21

Vandaag weer wat jaarlijks onderhoud gedaan. Ik ververs elk jaar alle vloeistoffen en de filters. Vandaag alvast de motorolie en de remvloeistof gewisseld. Prima klusje tijdens dit mooie weer. Moest ook nog een - niet zo gangbare - ontluchtingsnippel achter vervangen. Beetje gecorrodeerd en iemand heeft er in het verleden een potje van gemaakt. Dus effe een nieuwe erin. De rest is allemaal nog goed gangbaar. Wel opvallend, bij m'n 135i moest de dealer ook een ontluchtingsnippel wisselen van de brembo's. Zal wel een dingetje zijn bij deze klauwen.

Allemaal weer klaar en blijkbaar toch nog een beetje lucht uit het systeem gehaald, want de rem is nog net even wat strakker.

Het oliefilter uit elkaar gehad en het residu van de olie opvangbak nog geïnspecteerd, zag er bijzonder schoon uit. Blij mee! Uiteraard de service intervallen gereset zodat het ook netjes in de auto en de sleutel staat geregistreerd.

Voor jullie misschien niet zo spannend, maar vind het wel leuk om het hier ook een beetje met foto's bij te houden:

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

Fijne avond!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Ferdi » 04 jun 2023, 19:19

Altijd weer een fijne gedachte!
Hier nog zo'n gek die dingen met foto's bij houd, ook nog wel eens als referentie voor een volgende keer.

Welke rem ontluchter gebruik jij?
Ik moet nog altijd eens aan zo'n ding en nu de dame een bus heeft van 5,5 meter lengte doe ik dat niet meer in m'n eentje met de spullen die ik altijd gebruik.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26673
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2023, 20:01

Mooi klusje weer! Als ik zelf onderhoud doe dan maak ik ook altijd foto’s van hetgeen ik doe. Leuk als naslagwerk :)

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door jessedehaan » 04 jun 2023, 21:53

Leuk om te volgen hoe je die geweldenaar van een M3 zelf onderhoudt.
Herkenbaar, om zo'n oliefilter goed na te pluizen. En volgens mij heb ik dezelfde drukpomp, ik heb hem jaren geleden voor 65 euro bij HBM gekocht, geweldig voor het opsporen van lekjes in het koelsysteem (met adapter) of het ontluchten van remmen (laatst nog veelvuldig gebruik van gemaakt).

Bizar eigenlijk om daar 0w30 op je oliefles te lezen, en ook dat 'longlife.' Een goeie volsyntheet in een moderne motor kan vast dun zijn, maar wel goed dat je gewoon ieder jaar wisselt..

Online
WillemBoer
Berichten: 909
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 05 jun 2023, 07:46

Ik zie toch dezelfde kleine flakes in het filter als dat ik had, die hele kleine zilvere puntjes.

Zelf rijd ik met 5w40 buiten de dealer beurt om.

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 05 jun 2023, 08:42

Welke rem ontluchter gebruik jij?
Ik dacht eentje van HBM, 60-70 euro. Echt een prima apparaat!
Leuk om te volgen hoe je die geweldenaar van een M3 zelf onderhoudt.
Herkenbaar, om zo'n oliefilter goed na te pluizen. En volgens mij heb ik dezelfde drukpomp, ik heb hem jaren geleden voor 65 euro bij HBM gekocht, geweldig voor het opsporen van lekjes in het koelsysteem (met adapter) of het ontluchten van remmen (laatst nog veelvuldig gebruik van gemaakt).

Bizar eigenlijk om daar 0w30 op je oliefles te lezen, en ook dat 'longlife.' Een goeie volsyntheet in een moderne motor kan vast dun zijn, maar wel goed dat je gewoon ieder jaar wisselt..
Ja wel fijn om even visueel te controleren of alles ok is. Hoewel ik wel geloof dat als je olie vroegtijdig wisselt en goede olie gebruikt je de meeste motorproblemen (intern) wel voor blijft. Mijn vorige auto's waren altijd brandschoon van binnen.

Wat betreft de viscositeit. Ja het is dunne olie wat erin gaat. De M3 heeft koeling genoeg om de 0w30 een beetje koel en dik te houden. En ik rijd er niet vaak heel hard mee. Gematigd klimaat schrijft BMW 0w30 voor, warm klimaat 5w30. Als je dan een 0w30 LL-04 zoekt dan is er eigenlijk alleen de originele olie. Castrol had het twee jaar terug ook, maar hun 0w30 heeft de LL-04 goedkeuring verloren. Er zitten zoveel kleine olie kanaaltjes in de motor tegenwoordig dat ik het persoonlijk niet verstandig vind om er zomaar dikkere olie in te gooien.
Ik zie toch dezelfde kleine flakes in het filter als dat ik had, die hele kleine zilvere puntjes.

Zelf rijd ik met 5w40 buiten de dealer beurt om.
De foto vertekend denk ik een beetje door het licht, in het filter kon ik ze niet zien. In de olie opvangbak, na het legen wel heel licht, maar dat was ook erg minimaal vond ik. Maar goed, dat is wel een perceptie dingetje.

Zit er eigenlijk een olie analyse bedrijf in Europa? Ik lees wel eens dat mensen hun olie opsturen naar Blackstone laboratories in Amerika. Leek mij ook wel interessant om eens te doen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5280
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Kasteel » 05 jun 2023, 10:57

Passiewassie schreef: 05 jun 2023, 08:42 Zit er eigenlijk een olie analyse bedrijf in Europa? Ik lees wel eens dat mensen hun olie opsturen naar Blackstone laboratories in Amerika. Leek mij ook wel interessant om eens te doen.
Volgens mij sowieso ook 1 in NL en 1 in D; NL heel lang terug zelf gebruik van gemaakt (voor een garantie claim) en in Duitsland is er een partij die heel veel gebruikt werd op het '1erforum.de'; laatste leek me heel toegankelijk + recent veel info.

Online
WillemBoer
Berichten: 909
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 05 jun 2023, 11:45

Minimaal idd! Bij mij was het erger de vorige keer, zelfs maar met 38.000km, olie zat er 12k in…

Volgens een “specialist” is dit een kenmerk van de S55 en dacht ook de N55 motoren, waarschijnlijk de achterste lagerkappen van de uitlaat nokkenas, dit is geen mooie constructie en daardoor slijt het achterste lager wat sneller.
Hoewel dit weinig kwaad kan en pas echt op lange termijn een getik kan veroorzaken.


Shell helix ultra 5w40 heeft de LL01 goedkeuring, is minimaal dikker en heeft net wat extra reserve.
Maar idd, bij gematigd gebruik voldoet 0w30 ook prima, en 1x per jaar verversen is veel belangrijker.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Ferdi » 05 jun 2023, 15:14

Passiewassie schreef: 05 jun 2023, 08:42
Welke rem ontluchter gebruik jij?
Ik dacht eentje van HBM, 60-70 euro. Echt een prima apparaat!
Top!
Gaan we daar binnenkort eens voor kijken :)
Had er al een aantal opgezocht met hele wisselende ervaringen.

Gebruikersavatar
mauritsklein
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door mauritsklein » 10 jun 2023, 08:09

Hoe schrijf je het onderhoud weg in de BMW? Als je de melding reset, komt het dan ook in het digitale serviceboekje?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5998
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door matthyssie » 19 jun 2023, 14:45

mauritsklein schreef: 10 jun 2023, 08:09 Hoe schrijf je het onderhoud weg in de BMW? Als je de melding reset, komt het dan ook in het digitale serviceboekje?
Nee dit moet apart.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1807
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door veejay » 19 jun 2023, 14:49


Str8Six
Berichten: 964
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Str8Six » 19 jun 2023, 15:24

veejay schreef: 19 jun 2023, 14:49 https://youtu.be/3thZWZHlnPM

Voorbeeld
Lijkt me niet helemaal de manier, lijkt me alleen offline/in de auto?
Wat als je een dealer of specialist met AOS/AIR toegang bezoekt voor een beurt hierna?
Denk dat 1 van de 2 versies dan geldig blijft, maar niet beide.

Str8Six
Berichten: 964
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Str8Six » 19 jun 2023, 15:40

Kasteel schreef: 05 jun 2023, 10:57 Volgens mij sowieso ook 1 in NL en 1 in D; NL heel lang terug zelf gebruik van gemaakt (voor een garantie claim) en in Duitsland is er een partij die heel veel gebruikt werd op het '1erforum.de'; laatste leek me heel toegankelijk + recent veel info.
Las vroeger wel wat mee op USA fora, en moet zeggen dat ik de olie-analyse bedrijven vooral herinner genoemd bij mensen die een kapot blok/lagers hadden, en er in de voorgaande analyses weinig mis leek.
Dus weet niet hoeveel het zegt, en hoe snel lagerschade kan ontstaan/zichtbaar is.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1807
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door veejay » 19 jun 2023, 17:34

Str8Six schreef: 19 jun 2023, 15:24
veejay schreef: 19 jun 2023, 14:49 https://youtu.be/3thZWZHlnPM

Voorbeeld
Lijkt me niet helemaal de manier, lijkt me alleen offline/in de auto?
Wat als je een dealer of specialist met AOS/AIR toegang bezoekt voor een beurt hierna?
Denk dat 1 van de 2 versies dan geldig blijft, maar niet beide.
Daar heb je een goed punt, ik zal er een keer induiken wanneer ik tijd heb. Ik weet wel dat sommige BMW specialisten adverteren met "de onderhoud naar de server in Munchen gaat".

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1498
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Baboulah » 22 jun 2023, 18:33

Gave upgrade die Mperformance uitlaat! zal stuk beter klinken dan stock!

Ben je overigens niet bang voor je restwaarde nu je onderhoud zelf doet zonder dat je stempels vd dealer hebt? Dat is en blijft voor mij altijd de grote reden om naar de dealer te blijven gaan voor normale onderhoudsbeurten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Enrico, Kocheler, KoenM, lykel en 15 gasten