BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door N!co » 06 mei 2023, 15:27

Heb je dan de originele maat van de schijven nog voor? 348x30?

Ik had 330x24 en die hielden het afgelopen zomer niet in Oostenrijk berg-af. Heb er dus pas 348x30 schijven opgezet met remklauwen van een 3 serie. Maar als ik het goed begrijp zou ik dan ook M240i klauwen er op kunnen zetten.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 06 mei 2023, 16:50

De set die er nu op zit hebben 340 schijven. Deze maat hoort bij deze 4 pots klauwen.
Maar wellicht passen de 348 ook omdat het met 4mm scheelt aan de remklauwzijde.

Maar vaak zijn het de standaard remblokken en standaard remolie die de warmte niet goed aan kunnen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 22 mei 2023, 17:38

Ik heb de Z4 nu 9 weken in het bezit en ik heb er 4.500km meegereden :D
Of ik er blij mee ben? Ja, maar de kilometers gaan wel iets harder dan gepland :df:
Nou heb ik dat altijd wel met nieuwe voertuigen, maar dit gaat toch wat sneller dan normaal.
De Z4 pakt natuurlijk ook wat dagelijkse kilometers van de daily weg, waardoor die wat meer stil staat.
Maar de motorfiets is sinds de Z4 wel echt de dupe geworden, want die krijgt echt geen aandacht meer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij ook afvraag of de motorfiets voor mij nog wel genoeg toegevoegde waarde naast de roadster biedt.

Ik heb recentelijk de LCI paddle shifters gemonteerd en de linker die werkt niet helemaal goed. Soms deed hij het wel, soms niet. Harder drukken werkte soms, of juist meer onderin drukken. Maar het was niet naar mijn zin, dus de multimeter erop en je zag dat de shifter over het gehele bereik niet altijd contact maakte. Daarmee terug gegaan naar de dealer, echter kreeg ik al snel het gevoel dat ze mij niet echt wilde helpen met de garantie, terwijl er 2 jaar garantie zit op los gekochte onderdelen.. Ik kreeg te horen dat dit onderdeel niet vrijgegeven was voor deze auto. Dat maakte naar mijn mening niet uit omdat het wel werkt, maar de linker shifter is als losstaand product niet deugelijk. Of ik het dan weer wilde inbouwen en de gehele auto wilde brengen, maar dan was ik vanwege de volle planning over 2 tot 3 weken aan de beurt. Na wat gesteggel aan de balie heb ik ze toch kunnen overtuigen om eerst de mutlimeter er op te zetten, zodat ze net als ik konden constateren dat de schakelaar in de shifter gewoon niet goed was. Gelukkig kreeg ik de volgende dag de melding dat er onder garantie nieuwe paddle shifters besteld zouden worden.
De nieuwe zitten er ondertussen in en het werkt nu zoals het in mijn ogen zou moeten.

Afgelopen week met hemelvaart mocht ik eerst naar Zeeland en het 2e deel van de week naar Ameland. Dat was dus het ideale moment om met de Z4 binnendoor te rijden en die andere kant van Nederland te zien. Erg geslaagd en vooral het stuk vanaf Wassenaar naar de Den Oever was binnendoor echt top.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door 328Ti » 22 mei 2023, 18:19

Gaaf!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2023, 19:22

Mooie route en top dat ie zo bevalt :)
Ik vond de e89 ook een heerlijke en heel mooie auto :df: het is dat ik mijn Alpina honger wilde stillen :lol: maar anders had ik mijn e89 ook nog gehad.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door PeterM » 23 mei 2023, 19:00

Dat schiet lekker op met de kilometers, mooi om te zien!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 11:05

De auto naar je eigen smaak maken is altijd een leuk onderdeel van de hobby.

Al sinds het begin vond ik de originele velgen iets de klassiek, dus had ik al snel 19 inch M4 velgen aangeschaft. Daar moesten dan wel nieuwe banden omheen en daar kwam dan ook snel keuze stress om de hoek kijken, welke banden? Daarnaast ben ik nog al een gebruiker, dus drempels en stoeprandjes schroom ik niet. Vandaar de keuze om bij 18 inch te blijven. het is een setje 18 inch M640 geworden. Deze wielen werden vaak als winterset bij een M4 of M3 verkocht. Ze hebben een vergelijkbare 2x5 spaakslook als de 296 die er vanaf gaat, maar dan zonder die klassieke touch eraan.

Dus 296 eraf;
Afbeelding

En M640 erop.
Afbeelding


Ook in het begin had ik heel snel de chrome en grijze grill vervangen voor compleet zwarte. Maar het was toch niet helemaal mijn ding. Zwart op zwart wordt de neus wel heel vlak van. Alle lijnen en looks van de neus zijn dan weg. Dus werd het een combi van beide; met dus een zwarte buitenrand en een grijze spijlen. Voor mij de goede balans.
Ik ga nog wel de grijze spiegelkappen van de LCI monteren, die combineren mooi met het grijze in de neus.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


2e pinksterdag nog een paar rondjes op Zandvoort gedaan. Het was droog en tegen de 20 graden. Het werd dus tijd om eens te kijken wat het verschil met de tracktool is.
Dus bandenspanning aangepast, alles in de sport setting en gas erop!
Het resultaat viel eigenlijk nog best wel tegen, 11 seconden per ronde langzamer. Maar dat was niet het ergste. De Z4 vond het na 5 ronde wel mooi geweest en ging de noodloop in :bag:
De sessies er na maar eens 10 tot 15% minder hard rijden en dat ging allemaal wel goed. Warmte ontwikkeling lijkt de boosdoener. Omdat ik toch benieuwd was, ging ik de laatste paar ronde in de laatste sessie toch nog even aanzetten en snel ging de Z4 weer de noodloop in.
Verder prima middagje gehad en lekker met de kap open weer naar huis gereden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2023, 11:21

Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 11:05
En M640 erop.
Afbeelding
Gaaf! In mijn E89 tijd heb ik vaak getwijfeld om deze wielen te kopen, staat echt super gaaf!
Ik twijfelde vooral over de ET waarde, hoe staan ze vanaf voor/achterkant gezien?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Knot » 09 jun 2023, 11:23

Lekkere route binnendoor naar de afsluitdijk zeg!

Dat de motor stil gaat staan had ik in het begin ook last van toen ik de Z4(s), is het lekker weer dan wil je niet alsnog in je pak onder die helm zitten maar uiteindelijk ga je de motor toch ook wel weer waarderen als het nieuwtje eraf is, die acceleratie, het hangen in de bochten etc.

Zandvoort geen zin op om open te rijden? Ik heb die sessie met de E89 met dakje eraf gedaan toen ik m had.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door matthyssie » 09 jun 2023, 11:26

N54 is nogal een gevoelige motor voor het circuit. Check even de ventielen voor de wastegates (is wel te googlen, weet zo niet hoe ze heten). Deze blijven kleven als ze ouder worden, daardoor gaat de wastegate niet op tijd open en blijft de turbo druk opbouwen terwijl de gasklep al dicht is; dan krijg je de 30fe foutcode (boost pressure too high).

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 11:49

Martijn_bmw schreef: 09 jun 2023, 11:21
Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 11:05
En M640 erop.
Afbeelding
Gaaf! In mijn E89 tijd heb ik vaak getwijfeld om deze wielen te kopen, staat echt super gaaf!
Ik twijfelde vooral over de ET waarde, hoe staan ze vanaf voor/achterkant gezien?
Ja et waarde was voor mij ook wel een dingetje hoor. Ik wist ook niet zeker of dat goed ging.
Maar achter is het echt perfect, net een paar mm binnen het chassis.
Voor is het precies gelijk met het chassis, persoonlijk had dat ook wel een paar mm meer naar binnen gemogen. Voor mij alleen echt storend als je er met je neus op zit.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 11:53

Knot schreef: 09 jun 2023, 11:23 Lekkere route binnendoor naar de afsluitdijk zeg!

Dat de motor stil gaat staan had ik in het begin ook last van toen ik de Z4(s), is het lekker weer dan wil je niet alsnog in je pak onder die helm zitten maar uiteindelijk ga je de motor toch ook wel weer waarderen als het nieuwtje eraf is, die acceleratie, het hangen in de bochten etc.

Zandvoort geen zin op om open te rijden? Ik heb die sessie met de E89 met dakje eraf gedaan toen ik m had.
Ja herkenbaar. Toch heb ik afgelopen weekend de Aprilia verkocht.
Ik zat namelijk vorig jaar al eens te twijfelen om een KTM te proberen.
Dus nu midden in het seizoen de appie voor een goede prijs kunnen verkopen. Als ik het ga missen koop ik de KTM wel.

Open rijden op het circuit is vanuit veiligheidsoogpunt een nogo, maar je leeft maar 1 keer en het kriebelt bij mij wel hoor. Misschien eens een keertje in de toer gaan rijden, rij nu altijd in sport+

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Knot » 09 jun 2023, 11:56

Ja, mooi moment om te verkopen als je toch al oog had voor wat anders inderdaad.

En open rijden, ik was bij een gummen sessie van 17:00-19:00 dat is meer bekenden onder elkaar en gaat het er rustig aan toe, reed een 2m18 ofzo met de sdrive23i

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2023, 12:00

Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 11:49
Martijn_bmw schreef: 09 jun 2023, 11:21
Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 11:05
En M640 erop.

Gaaf! In mijn E89 tijd heb ik vaak getwijfeld om deze wielen te kopen, staat echt super gaaf!
Ik twijfelde vooral over de ET waarde, hoe staan ze vanaf voor/achterkant gezien?
Ja et waarde was voor mij ook wel een dingetje hoor. Ik wist ook niet zeker of dat goed ging.
Maar achter is het echt perfect, net een paar mm binnen het chassis.
Voor is het precies gelijk met het chassis, persoonlijk had dat ook wel een paar mm meer naar binnen gemogen. Voor mij alleen echt storend als je er met je neus op zit.
Ah oke goed te horen! Mocht er ooit weer een e89 komen :tooth:
Heb je ook een foto voor en/of achter aanzicht?

paar mm kan je vaak ook nog wel laten afdraaien voor iets andere ET nadeel is wel de verkoopbaarheid van de wielen daarmee slechter wordt

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 12:11

matthyssie schreef: 09 jun 2023, 11:26 N54 is nogal een gevoelige motor voor het circuit. Check even de ventielen voor de wastegates (is wel te googlen, weet zo niet hoe ze heten). Deze blijven kleven als ze ouder worden, daardoor gaat de wastegate niet op tijd open en blijft de turbo druk opbouwen terwijl de gasklep al dicht is; dan krijg je de 30fe foutcode (boost pressure too high).
Kijk dat is welkome informatie, top!
Ik moet mij sowieso nog eens echt goed op detail inlezen omtrent de verbeter- en/of aandachtspunten.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door MParallel » 09 jun 2023, 12:59

Mooie en beste route zeg.

Toen ik in 2006 mijn E36 carbio kocht heb ik de motor vlak daarvoor verkocht. In 2010 een lichte kriebel gehad en toen weer een motor gekocht, maar dat was na 3 maanden over en sindsdien nooit meer motorkriebels gehad. Ik rijd nu niet veel open meer, maar zeker in het begin altijd en dan open dakje, op 4 wielen, muziekje, t-shirt, geen helm, geen warm pak. Veel beter.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Knot » 09 jun 2023, 13:05

Beter blijft persoonlijk, ik vind het beiden wat hebben. Als het 30+ is fik je in een cabrio ook de pan uit en op de motor in je doorwaai jack is het dan weer beter te doen :wink:

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door TLRS » 09 jun 2023, 13:06

Tien keer beter zo die gril :)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door matthyssie » 09 jun 2023, 13:11

Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 12:11 Ik moet mij sowieso nog eens echt goed op detail inlezen omtrent de verbeter- en/of aandachtspunten.
Wees gewaarschuwd: Zodra je gaat graven in de N54 wereld is het einde zoek. :lol:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 14:24

dan houd ik het wel oppervlakkig met een beetje harken. :D
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 09 jun 2023, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door matthyssie » 09 jun 2023, 14:26

Kijk ook even bij de Z4 35i van Nick (van The Engineers Garage) hier op het forum. Hij heeft er onwijs veel verstand van en rijdt met 450 pk op Alpina turbo's.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 14:28

ja ik wil eventueel bij hem de inlet blasting laten doen en dan kan hij meteen wel ff verder de auto bekijken.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 09 jun 2023, 14:33

Martijn_bmw schreef: 09 jun 2023, 12:00
Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 11:49
Martijn_bmw schreef: 09 jun 2023, 11:21

Gaaf! In mijn E89 tijd heb ik vaak getwijfeld om deze wielen te kopen, staat echt super gaaf!
Ik twijfelde vooral over de ET waarde, hoe staan ze vanaf voor/achterkant gezien?
Ja et waarde was voor mij ook wel een dingetje hoor. Ik wist ook niet zeker of dat goed ging.
Maar achter is het echt perfect, net een paar mm binnen het chassis.
Voor is het precies gelijk met het chassis, persoonlijk had dat ook wel een paar mm meer naar binnen gemogen. Voor mij alleen echt storend als je er met je neus op zit.
Ah oke goed te horen! Mocht er ooit weer een e89 komen :tooth:
Heb je ook een foto voor en/of achter aanzicht?

paar mm kan je vaak ook nog wel laten afdraaien voor iets andere ET nadeel is wel de verkoopbaarheid van de wielen daarmee slechter wordt
U vraagt, wij draaien :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Fabian » 09 jun 2023, 14:37

Ik had deze set ook onder onze e89, maar dat spoorde niet lekker, veel trekken in het stuur. Wellicht onder de 3.5 andere geometrie.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2023, 14:51

Vanreijmersdal schreef: 09 jun 2023, 14:33

U vraagt, wij draaien :D
A super!! thanks :thumbup:
Staat mooi strak voor zou idd voor het mooie 2-3mm naar binnen mogen maar staat ook zo zeker niet overdreven ver naar buiten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 257 gasten