Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Race blok! p24

Bericht door StefanW » 21 mei 2023, 11:47

We zijn weer iets verder met het blok. Via onderdelen lijn heb ik een gebruikt blok gekocht. Alles zal vervangen worden behalve de krukas. Deze zal hergebruikt worden. De cilinderkop heb ik vorige maand naar Portugal gestuurd. Daar wordt het bewerkt. De eerste foto's heb ik ontvangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De zuigers en drijfstangen liggen bij de garage. Het onderblok zal in Nederland bewerkt worden. Zoals eerder beschreven duurt zo'n project altijd langer. Het uitlaatspruitstuk zou eind van de maand binnen moeten komen. Er komt een compleet nieuw uitlaatsysteem onder. Afspraak is al gemaakt bij JM Tuning. Eind juni (overal lange wachttijden tegenwoordig) wordt er een 63,5mm systeem gemaakt. Ik zit eraan te denken om zonder katalysator te gaan rijden en voor de apk een racekat te laten monteren. Met een flensje kunnen ze dat zo maken dat je deze in 10min gewisseld hebt.

Het inlaatspruitstuk moet ook nog naar Portugal gestuurd worden. Dat zal in juli/augustus gebeuren. Ik was "vergeten" om deze mee te sturen. De auto moet dan ook echt bij de garage gestald worden, omdat deze nog op het huidige blok zit. Het zal er zo uit komen te zien.
Waarom Portugal? Daar werkt Saxoracingteam mee samen. Voor mij maakt het niet uit. Als je iets verstuurd voor 15 euro binnen NL of 30 euro naar Portugal.

Afbeelding

Mijn verwachting is dat ik in september kan beginnen met inrijden. Maar we zien wel hoe het loopt. Ik heb geen haast. De auto is in 2016 gebouwd. Er is altijd wel een hoop geinvesteerd in de auto, maar ik wil hem weer helemaal nieuw maken. Als het nieuwe blok erin gaat, dan wordt het een rebuilt 2.0. Vele onderdelen zal ik laten vervangen, zodat ie technisch weer helemaal nieuw is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Race blok! p24

Bericht door Knot » 21 mei 2023, 11:56

Zijn ze er daar in Portugal echt zoveel verder/beter mee dan?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Afgesleept op de Ring

Bericht door StefanW » 21 mei 2023, 12:10

Eind april een weekendje naar de Ring geweest. Het waren de Green Hell Driving Days. De baan was 4 dagen open.
Vrijdagmiddag aangekomen en de bandjes gewisseld. Leuke foto met die kleurtjes.

Afbeelding

Vrijdagavond was de baan nog wel erg nat. Het bleef bij kijken. Op zaterdag was het slecht weer. Veel regen. Einde van de dag werd het droog. Ik kon 4 rondjes doen, maar het was niet echt een pretje. Het was echt een gekkenhuis?! Je kon beter op de baan blijven, want je kwam zo in een file van 30min om de baan te verlaten.

Afbeelding

Zondag was het weer perfect. 18 graden en zonnetje, maar nog drukker dan zaterdag. Besloten om niet te gaan rijden en te wachten voor het laatste uurtje. In de middag nog twee helicopters zien landen op de baan. Een fransman met Yaris GR was met hoge snelheid over de kop gevlogen bij Stefan-Bellof-S. Vele baansluitingen ook. Rond een uur of 18:00 wilde ik het weer gaan proberen.
Meer dan een half uur in de rij gestaan om de baan op te komen. Rond 18:40 kon ik de baan op, gelukkig net op tijd, want de baan sluit om 18:45 uur.

Na de Sabine Smitz (T13) curve begon de auto in te houden. Toerenteller deed beetje raar en had niet veel vermogen meer. Bij Hatzenbach viel de motor al uit. Iets verderop moest ik de 106 aan de kant zetten. Ik stond vlakbij een marshall, hij had de al hulptroepen ingeschakeld.
Binnen 5 minuten waren ze er, de baan was echt nog heel even op en toen Lenz kwam was de baan al dicht. Het was de eerste keer dat ik strandde op de baan in al die jaren.

Afbeelding
Afbeelding

Het was jammer, want de maandag was het echt super rustig op de baan. Ik kwam eigenlijk ook voor de maandag, zodat ik lekker rondjes kon maken. Ter plekke mag je 300 euro afrekenen voor Lenz en na een week kreeg ik nog post uit Nurburg. Er kwam nog 180 euro bij voor dat de mannen 3 pionnen hadden neergezet en met een gele vlag zaten te zwaaien.

De auto is 1,5 week later bezorgd bij mijn garage. De auto wordt afgeladen en het is starten en lopen. Typisch Frans weer.
De garage heeft twee relais vervangen. Het was een easy fix.

Aankomende week ga ik mij inschrijven voor het BE rijbewijs. Ik wil voortaan met een oplegger gaan. Geen gezeur en je komt altijd thuis.
Daarnaast wordt het echt steeds drukker als het mooi weer is. Als de auto klaar is in het najaar, ga ik er doordeweeks zitten, dat scheelt echt enorm, zeker buiten het vakantie seizoen om.
Laatst gewijzigd door StefanW op 21 mei 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Race blok! p24

Bericht door StefanW » 21 mei 2023, 12:12

Knot schreef: 21 mei 2023, 11:56 Zijn ze er daar in Portugal echt zoveel verder/beter mee dan?
Het bedrijf is daar wel een begrip in de race wereld. Voor mij maakt het niet uit, of ik het naar NL of ergens anders heen stuur.
Ze zijn daar ook goed met sperretjes geloof ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Paskal » 21 mei 2023, 12:36

Balen dat je weekendje wat anders uitpakte dan gehoopt. Zoals ik eerder al eens schreef is vervoer met je eigen auto-ambu zoveel fijner. Je komt altijd thuis, de rit heen/terug is veel relaxter, er komen geen zinloze kilometers op je tracktool, etc.
Heb mijn ambu al bijna 15 jr, maar ondanks dat ik hem niet frequent meer gebruik is het soms wel handig om hem te hebben. Hij eet geen brood en kan hier thuis prima in de garage staan :thumbup:

TLRS
Berichten: 2926
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door TLRS » 21 mei 2023, 13:14

Waarom catless Stefan, verwacht je dat het veel vermogen kost?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door StefanW » 21 mei 2023, 14:57

Paskal schreef: 21 mei 2023, 12:36 Balen dat je weekendje wat anders uitpakte dan gehoopt. Zoals ik eerder al eens schreef is vervoer met je eigen auto-ambu zoveel fijner. Je komt altijd thuis, de rit heen/terug is veel relaxter, er komen geen zinloze kilometers op je tracktool, etc.
Heb mijn ambu al bijna 15 jr, maar ondanks dat ik hem niet frequent meer gebruik is het soms wel handig om hem te hebben. Hij eet geen brood en kan hier thuis prima in de garage staan :thumbup:
Als je de ruimte hebt om te stallen, dan is het perfect. Ik ben op zoek naar een huis met grote garage en oprit, zodat ik alles thuis kwijt kan. Maar dat is best lastig te vinden in de randstad.
TLRS schreef: 21 mei 2023, 13:14 Waarom catless Stefan, verwacht je dat het veel vermogen kost?
Niet veel denk ik. Het scheelt wel iets. Ik denk dat het geluid catless anders is (voller).
Daarnaast hoorde ik van een andere 106 rijder dat ie zijn racekat binnen een maand kapot had door de launch control. Ik zal dat niet vaak gebruiken, maar als iets niet kapot kan gaan :) En het zijn de kosten niet om er een stukje pijp tussen de nemen dat makkelijk te monteren is.

TLRS
Berichten: 2926
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door TLRS » 21 mei 2023, 19:53

StefanW schreef: 21 mei 2023, 14:57 Niet veel denk ik. Het scheelt wel iets. Ik denk dat het geluid catless anders is (voller).
Daarnaast hoorde ik van een andere 106 rijder dat ie zijn racekat binnen een maand kapot had door de launch control. Ik zal dat niet vaak gebruiken, maar als iets niet kapot kan gaan :) En het zijn de kosten niet om er een stukje pijp tussen de nemen dat makkelijk te monteren is.
Paar v bands is het werk niet inderdaad. Ben benieuwd hoe het verschilt qua geluid. Zou me niet verbazen als het juist wat snerp onderdrukt bij lagere toerentallen. En daardoor het volle geluid hoorbaar blijft.

Moet zeggen dat bij dat grijze ding de middentunnel bij de pedalen koeler lijkt te blijven. Sinds de cats van het motorruim naar bij de versnellingsbak gegaan zijn. Misschien iets voor je om erg in te houden, waar de cat komt. Misschien ook goed voor de levensduur, wat verder van het blok..?!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door StefanW » 21 mei 2023, 21:16

Ja, ik rij nu al met een racekat. Deze zit ter hoogte van dashboard/versnellingspook.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Emiel » 22 mei 2023, 08:26

Je bent lekker bezig met de auto hobby ;)

Niks zo fijn als met een dubbelasser naar de ring/het circuit rijden. Er zijn enkelassen voor het gewicht van dit soort auto's maar ik ben er geen fan van voor zulke afstanden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2023, 08:57

Zonde van de stranding maar verder weer mooie updates! Lekker bezig :D

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Afgesleept op de Ring

Bericht door Rolf205 » 22 mei 2023, 13:38

StefanW schreef: 21 mei 2023, 12:10
De auto is 1,5 week later bezorgd bij mijn garage. De auto wordt afgeladen en het is starten en lopen. Typisch Frans weer.
De garage heeft twee relais vervangen. Het was een easy fix.
Ik zou nog wel ff testen met de easy fix; mijn ervaring met rotte relais' is dat hij niet eerst slecht gaat lopen, maar gelijk uitvalt. Het symptoom wat je beschijft kan ook een defecte bobine zijn.

Mooi werk uit Portugal!

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3288
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Martijn M » 22 mei 2023, 13:59

Of een overhitte bobine, komt ook wel eens voor. Vooral op een dag dag je lang in de file staat en dan gaat trappen, loopt de temperatuur onder de kap rap op.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door StefanW » 22 mei 2023, 15:20

Bobine was ook mijn eerste gedachte. Ik vertrouw op de kennis en kunde van mijn garage. De bedoeling was om gisteren naar de Franse Autodag te gaan, dan had ik weer ff een stukje om te rijden, maar er kwam iets tussen.

De motor viel gelijk uit toen ik de koppeling gebruikte. Terwijl ik nog reed, liet ik koppeling weer opkomen, zodat ie weer aan ging, maar hij viel toen eigenlijk gelijk weer uit.
Sowieso met het nieuwe blok komt er een nieuwe bobine in.

Ik vertelde zaterdag nog aan de garage dat het hele motorblok genoemd werd haha. Op insta tientallen dm's met hulpbehoevende antwoorden van mapsensor, slechte bedrading, krukassensor, bobine, accu etc etc. Iedereen bedoelt het goed, maar het is lastig om op afstand te oordelen. Niemand noemde een relais trouwens :D

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Rolf205 » 22 mei 2023, 16:57

StefanW schreef: 22 mei 2023, 15:20 ... dm's met hulpbehoevende antwoorden ...
:hmmm: Ik heb ineens zoveel vragen...

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Godspeed » 22 mei 2023, 21:50

Spijtig dat je er gisteren niet bij kon zijn, Stefan! Had je auto graag eens willen aanschouwen. In de toekomst dan maar.

Jammer van het defect op de baan, maar gelukkig geen grote brokken. Verder inderdaad mooie ontwikkelingen als eerder benoemd. Wordt toch wel een hele serieuze machine langzaamaan.

Online
Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door PeterM » 23 mei 2023, 18:59

Jammer van het stil vallen op de ring, hopelijk is het nu verholpen.

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, na het opbouwen van de auto. Zal een mooi bommetje worden!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door StefanW » 17 jul 2023, 21:05

Er zijn weer vorderingen. De auto heeft 2 nachtjes geslapen bij JM Tuning. Daar is een nieuwe uitlaat gemaakt.
De nieuwe uitlaat is 2,5 inch.

Afbeelding

Nieuwe uitlaatspruitstuk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2023, 21:07

Ziet er echt super strak uit!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door StefanW » 17 jul 2023, 21:08

Onderblok is af:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Versterkte koppeling:

Afbeelding

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / afgesleept op de Ring P26

Bericht door StefanW » 17 jul 2023, 21:12

De tijdslijn:

Garage gaat volgende week op vakantie. Aankomende 3 weken komt het volgende binnen:

Complete bewerkte clinderkop inclusief kleppen,nokken etc
Bewerkte inlaatspruitstuk
VEMS stand alone

Half augustus wordt alles in elkaar gezet. In september wil ik het blok gaan inrijden.
In oktober wil ik de auto eerst testen op Assen en op 20 oktober trackday op de Nordschleife.
Ik kan niet wachten! :df:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2248
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door jos_br » 17 jul 2023, 21:14

Ziet er serieus goed allemaal!!

Jos.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door yorick » 17 jul 2023, 22:17

Wat wordt de inrijprocedure. Ben benieuwd wat er wordt voorgeschreven kwa olie en verversingstermijn tijdens het inrijden.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door StefanW » 17 jul 2023, 22:32

Zodra alles aangesloten is ,zal de engineer in Duitsland (op afstand) zorgen dat de auto netjes stationair draait. Wanneer de motor stationair draait zonder issues zal elke rit tijdens het inrijden wordt gebruikt om data te verzamelen. Belangrijk is een goede drivebility.
De bedoeling is om ongeveer 1000km op de straat in te rijden. Daarmee zal er al een goede map gemaakt gemaakt worden. De laatste stap is bij DP Engineering op de bank voor de finale pk's, maar dat is echt de puntjes op de i.

Met mijn huidige blok reed ik tijdens de inrij periode op een normale olie 5w40 en kwam er na de inrij periode Motul 15w50 olie in.

Zoals eerder gezegd zal ik niet voor piekvermogen gaan. Met alle modificaties (en scherpere nokken) zou ik makkelijk over de 200pk kunnen gaan, maar dat is niet wat ik zoek. Het blok zal gebouwd worden op koppel, klinkt misschien beetje gek met een NA blok. Door alle mods zal ik waarschijnlijk wel richting de 180pk gaan.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / nieuw blok p26

Bericht door Ferdi » 17 jul 2023, 23:24

Mijn 205 had ook een bult koppel, was haast te rijden als een diesel.
Ik had de 2.0 S16 maar was bocht uit toch echt sneller dan de RFS motoren ondanks dat die meer vermogen hadden. Alleen dan wel helemaal bovenin het toerenbereik.

Later met een andere nokkenas verschoof dat gebied een stukje, maar alsnog vanaf de 3500-4000 toeren max koppel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], GRzep, jvb, MartijnS, mauritsklein, PeterM, Sidney en 101 gasten