Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & 206 GTI [Zandvoort crash]

Bericht door Ferdi » 20 mei 2023, 17:14

Dat is goed balen!
206 is net als de 205 en 106 een beetje tailhappy, leuk om mee te spelen maar niet in een situatie als deze...
Belangrijkste is dat jij oké bent, gezien de schade is het zeker niet zachtjes gegaan.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & 206 GTI [Zandvoort crash]

Bericht door jos_br » 20 mei 2023, 18:52

eigenlijk is dit wel hetgeen je absoluut niet mee wilt maken! Balen dus zulke acties.

Jos.

Sterkte.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & 206 GTI [Zandvoort crash]

Bericht door Knot » 20 mei 2023, 22:31

Naar van die crash maar gelukkig zelf goed ervanaf gekomen. Zo zie je maar, probeer je het goed te doen voor een ander en rij je jezelf in de problemen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Camiel » 03 aug 2023, 18:00

Al een paar maanden geen updates hier, en dat komt ook omdat er niet zoveel te melden is. De Peugeot is afgevoerd en gesloopt, sinds mei een andere klant dus met de fiets naar werk in plaats van 100km enkele reis, en de BMW staat dus regelmatig een week of meer stil.

Midden juni even een beurtje gedaan (olie, filter, remvloeistof Motul RBF660, misschien een beetje overkill maar had nog een paar flessen van de Peugeot, stabilisatorstangrubbers), tussendoor nog 2 nieuwe Osram Night Breaker xenonlampjes omdat 1 lamp roze/oranje was en storing gaf, en sinds vandaag nieuwe APK erop voor welgeteld E39,- met als enige adviespunt nieuwe banden achter want nog 3mm profiel. Begin september nog een paar weken met mijn auto naar Schotland, daarna de versleten ContiSportContact op de achteras maar eens vervangen voor een setje Goodyear Assymetric 6 in 255/35R18. Op de vooras heb ik Goodyear Supersport liggen en Goodyear bevalt me wel goed, komt ook goed uit bandentests, maar het blijft wel een daily dus grip bij nat is wel belangrijk, vandaar de Assym ipv SS.

Moet binnenkort ook nog wat preventief onderhoud doen wat ik al veel te lang uit stel. Waterpomp, thermostaat, koelvloeistofslangen, motorsteunen, baksteunen, diff & versnellingsbak olie, de hele rimbam. Echter de DHZ garage waar ik wel eens ging in de buurt van Utrecht is alleen maar op ma t/m wo open en als kantoorslaaf moet ik dan gewoon werken. Dus als iemand nog een advies heeft voor een DHZ garage in die contreien die in het weekend open is, let me know.

Inmiddels de tellerstand iets over de 290.000km, dus ergens voorjaar 2024 verwacht ik hem wel over de 300.000 te zetten.

Beetje blijven tweaken is wel leuk dus er komt deze herfst/winter een remupgrade aan. Remschijven vóór beginnen een heel klein randje te krijgen, de blokken kunnen nog wel 25.000km mee volgens de indicator maar een OEM+ upgrade kan dus geen kwaad. Let wel; de 125i heeft kleinere schijven dan de 130i ondanks vergelijkbaar gewicht en (na mijn tune) vermogen, 300x24mm op de vooras ipv 330mm. Alleen al daarom zou een upgrade het waard zijn.

Echter, ipv een 130i setup die slechts een marginale stap zou zijn heb ik inmiddels al remklauwen li+re inclusief remklauwhouders van een 335i binnen, en de 348x30mm schijven ('lichtgewicht' met aluminium hart van een Z4 35i) van Zimmermann zijn onderweg. De lichtgewicht schijven zijn exact hetzelfde als de 335i schijven maar wegen 10.2kg ipv 10.9kg per stuk omdat ze tweedelig zijn met aluminium. De 335i klauwen wegen ongeveer hetzelfde als de 125i klauwen omdat die ook aluminium zijn, maar wel een flink stuk groter zijn en dikkere (enkele) remzuiger hebben. Het hele rempakket zal ongeveer 1-1.5kg per kant aan onafgeveerd gewicht toevoegen.

Vergelijking van formaat van de schijven, niet mijn foto;

Afbeelding

Vergelijking van formaat van de klauwen + schijven, wederom niet mijn foto;

Afbeelding

Qua remblokken ben ik nog in dubio of het Hawk HPS 5.0 of EBC Redstuff ofzo wordt, of dat ik voor OEM (bijv Textar) ga. Ik rij voornamelijk op straat als daily en ben niet van plan om echt het circuit op te gaan dus wil geen remblok wat eerst echt heet moet zijn om te presteren of wat piept en kermt, maar wel beter remgevoel als ik wel een keertje sportief aan het trappen ben op een dijk of mooie bergweggetjes/haarspeldbochten neem. Liefst met zo min mogelijk remstof. Tips zijn welkom! Daarnaast nog een setje stalen remleidingen scoren voor betere doseerbaarheid.

De upgrade wordt hier ook beschreven; https://www.thedrive.com/guides-and-gea ... e-bmw-128i

Voor de rest weinig hele extreme plannen met de 125i; mogelijk volgend jaar nog een setje Bilstein B12 en een sperdiff blijft nog steeds een wens, echter moet ik daar m'n bankrekening nog even lief voor aankijken.

BartMS
Berichten: 511
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door BartMS » 03 aug 2023, 19:12

Ik rij zelf op Zimmermann schijven met DS2500 blokken van ferrodo, erg blij mee happen koud als OEM en als ze warm zijn harder dan OEM enige nadeel is dat ze bij mij een plek pad deposit op de schijf achter gelaten hebben waardoor het nu voelt alsof m'n voorremmen krom zijn. Dit remt vanzelf er weer af maar duurt ff.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door TLRS » 03 aug 2023, 19:22

Zit de eerste waterpomp er nog in?

Zou niet weten welk remblok aan te bevelen. Maar de betere merken zouden grafieken van te vinden moeten zijn. Die geven weer wat de frictie coëfficiënt is tov de temperatuur.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Camiel » 03 aug 2023, 21:13

TLRS schreef: 03 aug 2023, 19:22 Zit de eerste waterpomp er nog in?
Geen idee! Heb geen documentatie kunnen vinden van vervangen van een waterpomp. Wel zaken als remmen, M-performance schokbrekers, beurtjes etc die bij de dealer zijn gedaan, maar waterpomp stond daar niet tussen. Dus zou kunnen dat het nog de originele is?
BartMS schreef: 03 aug 2023, 19:12 Ik rij zelf op Zimmermann schijven met DS2500 blokken van ferrodo, erg blij mee happen koud als OEM en als ze warm zijn harder dan OEM enige nadeel is dat ze bij mij een plek pad deposit op de schijf achter gelaten hebben waardoor het nu voelt alsof m'n voorremmen krom zijn. Dit remt vanzelf er weer af maar duurt ff.
Ferodo DS2500 ziet er ook nog wel interessant uit! FCP1628H voor €164 bij de AutoDoc. 5 tientjes duurder dan setje EBC Redstuff, zal ze eens qua specs vergelijken als ik weer achter de PC zit.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door JeroenT » 03 aug 2023, 22:00

https://www.fineline-imports.nl/remmen/ ... 40735.html

Wellicht hier even een mailtje aan wagen? Misschien kan ie met de prijs mee.
Goed contact en vlotte levering.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Emiel » 03 aug 2023, 22:22

Die rem mod had ik op mijn 130i , stopt erg goed voor oem en zeker op lichtere wagen

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Knot » 03 aug 2023, 22:45

Die HpS zijn prima voor sportief staat, gaan lang mee en remstof veeg je zo van de wielen

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door TLRS » 03 aug 2023, 22:51

Camiel schreef: 03 aug 2023, 21:13 Geen idee! Heb geen documentatie kunnen vinden van vervangen van een waterpomp. Wel zaken als remmen, M-performance schokbrekers, beurtjes etc die bij de dealer zijn gedaan, maar waterpomp stond daar niet tussen. Dus zou kunnen dat het nog de originele is?
Fingers crossed dat er wat tell tale signes zijn die het bevestigen of ontkennen. Zou wel een bak zijn, de eerste pomp met 290k :crazy:

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door vester86 » 03 aug 2023, 23:09

grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Emiel » 04 aug 2023, 04:25

Oja wat betreft de remmen, voorste hitteschild kun je aanpassen. Onderste deel moet blijven zitten ivm rubber bij de kogels maar rest van schild kan eraf. Scheelt hitte.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Dimitri » 04 aug 2023, 10:57

vester86 schreef: 03 aug 2023, 23:09 grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
Bij mijn N52 heb ik geen bewijs dat hij ooit vervangen is.. Twee garages die ernaar gekeken hebben dachten beide dat het nog de eerste pomp was. Dat zou betekenen dat hij al 260k meegaat.

Staat al 2 jaar hoog op mijn to-do lijstje maar still going strong.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Camiel » 04 aug 2023, 14:00

Emiel schreef: 04 aug 2023, 04:25 Oja wat betreft de remmen, voorste hitteschild kun je aanpassen. Onderste deel moet blijven zitten ivm rubber bij de kogels maar rest van schild kan eraf. Scheelt hitte.
Ik lees online dat eigenlijk het hele hitteschild wel weg kan omdat ze toch nooit zo loeiheet worden bij een daily. Maar wat heb jij daarin moeten aanpassen? Ombuigen of afslijpen?
Dimitri schreef: 04 aug 2023, 10:57
vester86 schreef: 03 aug 2023, 23:09 grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
Bij mijn N52 heb ik geen bewijs dat hij ooit vervangen is.. Twee garages die ernaar gekeken hebben dachten beide dat het nog de eerste pomp was. Dat zou betekenen dat hij al 260k meegaat.

Staat al 2 jaar hoog op mijn to-do lijstje maar still going strong.
Netjes ook, wel andere nummers dan wat je idd vaker hoort, over pompen die om de haverklap stuk gaan.
Ik heb de pomp ook echt al sinds mei 2022 in de doos thuis klaarliggen, alleen moet wel echt een brug hebben om erbij te komen naar wat ik begrijp.
Knot schreef: 03 aug 2023, 22:45 Die HpS zijn prima voor sportief staat, gaan lang mee en remstof veeg je zo van de wielen
Thanks, die Hawk zijn wel gelijk de duurste van het stel. Ik heb nu de volgende opties;

- EBC Redstuff ~EUR 115
- Ferodo DS2500 ~EUR 165
- Endless MX72 (PLUS) ~EUR 185 (incl verzending vanuit Japan...)
- Hawk HPS 5.0 ~EUR 198

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Knot » 04 aug 2023, 14:04

EBC vind ik eigenlijk alleen de Yellow maar wat doen, remt goed, veel remstof maar slijt ontzettend snel.
Ferodo hoor ik wel goede verhalen over de DS1.11 die hebben DF'ers op M2 en GR86, goede bite, weinig remstof
Hawk HPS vond ik heerlijk op daily's, weinig remstof, iets meer bite dan standaard maar vooral erg weinig slijtage. Niet voor een incidentele trackday overigens.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door TLRS » 04 aug 2023, 14:17

vester86 schreef: 03 aug 2023, 23:09 grote kans dat het de 2e al is, als het de eerste is zou het al een godswonder zijn. mijn eerste ging bij 175k, nr 2 bij 320k (dus 145k verder).
overigens kun je (vlak vantevoren) wel een “speed deviation error” krijgen met uitlezen. dan weet je dat je snel moet zijn.
Bij een mechanisch aangedreven pomp kan ik die logica volgen. Elektronische pomp lijkt me gebruiksafhankelijk?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Emiel » 04 aug 2023, 16:27

Camiel schreef: 04 aug 2023, 14:00
Emiel schreef: 04 aug 2023, 04:25 Oja wat betreft de remmen, voorste hitteschild kun je aanpassen. Onderste deel moet blijven zitten ivm rubber bij de kogels maar rest van schild kan eraf. Scheelt hitte.
Ik lees online dat eigenlijk het hele hitteschild wel weg kan omdat ze toch nooit zo loeiheet worden bij een daily. Maar wat heb jij daarin moeten aanpassen? Ombuigen of afslijpen?

Ik heb ze geknipt. Maar onderste deel wel degelijk laten zitten voor bescherming van de rubbers die er zitten. Maargoed eigenwijs is ook wijs ;)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door StefanW » 05 aug 2023, 10:36

Camiel schreef: 04 aug 2023, 14:00 Thanks, die Hawk zijn wel gelijk de duurste van het stel. Ik heb nu de volgende opties;

- EBC Redstuff ~EUR 115
- Ferodo DS2500 ~EUR 165
- Endless MX72 (PLUS) ~EUR 185 (incl verzending vanuit Japan...)
- Hawk HPS 5.0 ~EUR 198
Endless! Heb die MX72 rondom op de performance remmen. Met straatgebruik prima en geen nadelen en op het circuit blijft het remmen.
Komt nog wel import bij, waardoor het gelijk duurste in dit rijtje is. Maar blijven Endless remmen :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enrico, LaurensM, RS-Ron, Vanreijmersdal en 91 gasten