[E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

[E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades P.4

Bericht door Estoque » 16 mei 2023, 11:00

Afbeelding

Oke, ben ik dan! :tong: :tong:

------------------------------

Afgelopen December na een zoektocht van enkele maanden de opvolger gekocht van m'n hele nette E46 318i Coupe. Na 40.000km rijdplezier stond de teller op 127.000km, maar kwam hij vrij weinig nog van de plek om de simpele reden dat ik woon/werk in een diesel ben gaan doen en voor plezier was het simpelweg geen leuke auto genoeg. En met hobby motoren, auto's en vrachtwagen, had ik altijd wel een ander apparaat waar ik liever mee ging rijden. Daarnaast is een Coupe gewoon niet handig om met kameraden of familie op pad te gaan.

Dus toen m'n collega kwam met de vraag of hij m'n E46 mocht kopen, ging het balletje wat sneller rollen om op zoek te gaan naar een vervanger.

Vanuit praktisch oogpunt eerst gestart met de zoektocht naar een mooie B7 RS4 Avant, maar gezien alle exemplaren met een iets afwijkende kleur van standaard grijs een enorme premium vragen of in een land als Italie, Spanje of Portugal staan. Kwam die zoektocht eigenlijk niet tot het resultaat dat ik graag wou.

Toen qua zoektocht uitgeweken naar, in mijn mening, de mooiste van de 4 power-"sedans": (C63 / M3 / RS4 / IS-F) de E92 M3.
De E92 moest voldoen aan een paar eisen:
- Carbon Dak
- DCT
- Stoelverwarming
- Aparte kleur / Niet wit

In het Noorden kwam ik een mooie tegen die eigenlijk voldeed aan alle eisen, minus de aparte kleur.
Auto bekeken, bod gedaan. Bod afgewezen, patatje gepakt, terug gegaan en bod herzien, afgewacht of dat geaccepteerd werd en gekocht.

Weekje wachten en toen opgehaald.

Afbeelding

- 2008 Jerez Schwartz E92 M3 met 124.000km op de klok
- DCT en EDC
- Lagers en gasklep actuatoren gehad (gedocumenteerd)
- Alle stempels in het boekje
- Non-LCI met Android Auto ingebouwd door de vorige eigenaar
- Origineel italiaans, vervolgens naar Duitsland gegaan en vanuit daar naar Nederland. (Dit was het grootste twijfelpunt voor aankoop)

De M3 is m'n eerste 'serieuze' auto, als in een auto die iets van slaapkamer-poster materiaal waardig :P

Tijdens het ophalen deed ik de ontdekking dat ik zowaar een must over het hoofd had gezien: Stoelverwarming.
Gewoon totaal niet gezien en op gelet, maar dat zat er dus niet op. Oeps! Gelukkig wordt je wel snel warm van zo'n schreeuwerige N/A V8, dus dat moet dan maar even voldoende zijn.

Eerste modificatie was het vervangen van het stuur. De originele M-sturen drogen nogal snel uit en ook de kunststof-stuurafdekking onder de de airbag wordt gauw lelijk. iets dat de vorige eigenaar had opgelost met "carbon"-wrapfolie. Echt afschuwelijk.

Oude stuur:
Afbeelding

Nieuw M-Performance stuur met Alcantara afwerkkapje.
Afbeelding

Omdat de originele flippers echt te klein zijn en te plastic aanvoelen, uit Australie een setje Mode flippers laten overkomen die niet zo opzichtig voorzien zijn van merklogo's en een mooie neutrale vorm hebben. Hoewel ik het liefst geen merklogo's erop had gehad, vind ik het niet heel storend. Ook gelijk even het rode M-knopje geswapped, want niets schreeuw raceauto als een rood plastic knopje van 6,- (Mijn 6-jarige ik, werd hier heel blij van)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel kreeg ik na mijn Flipper-wissel wat schakel perikelen. Iets wat geleid heeft tot het vervangen van de Wikkelveer door een nieuwe OEM Wikkelveer. Toen dit het probleem niet verhielp, overgegaan tot het bestellen van een nieuwe rechter flipper-assembly.
Afbeelding

Toen het probleem vervolgens nog niet opgelost was, heb ik ruim 3 uur gegoogled voor een oplossing. Ik snapte er niets van.

Tot ik de volgende foto tegenkwam:
Afbeelding

Blijkbaar is het heel gebruikelijk om, wanneer je de flipper-stekker probeert aan te sluiten. Je één van de 3 stekkers terugdrukt in hun stekkerbehuizing. Kortom: De flipper was dus gewoon niet aangesloten en ik heb onderdelen vervangen zonder dat het nodig was.... :tooth:

Toen dat probleem verholpen was, ben ik op zoek gegaan naar de oplossing voor mijn andere fout. Het niet hebben van stoelverwarming.
Gelukkig passen veel M3 eigenaren hun auto's aan, dus is er online wel het één en ander te vinden over een retrofit van stoelverwarming in een E92.

Wat blijkt, de bekabeling van een M3 met elektrische/memory stoelen is identiek aan auto's waar stoelverwarming bij in zat. Het enige wat je mist is het knopje op het dashboard en de verwarmingsmatten in de stoelen.

En gezien m'n originele stoelen toch wat instapschade hadden, was andere stoelen of een retrofit van een verwarmingsmatten een reële optie.

Op marktplaats vond ik een mooi en compleet Navillo Schwartz interieur met verwarmde voorstoelen voor niet teveel geld van een E92 m3 met 70.000km, de zelfde kleur als wat er origineel in zat. Dus lekker OEM en wel verwarming.

Afbeelding
Afbeelding

Op een middagje alles, minus de middenconsole, overgezet in de M3 en het originele interieur op internet gezegt. 3 uur later was dat al verkocht en ben ik bezig gegaan met het verkrijgen van de laatste onderdelen voor de stoelverwarming.

Mooi feitje. Non-LCI en LCI interieuren zijn identiek, op de hoofdsteunen van de voorstoelen na. De LCi's kregen hoofdsteunen die voorzien zijn van springladingen in het geval van een ongeval. (wat ze precies doen, geen idee!) maar je kunt het verschil heel snel herkennen door de hoofdsteun te kantelen.

Kantelt de hoofdsteun wel: dan is het NON-LCI
Kun je de hoofdsteun niet kantelen/verstellen in schuinte: Dan is het een LCI stoel.

Vervolgens wie Ebay Kleinanzeigen een LCI dashboard-verwarmingsunit op gesprokkeld:
Waarvan de zoektocht nog best lang duurde, gezien bij de meeste de logo's vervaagd zijn.
Afbeelding

Voor de puristen, normaliter zit bij een Non-LCI de stoelverwarming in het onderste rij knopjes, waar ook de parkeersensoren knop zit of de hardtop-bediening bij een E93, maar bij de LCI zijn de stoelverwarming-knoppen naar deze unit verhuist. Maar het is een 1 op 1 swap met de Non-lci unit en er komen eigenlijk geen functies te vervallen. Alleen de "rest" optie, die op de Non-lci op de rechter draaiknop zit is er niet meer.

Op dit moment zit het er nog niet in, want de kabel voor het programmeren van de stoelverwarming heeft wat vertraging. maar als die binnen is kunnen we het allemaal aan gaan sluiten en werkend maken. En heb ik voor +- 500 euro, OEM stoelverwarming in m'n E92. <3

Omdat een standaard M3 gewoon te zacht klinkt, de keuze gemaakt om de OEM uitlaat aan te passen. Wel even een 2e exemplaar bijgekocht, want bij eventuele verkoop moet hij wel weer naar originele specificatie kunnen. En dat is wel iets wat ik in het achterhoofd houd met alle modificaties. Stuur, uitlaat, etc. Dat kan allemaal weer teruggeplaatst worden en houd ik er ook gewoon bij.

Dus originele uitlaat op de operatietafel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze geperforeerde pijpen dichtmaken. Ik heb ervoor gekozen ze dicht te maken met een lasapparaat, ipv het stuk buis eruit te slijpen.
Vervolgens hittebestendige tape over de lassen te plakken en daarover een 20-tal slangklemmen te spannen.

Vervolgens heb ik de originele eindtips afgezaagd om de diameter optisch te vergroten. Ik wil ze niet heel groot, maar dit ziet er net wat mooier uit naar mijn mening dan de originele tips.

Na deze modificatie klinkt het allemaal wat beter en dieper dan standaard. Geen drone, maar gewoon het geluid wat je van een Europese V8 verwacht.

Omdat de auto volgens de papieren bij 122.000 nog een grote beurt heeft gehad, besloten om voor het behalen van de 132.000km weer een beurt te doen en die 132.000km heeft hij afgelopen weekend behaald, vlak na z'n grote beurt <3.

- Nieuwe Bougies
- Nieuwe 10w60 Castrol olie en een sample van de oude olie opgestuurd ter analyse
- Nieuwe Filters (Lucht, olie en interieur)
- Nieuwe radiator-grille.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En voor m'n eigen reminder ook even een stickertje gemaakt onder de kap:
Afbeelding

In de tussentijd heb ik ook een OBD lezer gekocht en de bijbehorende BimmerLink & BimmerCode apps om de M3 uit te lezen en service-intervallen te resetten. Je moet namelijk ook bij het plaatsen van een nieuwe accu, wat ik ten tijde van de stuurwissel heb gedaan, ook de auto aangeven dat je een nieuwe accu plaatst. En dat werkt super eenvoudig met die app.

tevens kun je daar ook de KM-stand van de ECU uitlezen en gelukkig kwam de zelfde km-stand naar voren als wat het cluster aangaf. Iets wat ik nog wel freesde bij een Italiaanse M3.

Wegens tijdgebrek niet alles afgekregen, dus voor de komende tijd staan de volgende zaken nog op de planning om te vervangen:
- nieuwe klepdeksel-pakkingen
- nieuwe ventielen achterop de cilinderkoppen (stond een oude foutcode in de scanner van 2021)

Afbeelding

Dat tijdgebrek voor de grote beurt kwam voort uit een tripje van 300km om de nieuwe hoepels op te halen.

Ik heb m'n liefde voor BBS E88 velgen onder een E92 m3 wel eens vaker uitgesproken hier en met mij velen op het wereld wijde web. Wat resulteert in ontzettend hoge prijzen voor gebruikte setjes en ontzettend weinig mensen die ze willen verkopen. Na 2x misgrijpen heb op het punt gestaan om een nieuw setje E88's te kopen bij Team Schirmer, maar toen kwam ik een uniek setje velgen op het spoor dat ik niet kon weigeren.

Afbeelding

In het kader van OEM+. Dit is een setje BMW Styling 42 velgen (geleverd op de E39 5 serie in 17" configuratie) dat omgebouwd is naar 18" middels andere randen. De Styling 42 zijn origineel door BBS gemaakt (BBS RS740) en zijn naar mijn mening een hele mooie combi tussen OEM BMW en Aftermarktet BBS.

Dit setje is nieuw opgemaakt in Polen met nieuwe randen door een hele aardige jongeman die mij aanbood ze naar z'n broer te sturen in Veghel voor 90 euro. Zodat ik ze daar kon bekijken, alvorens ze te kopen. In het ergste geval kostte het mij dus 90 euro als ze niet goed waren, maar het bespaarde mij een tripje naar Polen.

Na een snelle inspectie in Veghel het afgesproken bedrag overgemaakt en bij confirmatie van binnenkomst, het hele setje meegenomen richting de Achterhoek.

Onderweg:
Afbeelding

Testfit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Velgen zijn voor 9J, achter 10.5J
De lip van de achtervelg steekt 3mm buiten de carrosserie. Passing hierboven is zonder spacers, best heftig eigenlijk :P

Banden en sensoren zijn besteld, worden voor 265/35 R18 en achter 285/35 R18.
Wil lekker veel band, want dat staat in mijn optiek stoerder dan getrokken bandjes.

En zeker met de volgende modificatie die op de planning staat, is een stoer/ringtool uiterlijk wel een must.
Afbeelding

Maar dat is de volgende keer. Nu gaan we eerst weer even sparen. :hungry:
Laatst gewijzigd door Estoque op 09 apr 2024, 09:35, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Martijn M » 16 mei 2023, 11:31

Mooie vorderingen hoor! OEM stoelverwarming is ook erg prettig. Wielen staan goed, ben benieuwd naar het geheel straks met de spoiler en wielen :)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Eeuwe » 16 mei 2023, 12:30

Leuk! Ziet er uit als een onverprutste E92, heel gaaf. Spoiler niet zo mijn ding maar verder topbak zo.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Martijn_bmw » 16 mei 2023, 12:40

Mooie start post en vorderingen! Succes met de verdere opbouw :D

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door yorick » 16 mei 2023, 12:41

De laatste echte M! Ben idd ook benieuwd hoe de wiel band combinatie staat.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Baboulah » 16 mei 2023, 17:00

Kicke! Mooi dat je het allemaal goed aanpakt en niet halfbakken! ben benieuwd wat er nog meer volgt (schroefset, lip etc?) Spoiler wou ik op de mijne ook toen dr tijd, uiteindelijk nooit gedaan, staat hem enorm goed! jammer dat je geen unieke/aparte kleur hebt gevonden uiteindelijk

velgen moeten je smaak zijn, ik vind persoonlijk de E88 (of iets dat erop lijkt) geen mooie velg (teveel spaken), en ik vind ze altijd zo klein lijken op auto's. mar gelukkig denken anderen daar anders over :)

Online
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Vanreijmersdal » 16 mei 2023, 19:04

Dat is idd een lekkere upgrade en meteen mooie modificaties erop. Ook mooi dat je opzoek bent naar een sedan en dan toch met een coupé thuis komt, I know de feeling. Heerlijk!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Ferdi » 16 mei 2023, 19:36

Zowel de auto als het topic zijn weer een parel! :D

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Fedmas » 16 mei 2023, 19:44

Keurig! Prima intro post. Mooie wagen. Goed dat je een topic maakt.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door PeterM » 16 mei 2023, 21:15

Erg mooie M3! Mooie updates ook. Misschien ook nog een carbon airbox, die klinken wel heel lekker ;-)

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Dimitri » 16 mei 2023, 21:34

Leuk, dit topic keek ik naar uit na alle avonturen die je deelde met je Jeep! Mooi om te zien dat het met de E92 gewoon zo doorgaat met modden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Knot » 16 mei 2023, 22:43

Aardige startpost... die bewaar ik ff voor morgen op kantoor met koffieuurtje!

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Zed240 » 16 mei 2023, 22:54

Heel erg gaaf zeg! Niet per se een fan van de E92, maar in Clubsport/Trackday trim echt geweldig. GTS frontsplitter en spoiler maken het echt af. :hot:

Ik overwoog een E92 ook wel een beetje, maar de gestegen prijzen t.o.v. een paar jaar terug lieten mij wel even schrikken (alsmede de verzekering die dubbel zo duur is als de Cayman, en het nog hogere verbruik :bag: ).

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Baboulah » 17 mei 2023, 15:50

Zed240 schreef: 16 mei 2023, 22:54 Ik overwoog een E92 ook wel een beetje, maar de gestegen prijzen t.o.v. een paar jaar terug lieten mij wel even schrikken (alsmede de verzekering die dubbel zo duur is als de Cayman, en het nog hogere verbruik :bag: ).
Tja welke prijzen van leuke autos zijn dat niet dan?

wbt verbruik, ik reed gemiddeld 1 op 6.8 met mijne, en het was mijn daily driver, Stevig, maar ik vond het geen bizar verbruik (onze familie Stelvio Quadrifoglio rijdt 1 op 8.5 gemiddeld ter referentie met eenveel modernere turbo 2.9 V6 tov een ongeblazen 4.0 V8)

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door 2226cc » 18 mei 2023, 15:53

Nice! Ben wel benieuwd naar hoe de banden gaan passen! Moet ook weer nieuwe hebben.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Estoque » 11 sep 2023, 14:18

Toch maar eens tijd voor een update. Zeker gezien jullie nog steeds niet weten hoe de banden/velgen er nu onder liggen :P
En dat terwijl ik sinds montage al bijna 8k km heb gereden. :df:

Hier nog even een foto van voor de tijd
Afbeelding

Afijn, de velgen waren binnen. Enige probleem was de banden.
Ik wou Michelin Pilot Sport 4 of 5, maar dat is qua bandenmaat niet haalbaar. Breedte in combinatie met 18" is niet leverbaar.
En met mijn muggenzifterige mening van: "een band moet mooi zijn", is het lastig kiezen.

Uiteindelijk is m'n keuze gevallen op de Pirelli P-Zero in de afmetingen 265/45 R18 voor, en 285/35 R18 achter.

Beste pantoffels <3
Afbeelding

Was vergeten te vermelden dat ik graag rvs ventielen wou, maar gelukkig weet de bandenboer dat ik een mierenneuker ben, dus ze hadden als RVS BBS ventielen geregeld :P

Afbeelding

Trekkerbanden genoeg op voorraad, dus ook maar even een foto van de M3 in Trekker modus :P
Afbeelding
Afbeelding

Klein beetje met de uitlijning gespeeld (halve graad meer gegeven) en het is perfect:
Afbeelding

Na het monteren van de velgen tot de conclusie gekomen dat de originele veren te hoog zijn. Dus een setje Eibachs besteld in Competition-pack afmetingen besteld. (De latere LCI e92 m3 kon je als Competition bestellen, deze lagen voor en achter 1,5 en 0,5 cm lager).

Heb geen foto's gemaakt van de installatie van die veren, want die ging gepaard met een reparatie.....

Kennen jullie dat? dat je een festivalweekend tegemoet gaat en je je financieel al een beetje opmaakt voor een paar flinke uitgaves?

Nou, eerste dag zwarte cross ging fantastisch!
Busje gehuurd, Bob geregeld en lekker feest vieren.

Tweede dag zwarte cross ging ook fantastisch!
Broer in z'n AMG, ik in m'n M3. Mooi even spelen in het natte gras op de parkeerplaats <3.
Bob geregeld voor de terugweg (m'n zusje)

Nog trots aan het vertellen dat ik voor de eerste keer munten heb ingeleverd aan het eind, en dat het al met al best mee had gevallen wat het gekost had aan munten, bier en eten.

Na wat verdwaasd gezocht te hebben naar m'n bmw; Donkere auto + Donkere avond + Drank + 0 herkenningspunten want alles is gras = zoektocht van best lang. M'n zusje de sleutels gegeven zodat ze ons naar huis kon brengen.

Ging allemaal helemaal fantastisch, tot de rijdplaten in zicht kwamen. Zonder eraan te denken, bleek m'n bodemplaat iets te laag te zijn.. Dus werd een 400 euro festival, ineens een 800 euro festival.

:thrilled!:

Uiteraard kon m'n zus er niets aan doen, dus die heeft geen tikkie of klappen gekregen hoor.

Schade viel best mee, maar lijkt op foto's altijd erger dan het is.

Het is de bodemplaat en het hoekstuk, die van "vilt" gemaakt zijn en zo'n 40mm lager dan de bumper hangen.
Plus een stuk van de wielkuip Rechts voor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reparatie was simpel in de vorm van een nieuwe aftermarket skidplate, die hoger liggen dan de standaard bodemplaat.
Deze heeft nog wel gewoon de opening voor de oliekoeler, en heeft tevens ruimte voor remkoeling als ik dat ooit wil.

Verder een nieuwe OEM wielkuip rechts voor, wat ik duurder had geschat dan 67,- met alle nieuwe boutjes/moeren etc erbij.
Afbeelding
Afbeelding

Verder na een maandje zonder naafkapjes gereden te hebben, maar een setje niet-originele BBS kapjes gemonteerd.
Had adapters besteld uit de USA, maar die zijn nog steeds niet geleverd.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was het dan weer voor deze update, vooralsnog bevalt hij uitzonderlijk goed en is m'n enige klagen dat ik er veel te veel in rijdt.

Ik vind het echt gewoon een dikke bak om te zien zo. Dit is met de verlaging er onder.
Volgende stap wordt een mooie lip uitzoeken, ik weet nog niet zo goed wat ik wil.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Toch maar een topic

Bericht door Martijn M » 11 sep 2023, 14:21

Wielen staan goed ja, en de nieuwe hoogte is ook helemaal prima!
Gelukkig alleen plastic aan bonken gereden, dat scheelt dan weer.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Update - Nieuwe Velgen & Banden

Bericht door Nivek » 11 sep 2023, 20:54

Wielen staan m goed! Maar wat mij betreft mag hij nog wel ietsje omlaag :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Update - Nieuwe Velgen & Banden

Bericht door Tomj » 14 sep 2023, 10:57

Proficiat met de aankoop, dit topic is gevaarlijk voor mijn financiële gezondheid :)

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Update - Nieuwe Velgen & Banden

Bericht door Baboulah » 15 sep 2023, 11:41

Mooie update weer, jammer vd underbelly vd auto, maar die is idd irritant emt die verlaging erin.

wbt splitters, wat ik altijd gaaf vond was een CS style splitter en dan die carbon corners erop hebben. dan krijg je dit zeg maar als resultaat:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Daily Struggles!

Bericht door Estoque » 30 okt 2023, 11:50

Afgelopen 4 weken de M3 als Daily gebruikt. Echt een aanrader als je snel vrienden wilt worden met de lokale tankstation-eigenaar!
De Daily was namelijk in gebruik door m'n vader die z'n Macan voor service weg had gedaan, maar dat duurde iets langer dan gedacht vanwege wat spuitwerk etc.

Ontzettend leuk om met zo'n V8 naar het werk te gaan, maar met een daily commute van +- 110km per dag, plus wat klantenbezoek, is het echt droevig hoe vaak je moet tanken. Het record staat in 1 week 4x tanken... FML.

Maar als Daily loop je toch tot een paar zaken aan die opgelost moeten worden.

Allereerst de stoelverwarming. In de zomer niet nodig gehad, maar nu een aangename toevoeging.
Ik had alles al liggen, knoppen, kabel, bmw software. Dus op een avond begonnen met het wisselen van de knoppen.

En wat blijkt? Het werkt gewoon zonder te programmeren...

Als je elektrische stoelen in een E90 / E92 M3 hebt, en je koop originele verwarmde stoelen met elektrische verstelling. Hoef je niets te programmeren. Het was letterlijk: knoppenpaneel eruit, knoppen paneel er in. Klaar!

Warme kont & rug <3
Afbeelding

Een ander opvallend iets was dat ik in toenemende mate bij het starten van de auto een foutmelding kreeg.
Afbeelding

De CDBF-code is veelal gerelateerd aan de TVA's.. (Throttle Body Actuators). En wetende dat mijne al ooit vervangen zijn, kon ik eigenlijk concluderen dat dat niet het probleem zou zijn..

Nou, nee dus. Over de TVA's is zoveel geschreven dat je simpelweg kunt stellen dat als je onverklaarbare storingen hebt die een limp-mode veroorzaken. De TVA's er bij betrokken zijn.

Bij de start-up, registreerde de elektronica een onjuiste beginwaarde van de TVA's, waardoor hij zegt dat het niet klopt. Een elektronisch probleem dus, dus een simpel setje tandwielen wisselen is er niet bij. Het heeft dus niks te maken met koud- of warme start. Het kan soms weken niet voorkomen, maar op een gegeven moment krijg je de foutmelding meer en loopt de auto maar max 4000 toeren.

Uitzetten, herstarten kan het oplossen. Maar ook niet altijd. Dus een flinke ergernis als je ergens naartoe moet.

Nieuwe kosten inmiddels een godsvermogen (+- 800 per stuk) en die worden door de liefhebbers als "Service Item" gezien. Als zijnde, die moet je vaker vervangen.

Gelukkig is er een tussen oplossing. In de vorm van Rebuild.org.uk.
Die repareren de elektronica, de tandwielen en geven er garantie op dat ze niet weer kapot gaan. Dus tijdens een saaie vergadering even een bestelling geplaatst en 2 dagen later had ik 2 verse TVA's in huis.

Vervangen van die dingen stelt weinig voor. Gewoon simpel sleutelwerk en genoeg handleidingen op Youtube om je er doorheen te loodsen.

Afgelopen woensdag hadden de collega's een sleutelavond, waarbij de collega's aan hun eigen auto's gingen sleutelen. Een bestelling pizza's en wat frisdrank verder, waren we allemaal aan de sleutel.

Afbeelding
Echt vervelend sleutelen met zo'n uitzicht... :D

TVA's liggen onder die zwarte kabelgoot.

Afbeelding
1,5 uur totaal later, had ik ze eruit.

Afbeelding
De oude komen uit 2008.. Dus de vraag komt naar boven of ze uberhaupt wel ooit gedaan zijn. Want de auto komt ook uit 2008.
Het kan natuurlijk old-stock zijn, want de S85 V10 gebruikt de zelfde exemplaren, maar het geeft de burger niet veel moed.

Want de vorig eigenaar claimt ook dat de drijfstanglagers ook gedaan zijn (en staan ook in de papieren) maar ook dat de TVA's gedaan zijn (staat ook in de papieren). Dus dat moeten we maar even onderzoeken.

Misschien zijn de tandwielen enkel gedaan. Want ik geloof niet dat BMW zo'n pakking zo zou aanbrengen.

Anyway, 2,5 uur in totaal bezig geweest met de TVA's. En los van de (nieuw) aanschafprijs, snap ik niet zo goed waarom mensen zo ontzettend moeilijk en dramatisch doen over de TVA's. Want het werk is het echt niet. Ik zou een auto er dus niet om laten staan als ze ze niet gedaan waren. En met de core/refund service van Rebuild.org.uk is het 930 pond, waarvan je 450 pond terug krijgt voor je oude actuatoren als je die terug stuurt.

Dus de totaalprijs is 1066 euro. Waarvan je 515,- weer terug krijgt als hij de oude cores ontvangen heeft.
Dat is 551,- euro voor 2 actuatoren met garantie. Niet gek naar mijn mening. (owja, je krijgt €19,83 import heffing)

Voor de het naslagwerk & documentatie:
Afbeelding
Bij 138.694 km zijn de TVA's vervangen en kon ik nog 148km rijden.. :lollerdelol:

Omdat ik sneller klaar was dan geplanned, ook maar even de logo's vervangen op de M3.
Vorig eigenaar heeft er niet-originele logo's op geplakt. Want een origineel logo kost 56,- per stuk, en een aftermarket ali-express logo is 10,-. En als je +- 40k stuk slaat op een liefhebbers auto, moet je keihard besparen op die dingen die een auto waardevaster & toonbaar maken.

Echt, sommige mensen..........

Afbeelding

En sinds afgelopen vrijdag is de M3 weer ontdaan van z'n Daily Duties, dus dat vraagt om een fanatieke poetsbeurt, een ritje en een foto.
Dus gisteren op een blokje om gereden van zo'n 80km na het wassen. Kan niet zonder Insta-foto met hefstkleurtjes-filter.

Afbeelding

Nu even bedenken wat het volgende wordt. Want stiekem denk ik toch dat hij nog lager moet :stom:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Daily Struggles!

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2023, 12:02

leuke post weer, en mooi dat de TCAs' vervangen zijn ! Wat is normaal je eigen daily dan?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Daily Struggles!

Bericht door Estoque » 30 okt 2023, 12:04

Martijn_bmw schreef: 30 okt 2023, 12:02 leuke post weer, en mooi dat de TCAs' vervangen zijn ! Wat is normaal je eigen daily dan?
VW Amarok V6 via de zaak. Ik rijd +- 45000km per jaar, dus benzine is nog lang niet aantrekkelijk.
Wel met een schuin oog aan het kijken naar een opvolger, maar dat wordt wel 1 of 2 jaar.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Daily Struggles!

Bericht door Oof » 30 okt 2023, 12:05

Leuk verhaal weer en misschien een zwart spuitbusje langs die chromen raamlijsten?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26697
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Daily Struggles!

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2023, 12:07

Estoque schreef: 30 okt 2023, 12:04
Martijn_bmw schreef: 30 okt 2023, 12:02 leuke post weer, en mooi dat de TCAs' vervangen zijn ! Wat is normaal je eigen daily dan?
VW Amarok V6 via de zaak. Ik rijd +- 45000km per jaar, dus benzine is nog lang niet aantrekkelijk.
Wel met een schuin oog aan het kijken naar een opvolger, maar dat wordt wel 1 of 2 jaar.
Ah hele andere categorie maar ook cool, dikke pick-up met V6 diesel :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RS-Ron, Vanreijmersdal en 89 gasten