Eeuwe schreef: ↑08 apr 2023, 09:30
Qua rijden. Ilija (macboy) heeft in beide gereden in de Eifel en vertelde dat de A110 tegen de verwachting in echt bizar briljant was, en de 4C enrom door de mand viel. Maar voor zulke auto's geldt toch dat je zoiets puur uit emotie koopt.
Dat was met mijn 4C. Ik heb toen ook in de Alpine gereden, dus we hadden het er uitgebreid over gehad

De 4C valt vooral door de mand op slecht wegdek qua demping. De auto begint dan stuiterig en zenuwachtig te voelen, dat wekt weinig (geen

) vertrouwen. Hoge snelheid autobahn is ook koppie erbij houden (gevoelig voor spoorvorming). Op circuit met strak asfalt weer een ander verhaal trouwens. Feit is dat het onderstel niet het beste punt is van de 4C of te weinig op slecht wegdek aangepast. Aftermarket zijn er wel oplossingen voor, maar ik houd 'm liever origineel en streef niet naar perfectie.
Het is vooral wat je zoekt. De 4C en A110 worden vaak met elkaar vergeleken maar ik vind de verschillen behoorlijk groot. Het zijn beide sportieve (middenmotor) auto's waarbij op het gewicht gelet is, maar daar houd het ook wel mee op.
De A110 kun je in comfort-stand rijden zoals een normale Renault, met alle comfort. Muziekje aan, bak op automaat en je rolt zo door een stad, interieur is ook gewoon goed afgewerkt en luxe. Rijd je de stad uit en druk je op sport en zet je de uitlaat open, dan ben je met een lekkere sportieve kar op pad met goed onderstel met leuke plofjes uit de uitlaat. Ik kon er heerlijk mee sturen en vind de A110 een hele goede auto, maar mistte de prikkels die de 4C wel geeft. De Alfa is meer hardcore en laat je niet met rust. Weliswaar niet perfect, maar ik stap er wel altijd (ook gebroken na een lange rit) met een smile uit. En ik vind 'm veeeeel mooier (en door de carbon tub ook specialer)

Verder is het bij mij een tweede auto. Als ik één auto zou moeten rijden zou mijn keus ook dichter bij een A110 of GR86 liggen.
Snap ook niet dat mensen hier nog zo trouw aan BMW blijven maar wel blijven klagen want gewicht neemt toe en ze worden lelijker. De A110 doet mij telkens denken aan de sportievere modellen bij BMW vroeger. Je voelt dat het gemaakt is door en voor liefhebbers, maar het sportieve zit niet in de weg, je kunt er ook prima dagelijks mee leven.