gekke vibratie in aandrijflijn?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door HJ2 » 19 mar 2023, 13:05

Jelui!

Ik heb een heel raar probleempje:
Ik heb een Mazda 5 met een vibratie in de aandrijflijn. (bj 2007, 250.000 op de klok)
Onder tractie, in een bocht naar links is de vibratie het heftigst. Bij ontkoppelen is de vibratie helemaal weg, motortje draait perfect en zonder vibraties.

Omdat het voelde als een homokineet, de buitenste wegens trillen in een bocht onder tractie, heb ik de rechter aandrijfas in zijn geheel vervangen. (binnenste en buitenste homokineet) De motorsteunen waren ook ver heen, dus deze zijn alle 3 ook vervangen. Appeltje eitje...
Niet dus, de vibratie is nog steeds aanwezig. Wielen / banden zijn goed, wiellagers zijn ook goed

Nu kan ik wat hulp gebruiken bij het trouble shooten. Mijn verdachten zijn nog: Tussenlager van de aandrijfas (niet vervangen), toch de andere aandrijfas links en / of een verrot 2-massa vliegwiel. Ik neem aan dat het niet zo snel in de bak kan zitten?

Heeft iemand hier ervaring mee die mij op het goede been kan zetten?
Blind vervangen zonder foutanalyse lijkt me hier niet zo'n leuk proces namelijk...
Laatst gewijzigd door HJ2 op 03 mei 2023, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 mar 2023, 08:39

Hoe is het onderstel zelf? Is dat al eens aangepakt gezien de 250.000km.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door Philipoo » 20 mar 2023, 08:58

Martin van der Zwaard schreef: 20 mar 2023, 08:39 Hoe is het onderstel zelf? Is dat al eens aangepakt gezien de 250.000km.
Gezien het geluid verdwijnt als de koppeling wordt ingetrapt zou dat het niet kunnen zijn.

Aandrijfas/homokineet zou je in principe ook blijven horen als je de koppeling intrapt, tenzij het geluid echt alleen maar zou komen als er een koppel op staat.

Lastige is dat je je koppeling/vliegwiel (normaliter) ook zou horen op rechte stukken, dan kom je dus inderdaad uit op een tussenlager wat onder spanning staat in de bochten of je andere aandrijfas.. Tussenlager of andere homokineet zouden ook zijn waar ik het in zou zoeken. Tussenlager kan je redelijk easy controleren op speling dus ik zou daar mee beginnen!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door Arthur » 20 mar 2023, 09:11

Verstappen geeft aan dat het een aandrijfas is ;)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door HJ2 » 20 mar 2023, 13:05

Heheh... Volg Max!

Het onderstel is nog heel aardig en zonder rammels. Valt mij iig niet tegen en zal ook wel eens e.e.a. aan vervangen zijn in het verleden.
Bij rechtuit rijden en tractie voel je de aandrijving ook (het typische' toek toek toek' bij elke passage van een poot van de homokineet, daar lijkt het op). Bij een bocht naar rechts wordt het minder (bijna weg) Bij een bocht naar links is het op z'n ergst. Ik hoor overigens helemaal niets aan de aandrijving, onder geen enkele conditie, maar voel dus alleen de genoemde vibratie

Als ik aan het tussenlager voel, voelt het niet eens zo heel erg gek. Maar misschien maak ik me boos en vervang het lagertje nog even. (lekker, bakolie weer eruit...)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door Philipoo » 20 mar 2023, 13:11

Ik zou eerst je andere homokineet aanpassen. Grootste kans dat die daarin zit!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door HJ2 » 20 mar 2023, 13:14

Ik heb nog de kom voor de buitenste zijde liggen. Hopelijk zit het dan daar in en niet in het as deel. :tooth:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door HJ2 » 24 mar 2023, 09:36

Zaterdag aan de bak...
Maar voordat ik straks toch weer verder moet kijken naar steunlager en 2 massa vliegwiel... Is er een simpele maar effectieve methode om het differentieel / bak als potentiële oorzaak geheel uit te sluiten?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: gekke vibratie in aandrijflijn?

Bericht door HJ2 » 03 mei 2023, 10:11

Om dit af te maken:

Ik heb uiteindelijk de gehele aandrijfas links ook vervangen, zo ook het tussenlager (ik was toch bezig)
Het stuiken was weg, maar de vibratie niet helemaal. Ik houd het op 't 2-massa vliegwiel, je zag de vergane rubber tussenlaag zitten tussen center en ring met groeven voor de multiriem.

Dank voor alle input weer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri, frank de jonge, Thomth en 46 gasten