[18-05-2023] DF @ Zandvoort EXTRA avondsessie deel I

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8219
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[18-05-2023] DF @ Zandvoort EXTRA avondsessie deel I

Bericht door Peter Tunissen » 19 apr 2023, 11:27

Afbeelding

Op donderdag 18 mei organiseert Driving-Fun.com voor de 1e keer een EXTRA avondsessie op Circuit Zandvoort op de nieuwe Formule 1 Grand Prix lay-out.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 17:00 | Inschrijven in de administratieruimte links van pitbox 00
17:00 - 19:00 | Open pitlane rijden - sessie 1
19:00 - 21:00 | Open pitlane rijden - sessie 2
Let op: er zijn deze dag maximaal 70 deelnemers toegestaan.

Prijs
Deelname aan de hele avond (17:00 - 21:00) kost €595 per auto voor leden en €625 voor niet-leden. Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend sessie 1 (tot 19:00) kost €350 per auto voor leden en €370 voor niet-leden, deelname aan uitsluitend sessie 2 (vanaf 19:00) kost €350 per auto voor leden en €370 voor niet-leden.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder die de beschikking over een DFTrackdays lidmaatschapskaart heeft, betaalt de ledenprijs (een lidmaatschapskaart kost eenmalig €80, is een kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier wordt op gecontroleerd.
*) Let op: na 19:00 mag er maximaal 88dB geproduceerd worden en na 20:00 maximaal 86dB.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.
*) Deelname met een elektrische auto of hybride auto is op het moment helaas niet toegestaan.

DFTrackdays
Driving-Fun.com circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuit Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307 km lang en het ronderecord staat op naam van Max Verstappen die in 2017 in de Red Bull RB8 uit 2012 een rondetijd van 1.19.511 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Nadat bekend werd dat op Circuit Zandvoort in 2020 weer een Formule 1 Grand Prix zou worden georganiseerd, werd begin november 2019 met een grondige verbouwing gestart. Nadat deze afgerond was, was Driving-Fun.com op donderdag 27 februari 2020 de allereerste huurder die een circuitdag organiseerde op het kakelverse asfalt.
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Voor mensen die veel op het ‘oude’ Zandvoort gereden hebben zal het zoeken van het rempunt even wennen zijn. Je komt over het algemeen met meer snelheid dan voorheen door de Arie Luyendijk bocht, waardoor je eindsnelheid net voor je rempunt over het algemeen ook hoger ligt en de bewuste of onbewuste referentiepunten die je misschien had als de witte lijn over het asfalt of de 50-, 100 en 150-borden zijn er niet meer. Mocht je je rempunt missen, dan ligt er in ieder geval een gloednieuwe run-off area voor je klaar, waarmee je achter de grindbak langs weer terug op het circuit komt.
Als vanouds stuur je de Tarzan pas ultra laat in en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Probeer aan de binnenkant de curbstone zoveel mogelijk mee te nemen en bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan eveneens vol meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Sinds de verbouwing is het uitkomen van de Gerlach nog breder geworden, waardoor je enorm veel snelheid mee de bocht in kunt nemen. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtzbocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer, maar omdat de Hugenholtz een enorme banking heeft gekregen kun je er met ontzettend veel snelheid in, doorheen en uit komen. In de regen is de lijn met de meeste auto’s helemaal bovenlangs langs de betonnen muur, maar zorg het kleinste foutje wordt dan wel genadeloos afgestraft. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto een beetje richting het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je kunt de curbstones aan de linkerzijde van het circuit hiervoor meenemen. De Mastersbocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen tegen of op de nieuwe curbstones die daar liggen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens probeer je de volgende bocht zonder naam weer zoveel mogelijk in rechte lijn aan te remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en zorg ervoor dat je bij het uitkomen weer helemaal buiten komt. marshalls posts die je hier vroeger als referentie kon gebruiken zijn verdwenen. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig, waardoor een crash altijd op de loer ligt.
Het rechte stuk leidt naar de Hans Ernst bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts kun je de curbstones rechts helemaal meenemen en je bouwt als je het goed doet zoveel snelheid op dat je even moet remmen voor het tweede gedeelte van de chicane. Zorg in ieder geval dat je zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones bij het uitkomen rechts zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De curbstones aan de binnenzijde zijn minder breed dan ze waren, maar je kunt (en moet) ze nog steeds meenemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. Na de verbouwing is dit eveneens een kombocht geworden en is hij met vrijwel alle alle auto’s volgas.
Als je het goed hebt gedaan, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele avond
2. Frank Langbein - BMW E30 325i - hele avond - (ARR)
3. Harry van Schaik - Dacia Logan Cup RS - hele avond
4. Glenn Blommendaal - BMW E36 325i - hele avond - (ARR)
5. Sijmen Versteegt - BMW Z3M - hele avond - (ARR)
6. Paul van der Meer - BMW 1serie - hele avond - (ARR) - (+pb)
7. Paul van der Meer - BMW 3serie - hele avond
8. Pascal Mannot - Nissan Skyline R33 GTR - sessie 1 - (ARR?)
9. Peter Bathoorn - DF BMW E36 325i - hele avond - (+1ui)
10. Antoon van Leersum - Peugeot 206GTI - hele avond - (ARR)
11.
12. Danny Kroon - Peugeot 206 turbo - sessie 1
13. Frank Veenstra - MGB - sessie 2
14. Gijs Megens - Porsche 911 - hele avond - (ARR)
15. Daan Ruinemans - BMW E36 325i - sessie 1
16. Gerhard Schur - BMW 325i - hele avond
17. Orhan Bulut - Porsche Cayman - hele avond - (ARR)
18. Roelof P - Yaris GR - hele avond - (ARR)
19. Niels Quist - Mazda MX5 - hele avond - (ARR)
20. Niek van Gils - BMW E46 M3 - hele avond
21. Alex Jonker - BMW E30 325i - hele avond - (ARR)
22. Donald Bramer - Mazda MX5 - hele avond
23. Henk Stam - DF BMW E36 325i - hele avond - (ARR)
24. Jaap Notenboom - Ford Fiesta ST - hele avond - (ARR)
25. Marcel Rijnen - Honda Civic type R - hele avond - (ARR)
26. Loek Overgoor - Subaru Impreza GTT - sessie 1 - (ARR)
27. PeterBert van Herwijnen - DF BMW E36 325i - sessie - (+2ui) - (+1h)
28.
29. Elogio Trinidad - Alfa Romeo 75 - hele avond
30. Michiel van Duijvendijk - TVR Griffith 400 - hele avond - (+pb)
31. Richard Buitendijk - Porsche 997 GT3 - sessie 1
32. Simon Vels - Ford Mustang - sessie 1 - (ARR)
33. Laurens van Alphen - Porsche Cayman GT4 - sessie 2
34. Martin de Jonge - DF BMW E36 325i - hele avond - (+3h)
35. Wilbert Verstappen - BMW E46 - sessie 1
36. Jacco Brummelhuis - BMW E36 - hele avond
37. Dave Penders - ? - ?
38. Dave Penders - ? - ?
39. Loris Langenscheidt - Porsche 911 Carrera GTS - hele avond - (+2h)
40. Philip Rietrae - Mercedes SLK - hele avond - (ARR)
41. Sander Vale - Porsche Cayman - sessie 2 - (ARR)
42. Peter van Alphen - Seat Ibiza - sessie 1
43. Philip Keppel - BMW E30M - sessie 2 - d
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten